Piepende TV

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 13:35
Ik heb de search gebruikt maar kon niet echt iets vinden waar ik wat aan had, alleen piepende monitoren, ik heb wel iets gelezen over plastic spray.

Het gaat dus hier om, ik heb een Finlux 72X100MC 100Hz, met een Philips TrueFlat 72 cm beeldbuis, al 9 maanden oid, in het begin had ik er geen last van, maar de laatste tijd is de TV heel irriterend aan het piepen, echt zo'n heel hoog pieptoontje, ik word er gek van, dit begint zo na een tijdje al de TV "opgewarmd" is.

Als ik de TV beweeg, bijv. bovenaan op de TV druk en deze naar achteren duw, houd het piepen op, maar als ik weer loslaat komt het weer terug.

Nu neem ik aan, na wat ik gelezen heb, dat het aan de spoel ligt, maar waar zit dat ding? Ik heb eens boven in die koelsleuven gekeken, maar zie niet echt een spoel.

Nu moet ik daar dan blijkbaar plastic spray tegenaan spuiten, maar waar vind ik dat, en welk merk, en hoe doe ik dat precies? Gewoon lekker dik er op spuiten en dan zal het wel goed zijn?

Ik weet natuurlijk ook niet zeker of het de spoel is.

Wie kan me helpen? :)

Ik wil niet graag mijn TV verneuken omdat ik niet precies weet waar ik mee bezig ben, maar als ik het zo heb gelezen is het misschien wel zelf te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door eX0duS op 27-08-2003 11:15 ]

Verwijderd

Ik heb dit ook gehad. Het was inderdaad een spoel, een beetje nagellak erover en het was verholpen. Ik heb een Loewe tv met ook een 72cm philips beeldbuis. Waar het spoeltje zit weet ik niet bij de Finlux...

Verwijderd

9 maanden.... dan zou ik hem lekker terugbrengen naar de winkel en na laten kijken. Tenzij je natuurlijk om de een of andere reden geen garantie hebt >:)

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Garantie ?

• eX0duS
Het is nogal een grote TV, zoiets breng ik als het kan liever niet naar de winkel... En dan maar afwachten of ze er iets mee doen, en hoe lang dat allemaal duurt.

Ik heb trouwens wel een 1337 h4xx0r soort van UTP aansluiting in mijn TV zitten heb ik gezien, en ik heb dus een 72X100MC, maar Finlux heeft nu ook een 72X300MC, en ik zag op de plaatjes dat deze een gelikter menu had.

What if... :9

[ Voor 44% gewijzigd door eX0duS op 27-08-2003 11:17 ]

Verwijderd

De meeste fabrikanten sturen voor een dergelijke tv een monteur aan huis. Even navragen bij de winkel, daar weten ze het wel.

• eX0duS
Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 11:15:
Ik heb dit ook gehad. Het was inderdaad een spoel, een beetje nagellak erover en het was verholpen. Ik heb een Loewe tv met ook een 72cm philips beeldbuis. Waar het spoeltje zit weet ik niet bij de Finlux...
Waar zit dat normaal gesproken? Achter bij de beeldbuis om dat beeldkannon gewikkeld oid?

Verwijderd

Zit op het 'moederbord'. Ziet eruit als een kleine spoel... De monteur van loewe is hiervoor langsgekomen en heeft de layout van het moederbord achtergelaten. Hij heeft het spoeltje helemaal ingesmeert met nagellak, waardoor het nivelleren stopte en het irritante piepen weg was. Ik kan strax thuis wel even kijken naar de layout van het MB..

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

YEp maar 1 ding over CRT beeldschermen en TV's ; Als je er geen verstand van hebt (wat blijkt omdat je bijvoorbeeld niet weet waar de spoel zit :+ ) BLIJF ER DAN ALTIJD AF...voor je eigen gezondheid en financien beter denk ik....

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-08 12:50

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Spoel van de trafo toch? Als je het netsnoer volgt de TV in, dan zie je vanzelf zo'n blok staal met wat wikkelingen er omheen, dat is je 220V trafo.

Of zou het de wikkelingen om het elektronenkanon heen zijn?? :?
Maargoed, dies ook wel te vinden.

Ik had pssies hetzelfde en heb um idd voor garantie weggebracht. 't Is inmiddels weer teruggekomen, allen doet ie het niet all the time gelukkig :z

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• eX0duS
Misschien heb ik zelf ook wel een layout van mijn moederbord, die bij de gebruikershandleiding zit. Maar dan nog weet ik niet precies welke spoel het is (tenzij er maar één is).

Verwijderd

Het was bij mij één ter grote van een euro cent in doorsnee...

• eX0duS
under-world schreef op 27 August 2003 @ 11:22:
YEp maar 1 ding over CRT beeldschermen en TV's ; Als je er geen verstand van hebt (wat blijkt omdat je bijvoorbeeld niet weet waar de spoel zit :+ ) BLIJF ER DAN ALTIJD AF...voor je eigen gezondheid en financien beter denk ik....
Ik weet dat ik de stekker er uit moet trekken en dat ik bepaalde onderdelen niet aan mag raken (bijv. die kabel bovenop het beeldkanon), dus daar blijf ik allemaal van af, ik blijf trouwens overal van af, maar zo'n spoel even insmeren lijkt me niet zo'n probleem? Of staat daar nog stroom op (ik haal wel de stekker er uit natuurlijk). Sowieso met plastic spray (wat niet geleid), hoef ik niks aan te raken, gewoon van een afstandje die zooi onderspuiten. ;)

Dus dat spoeltje waar we het over hebben zit hoogstwaarschijnlijk bij de elektrokabel in de buurt in de TV? En dat kan ik dan gewoon insmeren met nagellak (mag dit ook zwarte zijn, heb nml. alleen zwarte :9 voor de gein eens een keer gekocht).

[ Voor 26% gewijzigd door eX0duS op 27-08-2003 11:28 ]

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:58
eX0duS schreef op 27 August 2003 @ 11:18:
[...]

Waar zit dat normaal gesproken? Achter bij de beeldbuis om dat beeldkannon gewikkeld oid?
Meestal de hoogspannings trafo die ook wordt gebruikt om overige spanningen voor de TV te leveren. Wat nagellak of kit lost dit op. Met een stuk plastic of geïsoleerde schroevendraaier kan je wel vinden welke spoel er piept.

De spoel(en) die achterop de beeldbuis zelf zitten zullen niet piepen, zijn daarvoor te groot & te ruim gewikkeld.

Piepen kan ook een teken zijn dat iets (in het voeding circuit) te/zwaar wordt belast. Bij een ' nieuwe' TV is dit beslist geen goed teken voor de verdere toekomst.

P.s. (hoog)spanningen in een TV zijn geen kattepis (dat stinkt alleen maar). Blijf er dus ver van weg wanneer je er geen verstand of kundigheid in hebt.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

Bij mij zat het spoeltje niet direct bij de stroom invoer, maar bij de transformator die de tig duizend volt opwekt voor het scherm raster..

• eX0duS
Goed, ik schroef de achterkant van de TV, ik zet hem aan, ik pak een geisoleerde schroevendraaier (zo'n ding met een ruberen handvat), en ik tik gewoon een spoeltje aan en luister of dat hij stopt met piepen.
Of krijg ik dan 10000enden volts door mijn lichaam?

Verwijderd

Ik zou eerst maar eens gewoon luisteren of je het kan lokaliseren, aanraken niet doen...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
ik schroef de achterkant van de TV
Dan mag je hopen dat je direct bij de printplaat kan komen met je schroevendraaier.
Trek misschien een paar lange huishoud-handschoenen aan. Die isoleren en da's wel zo veilig.

Senile! Senile Oekaki

• PtrO
eX0duS schreef op 27 August 2003 @ 11:31:
Goed, ik schroef de achterkant van de TV, ik zet hem aan, ik pak een geisoleerde schroevendraaier (zo'n ding met een ruberen handvat), en ik tik gewoon een spoeltje aan en luister of dat hij stopt met piepen.
Of krijg ik dan 10000enden volts door mijn lichaam?
No problemo, pak wel een goed geïsoleerde schroevendraaier. Kijk wel uit dat je niet met de 'punt' kortsluiting maakt. In jouw geval, ms beter om gewoon een plastic staafje te gebruiken.

Onthoudt de basis voorschriften met dodelijke (hoge)spanningen: "Eén hand voor je leuter en met de andere hand vinger je voorzichtig" Oftewel, maar met één hand in of aan een machine (TV) zitten en die andere hand stop je in je broekzak.
Ga ook niet dichtbij zitten luisteren met je oren op de beeldbuis anders gaat je hoofd ook piepen.

Suc6

Aanvulling: Stokje/staafje gewoon tegen de spoel of trafo aandrukken en dan horen of de piep anders wordt danwel weg is.

[ Voor 9% gewijzigd door PtrO op 27-08-2003 11:48 . Reden: aanvulling ]

• PtrO
Soz

[ Voor 100% gewijzigd door PtrO op 27-08-2003 11:48 . Reden: Dubbelpost ]

Verwijderd

Zelf heb ik dit ook gehad met een pc voeding. Even wat Teflon spray erover en weg was de zoem/piep. Doe inderdaad wat Ptro zegt.

• eX0duS
Ik heb naar Megapool gebeld, en ik heb gewoon garantie, ik heb een jaar garantie, en ik heb deze TV november vorig jaar gekocht, dus nog net binnen de garantie, gelukkig maar.
Ik word er iig over teruggebeld, dus ik hoop dat ze het gemaakt krijgen, en ze komen ook gewoon aan huis, ook érg fijn. :)

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 16:25

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Het ligt inderdaad aan de lijntrafo en die zit op het hoofdchassis. Het trafoblik kan een beetje loszitten waardoor deze geluid gaat maken (bij een 50Hz tv zal ie ongeveer op 16kHz piepen, een 100Hz tv wordt op 32 kHz aangestoten).
Ook kan bij oudere tv's de soldeeraansluitingen van deze trafo op de print losgaan door het trillen/vibreren/piepen waardoor het piepen steeds erger wordt. Door de soldeer van de trafo aan de onderzijde van de print even opnieuw te smelten en laten stollen zijn de meeste problemen vaak weer opgelost.
Blijf in ieder geval met je tengels van het binnenste van een tv af als het 220V snoer er in zit als je niet weet wat je precies aanraakt. (ook met de stekker eruit kan er nog een flinke tijd een hoge spanning opgeslagen liggen in de condensatoren en de buis zelf.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Pagina: 1