[XP] [ME] dual-boot op Sata-r + verwisselbare IDE hdd

Pagina: 1
Acties:

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Hoi,

Ik wil het volgende uitvoeren:

Een dualboot van Win ME en Win XP
op een systeem met Sata Raid hdd`s en een verwisselbare IDE hdd die NIET altijd ingeschakeld zal zijn. Primaire functie van deze hdd is back-up vandaar dat deze dmv een verwisselbare tray (niet hot swappable) veelal niet in de kast aanwezig zal zijn. XP komt op de Sata`s.

Ik weet dat win ME niet kan starten (toch?) vanaf sata raid dus zal ME op de verwisselbare hdd moeten. Dat is niet erg aangezien ME maar zelden gebruikt zal orden.

Normaal installeer je ME op de verwisselbare IDE hdd en daarna XP. Dit zal m.i. niet werken als de IDE schijf verwijderd is aangezien daar dan het boot menu voor beidde OS`en op komt.

Bijkomend probleem is dat de IDE schijf vanuit XP benaderbaar moet zijn (indien aanwezig).

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Overigens heb ik nog een 2e vraag vooor een ander dual boot systeem:

Voor XP staaat het virtueel geheugen toegewezen aan een aparte temp partitie welke Fat 32 is. Kan het kwaad / geeft het prestatieverlies dat deze partitie een ander bestandsysteem is dan XP (ntfs)?

[ Voor 15% gewijzigd door bombadil op 26-08-2003 22:00 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:58

momania

iPhone 30! Bam!

bombadil schreef op 26 August 2003 @ 21:51:
Normaal installeer je ME op de verwisselbare IDE hdd en daarna XP. Dit zal m.i. niet werken als de IDE schijf verwijderd is aangezien daar dan het boot menu voor beidde OS`en op komt.
De volgorde van installeren heb je goed, alleen de gedachte dat dan de bootmanager op de verwisselbare schijf komt is niet correct.
Als je XP als laatst installeerd zal je uiteindelijk de bootmanager van XP gebruiken om ook ME op te starten.
Die bootmanager komt dus gewoon op je raid te staan.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*