Toon posts:

Cad software voor ontwerp&opmaak

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een Cad programma die simpel maar wel profesioneel gebruikt kan worden door iemand met weinig Cad tekenervaring (bijvoorbeeld een architect of iemand die gewend was op kalk te tekenen). Het programma zal voornamelijk gebruikt worden voor het maken van plattegronden en gevels en moet handig zijn in d eopmaak. Daarnaast moet het goed uitwisselbaar zijn met standaard CAD tekenpakketten (DWG ed.)

Aangezien er zoveel paketten zijn en er geen reviews zijn met de verschillen onderling, wil ik graag weten wat men in de markt gebruikt voor dit geval. Ik zit oa te kijken naar Turbocad, Revit en Allplan; er zijn vast meer ?

ps: het hoeft dus geen zwaar pakket te zijn (en ook duur).

Verwijderd

wat is er mis met autocad (lite)? Ook iemand met wat mindere kennis van cad tekenen of een wat verouderde kennis kan hiermee overweg hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Das maar, maar LT heeft geen goeie opmaak mogelijkheden (bv kleur vullingen ed).
Dat gaat gewoon wat moeilijk en het zou handig zijn als de plattegronden in relatie zouden staan met de gevels.

• Knilessam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08 21:42
Ik gebruik zelf Arkey (programma) met ASD (bieb) als bouwkundig Cad programma. Het is een snel en eenvoudig te leren pakket en het is tevens goed uitwisselbaar met andere CAD pakketten.

Ik snap niet precies wat je bedoelt met plattegronden in relatie tot de gevels en dat weer in relatie met het programma. Het is logisch dat plattegronden in relatie staan met de gevels, anders zou het gebouw niet kloppen. Echter zoals jij het suggereert, doet het mij gelijk denken aan 3D tekenen. En om het eenvoudig, doch professioneel te houden zou ik daar niet aan beginnen.
De meeste CADpakketten bieden wel een mogelijkheid om veranderingen in gevelaanzichten automatisch mee te laten veranderen in plattegronden. Mijn ervaring is dat dit vaak makkelijker lijkt dan dat het daadwerkelijk is. Het systeem werkt prima, maar dan moet je je wel precies aan de tekenmethodiek houden die het met zich meebrengt en dat is iets waar veel mensen nogal moeite mee hebben. Uit ervaring weet ik dat als meerdere mensen met hetzelfde programma en methodiek tekenen, iedere tekening toch weer net een iets andere opzet heeft.

Overigens is Autocad (LT) ook een prachtig programma om bouwkundige tekeningen mee te maken. Een bouwbieb is eenvoudig zelf aan te maken en er zijn ook bouwapplicaties te koop die het tekenen vereenvoudigen.

Helaas kun je Arkey niet als Demo downloaden of van iemand proberen, want je hebt een dongle nodige. Dit is een hardwarematige sleutel die het programma activeert. Je zult dus de dealer moeten vragen om een demonstratie. www.arkey.nl of www.tweesnoeken.nl