Toon posts:

Subnetmask foutief verkregen van DHCP server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wanneer ik met een nieuw systeem inlog op ons NT4 domein krijgt deze wel een ip adres toegewezen van de DHCP server, echter het subnetmask is 255.255.255.255 in plaats van 255.255.255.0. Alle overige systeem in ons netwerk krijgen wel het goede subnetmask toegewezen van de DHCP server.

Heeft er iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?
Ik wil het ip adres niet handmatig instellen, maar via de daarvoor bestemde DHCP server. XP heeft al SP1 meegekregen (Pre installed Dell systeem).
De netwerk instellingen zijn zoals altijd gewoon met de standaard protocollen (TCP/IP, Netbios/Netbeui, IPX/SPX (voor ons Novell gedeelte). In de hosts file staan een aantal servers gespecificeerd met de namen en ip adressen.
Het IP adres wordt automatisch verkregen van de DHCP server zoals ook de DNS adressen. Verder is de standaard gateway ook ingesteld.

Met vriendelijke groet,
André Hoffman

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

als jou subnetmask 255.255.255.255 krijgt van je DHCP server zou ik eerst eens controleren of je DHCP scope wel goed ingesteld hebt.. zo te lezen niet.

Verwijderd

Topicstarter
Alle andere pc's in het domein krijgen wel een goede subnetmask van de DHCP server. Zowel alle Windows 98 pc's als de NT4, W2K en XP systemen. Daar kan het niet aan liggen. De scope staat goed ingesteld, daar staat ook de subnetmask 255.255.255.0 ingesteld. Dus er zou iets met deze pc moeten zijn, maar geen idee wat.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:26
Heb je al geprobeerd om het IP-adres te vernieuwen? En was het daarna ook zo?

let the past be the past.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:37

Reptile209

- gers -

Haal de TCP/IP eens weg bij je netwerkprotocollen, herstart en voeg 'm weer toe (+ herstart...). Meestal duidt dit erop dat je TCP/IP stack naar zijn (haar?) grootje is. :)

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
@SPee : Ja ik heb het ip adres al vernieuwd, dus ipconfig /release en later ipconfig /renew. Ook heb ik al geprobeerd het uitgegeven ip adres vrij te geven op de DHCP server. Toen kreeg de pc netjes een nieuw ip adres, maar wel weer de 255.255.255.255 subnetmask.

@Reptile209 : Het TCP/IP krijg ik niet verwijderd in Windows XP. Dit protocol kan in XP niet meer worden verwijderd. Ik heb wel de tpcip.* bestanden in de windows\system directory vervangen door die in de i386 directory. Dit heeft ook niet geholpen. Ik heb wel alles verwijderd uit de netwerkconfiguratie (tcpip uitgevinkt) en verder het netwerk uitgeschakeld. Daarna alles weer toegevoegd en gereboot. Dan netwerk inschakelen. Het ip-adres werd weer gegeven door de DHCP en weer het verkeerde subnetmask.
Op bijv. Windows 9x systemen is het simpel mogelijk tcp/ip weg te gooien, maar met XP niet meer. Heb ook de pc uit het domein gehaald en weer toegevoegd in het domein.

Dit alles heeft nog steeds niet geholpen.
Begrijp er niks van dat 't niet werkt.

Verwijderd

gooi heel je netwerk adapter weg, haal desnoods die kaart er ff uit...

Verwijderd

En als je een vast IP adres aan het MAC adress van de NIC van die bak hangt (reservation maken dus)?

Verwijderd

Topicstarter
@iis5_rulez : ik heb het nu geprobeerd de hele kaart uit Windows weg te gooien (onboard). Na een reboot vind ie hem weer en maakt hij vanzelf weer een netwerkverbining aan. Alles is verder al ingevuld. Het ip adres wordt weer toegewezen en weer een verkeerde subnetmask.

@Gammele Tak : Het klopt dat wanneer ik het IP adres vast instel alles wel werkt. Maar dit heb ik natuurlijk liever niet. Want dan wordt het een zootje op de DHCP server en moet er nog een hele registratie bij komen van systemen welke gereserveerd zijn. Het is natuurlijk wel een goede oplossing, maar ik hoop dit toch op te kunnen lossen en het IP adres toe te laten wijzen door de DHCP server.
Als het echt niet anders kan, zal ik deze oplossing gebruiken. Dan werkt het tenminste wel.

Verwijderd

Kan het niet zo zijn dat we op de verkeerde plaats zoeken ??/ het kan best een verborgen setting in Xp zijn maar heb je al eens naar je DHCP server gekeken ??? al een andere pc op die plaats aan het netwerk gehangen ???

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het ergens in XP zit op die pc.
De DHCP server staat goed ingesteld, want andere pc's hebben nergens last van. Dit is een nieuw systeem. Het systeem is aangesloten op de aansluiting die ik altijd gebruik om pc's te installeren of iets dergelijks. Dus daar zal het ook niet in zitten.
Ik heb ook geen idee waar ik het in XP moet zoeken (behalve de LAN instellingen, die op automatisch staan).
Of zou het toch aan de DHCP server liggen... De andere pc's hebben er geen last van, maar houden altijd hun eigen IP adres totdat deze 3 dagen niet is gebruikt en er geen ip adres beschikbaar is voor een ander, dan wordt die wel vrijgegeven. Dan zou het eventueel weer wel aan de DHCP server kunnen liggen. Maar het gekke is dat daar ook alles goed staat en er ook niets is aangepast.
Range 198.1.4.1 - 198.1.4.240 (ongeveer). Met als subnetmask 255.255.255.0.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:57

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Dubbel ip adres misschien; je gebruikt in ieder geval geen private ip adresses.(RFC1918)

Verwijderd

Topicstarter
Het is geen dubbel ip adres. Het ip adres is 1x uitgegeven op de server. Hij heeft ook een keer een ander ip adres gekregen toen ik die op de DHCP server had vrij gegeven.

Het klopt dat we geen private ip adressen gebruiken, vond ik ook raar toen ik hier begon maar dat is nu eenmaal zo. Dit netwerk zit achter een ander netwerk, welke weer als firewall / filter fungeert. Dus heeft in feite hier geen invloed op, alleen zou het ooit een keer voor kunnen komen dat een website dit adres heeft en we deze dus niet kunnen openen.

Maar verder heeft dit geen invloed op dit probleem lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem toch maar een vast ip adres gegeven, moet maar even zo. Wie weet vinden we later nog een oplossing. De server ga ik dit jaar toch ook nog vervangen en kijk ik weer wel naar dit systeem.
Met een vast ip adres werkt het in iedergeval nu wel.

Iedereen bedankt voor de tips!

Verwijderd

Krijg je het adres wel van dezelfde server als de andere? Misschien staat er ergens nog een andere DHCP server (bijvoorbeeld een of ander testsysteempje of een router) adressen uit te delen? Verder zou je eens met ethereal kunnen proberen of je kan zien of de DHCP request en response wel op de juiste manier aankomt.

Iets anders waar je naar zou kunnen kijken is VPN, PPP of PPPoE, dat zijn netwerkprotocollen waar een 255.255.255.255 adres vaak gebruikt wordt... mogelijk gaat je request op één of andere manier door zo'n netwerk...

Verwijderd

hoe wou je een ppp connectie opzetten als je nog geen ipnummer hebt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 16:54:
hoe wou je een ppp connectie opzetten als je nog geen ipnummer hebt?
Vaak wordt dan een dummy-adapter gebruikt, die het eigenlijke IP-adres krijgt. Je stelt de netwerkkaart zelf in op een vast IP, en die maakt verbinding.
Dit is waarom je in Linux bijvoorbeeld een ppp0-adapter hebt naast je gewone netwerkadapter :)

• Kevinp
  • Laatst online: 16:46
Zijn er wel genoeg adressen beschikbaar op de server, Ik weet niet wat er gebeurt als je de server maar 10 ip nummers geeft, en jij bent de 11e.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Reptile209
  • Laatst online: 19:37

Reptile209

- gers -

Dan krijg je gewoon geen IP, en op de meeste Windows-versies resulteert dat in een 169.254.x.x adres. Een DHCP-server gaat dan niet een adres verzinnen en dan hopen dat het misgaat omdat er een verkeerd subnet aan hangt... :)

Zo scherp als een voetbal!

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

je kunt de tcpip in xp wel weggooien maar simpel is het niet (registry editen met het handje), check de MS website

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar 1 DHCP server draaien en geen testsysteem of router die adressen uitdeelt. Er zijn ook voldoende adressen beschikbaar. Het gekke is ook dat het systeem wel een ip adres krijgt van de DHCP server, maar een verkeerd subnetmask.

TCP/IP protocol kan niet beschadigd zijn omdat alles wel werkt zodra ik het ip adres handmatig instel.

Iemand op het MS Forum zei dat ik een DNS server zou kunnen opgeven omdat dit het probleem meestal wel op zal lossen. Dit moet ik nog proberen.
Pagina: 1