Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[lcd] Laserjet IID (HD44780) pinout gezocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier een dode Laserjet IID staan waarvan ik het LCD schermpje wil gebruiken.
Heb al een aantal schema's gevonden, maar hier op GoT lees ik dat die niet kloppen (Controller wordt heet e.d.).
De printer is nog intact en is nog wel te maken, dus voordat ik hem sloop zou ik graag de werkelijke pinout op het printplaatje willen weten, dus niet de pinout van de controller.
Helaas niets over de pinout van het printplaatje op Google, bovendien heeft dit schermpje geen verlichting (werking ala Gameboyscherm, reflectie van omgevingslicht).
Voor zover ik in de printer heb kunnen kijken zit er een afscherming over de gehele module die er niet af is te krijgen zonder slopen.

EDIT!:
de controller is voorzover ik het heb kunnen vinden een HD44780A00 (Hitachi?)
het display is een 1*16 schermpje zonder backlit
er komen 14 draadjes uit (klink hoopvol volgens de FAQ), maar de volgorde op het printplaatje schijnt niet netjes van 1 naar 14 op volgorde te lopen. Natuurlijk wil ik aan het printje solderen, op de chip zelf is niet te doen (bovendien moet ik dan een beschermkapje slopen en die laat ik er liever op).

gevonden link + plaatjes (is wel een laserjet 3 maar volgens mij zijn de schermpjes hetzelfde (heb de LaserJet 3 ook staan en is identiek aan de IID)
need info 1*16 lcd
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/HD44780A00_uit_HP_Laserjet_IIID.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 22:34 . Reden: (euss): plaatje toegevoegd ]

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

euhm, je kan toch gewoon even meten en rekenen?

- zoek op de grote stuurprint naar bv. logika ic`s ofzo, zoek daar de + en GND, en ga dat natrekken tot aan je flatcable oid naar je lcd... weet je iig de + en GND

-contrast zou je hier ook mee moeten kunnen afleiden (aangezien analoog voltage, soms zelfs direct aan GND

-als je een scoop hebt kan je het helemaal makkelijk vinden,
- de RS (instructiue ingang) zal hier waarschijnlijk een repeterend karakter hebben
- R/W (read write) staat bij het schrijven naar lcd op 0, lezen op 1
- enable lcd staat standaard op 0 (bij display aan)

Je moet zorgen dat je contrast regeling niet verward word! (als hier een negatieve spanning op staat, andere pennen kunnen hier vaak niet tegen!)

als er 4 pinnen met een weerstand aan de massa liggen, (of 3, de 4e bij een andere pen), dan zijn dit waarscjhijnlijk data bit 0 tot 4, databit 0 is het minst significant, 8 het meest...

succes

ps, als je een scoop hebt (denkiik niet eigk...), de datalijnen geven GEEN repeterend karakter, de andere digitale lijntjes wel

Electronics development

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 20:22:
Heb hier een dode Laserjet IID staan waarvan ik het LCD schermpje wil gebruiken.
Heb al een aantal schema's gevonden, maar hier op GoT lees ik dat die niet kloppen (Controller wordt heet e.d.).
De printer is nog intact en is nog wel te maken, dus voordat ik hem sloop zou ik graag de werkelijke pinout op het printplaatje willen weten, dus niet de pinout van de controller.
Helaas niets over de pinout van het printplaatje op Google, bovendien heeft dit schermpje geen verlichting (werking ala Gameboyscherm, reflectie van omgevingslicht).
Voor zover ik in de printer heb kunnen kijken zit er een afscherming over de gehele module die er niet af is te krijgen zonder slopen.

EDIT!:
de controller is voorzover ik het heb kunnen vinden een HD44780A00 (Hitachi?)
het display is een 1*16 schermpje zonder backlit
er komen 14 draadjes uit (klink hoopvol volgens de FAQ), maar de volgorde op het printplaatje schijnt niet netjes van 1 naar 14 op volgorde te lopen. Natuurlijk wil ik aan het printje solderen, op de chip zelf is niet te doen (bovendien moet ik dan een beschermkapje slopen en die laat ik er liever op).

gevonden link + plaatjes (is wel een laserjet 3 maar volgens mij zijn de schermpjes hetzelfde (heb de LaserJet 3 ook staan en is identiek aan de IID)
need info 1*16 lcd
Die kan je gewoon aanluiten op je printer poort met die 14 draden,

B) Waar was ook alweer die site van Smarties ? Daar staat wel een schema hoe je hem moet aansluiten.

Verwijderd

De schema's kloppen wel, maar je gaat er onterecht van uit dat de schema's gelden voor jouw printlayout. De pinout van het controller IC blijft wel gelijk, maar de pinout van de print is per uitvoering verschillend !

De pinout van de draden/printplaat kun je herleiden vanaf het controller IC (HD44780) door in de datasheet te kijken naar de benodigde pinnen en die op je printje na te lopen richting de printaansluiting (waar de draden aan gesoldeerd zitten):

HD44780 (FP-80b package)
printerpoort
(voeding)
omschrijvingcontroller IC
(LCD)
printje
pin 18 t/m 25Vss (Ground)pin 23
(+5V)Vccpin 33
(potmeter1)VLcn.v.t.
pin 16RSpin 36
pin 14RWpin 37
pin 1E(1)pin 38
pin 2 t/m pin 9D0 t/m D7pin 39 t/m 46
(+5V)VB+ (Led+)n.v.t.
(potmeter2)VB- (Led-)n.v.t.
Allles onder printje moet je dus even nalopen/doormeten- dat kunnen wij niet vanaf hier ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/FP-80b%20package%20Pinout%20-%20section.gif
Let op! IC op jouw print zit kwart slag gedraaid t.o.v. dit voorbeeld.

Naslag:
- http://www.acfr.usyd.edu....mponents/LCD/HD44780U.pdf
- http://www.myrolypoly.com/lcd_project/lcd_project.html
- http://home.iae.nl/users/pouweha/lcd/lcd0.shtml
- HD44780 FP-80b package IC pinout

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 16:41 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

dejavu?
need info 1*16 lcd

iig ik heb em niet aan de praat kunnen krijgen :|

[ Voor 34% gewijzigd door ThaHandy op 27-08-2003 22:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik neem aan dat pin 1 bij het pijltje zit (toch?)/
/me volgt de minuscule printspoortjes blaast het bovenstaande plaatje iets op en zet er nummers bij...
edit:
op welke stand kan ik het beste meten? Sommige pennetjes geven contact op meerdere aansluitingen :?

Ohm (sommige contacten geven meer weerstand dan de ander)
een diode plaatje (inclusief optie om te piepen bij contact, deze stand heb ik gebruikt)
ik denk dat ik het dus moet afleiden uit de weerstand. Wanneer heb ik het goede pennetje? Bij lage weerstand of hoge :?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 15:42 ]

Verwijderd

Niets aannemen, altijd vergelijken met de datasheet. Pin 1 is in dit geval inderdaad bij |> droehoekje op de print (bij het afgevlakte hoekje van het IC), maar better safe then sorry.

Klik maar eens op het deelplaatje van die pinout, dan krijg je dit volledige pinout plaatje te zien.

Het beste kun je kijken op het LCD-printje zelf, er lopen nl. nogal wat sporen onder het IC door en ook nog aan de achterkant.

Lees ook eens Verwijderd in "LCD Pinautomaten!" en verder door, daar staat een hoop handige info.

Meten doe je door 1 pin op het IC pin te houden, en de andere op een soldeerpad (waar je draadjes aanzitten). Een weerstand van 0 ohm is dan het juiste pinnetje bij het juiste pad. Dit doe je dan voor elk benodigd pad/draadje (en niet voor elk IC pen - alhoewel het wel handig is voor het GoT archief).

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 16:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 augustus 2003 @ 15:40:
Niets aannemen, altijd vergelijken met de datasheet. Pin 1 is in dit geval inderdaad bij |> droehoekje op de print (bij het afgevlakte hoekje van het IC), maar better safe then sorry.

Klik maar eens op het deelplaatje van die pinout, dan krijg je dit plaatje te zien:
[afbeelding]
Het beste kun je kijken op het LCD-printje zelf, er lopen nl. nogal wat sporen onder het IC door en ook nog aan de achterkant.
helaas kan ik niet op de achterkant kijken, het glasplaatje zit erop gelijmd. het enige wat te zien is is de foto in de startpost.

• 3lmowww

3lmowww

edit:

euhm, sorry hoor, als je hiermee niet eruit komt zit er weinig anders op dan hem terug te zetten... :?

nu kan je toch aan de hand vd pinout even meten welke pinnen wat beteken???
ik kan trouwens die pic`s van die hd44780 ook wel gebruiken :)

edit:
hoe lager de weerstand, hoe directer de pin ermee verbonden is... en je hoeft ook niet alle pinnen te meten...

[ Voor 20% gewijzigd door 3lmowww op 28-08-2003 16:34 ]

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
3lmowww schreef op 28 August 2003 @ 16:32:
euhm, sorry hoor, als je hiermee niet eruit komt zit er weinig anders op dan hem terug te zetten... :?

nu kan je toch aan de hand vd pinout even meten welke pinnen wat beteken???
ik kan trouwens die pic`s van die hd44780 ook wel gebruiken :)

edit:
hoe lager de weerstand, hoe directer de pin ermee verbonden is... en je hoeft ook niet alle pinnen te meten...
--knip---

zit al aardig op de goede weg, straks plaats ik de pinout wel voor de liefhebbers

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.leenheer1/lj2lcd.gif
LET OP! nog niet gechecked of het helemaal goed is, morgen kan ik pas solderen!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 17:57 ]

• 3lmowww

3lmowww

edit:

en? hoe gaat ie?

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
het solderen duurt iets langer dan ingepland, de hele printspoortjes kwamen mee met de oude onbruikbare (enkel draadje met vlakje voor een connector op het stuurprintje, deze stuurprint wilde ik bewaren voor m'n laserjet 3) flatcable. Heb er dunne pennetjes op gesoldeerd + gelijmd (13x pennetje knippen, solderen, lijmen, drogen, volgende pennetje) en een stukje flatcable zit eraan.

Update:
hmm, niet goed. Controller wordt heet :(

edit:
als ik 'm alleen op de printerpoort aansluit gebeurt er niets. +5 erbij en hij wordt heet. alleen op de +5 en er gebeurt niets :?
Ik gebruik trouwens maar 13 pinnetjes omdat er geen backlite opzit. Opvallend is dat 1 soldeer vlakje niet gebruikt is (er zijn er 14).

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 20:44 . Reden: (euss): quote ipv edit ]

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:45
Ik heb 1 tip voor je als je dat ding probeert aan te sturen (zo een uit een oude jaserlet). De eerste 8 karakaters zijn de eerste 8 bytes in het geheugen van het lcd. De 2e serie 8 karakters (maakt 16) start vanaf byte 81, waarom? geen idee. Het lijkt dat de controller 4*40 is en van de 1e regel 8 bytes gebruikt en van de 3e regel 8 bytes.
Scheelt je een hoop zoekwerk als je dit al weet kan ik je vertellen.

https://github.com/atoomnetmarc/

Verwijderd

Topicstarter
*schopje*

Ik heb van iemand vernomen dat contact NC voor et contrast is. Nu heb er er een potmeter opgezet met 5 volt erop maar er gebeurt nog steeds zip :/
Geen init lijnen, geen warme controller, niets :/

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 17:34:
*schopje*

Ik heb van iemand vernomen dat contact NC voor et contrast is. Nu heb er er een potmeter opgezet met 5 volt erop maar er gebeurt nog steeds zip :/
Geen init lijnen, geen warme controller, niets :/
Gek, same here. Ik heb em net aangesloten, maar idd, geen warme ic's, geen initialisatie lijnen enz.

Ik ga denk ik eens proberen om em op 12 volt te hangen.

Edit:

Die van mij werkt dus op 12 volt :) En het is een 1 x 20 met hele grote digits :P

Edit2:
Hij geeft wel de init-lijnen/blokken, maar wil nix laten zien via Smartie .....

[ Voor 18% gewijzigd door M14 op 02-09-2003 22:47 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Topicstarter
heej ik heb beeld :D
tenminste, tijdens het opstarten lichtten 8 blokjes op.
Als ik Smartie opstart lichten alle blokjes op, maar geen tekst op het schermpje :(
Het kwam trouwens door het NC pinnetje, het bleek dus dat daar de contrastregeling zat (moet met potmeter aan de ground).
LPT poort staat op ecp+epp (ofzoiets), op het standaardadres.

Verwijderd

\o/
Als je LCD initialiseerd dan is het verder klussen met Bios en Software instellingen (of de draadjes van je datalijnen DBx moeten niet goed zitten).

Verwijderd

Topicstarter
Kan de LCD stuk gaan als ik rommel ernaartoe stuur (printopdracht, handmatig pennen schakelen enz.)?
Voorlopig geeft hij alles zwart...
Heb al wat aan de bios instellingen geknutseld maar zonder resultaat...
ook zit ik met dit probleem
Ik heb 1 tip voor je als je dat ding probeert aan te sturen (zo een uit een oude jaserlet). De eerste 8 karakaters zijn de eerste 8 bytes in het geheugen van het lcd. De 2e serie 8 karakters (maakt 16) start vanaf byte 81, waarom? geen idee. Het lijkt dat de controller 4*40 is en van de 1e regel 8 bytes gebruikt en van de 3e regel 8 bytes.
Scheelt je een hoop zoekwerk als je dit al weet kan ik je vertellen.
als ik de 1e en de 3e regel vul zie ik nogsteeds zwart :/
vanavond eens op verkeerde solderingen checken, maar als iemand nog suggesties heeft om het met software te checken... Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/newposting2.gif :P

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 09:10:
\o/
Als je LCD initialiseerd dan is het verder klussen met Bios en Software instellingen (of de draadjes van je datalijnen DBx moeten niet goed zitten).
Ik heb hier nog een ander LCD liggen (2 x 16). Die heeft het wel gedaan :)

Ik denk niet dat ik nog door ga met proberen. Ik heb namelijk geen zin om een 1 x 20 ergens in te bouwen. Als het 2x20 was, dan was het de moeite.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Pagina: 1