a7v8x-x gaat uit na 1 rondje 3dmark.

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
sys:
asus a7v8x-x via kt400 bios 1.05
axp 2600 met falconrock die niet erg warm wordt
256 mb pc 333 / 512 mb pc 266 (beiden geprobeerd, beiden komen door extended memory test, 1 module heeft zelfs 48 uur getest)
ati radeon 7000 prak kaart / aopen gf4mx prak kaart. (beiden geprobeerd)
80gig maxtor / 20 gig maxtor
voeding: target 400 watt / target 350 watt.
winxp prof / home.
ati catalyst 3.6 / 3.2
nvidia 43.45

probs:
systeem gaat uit na max 1 1/2 rondje 3dmark 2001se demo met de ati en na een half uur of drie kwartier met de nvidia. echt keihard uit. wil daarna pas aan als ik de stroom er een paar sec af gehad heb. het is geen bsod, want het automatisch rebooten staat uit. bovendien gaat hij echt gewoon uit en niet rebooten.

het systeem heeft een paar dagen prima gedraaid. 3dmark deed ie ook goed. dat was met de nvidia. daarna veranderde ik van gedachten en wilde het systeem voor andere doeleinden gaan gebruiken. andere schijf er in, ati er in, ander mem er in, andere windows er op. fannetje voor de hdd er in. dit was geen succes. toen begonnen de problemen. (ik ben ook weer teruggegaan naar de oude staat maar dat maakt niks uit)

fannetje bleek verkeerd aangesloten te zitten. hier kwam ik achter nadat het systeem zich 2x uit gezet had. fannetje is een spire 80mm met 2 aansluiting, welke 'of-of' bedoeld zijn, maar 'en-en' aangesloten zaten. (in dit geval 1tje op het mobo en 1tje aan de voeding)

nu is na 2 keer uitgaan de voeding dus geploft (stonk) en ik verdenk nu dus die fan constructie. en ik denk nu dus dat de voeding of de fan het mobo gaar gemaakt hebben.

weet iemand of je door zo'n fan fout aan te sluiten de boel kan slopen?

ik heb nu uiteraard die fan losgekoppeld zitten.

edit:
bios 1.06 helpt ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door smvs op 27-08-2003 23:11 ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Dat zou kunnen als er een sluiting is onstaan. Echter door enkel verkeerd an te sluiten (ligt er aan waar op je hem aangesloten hebt lijkt me niet dat je zomaar alles even opfikt.

Verwijderd

Lijkt mij dat je processor die belasting niet aan kan(te heet wordt dus). Ik zou ff checken of wat je temps zijn. En watr je fans betreft...lijkt me niet echt, maar electriciteit is niet echt mijn specialiteit. En stroom is stroom he, dus het zou best kunnen, maar ik denk niet dat je met een verkeerd aangesloten fannetje je mobo en/of je voeding kan opblazen. Maar ja uitsluiten kan nooit. Veel Succes.

Verwijderd

iets kortsluiten kan niet want dan was hij niet in windows gekomen
het lijkt mij op een gare voeding of een fout geplaatste koeler
dus even ander merk voeding proberen als het kan ( enermax b.v. )

• LollieStick
Korstluiting kan ook optreden als Windows al gestart is. door bijvoorbeeld een onschuldig stootje aan het bureau. of een kabel die los schiet.

Maar om terzake te blijven. Ik zie dat je het met 2 voedingen geprobeerd hebt. Kreeg je de crashes met beide voedingen?

Als ik jou was zou ik de voeding even openschroeven. Misschien kan je zien wat er defect is en dan kan je ongeveer nagaan of het een aansluitingsfout was of een defect in de voeding (kan fatale gevolgen voor de rest van het systeem hebben).

[ Voor 57% gewijzigd door LollieStick op 28-08-2003 11:46 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
nu is na 2 keer uitgaan de voeding dus geploft (stonk) en ik verdenk nu dus die fan constructie. en ik denk nu dus dat de voeding of de fan het mobo gaar gemaakt hebben
Meestal trekt je voeding dat wel. De voeding sloopt meestal je fan zonder problemen.

Misschien dat de voeding bij het ploffen wat onderdelen in je PC gesloopt heeft.
Dit heb ik wel eerder gezien.

Senile! Senile Oekaki

• LollieStick
Wat mij eigenlijk nog niet helemaal duidelijk is of je systeem op dit moment wel of niet door de POST (Power-On Self Test) komt. Zoja, dan kan je beste even je hardeschijven en je geheugen testen. Als er geen problemen vastgesteld worden, zou je kunnen proberen Windows te booten.

Verwijderd

Kijk je geheugen timings eens na ik had er ook al problemen mee bij een pctje...

--over 3dmark2003--

[ Voor 166% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 12:32 ]

Verwijderd

Wat hebben ze geheugentimings nou weer te maken met het ploffen van ze voeding....Sorry hoor, maar daar zit niet echt iets logisch in(wel in je avatar trouwens--ff off-topic).Maar by the way...idd. Heb je het probleem met beide voedingen, ik bedoel als de een ploft dan kan je de ander toch gebruiken. En welke is er precies geploft de 350 of de 450 watt voeding..Zie je trouwens hier en daar wat plastic draadjes(beetje net als spinnenrag) aan de binnenkant van je voeding, dan weet je zeker dat ie naar ze grootje is. Heb je tijdens het inbouwens van al die andere onderdelen niet per ongeluk iets fout gedaan. Het kan ook gewoon zijn dat je voeding mankementen begon te vertonen en dat je daardoor al die rare dingen kreeg. Kijk eens in je BIOS bij PC Health ofzo naar de voltages van je core e.d.

edit:

Ooh ja sorry, nu snap ik wat je bedoelt met die geheugentimings. Je had het over het flippen in 3D Mark en niet over het ploffen van ze voeding.Sorry mijn excuses. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 11:59 ]

• smvs
  • Niet online
opgelost.

punt 1: voeding 1 was niet stuk maar 'stonk wat dus die is vast stuk.' (alle nieuwe computerspullen stinken een beetje is mijn ervaring)

punt 2: mijn stagiair had de koeler er verkeerd opzitten. daar had ik nog niet eens naar gekeken, omdat ik er vanuitging dat dat wel goed zat. de asus beveiliging zet hem dan uit. mijn dank voor deze tip aan bascomputers, de leverancier.

het rare was dus dat de cpu helemaal niet echt heet werd ofzo, max 65 graden. dat vind ik normaal voor een asus onder full load. die gast van bascomp. vond het ook vreemd, maar had dit met zijn eigen nforce bord gehad. die asus borden kunnen op de een of andere manier detecteren dat de koeler verkeerd zit lijkt het wel. ik vind het vaag, en hij ook, maar het draait nu perfect.

[ Voor 38% gewijzigd door smvs op 28-08-2003 12:34 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

denk eerder dat je bord ontdekt dat het te heet word, wat kan gebeuren als je CPU en VGA het druk hebben. De VGA straalt dan meer warmte af wat dus ook je CPU-temp doet verhogen (case-temp stijgt). Mijn Mobo (Gigabyte 7VRXP) zet het systeem automatisch uit als de cpu-sensor boven de 80c komt. Zeg express sensor want de kans is groot dat de core al een stukje heter is. Sensors hebben nou eenmaal een afwijking...

Merkt je moederbord wanneer je clipje/koelblok niet goed zit :? NEE
Merkt ie het als de temp te hoog word :? JA

Als je systeem al zo slim zou zijn om te ontdekken dat je koelblok niet goed zit, waarom zou je dan minsten 45minuten 3Dmark kunnen draaien :?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• smvs
  • Niet online
Madrox schreef op 28 augustus 2003 @ 12:49:
denk eerder dat je bord ontdekt dat het te heet word, wat kan gebeuren als je CPU en VGA het druk hebben. De VGA straalt dan meer warmte af wat dus ook je CPU-temp doet verhogen (case-temp stijgt). Mijn Mobo (Gigabyte 7VRXP) zet het systeem automatisch uit als de cpu-sensor boven de 80c komt. Zeg express sensor want de kans is groot dat de core al een stukje heter is. Sensors hebben nou eenmaal een afwijking...

Merkt je moederbord wanneer je clipje/koelblok niet goed zit :? NEE
Merkt ie het als de temp te hoog word :? JA

Als je systeem al zo slim zou zijn om te ontdekken dat je koelblok niet goed zit, waarom zou je dan minsten 45minuten 3Dmark kunnen draaien :?
computers... theorie en praktijk.

ik weet het echt niet. ik had alles al op ignore in het bios staan ook, dus hij zou zich ook niet aan temps moeten storen.

voor mij is het belangrijkste dat het nu werkt.
Pagina: 1