Toon posts:

PIMF, (S-)FTP, of (S-)STP kopen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op internet gelezen dat PIMF kabel goedkoop is en zelfs goedkoper dan UTP.

Deze kabel heeft geshielde adres (oid) en is zo goed als niet gevoelig voor storing van buitenaf.

Wat rest mij dan nog om die kabel te kopen als ik een goede kwaliteit kabel wil hebben voor mijn 10/100 Mbit thuisnetwerkje ?

Verwijderd

PiMF kabel (Pairs in Metall Foil) is inderdaad afgeschermd per paar. Hierdoor is hij in mindere mate gevoelig voor storing van buitenaf, hoeveel hangt af van het soort storing.

Deze kabel is voor zover ik weet alleen in Cat 6 of 7 te krijgen (vanaf 600MHz), en dus vraag ik me af of hij inderdaad wel goedkoper is - wellicht goedkoper dan Cat 6 UTP. Cat 6 heb je echt niet nodig, zelfs Cat 5E kan Gigabit aan.

Edit: misschien snap ik je vraag niet goed, maar waarom denk jij afgeschermde bekabeling nodig te hebben? En waarom wil je 'goede kwaliteit kabel' hebben :?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2003 21:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://www.tweakers.net/pricewatch/63000

Dus niet echt duur in vergelijking met bijv. S-FTP kabel, daarvoor dok je zeker 20 euro bij deze lengte.

De reden van mij vraag is: het is toch gek dat deze kabel zo goedkoop is terwijl hij betere shielding heeft dan bijv. S-FTP ? Waarom koopt niet iedereen deze kabel dan ?

Is deze kabel geschikt voor 10/100 mbit verkeer (aangezien ik dat nu gebruiken ga) ?

S-FTP bied de voordelen dat ik geen gedonder krijgen met storing en packetloss, en dat het geschikt is voor hogere snelheden (mochten we ooit naar Gbit ethernet upgraden). Gezien de lengte en het feit dat we soms meerdere kabels vlak langs elkaar laten lopen is dit toch wel beter.

Waarom ik goed kwaliteit wil hebben ? Zit ik soms op het verkeerde forum ofzo ? Ik dacht toch echt dat ik op Gathering Of Tweakers zat 8)7. Niet op het forum van ComputerIdee ;)...

Verwijderd

Laat ik even een paar fabeltjes uit de wereld helpen. Slechte kabel bestaat niet, althans niet bij de normale Nederlandse online-shops.
Daarnaast is Cat 5E prima, ook voor Gigabit. En, geloof me, je hebt een flinke bron van interferentie nodig om UTP te storen. Dat gebeurt echt niet met de eerste de beste 230V-kabel die in je kabelgoot ligt.
Daarnaast is PiMF niet per definitie beter dan S-FTP. S-FTP heeft namelijk afscherming per ader, en ook nog eens folie om alle paren heen.

En dan nog, UTP is geen S-FTP, dus goedkoper dan UTP is PiMF niet - en kan het ook haast niet.

Maar om je vraag te beantwoorden: ja het kan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 16:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zeg ook niet dat S-FTP goedkoper is dan UTP, ik had het over PIMF. Dit is niet echt het geval maar goedkoop blijkt het wel.

Ik zeg ook niet dat er slechte kabel bestaat, ik wil enkel benadrukken dat ik graag goede kabel wil.

Volgens die link in mn 2e post is PIMF beter dan S-FTP, maar dat klopt dus niet ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 augustus 2003 @ 23:05:
Ik zeg ook niet dat S-FTP goedkoper is dan UTP, ik had het over PIMF. Dit is niet echt het geval maar goedkoop blijkt het wel.
Klopt, een beetje scheve constructie van mijn zin. Ik heb hem aangepast. Maar PiMF kan onmogelijk goedkoper zijn dan UTP, gezien het feit dat het beter afgeschermd is, en sowieso Cat6 is.
Ik zeg ook niet dat er slechte kabel bestaat, ik wil enkel benadrukken dat ik graag goede kabel wil.
Ik denk dat het uiteindelijk erg weinig uit zal maken. Kabel is kabel. Denk je dat ieder bedrijf dat een netwerk aan laat leggen ergens speciaal superdeluxe kabel vandaan haalt? Nee, er wordt over het algemeen gewoon harde-kern Cat5E kabel gebruikt.
Volgens die link in mn 2e post is PIMF beter dan S-FTP, maar dat klopt dus niet ?
Ik heb er zelf geen praktijkervaring mee, maar ik denk dat het niet zo vreselijk veel uitmaakt.

Maar nogmaals: waarom denk jij afgeschermde kabel nodig te hebben? Als je een situatieschets geeft, kunnen we je misschien beter helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Gezien de lengte en het feit dat we soms meerdere kabels vlak langs elkaar laten lopen is dit toch wel beter.
We gaan een aantal kabels langs elkaar laten lopen (zonder goot) met lampen en boxen in de buurt. Ook zijn er een aantal TL lampen in de kamer waar het routermodem staat. Ook moet enkele kabels een aantal pc's passeren, en oerwouden van kabels/printers doorkruisen.

Ik denk ook niet echt dat ik het persé nodig heb maar ik wil gewoon de kans op een klein beetje packetloss etc verkleinen. Ik heb met mij crossed kabel van een meter of 10 nu al veel Tx collisions en een paar Rx foute packets (kweet niet meer wat voor fout, maar je begrijpt wat ik bedoel).

En dat zónder de door mij te kopen switch en kabels voor 3 andere pc's die van de internetverbinding gebruik moeten gaan maken.

Ik weet ook wel dat het in de praktijk wel mee zal vallen maar als ik gewoon het geld er voor over heb is daar toch niks mis mee ?

BTW: die cat5e is volgens mij enkel onofficieel voor gbit geschikt en dat op beperkte(re) afstanden.

Verwijderd

Ik zou het in die situatie echt niet doen. Maar ja, het is jouw beslissing. Overigens kunnen die packetloss en collisions die je nu hebt aan heel veel factoren liggen. Interferentie is maar een klein deel van de risico's, het gebruik van HUB's op een netwerk kan bijv. al snel voor meer rotzooi en collisions zorgen dan wat interferentie.

Cat5E is officieel© gecertificeerd voor Gigabit, het staat zelfs op sommige installatiekabel. En het is ook tot 100 meter te gebruiken.
De limiet aan lengte van netwerkkabel heeft dan ook niet zozeer te maken met de signaalsterkte. Die 100 meter (of eigenlijk 97 meter) halen ze uit de tijd die één pakketje erover doet om de andere host te bereiken.
De grenzen van het signaal zelf liggen een stuk verder dan de 100 meter, en worden zeker niet alleen door de kabel zelf bepaald. Ook connectors, koppelingen, etc. zijn daar sterk op van invloed.

Maar om je vraag nogmaals te beantwoorden: ja, er kan 10 of 100Mbit over die kabel, het systeem is backwards compatible. Let wel dat je wellicht niet de normale RJ-45 stekkers gebruikt maar andere. Sowieso zul je stekkers waar je afscherming aan kunt monteren moeten gebruiken. In het stukje achter de link die je gaf werd gesproken over speciale connectors. Ikzelf heb hier geen ervaring mee.

Verwijderd

Topicstarter
Na wat zoeken op internet vind ik toch webshops die het hebben ov RJ-45 PiMF kabels.

1. Dit is dus slecht want het doet het hele shielding idee teniet vind jij ?
2. Dit is niet slecht maar het shield gewoon nog beter als je connectors hebt met een pin die aarde is oid ?

Aan welke connectors moet ik dan denken ? Die passen dan toch helemaal niet in mijn Rj-45 kaartjes ?

Ik heb een hele goed geaarde draad hangen aan het plafond waar de hoofd telefoon kabel naar het aansluitpunt gaat. Hier zit een draadje oid wat direct naar de hoofd aarde gaat (zegt mijn vader ?). Dit zo dus perfect zijn als ik dat wil gebruiken ?

Mijn vader opperde ook al het idee om de hele switch te aarden (het lan circuit dan) is dat ook afdoende ?

Ik weet hier zoals je ziet niet veel van af namelijk...

Verwijderd

Nou, voor bijvoorbeeld FTP of S-FTP heb je speciale RJ-45 connectors, die aan de buitenkant wat metaal hebben, wat de shielding met de switch verbindt. De standaard connectors doen sowieso een deel van de afscherming teniet. Maar ik weet niet wat voor connectors standaard zijn voor PiMF, in die link werd er bijv. gesproken over '4-compatiments-connectors'.

Als je voor de rest al je apparatuur aardt, gaat het wel goed. Iedere aardedraad is wel goed, die zitten uiteindelijk toch allemaal aan elkaar aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoezo verbindt dat de shielding met de switch, moet je die dan ook apart aarden ? En op welke manier ?

Die vier compartiments connectors zijn voor het sharen van de kabel. Dus 2 pc's die gebruik maken vd 8 aders van de PiMF kabel.

Verwijderd

Nee, de shielding van de kabel wordt aangesloten op de switch, waarin hij ongetwijfeld verbonden wordt met de aarddraad die via de netvoeding binnenkomt.
Vergelijk het met coax-kabel :)

Nogmaals: ik heb met PiMF in de praktijk geen ervaring, en ik weet niet wat voor connectors er allemaal beschikbaar zijn. Maar metaal op de connector geldt voor alle afgeschermde bekabelingssoorten.

Edit: Deze heb je voor o.a. FTP en S-FTP:

Afbeeldingslocatie: http://www.anthonypanda.com/prod/thumb/8p8cshielded100.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 19:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK dat met die connectors zoek ik dan zelf wel uit, maar die connectors hoeven dus geen contact te maken met de NIC aarde (als die dat heeft ?) , maar alleen met de Switch aarde?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2003 @ 18:18:
OK dat met die connectors zoek ik dan zelf wel uit, maar die connectors hoeven dus geen contact te maken met de NIC aarde (als die dat heeft ?) , maar alleen met de Switch aarde?
In principe doen ze dat ook met de netwerkkaart. Hoe beter dit alles verloopt, hoe meer je van je afscherming merkt.

Verwijderd

Topicstarter
OK, voor de mensen die dit topic ooit in de search tegenkomen: ik heb een interessant antwoord van de expert uit mijn link bovenin:

Geachte heer,

Bijgaand ontvangt u van mij enige aanleg omtrent bekabelingsystemen en de
eisen die hieraan gesteld worden.

Categorieen cq. standaarden.

Op dit moment kennen wij in bekabelingsland een aantal categorien cq.
standaarden.

Categorie 3 geschikt tot 16Mhz of te wel 10Mbps
wordt niet meer uitgeleverd
Categorie 4 geschikt tot 20Mhz of te wel 16Mbps
Categorie 5 geschikt tot 100Mhz of te wel 155Mbps ATM
Categorie 5e geschikt tot 100Mhz in theorie geschikt tot 1000Mbps
Gigabit 3 db minder demping dan standaard Categorie 5 en dus in theorie
geschikt tot 1000Mbps

Categorie 6 geschikt tot 250Mhz draftversie
Categorie7 geschikt tot 600Mhz draftversie

Zoals u ziet wordt de bandbreedte van kabels uitgedrukt in Mhz. De snelheid
van een protocol (dienst) in Mbps. Als je naar Gigabit Ethernet kijkt heeft
deze snelheid een bandbreedte van 100Mhz nodig om juist te kunnen
functioneren en kan dus in theorie over een categorie 5e kabel
getransporteerd worden.
Echter omdat in Nederland veelal gewerkt wordt met onafgeschermde UTP kabels
hebben alle invloeden van buitenaf (GSM, Piekspanningen, etc) invloed op het
data signaal welke getransporteerd wordt en zal een 1000Mbps netwerk veelal
te maken krijgen met dataverminking binnen een UTP categorie 5e netwerk.

Daarom is in dit soort gevallen beter om te kiezen voor een afgeschermd
concept of voor een hogere categorie zodat invloeden van buitenaf geen of
minder invloed hebben op het datatransport.

Alle categorien tot en met Categorie 6 is leverbaar middels UTP / FTP en
S-FTP bekabelingen. Bij categorie 7 (om de hoge bandbreedte van 600Mhz te
behalen)
kan enkel gebruik gemaakt worden van zogenaamde PiMF kabel.

PiMF = Pair in Metal Foil en dit houdt in dat ieder aderpaar in een folie
afscherming is gewikkeld en dus dat de aderparen onderling geen invloed op
elkaar hebben. Om 600Mhz in een gehele Link te bereiken kan er echter geen
gebruik worden gemaakt van RJ45 connectoren dit omdat hierin de aderparen
niet afgeschermd zijn.

Omtrent de vraag over de afscherming kunnen we duidelijk stellen dat indien
gebruik wordt gemaakt van een afgeschermde kabel je ook gebruik dient te
maken van afgeschermde (RJ45) connectoren.

PiMF kabels zijn duurder dan UTP/FTP/S-FTP kabels. maar zijn kwalitatief
veel beter en worden momenteel geleverd tot een bandbreedte van 1500Mhz.

Voor uw specifieke situatie adviseren wij om te kiezen voor Categorie 6
kabels, omdat deze met een bandbreedte tot 250Mhz voldoende zekerheid bieden
voor het transport van 1000Mbps Gigabit en ruimte hebben voor eventuele in
de toekomst geldende snelheden.
Gezien het feit dat de kabels niet conform de richtlijnen in metalen goten
etc. worden aangebracht stellen wij dan ook voor om een afgeschermde kabel
te gebruiken.

Onderstaand de prijzen van deze kabels.

Cat 6 kabel RJ45-RJ45 lengte 2.0 meter ? 9,35
Cat 6 kabel RJ45-RJ45 lengte 2.5 meter ? 10,05
Cat 6 kabel RJ45-RJ45 lengte 5.0 meter ? 13,40
Cat 6 kabel RJ45-RJ45 lengte 15 meter ? 26,90

Er is geen verschil tussen normale kabels en cross kabels in de prijs

Indien u nog meer informatie wenst kunt u ten allen tijde contact met me
opnemen of op onze website kijken omdat hier nog meer informatie over te
vinden is.
Voor de goede orde is een bijlage bijgevoegd waarin het verschil tussen cat
5 en cat 7 wordt uitgelegd.

Met vriendelijke groet,

John Ketelaars
Evolution Communication Partners B.V.

Tel : 040 - 213 61 48
Fax : 040 - 213 61 49
GSM: 06 - 22 567 233

www.evolution.nl

Verwijderd

/me 'waarschuwt' nog een laatste keer: in zo'n thuissituatie is het niet nodig.

Vanaf nu is het je eigen keuze, je eigen geld.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 20:11 ]

Verwijderd

Echter omdat in Nederland veelal gewerkt wordt met onafgeschermde UTP kabels
hebben alle invloeden van buitenaf (GSM, Piekspanningen, etc) invloed op het
data signaal welke getransporteerd wordt en zal een 1000Mbps netwerk veelal
te maken krijgen met dataverminking binnen een UTP categorie 5e netwerk.
Dat is dus je rijnste flauwe kul. Cat 5e is prima geschikt voor een beetje storing van buitenaf. De T staat voor twisted en de twist in de aderparen zorgt ervoor dat de meeste storingen gewoon ongedaan worden gemaakt.

Net nog even getest: ping vanaf ene naar andere computer, ondertussen met een DECT telefoon die aan het bellen was langs de ongeshielde Cat5 (niet eens cat5e) bewogen. Geen enkele error, pingtijd continue 0.7 ms

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Ik heb hier elcheapo Cat5e liggen (20eur/100meter) en direct parallel ernaast ligt: 230V kabel, speakerkabel, telefoonleiding, Coax (Radio + TV) en nog een paar andere audiokabels. Gaat perfect.

Verwijderd

Ik probeer het hem al weken duidelijk te maken, maar hij lijkt zijn keuze allang gemaakt te hebben :z

Dat mailtje is inderdaad gewoon verkoperspraat. BS als je 't mij vraagt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus je rijnste flauwe kul. Cat 5e is prima geschikt voor een beetje storing van buitenaf. De T staat voor twisted en de twist in de aderparen zorgt ervoor dat de meeste storingen gewoon ongedaan worden gemaakt.

Net nog even getest: ping vanaf ene naar andere computer, ondertussen met een DECT telefoon die aan het bellen was langs de ongeshielde Cat5 (niet eens cat5e) bewogen. Geen enkele error, pingtijd continue 0.7 ms
Duh, als je dan al storing zou hebben zou ik nu glasvezel aan leggen !

Dit is dus echt geen verkoperspraat, er staat niets in wat niet waar is. Hij beweert ook niet dat ik daadwerkelijk veel last zal hebben van storing, hij zegt dat er een theoretische mogelijkheid is.

En Cat5e is dus idd niet officieel op alle lengtes gbit, het kan het gewoon meestal aan maar daar is ook alles mee gezegd.

Voor de zoveelste keer: voor jullie moet alles meteen concreet zijn. Ik wil gewoon de kans dat ik ook maar een beetje storing/signaalverlies heb dusdanig laag maken dat het praktisch onmogelijk is. Bovendien zijn de prijzen van standaard cat6 kabel helemaal niet zo hoog dus wat let me ???
Ik probeer het hem al weken duidelijk te maken, maar hij lijkt zijn keuze allang gemaakt te hebben
Nee hoor. Ik had idd al een idee maar ik vroeg om andere ideen en uitleg. Bovendien heb ik nu helemaal niet de zwaar afgeschermde kabel gekocht die ik van plan was te kopen, dus ik heb weldegelijk jouw wijze adviezen nagevolgd.
Dat mailtje is inderdaad gewoon verkoperspraat. BS als je 't mij vraagt.
Tuurlijk, er is altijd een verkoperselement aanwezig, maar hoe verklaar jij dan dat hij mij niet meteen de duurste kabel aansmeerde terwijl ik daar zelf al duidelijk interesse in had ?

BTW: Jij weet het zeker beter dan die professional :D....

Verwijderd

Nee ik beweer het niet beter te weten, maar voor jouw specifieke situatie is het niet nodig. Dat zal hij - neem ik aan - bevestigen. Maar omdat jij vertelt geïnteresseerd te zijn in afgeschermde kabels, geeft hij jou dáár advies over. Zeker omdat je blijkbaar duidelijk hebt gemaakt nog wat speling te willen hebben.
Het is logisch dat hij je advies geeft over afgeschermde kabel als jij daar ten eerste om vraagt, en het ten tweede over een ruimte hebt waar - geheel naar jouw beoordeling - nogal wat invloeden zouden zijn die jou kunnen belemmeren een snelheid van 1000Mbit te halen.

En het prijsverschil met Cat6 is niet zo hoog nee, maar met Cat5E wel een stuk meer. En Cat5E is voorlopig ruim zat voor dit soort netwerken. Het duurt nog wel een tijd voordat men tegen de beperkingen van Cat5E aanloopt.

Oveirgens is Cat5E wél officieel gecertificeerd voor Gigabit, op dezelfde lengtes als voor 100Mbit, namelijk 97 meter.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik beweer het niet beter te weten, maar voor jouw specifieke situatie is het niet nodig. Dat zal hij - neem ik aan - bevestigen. Maar omdat jij vertelt geïnteresseerd te zijn in afgeschermde kabels, geeft hij jou dáár advies over. Zeker omdat je blijkbaar duidelijk hebt gemaakt nog wat speling te willen hebben.
Zucht... Zoals ik al zei heb ik niks "nodig". Echter ik wil (copy 'n paste begint nu) gewoon de kans dat ik ook maar een beetje storing/signaalverlies heb dusdanig laag maken dat het praktisch onmogelijk is.

Dit is toch niet zo moeilijk te begrijpen, hoe krom ook ?

Ja maar dat is mijn probleem ook helemaal niet, het gaat mij er om dat jij suggereerde dat ik eigenlijk gewoon de kabel die ik vantevoren al in gedachten had kies.

Dat is onjuist aangezien ik nu een slechts zeer licht afgeschermde kabel kies, waar ik voorheen geen interesse in had.
En het prijsverschil met Cat6 is niet zo hoog nee, maar met Cat5E wel een stuk meer
:? Wat bedoel je met deze zin ? Het prijsverschil is idd niet groot maar in verg. met Cat5E wel ? Dus dan is Cat5 utp duurder dan cat5e ? Dat lijkt me wel heel sterk !

P.S.

Dit is een eindeloze discussie en ik had niet de intentie die weer op te rakelen met het posten van de nuttige info uit die e-mail. Zoals er boven staat: alleen ter informatie van mensen die later ooit nog eens op dit topic stuiten.

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
[quote]Verwijderd schreef op 01 september 2003 @ 20:05:
OK, voor de mensen die dit topic ooit in de search tegenkomen: ik heb een interessant antwoord van de expert uit mijn link bovenin:

Dit geloof ik allemaal wel.....enz

Alle categorien tot en met Categorie 6 is leverbaar middels UTP / FTP en
S-FTP bekabelingen. Bij categorie 7 (om de hoge bandbreedte van 600Mhz te
behalen)
kan enkel gebruik gemaakt worden van zogenaamde PiMF kabel.

PiMF = Pair in Metal Foil en dit houdt in dat ieder aderpaar in een folie
afscherming is gewikkeld en dus dat de aderparen onderling geen invloed op
elkaar hebben. Om 600Mhz in een gehele Link te bereiken kan er echter geen
niet afgeschermd zijn.

Maar wat hierboven staat niet.
Heb vandaag een cursus van Lexcom home gehad, en daar weer een heleboel nieuwe technieken opgedaan voor een nieuw type homenetwerk.
Alle kabels die daarvoorgebruikt worden zijn van het type utp PIMF(860MHZ) en worden allen afgewerkt op RJ-45 outlets.
Verder zijn er verloopstekers van RJ-45 naar noem maar op om je tv,dvd,pc,mp3 telefoon enz. via dat netwerk aan te sluiten zodat je door heel je huis van overal tv telefoon en pc kan patchen.

http://www.lexcomhome.com

Verwijderd

Topicstarter
Om 600Mhz in een gehele Link te bereiken kan er echter geen
niet afgeschermd zijn.
Kortom als je alle aders wilt gebruiken kan dat niet met RJ-45.

Als je goed had gelezen staat er dat je natuurlijk wel maar een paar aders kan gebruiken en dan shielded RJ-45 als connectors gebruiken.
Pagina: 1