[Fan] PC start niet zonder fan, nieuwe fan werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:58

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Ik heb hier een Dell optiplex gxa 300l (PII 300 mhz )

Er zit een hele grote heatsink op de processor met aan de 'rechter zijkant' een 4x4x1 cm fannetje met rpm meting.

fan maakt teringherrie, trilt en moet vervangen worden.

Probleem: pc start niet zonder de fan: zegt fan failure en weigert op te starten. De pc gaat dus af op de rpm meting.

Ik dus andere fan halen met rpm meting, maar die werkt niet. Ook al sluit ik deze juist aan, toch beweert de pc dat de fan niet werkt.

Heb de fan ook eens op 7 of 5 volt laten draaien. Helpt niet.

Valt wel op dat de standaard cooler van dell minder hard draait dan de nieuwe van q-tec die op zon amd cooler zit.

De enige optie om in ieder geval het lawaai te verminderen is een lager voltage op de oude dell-fan, wat in ieder geval wel werkt.

Vraag: wat gaat er mis dat de pc, ondanks dat de nieuwe fan rpm-meting heeft, toch dit niet ziet? Wat kan ik er eventueel aan doen om die pc te laten draaien zonder rpm meting?

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-02 10:35

samo

yo/wassup

probeer eens:
- Fan losshalen
- Bios binnen gaan
- reset naar defaults
- saven

misschien helpt ut

edit: wat het dan doet? Niet meer melding Fan failure, maar gewoon booten...

[ Voor 28% gewijzigd door samo op 27-08-2003 15:21 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
In de BIOS kun je, als je er in kunt komen. dat meestal uitschakelen.
dus neem is een kijkje in de BIOS ;)

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

met de oude fan de bios in duiken , en dan die meting uitgooien , pc uit , nieuwe fan er op en draaien maar !

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Q

Q

Topicstarter
Sorry, ik heb iets vergeten te vertellen: ik kan in het bios van dit ding, vaag del bios, de rpm controle niet uitzetten :(

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

heb je niet een keuze mogelijkheid van: halt on errors??
zoja, die kan je wel uitzetten.

• Q

Q

Topicstarter
Damster: nee dat kan niet. Is lelijk dell bios, hooguit voor kb.

Is er een truc om dat ding te foppen en te laten denken dat er een werkende fan in zit? Hoe werkt dat rpm meten?

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 21:30

K-Jay

Klaas Jan

Paar pinnetjes kortsluiten, trial and error lijkt me.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• Q

Q

Topicstarter
Dat werkte ook niet. Maar kan iemand vertellen hoe de rpm dmv die 3e kabel gemeten wordt? Hoe gaat dat technisch?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=3565 Gaat over hoe zelf een rpm signaal genereren.

[ Voor 92% gewijzigd door djexplo op 27-08-2003 16:26 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:40

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Kan je niet het toerensignaal van een andere fan in je pc hiernaartoe doorlussen?

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• Q

Q

Topicstarter
Dankjewel. Het is alleen wat de complex pour moi. Ik ga die oude ventilator maar weer aansluiten op een wat lager voltage en heel erg hopen dat hij voorlopig blijft werken.

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:40

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Is het daadwerkelijk het toerensignaal wat er voor zorgt dat de pc niet boot?
Als je de fan tegenhoudt bij het aanzetten (dus geen signaal afgeeft), doet ie het dan wel of niet?
Als ie het wel doet, dan zou het kunnen zijn dat het moederbord alleen naar een laagohmige doorverbinding zoekt in de vorm van de spoel van het ventilatormotortje.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Verwijderd

Heb vaak gezien dat in de bios dan een min toerental staat aangegeven (ong. 7000) en je nieuwe grotere fan draait dan op bijv. op 5000. Heb dat al eens met een truc opgelost.Een kleine cpu koeler (standaard uit oude pc) in cpu aansluiting geplugd,en dat ding als vga koeler gebruikt.De CPU koeler gewoon op mobo casefan aansluiting ingeplugd.Bios ziet 7000 rpm en is tevreden. Cooler master fan model N5010B2 werkt perfect.(org pII koeler) als kleine fan.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Q schreef op 27 augustus 2003 @ 19:23:
Dankjewel. Het is alleen wat de complex pour moi. Ik ga die oude ventilator maar weer aansluiten op een wat lager voltage en heel erg hopen dat hij voorlopig blijft werken.
Lager voltage werkt ook niet, omdat het rpm-signaal dan wegvalt(spreek uit ervaring). Wat je wel kunt doen, is de fan op een fanbus(rheobus) aansluiten, dat kun je het toerental regelen terwijl het voltage gelijk blijft. Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/GoT/aerogate.jpg

🖥️ | 🚗

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het voltage blijft _niet_ gelijk bij zo'n ding.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:36

Bob Popcorn

Plop!

Idd m.m je verlaagt het voltage dat is nou precies het doel van zo'n ding :P

Q, misschien kun je dell opbellen voor een nieuwe dell fan ?

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Q

Q

Topicstarter
Bob Popcorn schreef op 28 augustus 2003 @ 14:47:
Idd m.m je verlaagt het voltage dat is nou precies het doel van zo'n ding :P

Q, misschien kun je dell opbellen voor een nieuwe dell fan ?
Ja, ik denk dat ik met dell contact op ga nemen, zal wel niet zon hele leuk kostenplaatje worden. maarja.

Het is trouwens inderdaad een ventilator dat als je per ongeluk je vinger er in steekt en hij dus stil staat dat de pc onmiddellijk uitvalt! Hij meet dus echt!
Pagina: 1