[Wi-Fi] Bereik in kelder

Pagina: 1
Acties:
  • 603 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
Ik heb alle computers in huis in de kelder staan (kelder loopt onder het hele huis door) en ik zat erover te denken om de Linksys WAP54G te kopen zodat ik met mijn laptop lekker draadloos kan internetten bv op mijn slaapkamer (ook in de kelder) of beter nog: buiten in de tuin :9 Ik gebruik de laptop ook als DivX speler (aangesloten op de beamer, wederom in de kelder) maar nu moet ik continu CD'tjes fikken want de afstand tot de switch is vrij groot en me ma wil geen kabels door de kelder hebben lopen... Wi-Fi lijkt mij dus de ideale oplossing!

Echter, mijn grote vraag: gaat dit lukken mbt het bereik? De kelder is namelijk van nogal dik beton en binnen in de kelder heb ik 0,0 bereik met mijn mobiel en verschrikkelijk slecht bereik met bv een FM-radio (zo'n btje 10/90% signaal-ruis verhouding) :(
Over binnen in de kelder maak ik mij niet zo zorgen, maar vooral over buiten. Aangezien de AP dus in de kelder komt en af en toe de laptop buiten wil ik wel een verbinding hebben ;)

(Ik had als Wi-Fi kaartje voor in mijn laptop trouwens de Linksys WPC54G in gedachte)

Rookworst zonder R is ook worst.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Als je je AP op de begane grond zet, zal het met een goede AP geen probleem opleveren gok ik zo (hoewel ik je geen zekerheid kan geven uiteraard).

Maar als je onder de grond gaat zitten werken, denk ik dat je buiten het huis weinig tot geen bereik meer zal hebben. Behalve de muren waar hij dan doorheen moet, zal het signaal mogelijk ook door de grond moeten voor een gedeelte.

Ik heb geen ervaring met die linksys-handel. Wel met de Asus WL-500g die toch door 2 woningen gaat; 9 muren gaat (3x enkele muur en 3x spouwmuur) en dat over een afstand van zo'n 25 meter

Verwijderd

Zorg iig dat je dan een AccessPoint hebt met (het liefst 2) uitstekende antenne(s) !!

Dat zal het bereik zeker bevorderen. Verder mag 1 (!) betonnen opstakel niet echt problemen opleveren. Wij hebben hem in de keuken, en op de hele bovenverdieping (wij hebben betonnen huis) is gewoon te internetten :) Ook in het kantoor, dat vroeger een studio is geweest en dus een halve bunker qua muurdikte.

Succes!

ps meten is weten :P

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 16:43

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat heb je zelf allemaal al gezocht :?
Het staat bol van de WiFi info hier in NT : http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/20#20

Tijd voor een nieuwe sig..

• BezurK
Koffie schreef op 27 August 2003 @ 00:03:
Wat heb je zelf allemaal al gezocht :?
Het staat bol van de WiFi info hier in NT : http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/20#20
Ja, de FAQ weet ik zo onderhand ook wel te vinden, maar hier staan nou niet bepaald ervaring wat betreft bereik in een kelder in... Ik vroeg me dus eigenlijk af of er misschien iemand was die hier ervaring mee heeft, en volgens de search waren dat bar weinig mensen (geen, eigenlijk)
wfvn schreef op 26 August 2003 @ 23:34:
Als je je AP op de begane grond zet, zal het met een goede AP geen probleem opleveren gok ik zo (hoewel ik je geen zekerheid kan geven uiteraard).

Maar als je onder de grond gaat zitten werken, denk ik dat je buiten het huis weinig tot geen bereik meer zal hebben. Behalve de muren waar hij dan doorheen moet, zal het signaal mogelijk ook door de grond moeten voor een gedeelte.

Ik heb geen ervaring met die linksys-handel. Wel met de Asus WL-500g die toch door 2 woningen gaat; 9 muren gaat (3x enkele muur en 3x spouwmuur) en dat over een afstand van zo'n 25 meter
Dat is dus eigenlijk het probleem: die AP kan niet op de begane grond omdat alle computer-apparatuur (inclusief ADSL modem en router) en netwerk-appartuur in de kelder zit en me ma absoluut geen kabels door het huis wil. En ook al zou dit dus wèl mogelijk zijn, bijvoorbeeld door een UTP kabel door een kabelgoot in de muur te trekken naar de kelder toe, vraag ik me af of ik dan dus ondergronds nog wel bereik heb. De laptop zal toch zo'n 99% van de tijd zich daar bevinden dus dit is het allerbelangrijkst.

Als niemand mij zekerheid kan geven dan zit er voor mij niks anders op dan het gewoon te proberen en mijn bevindingen evt hier te posten ;)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

In dat geval raad ik je aan materiaal te kopen en te vragen of je het terug kan doen indien je geen bereik hebt (leg de situatie dus gewoon uit)

Als dat kan, gewoon kopen die handel en proberen.
Zoals eerder gezegd: meten=weten

Eventueel zou je erover kunnen denken (indien je het geld hebt en het ervooruit wil geven) om een 2e AP te kopen en die op de begane grond neer te zetten indien je niet voldoende bereik hebt buiten je kelder.

Alleen technisch gezien moet je me niet vragen of dat met elke AP kan. Met de WL-500g kan dat in ieder geval wel.

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 16:00
als je zo'n ding hebt met uitstekende antennes kun je eentje verlengen met een (goede dikke vette) coax. Er gaat altijd wel 'een' kabel naar de kelder en je trekt die coax langs hetzelfde gat gewoon door. Hub antennetje een beetje in een hoekje drukken. (liefst loodrecht op het plafond want in de 'wijsrichting' van de antenne heb je geen bereik) Dan heb je een antenne in de kelder. Beter kun je het niet hebben. Als je namelijk een DivXje zit te kijken en opeens valt het netwerk uit en weer aan (ja met WAN weet je nooit!) dat is alleen maar zeer irritant.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 16:43

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

BezurK schreef op 27 August 2003 @ 00:27:
[...]
Ja, de FAQ weet ik zo onderhand ook wel te vinden, maar hier staan nou niet bepaald ervaring wat betreft bereik in een kelder in... Ik vroeg me dus eigenlijk af of er misschien iemand was die hier ervaring mee heeft, en volgens de search waren dat bar weinig mensen (geen, eigenlijk)
Pardon ?
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/20#20 -> reviews: Wireless access points en netwerkkaarten getest

OK, een kelder is niet getest, maar wel |zolder <-> garage" om maar wat te noemen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Koffie schreef op 27 August 2003 @ 11:19:
[...]

Pardon ?
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/20#20 -> reviews: Wireless access points en netwerkkaarten getest

OK, een kelder is niet getest, maar wel |zolder <-> garage" om maar wat te noemen.
Zolder <-> garage kan toch echt totaal anders uitpakken dan vanuit een kelder naar ergens op de begane grond.

Okee, zolang er gewoon vloeren tussen zitten zal het verschil niet drastisch zijn neem ik aan (betonnen vloeren met betonnen vloeren vergeleken en houten vloeren met houten vloeren uiteraard.... want beton en hout is lastig vergelijken.... maar los daarvan)

Als je onder de grond zit, kan het maar zo zijn dat je behalve de wanden van de kelder ook door een flinke vracht aarde heen moet (als je een eindje van het huis af wil laptoppen).

Mgoed, als de AP in de kelder zo hoog mogelijk staat zal dat laatste probleem minder worden.
Maar kelder en garage/zolder met elkaar vergelijken is toch echt wel iets anders denk ik.

Mja, altijd lastig dit.... er blijft gewoon gelden: meten = weten

• BezurK
Ok, ik heb net de Asus WL-300g (AP) besteld icm de Asus WL-100g (PCMCIAkaartje). Ik heb voor deze gekozen omdat dit naast het Sitecom spul het enige was wat ze in een echte winkel verkochten (MyCom trouwens). Ik heb voor een echte winkel gekozen ipv een internetshop (die meestal toch goedkoper zijn) zodat ik mijn situatie kon uitleggen en het eventueel kon ruilen/terugbrengen mocht het niet goed zijn.

Morgen kan ik het ophalen en uitproberen, ik vertel wel hoe het uitpakt :)

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Je gaat vanmiddag dus je spul ophalen. Dat is mooi :) .

Kon je niet zo'n AP kopen met 2 antennes en 1 daarvan verlengen zodat de ene in de kelder en de ander in de gang (ofzo) wordt geplaatst. Maar toch suc6! ;)

• BezurK
bobje86nl schreef op 28 augustus 2003 @ 03:18:
Je gaat vanmiddag dus je spul ophalen. Dat is mooi :) .

Kon je niet zo'n AP kopen met 2 antennes en 1 daarvan verlengen zodat de ene in de kelder en de ander in de gang (ofzo) wordt geplaatst. Maar toch suc6! ;)
Had ook gekunt, maar deze AP was lekker goedkoop en ik had gehoord dat het bereik evengoed prima was. Er zit een externe antenne-aansluiting op dus ik kan op de begane grond altijd nog een antenne zetten...

Ik heb het ondertussen trouwens draaiend, de hele kelder heeft volledig ontvangst (Excellent tot Very Good dus) en draait dus op 54mbit. De begane grond haalt Low signal en is dus 11mbit. De tuin heb ik nog niet geprobeerd...
Ik typ dit trouwens nu aan de keukentafel met mijn laptop :D

De AP heb ik in de meterkast gehangen in de kelder, zo hoog mogelijk bij het plafond. Die meterkast zit in het midden van de kelder, wat mij het beste leek. De meterkast op de begane grond zit er recht boven dus het wordt een eitje om een antenne door te trekken, er lopen namelijk al gootjes :)

Pagina: 1