Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[AVR]Klein vragje over YAAP

Pagina: 1
Acties:

• tomvleeuwen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik wil beginnen met AVR's te programmeren, dus heb ik de simpelste AVR Programmer opgezocht die ik kon vinden :P
Dit is de YAAP met Jesper's original
Het schema van de programmer zie je hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.myplace.nu/avr/yaap/if_jesper.gif
Nu staat bij iedere aansluiting wat het voorsteld, maar 1tje kan ik niet terug vindenin de datasheed, en dat is de N.C. (pin3)
Ik gebruik de AT90S8535
Ook moet ik nog de clock input aansluiten.
Moet NC gewoon naar de clock input of moet ik een apart xtal erop aansluiten en nc nog ergens anders op?

Online LED calculator

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
tomvleeuwen schreef op 27 August 2003 @ 12:52:
Ik wil beginnen met AVR's te programmeren, dus heb ik de simpelste AVR Programmer opgezocht die ik kon vinden :P
Dit is de YAAP met Jesper's original
Het schema van de programmer zie je hier:
[afbeelding]
Nu staat bij iedere aansluiting wat het voorsteld, maar 1tje kan ik niet terug vindenin de datasheed, en dat is de N.C. (pin3)
Ik gebruik de AT90S8535
Ook moet ik nog de clock input aansluiten.
Moet NC gewoon naar de clock input of moet ik een apart xtal erop aansluiten en nc nog ergens anders op?
NC staat altijd voor not connected, oftwel daar hoef je niks mee te doen.

Maar ik weet van andere programmers dat die pin 3 wordt gebruikt voor een ledje. Dus optioneel want dat heb je niet nodig voor de werking ervan.

Waar haal je vandaan dat je een clock moet aansluiten?

Mocht het je nou niet lukken met deze progger dan kun je van Circuitsonline ook een simpele progger halen. Hij is iets groter dan deze versie maar werkt zeer goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Lamborghini op 27-08-2003 13:14 ]

• tomvleeuwen
Dus het zou moeten werken als ik gewoon clock en NC niet aansluit, en de rest wel?

Online LED calculator

Verwijderd

Je hebt geen kristal nodig om te programmeren (je programmeert nl inline en de AVR bevat al een interne clockgenerator).

De enige pinnen die je nodig hebt van je AVR naar je PC zijn:
- MOSI
- MISO
- SCK
- RESET
- GND
- (VCC)

• tomvleeuwen
Dan moet het volgens mij wel lukken.
En als het niet mocht lukken neem ik het schema van circuitsonline.net wel.
Bedankt i.i.g.!

Online LED calculator

• tomvleeuwen
Het is niet gelukt om de YAAP te bouwen. Ik wil nu toch proberen om die van circuitsonline te bouwen, maar ik vraag me een beetje af hoe ik dat op de AVR aansluit. De reset is namelijk inverse volgens mij. Moet ik hier nog een apart schakelingetje voor bouwen dat hij omgekeerd wordt, of kan ik de pinnen die euss noemt aansluiten en de reset gewoon op de inverse reset aansluiten?

In de datasheed staat duidelijk:
If a crystal is not connected across pins XTAL1 and XTAL2, apply a clock signal to the XTAL1 pin. In some systems, the programmer cannot guarantee that SCK is held low during power-up.
Dit staat bij serial programming

[ Voor 26% gewijzigd door tomvleeuwen op 29-08-2003 14:14 ]

Online LED calculator

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Anders kan je ook nog de Ponyprog Programmer bouwen, er zijn zelfs kits te koop, lekker makkelijk. Daarmee kan je ook andere chips programmeren, zoals EEPROMS en PICs!

[ Voor 19% gewijzigd door Benadski op 29-08-2003 14:11 . Reden: link toegevoegd ]

Pagina: 1