De voorpagina van de National Geographic van september 2003:
“27 miljoen onschuldige mensen leven wereldwijd in gevangenschap: het droeve lot van moderne slaven”
In dit afgrijselijk artikel wordt uitgebreid verslag gedaan van het lot van 27 miljoen mensen die gedwongen worden om als slaven te werken. In de prostitutie, op het land, in de mijnen, overal en nergens. Ook tegenwoordig is er dus nog een levendige handel in vrouwen, kinderen en mannen. De slinkse breinen achter deze operatie communiceren op lange afstand, zien elkaar niet en voeren gewetenloos en meedogenloos mensen in en uit voor bedragen die variëren van € 35 tot € 4000.
(uit het voorwoord van het artikel)
(Onderschrift van een foto die ik hier niet wil plaatsen, gelieve zelf de NG kopen als je het hele artikel wil lezen en de foto’s wil zien.)
De Indiase cultuur waar een begrafenis zo belangrijk is dwingt hele families tot het aanmenen van werk dat geen werk, maar uitbuiting is. Om zo toch die begrafenis te financieren. Ze nemen een schuld op zich die ze nooit meer kunnen aflossen door financiële constructies van hun eigenaren. Hun schulden gaan over van ouder op kin, generaties lang.
De jaarlijkse bijdrage van hierboven genoemde wanpraktijken aan de wereld economie bedraagt zo’n 13 miljard euro.
Ik ga nog even wat feiten opsommen (allemaal vermeld in de NG van september 2003 dus):
In Brazilië maken slaven houtskool voor de productie van staal voor auto’s en andere machines.
In Myanmar oogsten slaven suikerriet en andere landbouwproducten.
In China werken kindslaven in de vuurwerkfabrieken
In Sierra Leone werken slaven in de diamantmijnen
In Benin en Egypte produceren ze katoen (Voetnoot: een in 1999 verschenen rapport over de katoen industrie in Egypte wordt geschat dat er ca. een miljoen kinderen werken in de katoen industrie. Met name kinderen omdat die “beter in de hand zijn te houden en de juiste lengte hebben om katoen te plukken”)
In Ivoorkust plukken 12.000 kinderen cacao bonen die over de hele wereld geëxporteerd worden.
Enfin, dit is een heel duister plaatje wat hier geschetst wordt. Voor meer informatie kan je de betreffende editie van NG kopen of op hun website kijken. www.nationalgeographic.nl
(Dit zijn slechts een stukjes uit het artikel.)
Ik kan mij hier natuurlijk erg kwaad om maken en gaan lopen vloeken en tieren. De waarheid moet echter gezegd worden, wij hebben hier natuurlijk net zo goed debet aan als de regeringen die oogluikend dit toestaan.
Er zijn zoveel dingen hierover te zeggen waar ook over te discussiëren valt. Wat moeten overheden doen om dit tegen te gaan? Wat kunnen wij doen? Waarom gebeurt dit nog steeds? Waarom zouden deze mensen nog steeds niet zien dat ze weggelokt worden van huis? Zijn ze nou zo naïef?
De meest voor de hand liggende rede is natuurlijk de economische. Het is gewoon erg goedkope arbeid. Kun je nagaan dat er ergens mensen zijn die zo verschrikkelijk veel geld verdienen, dat ze kastelen kunnen kopen, alleen maar omdat ze 20.000 mensen uitbuiten? De waarheid is, ik kan er niet aan, maar het gebeurt toch.
“27 miljoen onschuldige mensen leven wereldwijd in gevangenschap: het droeve lot van moderne slaven”
In dit afgrijselijk artikel wordt uitgebreid verslag gedaan van het lot van 27 miljoen mensen die gedwongen worden om als slaven te werken. In de prostitutie, op het land, in de mijnen, overal en nergens. Ook tegenwoordig is er dus nog een levendige handel in vrouwen, kinderen en mannen. De slinkse breinen achter deze operatie communiceren op lange afstand, zien elkaar niet en voeren gewetenloos en meedogenloos mensen in en uit voor bedragen die variëren van € 35 tot € 4000.
(uit het voorwoord van het artikel)
Nadat ik het verhaal had gelezen was ik zo geschokt door de inhoud dat ik hier wel een discussie over móet starten. Niet om de slavernij de grond in te stampen, om het even platvloers te zeggen, maar er hangt meer achter. Er zijn bijvoorbeeld plantages in Florida (jawel, Florida, US) waar “import Mexicanen” werken tegen een loon waar je hart van over slaat om het daarna te innen bij een bank die van hun baas is en het uit te geven in de winkels van hun baas.[…]
Waarom zou ik een artikel willen publiceren dat mensen afschrikt of dat u wellicht niet aan uw kinderen wilt laten zien?
Omdat ik, toen we dit verhaal voorbereiden, niet wist dat er 27 miljoen slaven in de wereld leefde – om ons heen maar goeddeels aan het gezicht onttrokken. Ik denk dat u daarvan moet weten, net als kinderen. Als u dit verhaal heeft gelezen, kijkt u voor altijd anders naar de wereld
Bill Allen
(Onderschrift van een foto die ik hier niet wil plaatsen, gelieve zelf de NG kopen als je het hele artikel wil lezen en de foto’s wil zien.)
Hier sta je wel even stil bij jezelf, vooral als je de foto hebt gezien. Prostituees die geïmporteerd worden uit de Oekraïne voor € 4000 per stuk.In deze duistere, bedompte kamer in Noord-India zitten twaalf kinderen gebogen over gasbranders armbandjes te maken die voor 40 cent per dozijn worden verkocht. Deze kinderen, tussen 9 en 14 jaar oud, werken tien uur per dag, dag in dag uit – en zijn door hun ouders aan de eigenaar van de werkplaats verkocht. Gemiddelde prijs van een Indiaas kind: € 35.
De Indiase cultuur waar een begrafenis zo belangrijk is dwingt hele families tot het aanmenen van werk dat geen werk, maar uitbuiting is. Om zo toch die begrafenis te financieren. Ze nemen een schuld op zich die ze nooit meer kunnen aflossen door financiële constructies van hun eigenaren. Hun schulden gaan over van ouder op kin, generaties lang.
Met als verschil natuurlijk dat die vrouwen niet meer terug kunnen als het balletje eenmaal aan het rollen is gegaan.[…]
Zo vroeg hij ooit aan een moedige activiste die bewijzen had dat hij vrouwen koopt voor zijn bordelen in Prijedor: “Is het een misdaad vrouwen te verkopen? Ze verkopen toch ook voetballers?”
[…]
Dit gaat over de sinasappel plantages in Florida. Waar mensen dus heen gaan om een beter bestaan op te bouwen, vanuit Guatemala, Mexico etc., om te eindigen als slaven. Het jaarloon van een sinas appel plukker bedraagt ongeveer € 7500. Daarnaast zijn de werk omstandigheden extreem zwaar. Lange dagen, zwaar werk en ga zo maar door.De slaven van Lake Placid (Florida, US red.) waren onzichtbaar. De mensen speelden golf in het bejaardenoord, terwijl er vlakbij een slavenkamp was.
De jaarlijkse bijdrage van hierboven genoemde wanpraktijken aan de wereld economie bedraagt zo’n 13 miljard euro.
Ik ga nog even wat feiten opsommen (allemaal vermeld in de NG van september 2003 dus):
In Brazilië maken slaven houtskool voor de productie van staal voor auto’s en andere machines.
In Myanmar oogsten slaven suikerriet en andere landbouwproducten.
In China werken kindslaven in de vuurwerkfabrieken
In Sierra Leone werken slaven in de diamantmijnen
In Benin en Egypte produceren ze katoen (Voetnoot: een in 1999 verschenen rapport over de katoen industrie in Egypte wordt geschat dat er ca. een miljoen kinderen werken in de katoen industrie. Met name kinderen omdat die “beter in de hand zijn te houden en de juiste lengte hebben om katoen te plukken”)
In Ivoorkust plukken 12.000 kinderen cacao bonen die over de hele wereld geëxporteerd worden.
Enfin, dit is een heel duister plaatje wat hier geschetst wordt. Voor meer informatie kan je de betreffende editie van NG kopen of op hun website kijken. www.nationalgeographic.nl
(Dit zijn slechts een stukjes uit het artikel.)
Ik kan mij hier natuurlijk erg kwaad om maken en gaan lopen vloeken en tieren. De waarheid moet echter gezegd worden, wij hebben hier natuurlijk net zo goed debet aan als de regeringen die oogluikend dit toestaan.
Er zijn zoveel dingen hierover te zeggen waar ook over te discussiëren valt. Wat moeten overheden doen om dit tegen te gaan? Wat kunnen wij doen? Waarom gebeurt dit nog steeds? Waarom zouden deze mensen nog steeds niet zien dat ze weggelokt worden van huis? Zijn ze nou zo naïef?
De meest voor de hand liggende rede is natuurlijk de economische. Het is gewoon erg goedkope arbeid. Kun je nagaan dat er ergens mensen zijn die zo verschrikkelijk veel geld verdienen, dat ze kastelen kunnen kopen, alleen maar omdat ze 20.000 mensen uitbuiten? De waarheid is, ik kan er niet aan, maar het gebeurt toch.
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein