Toon posts:

[dhtml] menu creator

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoop dat het hier mag...

Ik ben een site aan het maken waarom een dhtml-hiermenu moet komen te staan. Omdat de voldoende kennis van html/css/javascript (dus dhtml) bij ons ontbreekt, hebben we min of meer besloten hier een tooltje voor aan te schaffen (simpele rekensom, zo'n tooltje kost +/- 80 euro, de man-uren om dhtml te leren zijn veel hoger)....

Maar d'r zijn een aantal vragen onstaan over de mogelijkheden van dhtml:

[] Kan een menu, in dhtml, ronde hoeken hebben? Ja, dit kan, dat weet ik. Maar volgens mij gebeurt dit vrijwel altijd door gebruik te maken van een plaatje, en dat willen we eigelijk niet (ivm download-tijd)
[] Is het mogelijk om met dhtml schaduw/relief effecten te maken?
[] Zijn er hier mensen die zo'n tooltje bezitten? Bevalt ie? Ervaringen?
[] Zijn de menu's die deze tootljes genereren echt 100% browser independent? Ze beweren veelal van wel, maar in praktijk?
[] Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van Flash (kunnen deze tooltjes soms ook). Een argument hier in het bedrijf is dat niet iedereen flash heeft, en de performance moet goed blijven (download tijdens dus). Jullie mening?

Graag jullie meningen dus.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:30

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 16:50:
Hoop dat het hier mag...

Ik ben een site aan het maken waarom een dhtml-hiermenu moet komen te staan. Omdat de voldoende kennis van html/css/javascript (dus dhtml) bij ons ontbreekt, hebben we min of meer besloten hier een tooltje voor aan te schaffen (simpele rekensom, zo'n tooltje kost +/- 80 euro, de man-uren om dhtml te leren zijn veel hoger)....

Maar d'r zijn een aantal vragen onstaan over de mogelijkheden van dhtml:

[] Kan een menu, in dhtml, ronde hoeken hebben? Ja, dit kan, dat weet ik. Maar volgens mij gebeurt dit vrijwel altijd door gebruik te maken van een plaatje, en dat willen we eigelijk niet (ivm download-tijd)
Dat gaat altijd met plaatjes, maar die zijn zo klein dat dat bijna geen download tijd scheelt.
Ja
www.hotscripts.com en www.dynamicdrive.com
[] Zijn de menu's die deze tootljes genereren echt 100% browser independent? Ze beweren veelal van wel, maar in praktijk?
Gewoon uitproberen
[] Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van Flash (kunnen deze tooltjes soms ook). Een argument hier in het bedrijf is dat niet iedereen flash heeft, en de performance moet goed blijven (download tijdens dus). Jullie mening?

Graag jullie meningen dus.
Gewoon DHTML, en geen Flash voor een menu gebruiken.
Oh ja: nooit gaan betalen voor een DHTML menu, er staan er duizenden op internet. 1'tje moet toch wel geschikt zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door André op 27-08-2003 16:57 ]

Verwijderd

Je kunt ook voor een gratis oplossing gaan. Hier ben ik zelf erg tevreden over: CoolMenus

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

uuuh xara dhtml menu creator (of zo iets) die gebruik ik super fijn, en ook correcte html die ondersteund wordt door opera/mozilla/ie ed

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Ik had laatst het programma-tje Xara Menu Maker v1.0 gebruikt, die is heel makkelijk en gebruikersvriendelijk. Maar volgens mij werken die menu's alleen in IE.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:46

crisp

Devver

Pixelated

Als downloadtijd zo belangrijk is zou ik geen gebruik maken van zo'n standaard ding. Vanwege de vele ingebakken mogelijkheden waarvan je maar 10% gebruikt is de source van het menu al gauw vele kilobytes.
wb browsercompatibiliteit; tsja, je hebt goede en slechte menu's. Zelf uittesten is het beste devies als je de code zelf niet begrijpt. De meeste menu's zullen waarschijnlijk geent zijn op IE; veel zullen het ook wel in andere moderne browsers doen. Er zit echter ook ontzettend veel troep tussen...

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Scarecrow schreef op 27 augustus 2003 @ 16:54:
uuuh xara dhtml menu creator (of zo iets) die gebruik ik super fijn, en ook correcte html die ondersteund wordt door opera/mozilla/ie ed
Die ken ik ja, de trail gaf mij eigelijk niet echt hoop ;)

op http://software.xfx.net staat wel een aardig (alleen is die site nu dood). Met een link naar de site van een nederlandse school.. Erg mooie menu's daar (alleen is de site zelf te druk naar mijn mening).

Oh, wat ik nog vergeet; het menu MOET met frame's kunnen omgaan.

Deze dus:
http://www.gvp.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 17:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 16:50:
Voor zover ik weet zijn de percentages van Flash support en JavaScript support wel vergelijkbaar. Daar zou ik die keuze dan ook niet op baseren. Kijk beter naar:
  • Development time
  • Accessibility (hoe zit dat eigenlijk met Flash?)
  • Onderhoudbaarheid

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Oh, wat ik nog vergeet; het menu MOET met frame's kunnen omgaan.
wat bedoel je daarmee? dat de links in een bepaald frame moeten worden geopend? Want dat is gewoon een kwestie van target="framenaam" :S

• André

André

Analytics dude

Blaise schreef op 27 augustus 2003 @ 18:17:
[...]
wat bedoel je daarmee? dat de links in een bepaald frame moeten worden geopend? Want dat is gewoon een kwestie van target="framenaam" :S
Nee dat het menu 'over' frameborders heen gaat.

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Daar waren al wat topics over. Waarschijnlijk lukt dat niet met een kant en klaar of wizard script.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Rond == plaatje niet opnderuit te komen

Jazeker, maar met plaatjes en dat wou je liever niet

Nee, ikzelf heb er geen nut voor

Simpele tooltjes kunnen dat, wilje uitgebreidere functionaliteit dan kom je hier geheid problemen tegen

Dit is een afweging die je altijd moet maken,
met flash kun je hele mooie dingen maken, die heel snel lopen bij geringe bandbreedte...Maar je moet dus eerst de plugin downloaden, en als er een nieuwere versie is..... Of je gaat ervan uit dat iedereen de plugin al heeft, of je houd er rekening mee dat je mensen verplicht om een plugin te laten downloaden (over een 56k ??) Het groote voordeel is wel dat flash daarmee platform/browseronafhankelijk is (zelfs redelijk ver terug)
welke dus weer een nadeel is met DHTML, zeker als je met oudere netscapes rekening gaat houden kun je met complexe dhtml strukturen nog vage problemen tegenkomen

Beste film ooit

• André

André

Analytics dude

En wat wil je nu? Wat is de vraag?

Verwijderd

Je kunt ook een nette site met Flash maken en een "normale", wat midner indrukwekkende, site maken met (d)html, en dan de mensen die geen plugin hebben/geen zin hebben om deze te downloaden laten kiezen voor de alternatieve site. Komt toch zeker vaker voor?

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 12:45

slm

je kan met VML (IE) wat proberen, maar handiger lijkt me om een plaatje te gebruiken. Als het goed is, zijn die plaatjes ook dermate klein dat ze heel snel te downloaden zijn

Dat kan. In IE ook zonder gebruik van extra plaatjes.

Nee, ik maak ze zelf. Meeste dhtml menu's zijn veel te omvangrijk

als ze dat beweren, zou je dat kunnen aannemen. Test het anders ff he...

Bij goed gebruik van Flash, kan je hetzelfde bewerkstelligen met een swf die nog kleiner is dan de meeste trek-hem-van-net dhtml menuutjes. Gebruik wel Flash5 (of publish hem naar Flash5 formaat) zodat hij door vrijwel iedere browser is te zien.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Ronde hoeken lijken mij imo nix. gepiel met plaatjes, veel troep in je source etc, maar dat boeit op zich ook niet zo als je een kant en klaar script gebruikt.
Overigens kan je in MoZ gewoon met css een border een bocht geven:

Cascading Stylesheet:
1
-moz-border-radius: [aantal px/em] ;

maarja, dat wordt niet zoveel gebruikt helaas.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:46

crisp

Devver

Pixelated

Clay schreef op 05 September 2003 @ 18:30:
[...]
Cascading Stylesheet:
1

Da's dan vooruitlopend op CSS3 denk ik zo; misschien vind Femme het wel geil om het op de FP te gaan gebruiken ;)

[ Voor 27% gewijzigd door crisp op 05-09-2003 19:09 ]

Intentionally left blank

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2003 @ 16:53:
Je kunt ook voor een gratis oplossing gaan. Hier ben ik zelf erg tevreden over: CoolMenus
Gratis voor niet commercieel gebruik!

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Clay schreef op 05 September 2003 @ 18:30:
Ronde hoeken lijken mij imo nix. gepiel met plaatjes, veel troep in je source etc, maar dat boeit op zich ook niet zo als je een kant en klaar script gebruikt.
Overigens kan je in MoZ gewoon met css een border een bocht geven:

Cascading Stylesheet:
1

Jammer dat daar geen -moz-anti-alias: anti-alias; of iets dergelijks bij hoort..

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 17:05
Je kunt eens kijken naar HierMenus, Deze is cross-platform/cross-browser en kan 'over het frame' heen menu's tonen. Er zitten echter standaard geen ronde hoekjes aan :)
Pagina: 1