Toon posts:

Hardware en Software RAID combineerbaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na de FaQ doorgelezen te hebben en de GoT search gebruikt te hebben, heb ik niet een antwoord op mijn vraag kunnen vinden.
Ik heb een raid controller, en binnenkort 2 HD's tot mijn beschikking. Nu wil ik graag de snelheid van raid 0 en de betrouwbaarheid van raid 1 (ja wie niet :P). Maar nu is het zo dat ik eventuele back ups ook handmatig kan uitvoeren. Het zijn maar bepaalde mappen die om de zoveel tijd geback-upt moeten worden (mijn documenten/muziek/films). Maar nu is het nadeel van raid natuurlijk dat de 2 hd's worden gezien als 1 hd. Dit houdt dus in dat als HD 1 crasht, hd 2 dit ook doet ??

Mijn config wil ik in feiten er gewoon zo uit laten zien

HD 1 :
- win xp
- downloads / internet (alle troep dus)
- eventuele dualboot (linux)
Met andere woorden, de kloot schijf :P

HD 2:
- Back up van
+ mp3
+ divx etc.
- een schone win xp (als het op HD 1 misgaat, overschakelen naar HD 2).

Zo hoop ik HD 1 steeds rustig te kunnen formateren, zonder HD 2.

Voor games/apzz etc wil ik dan natuurlijk gebruik maken van de snelheid van beiden schijven.

zoiets:

ABCdfh
ABCeg

In feiten wil ik dus gewoon raid 01, waarbij ik me af vraag of raid 0 hardwarematig is te doen, en raid 1 software matig.

Tsjah 8) ik ga er gewoon vanuit dat dit nier kan, maar misschien ..... :Y)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 27 augustus 2003 @ 20:57:
Dit houdt dus in dat als HD 1 crasht, hd 2 dit ook doet ??
Nee :+ Als een autoband lek gaat, dan wil dat ook nog niet zeggen dat de andere banden ook lek gaan 8)7
[blablabla]

In feiten wil ik dus gewoon raid 01, waarbij ik me af vraag of raid 0 hardwarematig is te doen, en raid 1 software matig.

Tsjah 8) ik ga er gewoon vanuit dat dit nier kan, maar misschien ..... :Y)
Dat kan alleen met OS-based (WinXP) SoftwareRAID :)

Maar dan zit je wel met Linux. Ik heb geen idee of je dit wel op een dynamische schijf kan installeren (om van WinXP SWRAID gebruik te kunnen maken, dien je namelijk de volumes op je schijf om te zetten naar dynamische volumes).

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11
Dat lukt je idd niet. Windows zal beide disken die in een hardwarematige/hostbased RAID array hangen als één disk zien. Hierdoor heb je niet de mogelijkheid om softwarematig het zaakje wederom in een array te gooien (want er is maar één disk). Overigens zou ik sowieso voorzichtig zijn met software RAID als je meerdere OS'en gaat gebruiken ;)

Echter, als je alleen software RAID gebruikt kun je op beide disken zowel een striped volume als een RAID1 volume aanmaken. Dan heb je geen RAID10 maar twee afzonderlijke arrays.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nu heb ik de topicstart een paar keer doorgenomen, maar ik geloof dat je niet begrijpt wat er wordt bedoeld met RAID01 / RAID10 .. Herlees eens de RAID FAQ, zou ik zeggen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nee Als een autoband lek gaat, dan wil dat ook nog niet zeggen dat de andere banden ook lek gaan
Nou dat was mijn vraaag alleen maar.
Maar als dat dus niet gebeurd, zou ik ook handmatige back ups kunnen maken op mijn 2e HD.
Maar dan zit je wel met Linux. Ik heb geen idee of je dit wel op een dynamische schijf kan installeren (om van WinXP SWRAID gebruik te kunnen maken, dien je namelijk de volumes op je schijf om te zetten naar dynamische volumes).
Kun je dit misschien in net zo'n makkelijk verhaal zetten als de autoband, of komen jullie echt van een andere planeet :? (ik zie dynamisch / volume ook niet in de FaQ staan)
Dat lukt je idd niet. Windows zal beide disken die in een hardwarematige/hostbased RAID array hangen als één disk zien. Hierdoor heb je niet de mogelijkheid om softwarematig het zaakje wederom in een array te gooien (want er is maar één disk). Overigens zou ik sowieso voorzichtig zijn met software RAID als je meerdere OS'en gaat gebruiken

Echter, als je alleen software RAID gebruikt kun je op beide disken zowel een striped volume als een RAID1 volume aanmaken. Dan heb je geen RAID10 maar twee afzonderlijke arrays.
Ok dat is iig een duidelijk antwoord, maar als ik de software raid 0 prestaties bekijk, dan vind ik het niet de moeite me aan een hele raidconfig te wagen.
Nu heb ik de topicstart een paar keer doorgenomen, maar ik geloof dat je niet begrijpt wat er wordt bedoeld met RAID01 / RAID10 .. Herlees eens de RAID FAQ, zou ik zeggen
Ik heb hem nogmaals doorgelezen (voor de zoveelste keer) en ik denk het prima te begrijpen hoor. Waar klopt mijn verhaal dan niet ?? (ik geef toe dat ik niet bepaalt veel weet, veel inzicht in dit onderwerp heb).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inkoppertje: Wat is het verschil tussen RAID0, RAID1 en RAID01/10?

Wat betreft dynamische volumes: druk binnen WinXP op F1 en zoek naar "dynamic disks" (of als je een Nederlandstalige Windows hebt: "dynamische schijven") B)
Pagina: 1