Toon posts:

[Crash] Wat is er aan de hand?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed, vorig topic werd dus gesloten omdat ik niet specifiek genoeg was.

Ik heb de guide doorgelezen en surprise surprise, de zaken die daar van toepassing waren, hebben niet geholpen.

Het volgende is gebeurt:

Ik was aan het werken met het programma Reason, toen opeens alles bleef hangen. Het geluid, de muis. Echt alles. Toen heb ik de PC dmv 5 sec op de powerknop te drukken uitgezet. Vervolgens weer aan en toen kwam er niets tevoorschijn. Niet eens de BIOS bootup. Gewoon zwart beeld dus. Ik zag de HD lampjes continue branden. Uit schrik heb ik de kast opengemaakt en HD's ontkoppelt; opnieuw opgestart. Nog steeds zwart beeld, niet eens bios!

Vervolgens heb ik de BIOS gecleared, zowel door de batterij eruit te halen en te computer op te starten. Geen resultaat. Vervolgens met de jumper gecleared; nog steeds niets. Ik heb alle "reepjes" eruit gehaald die overbodig zijn. Nog steeds niet. Probleem ligt dus of: in het mobo, geheugen, cpu of voeding. Toch? Hoe kan ik dit achterhalen?

Mijn specs:

Mobo: Asus P4T533-C
CPU: P4 2,533
Geheugen: 2x 256 MB RIMM

Enermax voeding, 330W
Creative Geforce 4 MX 420
Creative Audigy Player
2x 80 gb Western Digital - 8 mb cache

Verder brand het lampje van het mobo groen. De monitor klikt even aan, maar gaat meteen weer op standby!

Gooi dit topic alsjeblieft niet op slot, want ik ben specifiek genoeg geweest, dacht ik zo. Ik heb die guides doorgenomen, maar daar staat niets in wat van toepassing is op mijn specifieke situatie. Ik weet wel dat ik eerst moet gaan testen wat er kapot is, maar ik ken niemand met dezelfde hardware waar ik dat kan testen. Misschien dat er iemand is die weet wat er aan de hand is uit ervaring.

Zou het een beetje kinderachtig vinden om het op slot te gooien en te zeggen: "ga naar de winkel en vraag om een nieuw mobo" of "lees de guide nog maar 's een keertje door" want ik WEET dat ik daar mijn oplossing niet zal vinden...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 21:26:
Ik weet wel dat ik eerst moet gaan testen wat er kapot is, maar ik ken niemand met dezelfde hardware waar ik dat kan testen. Misschien dat er iemand is die weet wat er aan de hand is uit ervaring.
tja, je zult toch echt moeten testen, leen een p4 van iemand anders en zet die erin.
leen wat geheugen en test dat uit.
en probeer ook jouw geheugen en cpu in een andere bak.

probeer eens te booten met alleen cpu en mem.
met alleen cpu
met alleen mem
met cpu mem videokaart
test tot je erbij neervalt, zodat je weet wat er stuk is.

of als je lui bent ga je met je systeem naar een winkel, betaal je een paar tientjes onderzoek kosten en weet je ook wat er aan de hand is.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik wil ook helemaal niet kinderachtig zijn, da's mijn rol hier ook niet ;) Maar je bent iig al een stuk duidelijker (info gaandeweg door de draad heen opnemen is namelijk niet bevorderlijk voor het vormen van een beeld).

Wat heb je aan spare hardware liggen en wat kun je evt. lenen van vrienden/kennissen/collegae e.d. Zo zou je het zaakje kunnen testen met een andere PSU en/of een andere cpu (of jouw cpu in iemand anders bord proberen). Als je dit soort dingen niet kunt doen wordt het lastig om de boosdoener te achterhalen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 27 August 2003 @ 21:43:
Ik wil ook helemaal niet kinderachtig zijn, da's mijn rol hier ook niet ;) Maar je bent iig al een stuk duidelijker (info gaandeweg door de draad heen opnemen is namelijk niet bevorderlijk voor het vormen van een beeld).
Gelukkig maar ;)
Wat heb je aan spare hardware liggen en wat kun je evt. lenen van vrienden/kennissen/collegae e.d. Zo zou je het zaakje kunnen testen met een andere PSU en/of een andere cpu (of jouw cpu in iemand anders bord proberen). Als je dit soort dingen niet kunt doen wordt het lastig om de boosdoener te achterhalen.
Dat is dus het probleem... helemaal niets! Al mijn vrienden hebben AMD, dus een P4 testen gaat nogal moeilijk. Ik heb zojuist van alles getest, CPU los, CPU+mem, CPU+mem+video, maar geen resultaat. :'(

Ik heb maar besloten morgen de kast te dumpen bij een redelijke goede computershop uit de buurt en die gasten ernaar te laten kijken. Hopelijk kunnen zij testen wat er kapot is.

Vind het nog steeds vreemd dat mijn PC het altijd goed gedaan heeft en opeens uit het niets crashed en kapot is :? Hij is ook niet te warm geworden, heb een goede airflow in de kast. Maar goed, heb de zooi hopelijk snel weer aan het runnen... wat ben ik toch ongelofelijk afhankelijk van m'n PC merk ik nu :D

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 21:49 ]

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 21:56
wat werkt er allemaal nog wel?
gaan er fans draaien?
spinnen de HD's op?
hoor je piepjes?

memory al eens in andere bank geprobeert?

• Lennieboy83
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb dus hetzelfde mobo en hoop niet hetzelfde mee te moeten maken ;)

Zie je misschien dat AGP warning lampje rood branden? (zal wel onwaarschijnlijk zijn want anders start ie nieteens maar toch ;) )

Ik denk eigenlijk persoonlijk dat het de voeding of de CPU is, meeste kans gaat naar voeding, tenzij je hebt overgeklokt met voltage en al ;)

Verwijderd

Topicstarter
Crash-Override schreef op 27 August 2003 @ 22:00:
wat werkt er allemaal nog wel?
gaan er fans draaien?
spinnen de HD's op?
hoor je piepjes?
memory al eens in andere bank geprobeert?
Alle fans draaien, maar de HD's starten niet; maar dat is ook niet zo vreemd aangezien ik ze losgekoppeld heb. :)

Ik heb het geheugen ook al in andere banken gedaan. Verder hoor ik geen piepjes en dat maakt mij het meeste zorgen.

Dus het moet wel of de CPU of het mobo zijn dat *opeens* kapot is gegaan. Heb de PC nu bij een shop staan die gaan er een andere CPU op zetten en kijken of het daar aan ligt...
Lennieboy83 schreef op 27 August 2003 @ 22:31:
Ik heb dus hetzelfde mobo en hoop niet hetzelfde mee te moeten maken ;)

Zie je misschien dat AGP warning lampje rood branden? (zal wel onwaarschijnlijk zijn want anders start ie nieteens maar toch ;) )

Ik denk eigenlijk persoonlijk dat het de voeding of de CPU is, meeste kans gaat naar voeding, tenzij je hebt overgeklokt met voltage en al ;)
Dat lampje op het mobo brand groen. En ik hoop dat het de voeding is, scheelt weer een hoop geld. Toch vreemd, het is een EnerMax voeding en dat is toch best een redelijk merk dacht ik zo. Heb het hele systeem nog niet eens een jaar en dan zo snel kapot...

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 16:13 ]

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het "lampje" waarnaar je refereert is vermoedelijk het LEDje dat op ieder moederbord van asus zit om aan te geven of er stroom op staat... Heb je een PC speaker aangesloten? lang niet alle mobo's hebben een speaker onboard ;) die hebben er alleen de aansluiting voor... heb je misschien een aansluiting voor D-LED's? enneh, het *hoeven* niet piepjes te zijn, Asus mobo's hebben zo'n Speech POST reporter...

maargoed, ik zie net dat je hem toch al naar een winkel heb gebracht... dus dan is het bovenstaande ook niet meer van toepassing...

Verwijderd

Topicstarter
Fludizz schreef op 28 August 2003 @ 16:35:
Het "lampje" waarnaar je refereert is vermoedelijk het LEDje dat op ieder moederbord van asus zit om aan te geven of er stroom op staat... Heb je een PC speaker aangesloten? lang niet alle mobo's hebben een speaker onboard ;) die hebben er alleen de aansluiting voor... heb je misschien een aansluiting voor D-LED's? enneh, het *hoeven* niet piepjes te zijn, Asus mobo's hebben zo'n Speech POST reporter...

maargoed, ik zie net dat je hem toch al naar een winkel heb gebracht... dus dan is het bovenstaande ook niet meer van toepassing...
Dat LEDje is idd voor de stroom op het mobo. En de PC speaker is aangesloten, want ik hoorde voorheen altijd het vertrouwde piepje als ie opstartte. Verder heb ik nog nooit die Speech reporter gebruikt. Maar goed, zoals je zelf al aangaf: de kast staat nu bij een shop, hopelijk komen zij er snel achter wat het probleem is.

Ik wil in iedergeval iedereen bedanken voor het meedenken. Zodra ik weet wat het probleem was post ik het hier.

• Lennieboy83
  • Laatst online: 31-05-2024
Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 16:09:
Dat lampje op het mobo brand groen. En ik hoop dat het de voeding is, scheelt weer een hoop geld. Toch vreemd, het is een EnerMax voeding en dat is toch best een redelijk merk dacht ik zo. Heb het hele systeem nog niet eens een jaar en dan zo snel kapot...
Er zit nog een lampje, direkt onder je AGP kaart, zoek maar eens goed, misschien zit je koeler van je videokaart er wel voor ;)

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
foutcode bij opstarten?
(de biepjes die volgens velen niks betekenen, maar in werkelijkheid een schat aan informatie kunnen verbergen :p)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-06 00:07
eerlijk gezegd is het eerste waar ik aan denk aangezien de bios ook niet werkt dat het probleem bij je mobo zou moeten zitten.
ik zou in ieder geval proberen een ander mobo te regelen en dan weer te testen.
spreek wat bronnen aan dat is de beste oplossing!
succes

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Lennieboy83 schreef op 28 August 2003 @ 22:41:
[...]
Er zit nog een lampje, direkt onder je AGP kaart, zoek maar eens goed, misschien zit je koeler van je videokaart er wel voor ;)
Ik heb geen koeler op mijn videokaart. Heb nogal een goedkoop stukje hardware wat dat betreft. :)
Robbedoeske schreef op 28 August 2003 @ 22:44:
foutcode bij opstarten?
(de biepjes die volgens velen niks betekenen, maar in werkelijkheid een schat aan informatie kunnen verbergen :p)
Zoals eerder gezegd; ik hoor geen biepjes. Dat is juist het probleem.
hoeretoeter schreef op 29 August 2003 @ 01:34:
eerlijk gezegd is het eerste waar ik aan denk aangezien de bios ook niet werkt dat het probleem bij je mobo zou moeten zitten.
ik zou in ieder geval proberen een ander mobo te regelen en dan weer te testen.
spreek wat bronnen aan dat is de beste oplossing!
succes
Maar het kan toch ook de CPU zijn? Zonder CPU krijg je toch ook geen bios? Laten we hopen dat het het moederbord is!

Kan er niet iets zijn beschadigd door "verkeerd" op de powerknop te drukken? Ik vind het zo vreemd dat ik een soortgelijke crash eerder heb gehad, maar toen normaal kon rebooten. Alleen ditmaal heb ik het idee dat ik de powerknop een beetje onhandig (half) ingedrukt heb. Misschien een dom idee, maar je weet maar nooit? :?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 08:38 ]

• MrC4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 18:16
Ik heb het van de week ook gehad met mijn oude P200 machine. Gewoon plotseling hing ie en goed ook. Opstarten: alles zwart, geen beeld, geen piep, niets. Maar alle apparatuur kreeg wel stroom (zoals hd, cdrom, etc).

Mijn oplossing was: gewoon de hele machine strippen, en weer helemaal opbouwen.

Had voor de oplossing al cpu opnieuw erin gezet, geheugen afzonderlijk opnieuw erin gezet (machine gebruikt edo en sdram), maar dit alles mocht toen niet baten.

..: De 3 H's van Microsoft: Herhalen, Herstarten en Herinstalleren :..

Pagina: 1