Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een redelijk professionele camera met een flinke optische zoom (10x). Mijn oog is gevallen op deze 2 types. Ze liggen beide rond de €450,= en dat is ook wel wat ik er max voor uit wil geven.

Ik kan nergens foto's vinden gemaakt met de Z1.

Wat is jullie mening over deze 2 cam's en voor welke zouden jullie gaan.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

BaRF

bijna kerst

ik zou even kijken in Het Fuji digicam topic

Ik heb zelf al wat fotos gemaakt met deze camera en 2 in dat topic geplaatst, en als het goed is plaats ik er straks nog wat. See for yourself :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik zou in ieder geval niet de Fuji S5000 nemen. De foto's die ik daar van gezien heb waren echt heel erg slecht. Ik zou gewoon nog even wachten op foto's van de Z1.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
ja, zijn inderdaad niet top... maar op de fuji site staan al foto's die wat beter zijn...

heeft nog niemand de Z1????

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 22:37
Volgens mij is de Z1 nog niet uit. Ze staan pas voor half september op de planning d8 ik.

tja...

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Er zijn foto's gemaakt met de Z1 verschenen, die zien er uitstekend uit kwa kleur, scherpte en ruis. Ik zou het nu echt zeker de Z1 kopen en de S5000 links laten liggen!

[rml]Nieuwe minolta digicams [ A1] [ Z1] [ G500] [ E232][/rml]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Misschien is de Kodak DX6490 ook wel iets voor je.

nieuws: Kodak onthult 4MP EasyShare DX6490 zoom digital camera

Kost je €482, maar daar krijg je dan ook wel een 4 Mp camera voor met 10x optisch. Groot voordeel van deze camera is dat de geheugenkaartjes goedkoper zijn dan die xD van de s5000 en dat ie er een stuk "professioneler" uitziet dan de Z1

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:47
Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 20:38:
Misschien is de Kodak DX6490 ook wel iets voor je.

Kost je €482, maar daar krijg je dan ook wel een 4 Mp camera voor met 10x optisch. Groot voordeel van deze camera is dat de geheugenkaartjes goedkoper zijn dan die xD van de s5000 en dat ie er een stuk "professioneler" uitziet dan de Z1
Besteedt niet te veel aandacht aan die 4MP van de Kodak, net zoals de 3MP van de Fuji S5000. Je kunt bij deze camera's namelijk NIET de JPEG compressie instellen, er wordt "normal" compressie gebruikt. Ik las ergens dat de Kodak 4MP foto's van soms slechts 411kB produceerde... dat zegt genoeg: stevige compressie.
Daarbij: geen histogram-view, geen manual focus, (daar sta je dan als je een leeuw achter tralies wilt knippen in de dierentuin), speciale (dure) accu.

Op de Z1 daarentegen kun je WEL de compressie in 3 stappen instellen. Misschien wel minder pixels dus, maar als die pixels minder gecomprimeerd worden.....

Dus een paar belangrijke verschillen:
Accu:
S5000: AA
Z1: AA
DX6490: special

Resolution:
S5000: 3MP (6MP interpolated)
Z1: 3MP
DX6490: 4MP

JPEG compression:
S5000: fixed relation to picture size
Z1: no relation to picture size, manual setting
DX6490: fixed relation to picture size

Accu:
S5000: AA
Z1: AA
DX6490: special

Manual focus:
S5000: yes
Z1: yes
DX6490: no

Movies:
S5000: 640x480
Z1: 640x480
DX6490: 320x240

Filter/lense adapter:
S5000: yes, enclosed
Z1: no, but possible
DX6490: perhaps possible

Max shutter time:
S5000: 2sec (useless for great night shots)
Z1: 15sec
DX6490: 15sec

Ik ben ook op zoek naar een 10x optical zoom camera (heb nu een Canon S45), bij mij staat de Z1 ver boven het lijstje. Nu even afwachten op wat reviews.

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 21:55
Heb net een Fuji s5000 gekocht, met enige reserveringen in het achterhoofd door de foto's die ik de laatste tijd onder ogen kreeg. Toch gekocht en enkele foto's geschoten.

Ik snap niet dat mensen van die lelijke foto's plaatsen, de foto's die ik er net mee schoot zijn veel beter van kwaliteit en dan heb ik echt totaal geen ervaring met fotografie, ik ben een echte noob.

Ook de foto op 6MP ziet er goed uit (is natuurlijk geen echte 6MP, meer 4 of 4,5 maar nog steeds erg goed te doen).

Gekozen voor de Fuji omdat de Minolta en Kodak erg slecht leverbaar zijn (Kodak gewoon erg slecht verkrijgbaar en de Minolta wordt pas eind deze maand in beperkte oplage aan distributeurs verstrekt, heb ik mij laten vertellen).

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

AnotherFruitcake schreef op 11 September 2003 @ 18:44:
Heb net een Fuji s5000 gekocht, met enige reserveringen in het achterhoofd door de foto's die ik de laatste tijd onder ogen kreeg. Toch gekocht en enkele foto's geschoten.

Ik snap niet dat mensen van die lelijke foto's plaatsen, de foto's die ik er net mee schoot zijn veel beter van kwaliteit en dan heb ik echt totaal geen ervaring met fotografie, ik ben een echte noob.

Ook de foto op 6MP ziet er goed uit (is natuurlijk geen echte 6MP, meer 4 of 4,5 maar nog steeds erg goed te doen).

Gekozen voor de Fuji omdat de Minolta en Kodak erg slecht leverbaar zijn (Kodak gewoon erg slecht verkrijgbaar en de Minolta wordt pas eind deze maand in beperkte oplage aan distributeurs verstrekt, heb ik mij laten vertellen).
Heb je wat voorbeeld foto's?? Ben erg benieuwd naar deze camera

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb op steves-digicam even de reviews van de S5000 en de kodak gelezen een aantal weken terug.

Wat ik vooral merkt van de S5000 is dat deze vrij veel chromatic [nog wat, paarse randen, kan niet op term komen] heeft, enigszins ruis (ook al is het vrij zonnig zo te zien), niet al te scherp (interpolatie) en de foto's er zeer donker uit zien. De kleuren zijn heel natuurlijk en mooi.
Hier een paar samples:

http://www.steves-digicam...5000/samples/DSCF0062.JPG
http://www.steves-digicam...5000/samples/DSCF0055.JPG

Hele review: http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/fuji_s5000.html

De kodak: behalve dat ik het heel goedkoop uit vind zien, heeft deze zo weinig features dat ik niet eens overweeg als concurrent voor de Z1.
Kleuren zijn flets, donkere foto's, onscherp (let vooral op de volleybalnet), hoop chromatic nogwat, veel ruis.

review: http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/dx6490.html

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• AnotherFruitcake
Ik heb alleen geen ruimte om te uploaden, als iemand interesse heeft mag hij/zij mij mailen, dan upload ik ze.

• sanderb
  • Laatst online: 08:53
ik heb wel interesse.. mail is onderweg, webspace genoeg

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• AnotherFruitcake
Ok, ik heb er 3 naar je gemailed

• sanderb
  • Laatst online: 08:53
ontvangen..
De foto's van AnotherFruitcake:

Fuji S5000

http://www.puinzooi.cistron.nl/got/DSCF0050.JPG
http://www.puinzooi.cistron.nl/got/DSCF0051.JPG
http://www.puinzooi.cistron.nl/got/DSCF0052.JPG

Deze zien er voor binnenfoto's inderdaad niet slecht uit AnotherFruitcake.
Toch blijf ik me verbazen over de jpeg compressie die fuji toepast. Vooral bij scherpe randjes zie je een beetje een rafelrandje. Op de foto samples bij de review van Dpreview zie je ook nog eens belachelijk veel purple fringing.

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een digicam.
Voor mij zijn 3 dingen belangrijk:
- De kwaliteit van de foto's ( en dan heb ik het niet over het aantal MP)
- De mogelijkheid tot het handmatig instellen van diafragma en sluitertijd
- het uiterlijk van de cam

Een flinke optische zoom vind ik een behoorlijke pre, net als de mogelijkheid tot het plaatsen van fliters.

Dat "uiterlijk belangrijk" zullen sommige mensen misschien vreemd vinden... Ik baal ervan dat de cam in het rijtje van de 3 die in dit topic genoemd worden die ik het mooiste vind, de minste kwaliteit aan foto's levert. :(

De kodak heeft de paarse smaak op die bootfoto van dpreview echter ook flink te pakken.

Ik blijf nog even twijfelen denk ik....

[ Voor 8% gewijzigd door sanderb op 12-09-2003 03:13 ]

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 21:06
Persoonlijk heb ik zo mijn bedenkingen bij goedkopere cameras met 10x optische zoom. Je moet waarschijnlijk een statief gebruiken om bij maximaal inzoomen nog scherpe fotos te kunnen nemen want veel van deze cameras hebben geen ingebouwde beeldstabilisator. Tegelijktijd is de lens niet lichtgevoelig genoeg meer om met de laagste ISO-instelling te kunnen werken. Dat levert je meer ruis op in de foto's. Ik denk dat de 5x optische zoom van bijvoorbeeld een Pentax Optio 450 of de 4x zoom van een Canon G5 een beter compromis biedt tussen prijs, zoom en kwaliteit.

• kmf
  • Niet online

kmf

Deze posts zullen wel eens je keuze makkelijker maken m0n0 in "digicam met grote zoom of toch niet?"

En. Het is idd zo dat met zo'n enorme zoom het maken van scherpe foto's vermoeilijkt, zeker als er geen IS is. Dan is het wel zo handig om een lichte, goed in de handliggende cam te hebben met een grote snelle lens.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• funkflex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-12-2008

funkflex

The real funkflex !

athlonkmf schreef op 18 September 2003 @ 12:33:
Deze posts zullen wel eens je keuze makkelijker maken m0n0 in "digicam met grote zoom of toch niet?"

En. Het is idd zo dat met zo'n enorme zoom het maken van scherpe foto's vermoeilijkt, zeker als er geen IS is. Dan is het wel zo handig om een lichte, goed in de handliggende cam te hebben met een grote snelle lens.
hey vieze quotert :P

Ik heb echt weer de hele nacht met die S5000z zitte spelen en het lukte maar niet , zoveel ruis ( heb op 19`TFT en 19`CRT bekeken).

Naja ik breng hem zometeen terug en dan gaan we verder zoeken voor een uber cam :)

MCP/MCSE/MCTS + ITILV3 Work in Progress: VCP/ IBM System X

• kmf
  • Niet online

kmf

m0n0 schreef op 18 september 2003 @ 12:49:
[...]

hey vieze quotert :P

Ik heb echt weer de hele nacht met die S5000z zitte spelen en het lukte maar niet , zoveel ruis ( heb op 19`TFT en 19`CRT bekeken).

Naja ik breng hem zometeen terug en dan gaan we verder zoeken voor een uber cam :)
Een cam dat op full-auto stand geen goede pics oplevert mag gelijk al weggebracht worden vind ik. Ik kan idd niet geloven dat zo'n cam zulke slechte pics oplevert, zelfs mijn ixus gaf betere resultaten.

BaRF in "Het Fuji digicam topic"

• funkflex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-12-2008

funkflex

The real funkflex !

Mijn A60 dus ook , ik zat wel naar een G5 te kijken en ook naar een Coolpix 5700 ;) zijn welliswaar wat duurder maar danheb je ook wat :)

MCP/MCSE/MCTS + ITILV3 Work in Progress: VCP/ IBM System X

• catchingfire
Imaging Resource heeft een "First look review" gepost van de Z1. Nog geen oordelen over de image-quality, wel over "operation". En dat zit wel goed: hij is mega-snel!
http://www.imaging-resource.com/PRODS/Z1/Z1A.HTM

Verwijderd

Topicstarter
dat ie snel is klinkt goed, want eerder gingen er geruchten dat hij niet snel zou zijn vanwege het sd geheugen... en hij blijkt ook nog eens lang met batterijen te doen :)

• catchingfire
Behoorlijk wat plus-puntjes voor de Z1 ja. Ben nog benieuwd naar de foto-kwaliteit en hoe je filters kunt gebruiken. Of dat met een speciale super-dure Minolta adapter moet ofdat er ook universele adaptertjes te krijgen zijn.

Fuji S5000 heeft afgedaan voor me. Geen een review die ook maar enigszins positief is, en van de plaatjes die ik heb gezien krijg ik ook niet bepaald koop-impulsen. Hij heeft wel top-looks en een megeleverde filter adapter.

De Kodak DX6490 produceert aardige plaatjes maar schijnt ontzettend traag te zijn. Het beeld wordt zwart bij serie-opnamen dus dan zie je niet meer wat je knipt, weinig manuele instellingen, zelfs geen manual focus. Hij wordt met de dag minder interessant.

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 10:34:
dat ie snel is klinkt goed, want eerder gingen er geruchten dat hij niet snel zou zijn vanwege het sd geheugen... en hij blijkt ook nog eens lang met batterijen te doen :)
SD-geheugen is IDD vele malen trager dan CF-kaarten, maar een camera heeft tegenwoordig meestal een redelijke hoeveelheid buffer waarin de genomen plaatjes cache blijven voordat ze worden overgepompt naar de flashkaarten. Maar ja.. ooit raakt die buffer vol (en ik denk dat het zo ongeveer 6 3.2 MP-plaatjes zijn die daar in passen.)

• bbstreams
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

bbstreams

& digital coco

sanderb schreef op 12 September 2003 @ 03:11:
ontvangen..
De foto's van AnotherFruitcake:

Fuji S5000

http://www.puinzooi.cistron.nl/got/DSCF0050.JPG
http://www.puinzooi.cistron.nl/got/DSCF0051.JPG
http://www.puinzooi.cistron.nl/got/DSCF0052.JPG

Deze zien er voor binnenfoto's inderdaad niet slecht uit AnotherFruitcake.
zelf vind ik fuji slechte cams maken de laatste tijd, maar dat terzijde. wat ik me wel afvraag is hoe goed zijn dit soort testfoto's op papier ? volgens mij zit er namelijk een merkbaar verschil tussen goede beeldfotos en printfotos.

maar terug naar de kwestie, ik zou gaan voor minolta

Verwijderd

Hi,
Alle opties bekeken en net een Kodak dx6490 aangeschaft, de foto's zien er goed uit.
De camera is erg makkelijk in bediening en heeft een redelijk snelle AF.
Overigens heb ik eerst alle 3 de camera's in de hand gehad en uitvoerig bekeken (5000, Z1, 6490). De Fuji heb ik foto's van gezien, niet slecht maar ook zeker niet echt goed, de dure xd cards zijn een probleem en de behuizing is aardig plastiekerig.
De minolta viel onmiddelijk af, hoe goed de camera misschien verder ook is, hij zag eruit en voelde aan als een stukje plastic van een eurotje of 5... Jammer.
De kodak voelt aan als een echt duur stukje techniek (ik weet het kopen op "hoe voelt die" is vreemd, maar wel belangrijk voor mij).
Ondertussen een fotootje of 30 gemaakt, de kwaliteit is voor mijn gebruik absoluut perfect en wat erg prettig is, is dat de camera een 3:2 stand heeft. Zodat je niet zit met stukken foto die verdwijnen bij het afdrukken op 10:15 of 13:18. Ook zijn sd cards lekker betaalbaar.
Fijn ding enne.. "maar" 459 euro.

Verwijderd

O ja vergeten, wil best wat foto's opsturen voor plaatsing als iemand mij verteld hoe, of als ik ze kan opsturen naar een email adres, zoals eerder in deze thread.

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-02 17:11

Steffie

Opaque

Stuur maar naar mijn adres, dan zal ik ze wel even uploaden. Ben het wel met je eens wat betreft het uiterlijk van de Z1. Maar toch vind ik die camera niet eens echt slecht afgewerkt. Onder andere het plexiglas voor het LCD scherm kan best wel nuttig zijn :P

De DX6490 viel voor mij af omdat het LCD scherm veel minder smooth reageerd ten opzichte van de Z1. Daarnaast vond ik de eerder genoemde nadelen, zoals de JPEG compressie en speciale accu ook belangrijk genoeg om niet voor de Kodak te kiezen. En de prijs was ook nog eens ruim 50 euro hoger, dan die van de Z1, bij Foto Konijnenberg.

Voor foto's die ik heb gemaakt met de Z1, moet je in het topic over de nieuwe Minolta camera's zijn. En als je direkt de metadata wilt zien, dan kan je het beste naar de gallery van athlonkmf; http://gallery.kmfstudio.com/minoltaz1_samples

[ Voor 33% gewijzigd door Steffie op 03-10-2003 16:54 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-02 17:11

Steffie

Opaque

De foto's van magst:
Hier wat foto's die gemaakt zijn met de dx6490. Heb hem net paar uurtjes dus nix sensationeels.
Stuur er nog wel paar in komende week als ik wat beter materiaal heb.
Foto 1: (0012.jpg) indoor zonder flits uit ut handje, ja die wekker is zo groot :-)
Foto 2: (0015.jpg) zoom ong. 5x vanaf flatgebouw, zoals je ziet toch 1,17mb
Foto 3: (0022.jpg) Geheel op max zoom, snell focus ondanks mist en inderdaad slechts 547kb
Foto 4: (0025.jpg) Makro foto van een slot (Wauw...)
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/dx6490/dx6490_01_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/dx6490/dx6490_02_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/dx6490/dx6490_03_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/dx6490/dx6490_04_resized.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Steffie op 03-10-2003 18:20 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Verwijderd

S5000 viel bij mij al vrij snel af, maar ik was eigenlijk al bijna van plan om toch maar een S602z te kopen , ook al is die oud, ik zag nog niet zoveel dat echt veel beter is in die prijsklasse. Maar de Z1 ziet er wel erg goed uit.

Voor mij is de beeldkwaliteit het belangrijkst, samen met de mogelijkheid alles handmatig in te stellen. Tot nu toe heb ik altijd gefotografeerd met een oude volledig mechanische practica L spiegelreflex en een ongeveer even oude Mamiya C220 professional (6 cm negatief camera) met 2x 80mm objectief. De laatste zal ik zeker blijven gebruiken, maar dat is geen camera om mee op vakantie te gaan of bij minder dan ideaal weer mee te fotograferen.

Ik ben dus op zoek naar een wat meer dagelijks te gebruiken camera met veel zoom en een zo goed mogelijke beeldkwaliteit, die mooie foto's oplevert. Groter dan ongeveer 21*16 cm afdrukken hoeft van mij niet, dus 3.2Mpixel lijkt me genoeg. Alles moet handmatig ingesteld kunnen worden, maar dat is bij de minolta Z1 wel in orde. Ziet eruit als de ideale camera voor mijn doeleinden, maar over de beeldkwaliteit heb ik nog een paar vragen (na het lezen van deze draad en de draad over de nieuwe minolta camera's). Nu schijnt de ruis relatief laag te zijn, maar hoe zit het met Chromatische Aberratie, vooral onder minder-dan ideale omstandigheden? Daarover staan er nogal veel tegenstrijdige berichten op tweakers... En heeft de lens veel last van vervormingen bij min/max zoom?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2003 22:27 ]

Pagina: 1