Hallo allemaal,
Mijn vraag is als volgt: Ik heb een oude P-100 met Linux als OS, die ik wil gaan inzetten als deticated fileserver. Nu wil ik deze bestanden een beetje veilig wegzetten (alleen tegen HD crashes). Ik denk meteen: RAID.
Ik heb al wat topics doorgelezen, en kom tot de conclusie dat de meeste RAID-kaarten OF geen echte RAID-kaarten zijn, maar een veredelde ATA-kaart met drivers voor RAID, OF ze worden niet ondersteund. Software RAID schijnt dan de meest simpele methode te zijn.
VRAGEN
Software RAID
- Is de P-100 daar snel genoeg voor om 4 tot 6MB/s te verstouwen over netwerk?
- Indien ik RAID-5 zou willen met 3 disk (effectief dus 2), haal ik dan ook nog 4 tot 6 MB/s over netwerk?
Hardware RAID
- Is dat goed op te zetten onder linux?
- RAID5 waarschijnlijk veel duurder?
- levert dit veel winst?
Algemeen
- voor welke kaart moet ik kiezen (ik heb of een RAID-kaart nodig, OF een ATA kaart om te booten van grote schijven)
HET RESULTAAT
Promise ATA133 controller
2* 120GB Harddisks
RAID1 array (modules md en raid1 in kernel 2.4.22)
hdparm resultaten
SAMBA en NFS
LEZEN: 5MB/s is in beide gevallen mogelijk. SAMBA zuipt alle CPU-capaciteit op, NFS lijkt dit niet te doen.
SCHRIJVEN: 1,7MB/s met NFS, waarbij de CPU voor maar een kwart wordt belast.
al met al zijn de resultaten iets minder dan dat ik gehoopt had, maar het werkt goed, en het is duidelijk een verbetering. BEDANKT ALLEN!
Mijn vraag is als volgt: Ik heb een oude P-100 met Linux als OS, die ik wil gaan inzetten als deticated fileserver. Nu wil ik deze bestanden een beetje veilig wegzetten (alleen tegen HD crashes). Ik denk meteen: RAID.
Ik heb al wat topics doorgelezen, en kom tot de conclusie dat de meeste RAID-kaarten OF geen echte RAID-kaarten zijn, maar een veredelde ATA-kaart met drivers voor RAID, OF ze worden niet ondersteund. Software RAID schijnt dan de meest simpele methode te zijn.
VRAGEN
Software RAID
- Is de P-100 daar snel genoeg voor om 4 tot 6MB/s te verstouwen over netwerk?
- Indien ik RAID-5 zou willen met 3 disk (effectief dus 2), haal ik dan ook nog 4 tot 6 MB/s over netwerk?
Hardware RAID
- Is dat goed op te zetten onder linux?
- RAID5 waarschijnlijk veel duurder?
- levert dit veel winst?
Algemeen
- voor welke kaart moet ik kiezen (ik heb of een RAID-kaart nodig, OF een ATA kaart om te booten van grote schijven)
HET RESULTAAT
Promise ATA133 controller
2* 120GB Harddisks
RAID1 array (modules md en raid1 in kernel 2.4.22)
hdparm resultaten
code:
1
2
3
4
5
6
7
| cherokee root # hdparm -t /dev/md0 /dev/md0: Timing buffered disk reads: 52 MB in 3.00 seconds = 17.33 MB/sec cherokee root # hdparm -T /dev/md0 /dev/md0: Timing buffer-cache reads: 148 MB in 2.00 seconds = 74.00 MB/sec |
SAMBA en NFS
LEZEN: 5MB/s is in beide gevallen mogelijk. SAMBA zuipt alle CPU-capaciteit op, NFS lijkt dit niet te doen.
SCHRIJVEN: 1,7MB/s met NFS, waarbij de CPU voor maar een kwart wordt belast.
al met al zijn de resultaten iets minder dan dat ik gehoopt had, maar het werkt goed, en het is duidelijk een verbetering. BEDANKT ALLEN!
[ Voor 28% gewijzigd door Bart B op 13-09-2003 17:03 ]