[ASP.NET] gebruik van viewstate

Pagina: 1
Acties:

• MrHighStone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02-2023
Ben al een tijdje bezig met ASP.NET, maar nu voor het eerste het gebruik van viewstate nodig. Ik loop daarbij tegen het volgende aan:

Op PageA gebruik ik ControlA, op PageB gebruik ik ControlB.
In ControlA wordt een viewstate gezet, welke ik in ControlB wil uitlezen. Echter, de waarde hiervan is altijd 0 (gebruik CInt(viewstate(SomeVariable)), vandaar)

Het lijkt erop dat de viewstate tussen de twee pagina's niet wordt vastgehouden.
Klopt dit? Met andere woorden, wat is de scope van een viewstate? Ik krijg hier mbv boeken en web geen goed beeld van.

Een file op de A12 is nooit grappig...

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Ik had het idee dat de viewstate alleen voor 1 pagina gold, en dat de session state voor de applicatie was. De viewstate werkt alleen als je een postback doet en dan op dezelfde pagina blijft, de controls met hun waarde worden daar temporeel in opgeslagen. De viewstate leeft ook op de client. Terwijl de session state op de server leeft.

Het beste kun je de variabele of in de session state gooien of via de url meegeven. In mijn visie dan, misschien dat er nog betere oplossingen zijn :)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Met ViewState kan je informatie bijhouden over gegevens op de pagina.

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Blue2k schreef op 26 augustus 2003 @ 22:50:
Ik had het idee dat de viewstate alleen voor 1 pagina gold, en dat de session state voor de applicatie was. De viewstate werkt alleen als je een postback doet en dan op dezelfde pagina blijft, de controls met hun waarde worden daar temporeel in opgeslagen. De viewstate leeft ook op de client. Terwijl de session state op de server leeft.

Het beste kun je de variabele of in de session state gooien of via de url meegeven. In mijn visie dan, misschien dat er nog betere oplossingen zijn :)
Je hebt in principe keuze uit:
Viewstate
Session
Application
Context
Cache
Opslaan in SQL Server
Meegeven via URL
Opslaan in Cookies
Nog eentje die ik vergeten ben...

Wat alles is en hoe het precies werkt, is wel na te zoeken.

[ Voor 12% gewijzigd door gorgi_19 op 27-08-2003 00:14 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• MrHighStone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02-2023
Dank allen, scheelt weer een hoop gepruts en geexperimenteer zo.
Wat ik vermoedde blijkt dus te kloppen.
Tnx!

Een file op de A12 is nooit grappig...

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
gorgi_19 schreef op 27 augustus 2003 @ 00:12:
[...]

Je hebt in principe keuze uit:
Viewstate
Session
Application
Context
Cache
Opslaan in SQL Server
Meegeven via URL
Opslaan in Cookies
Nog eentje die ik vergeten ben...

Wat alles is en hoe het precies werkt, is wel na te zoeken.
ew ja, ik doelde meer op bruikbare alternatieven, de value van een control opslaan in sql om em op een volgende pagina weer te gebruiken vind ik persoonlijk een beetje omslachtig, hetzelfde geld voor cookies en nog wel meer in het rijtje. Je kunt het ook naar de server sturen, daar in xml opslaan en dan weer op de volgende pagina de xml file openen, inlezen en terug sturen naar de client. En viewstate werkte dus niet :z

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Blue2k schreef op 27 August 2003 @ 09:58:
[...]

ew ja, ik doelde meer op bruikbare alternatieven, de value van een control opslaan in sql om em op een volgende pagina weer te gebruiken vind ik persoonlijk een beetje omslachtig, hetzelfde geld voor cookies en nog wel meer in het rijtje. Je kunt het ook naar de server sturen, daar in xml opslaan en dan weer op de volgende pagina de xml file openen, inlezen en terug sturen naar de client. En viewstate werkte dus niet :z
Ik had misschien duidelijker moeten zijn.. Dit zijn alle mogelijke opties om de state van een control, voor kortere of langere duur, op te slaan.. De topicstarter mag imho zelf nakijken wat alles inhoudt en welke bruikbaar zijn en niet.. :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Hier eventjes een voorbeeld over het gebruik van de ViewState.

http://www.net-language.com/CodeExample.aspx?i=575

De ViewState is bedoeld voor het geval als je zelf informatie wilt bewaren die maar op een pagina bewaard moet blijven. Bijvoorbeeld in het geval van een zelfgeschreven tab-control. Per tab-pagina kun je dan de waardes uit elk van de op de tab getonde elementen in de ViewState bewaren.

En inderdaad, voor het gebruik van waardes over meerdere pagina's is het Session-object goed aan te raden. Deze is ten aanzien van klassiek ASP flnk verbeterd. De werking van het Session-object gaat (natuurlijk) op een soort gelijke manier.
Pagina: 1