• b3ta
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-02 16:45
Ik ben misschien van plan om een minidisc speler aan te schaffen omdat me discman na 3jaar trouwe dienst kapot is gegaan ;(

Nu wil ik graag weten hoeveel muziek (mp3tjes) je nou kwijt kan op 1 minidisc van 80min. als je deze erop zet zonder lp2/lp4 en met lp2/lp4 aan... wat is nou het verschil???

Op een Mp3 speler van 128mb kan je "maar" gemiddeld 30nr's kwijt wat ik al een beetje weinig vind. Dus nou vroeg ik me af hoeveel minuten muziek er op een minidisc past en of dat een verstandige koop is in vergelijking met een mp3 speler...

PS: - Ik hoef geen FM/AM erop alleen mp3tjes, bestedings ruimte €250,-

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:08
je kan ook een mp3 speler nemen die wma afspeelt dan kan je "maar" ongeveer 100 tot 110 mp3 tjes afspelen op 128 mb en er zitten geen bewegende onderdelen in....

Verwijderd

Op een minidisc van 80 min past:

met LP2 160 min. muziek
met LP4 320 min. muziek

Er zijn mensen die beweren dat er bij opnemen met LP4 sprake is van een groot kwaliteitsverlies.

Ik neem al zo'n 2 a 3 jaar al mijn MD's op LP4 op en heb hier nooit last van gehad (of heb het nooit kunnen horen).

Ook heb ik een MP3 speler gehad dus ik spreek uit ervaring.

MP3 en MD hebben zo allebei hun voor en nadelen:

MP3:

Voordelen:
-Makkelijk "opnemen" (gewoon via USB kopieren)
-Geen bewegende delen dus geen overslaande muziek bij ruig gebruik

Nadelen:
-Geheugen is duur!
-Beperkte ruimte

MD:

Voordelen:
-Veel ruimte (als er een MD vol is doe je er gewoon een andere in)
-Goedkoop medium
-Batterij gaat (bij mij dan) erg lang mee

Nadelen:
-Opnemen duurt lang! je moet ieder nummer helemaal afspelen om het op te nemen(behalve als je MD over NetMD beschikt)
-Titels invoeren is monnikenwerk
-Muziek kan nog overslaan (hoewel je wel hele rare dingen moet doen om dat te laten gebeuren)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:04
LP4 = 320 minuten ... lage kwaliteit
LP2 = 160 ,, .. redelijke kwaliteit
stereo = 74 ... goede kwaliteit

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Voor de mensen die wel het verschil horen:
Met welke MP3 bitrate is is minidisk vergelijkbaar (kwa geluidskwaliteit)
Ook vergelijken voor LP2 en LP4.
Uiteraard vergelijken met een goede MP3 codec , zoals LAME

Waarom is de minidisc codec eigenlijk niet beschikbaar voor PC?

• b3ta
Heel erg bedankt voor alle heldere uitleg!!!

Ik moet nu eerlijk zeggen dan ik nu net een I-Bead 150 (256mb) zie die WMA/MP3 en FM/AM heeft voor €225,- en dat mij dus beter in de oren klinkt dan een sony net md voor €265,- zekers omdat die I-Bead wma ondersteunt er dus al gauw 200nr's op kwijt kan !! :D kijk dat begint erop te lijken.

Alleen enig id welke winkel deze verkoopt omdat ik niet zo'n fan ben van online shoppen ;)

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Mediamarkt hier in Almere heeft ze liggen. Misschien bij de andere vestigingen ook?

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-02 13:48

yGiDoRp

Sawasdee

LP2 klinkt nog helder. Hoge tonen zijn duidelijk.

LP4 klinkt dof. Gebruik ik weleens voor livesets omdat de kwaliteit daarvan vaak toch niet zo super is.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-02 23:34

icecreamfarmer

en het is

lp 4 hoor je inderdaad dat het wat doffer klinkt.
maar van dat lange opnemen heb ik geen last van met mijn netmd :+
als je een minidisk koopt moet je een netmd kopen
en wil daar geld opbesparen moet je hem in de VS kopen

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• enrico670
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-02 13:43
200 liedjes in 256mb??? dat zal lekker klinken dan, soort super compressie :)
Of gewoon allemaal sample`tjes van 1 minuut :)

En ter vergelijking, zou iemand een stukje muziek kunnen uploaden zodat we het verschil tussen lp2 en lp4 kunnen horen. Ben wel erg benieuwd namelijk als het verschil echt niet te horen is.

• b3ta
@ Danster

Ok, in Almere Centraal zag ik op hun website... TNX danster _/-\o_

[ Voor 54% gewijzigd door b3ta op 26-08-2003 22:33 ]

• constantino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08-2022
Volgens de handleiding is LP2 zonder geluidskwaliteit verlies, en LP4 wel, het komt volgens mij overeen met een mp3 128kbits of zelfs 160kbits. Je hoort dat er een verschil in zit maar is niet zo groot, en het klinkt nog altijd goed genoeg.
Die verwisselbare mediums zijn heel handig, kosten niet echt veel, en je hebt er elke keer 320min mee of zelfs meer als je een 80min cdtje koopt. Het is gewoon 4x een normaal cdtje.
Je vind die dingen overal trouwens.

• b3ta
Ik weet genoeg ! Van mij mag er een slotje op tnx iedereen!!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 16:21

tweakerbee

dus..?

SP: 192kbit MP3 (erg goed imho)
LP2: 128kbit MP3 (goed te doen)
LP4: 96kbit MP3 (soms te horen, hangt van de muziek af)

Koop een MP3 speler, daar ga je meer plezier van hebben. De Minidisc speler geluidskwaliteit gaat erg omlaag als je NetMD gebruikt (die software codec is rot) en dan nog gaat het overzetten van een MP3 bestand traag.
Nadeel van MP3 speler is de batterij: Neem oplaadbare batterijen, en laat ze elke avond op. Dat kost je elk jaar een setje batterijen van een tientje, maar je hebt altijd muziek.

You can't have everything. Where would you put it?

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 14:26
Danster schreef op 26 augustus 2003 @ 21:18:
Mediamarkt hier in Almere heeft ze liggen. Misschien bij de andere vestigingen ook?
Die in Amsterdam die heeft er een hele hoop,
ik ga daar iig mijn md halen, kan ik mooi uitzoeken en vasthouden, dat kan bijna nergens..
De meeste winkels hebben er net 2 ofzo.. (Behalve webwinkels, die hebben er meer, maar ik wil vasthouden :p)

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 11:51
Waarom is de minidisc codec eigenlijk niet beschikbaar voor PC?
Heet dat niet de ATRAC codec of iets in die zin?

[ Voor 66% gewijzigd door Gody op 27-08-2003 11:31 ]

Verwijderd

b3ta schreef op 26 August 2003 @ 21:14:
Heel erg bedankt voor alle heldere uitleg!!!

Ik moet nu eerlijk zeggen dan ik nu net een I-Bead 150 (256mb) zie die WMA/MP3 en FM/AM heeft voor €225,- en dat mij dus beter in de oren klinkt dan een sony net md voor €265,- zekers omdat die I-Bead wma ondersteunt er dus al gauw 200nr's op kwijt kan !! :D kijk dat begint erop te lijken.

Alleen enig id welke winkel deze verkoopt omdat ik niet zo'n fan ben van online shoppen ;)
200 nummers is een beetje optimistisch.....op 64 kbps WMA gaan er bij mij ca. 110 op.

Verwijderd

Gody blaat onzin, een MD is nooit ongecomprimeerd! Standaard is ongeveer 1:5 dacht ik. Warenb indertijd leuke discussies.

DCC 1:4 compressie MD 1:5 dus geluidskwaliteot van DCC zou beter zijn. Maar ja een tapeje en geen random access hè.

In ieder geval neem ik gewoon alles standaard op, 80 minuten op en 80min MD. Kwalitatief bheter dan een 128 kbit mp3. En overal af te spelen. Thuis, in de auto, op de walkman en bij vrienden met een oude player.

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:44
Ik heb een NetMD van Sony (MZ-N910) _/-\o_. Ik ben zeer te vreden er over.

Ik pomp al mijn Mp3's/CD's over naar mijn MD's in LP2 formaat. 60 minuten CD/MP3 staat voor 1 minuut kopieren naar mijn MD, tevens krijg ik de files ook in ATRAC op mijn HDD! Als je LP2 gebruikt kom je op ongeveer 2 CD's (+ nog wat nummers) per MD (Sony 80 Min schijfjes < Ik gebruik alleen Sony MD's omdat het geluidskwaliteit het er het best op is). :)

Ik heb ook een hele tijd getwijfelt over MP3 of MD speler. ;) Ik heb uit eindelijk voor de MD gekozen...

• BeZaX
Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 11:28:
En overal af te spelen. Thuis, in de auto, op de walkman en bij vrienden met een oude player.
Ook een van mijn belangrijke reden tot aanschaf MD... 8)

[ Voor 20% gewijzigd door BeZaX op 27-08-2003 11:40 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:09

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

De geluidskwaliteit van MiniDisc is in de jaren enorm verbeterd door nieuwe coderingstechnieken die voor een groot deel backwards compatible zijn.

Met de introductie van MDLP kwamen er echter 2 nieuwe manieren van opnemen bij:
LP2 en LP4

Een normale MD recording (SP) heeft een bitrate van rond de 292 kbps. Dit signaal is met de recorders van na 1997 niet meer te onderscheiden van de originele CD.
Bovendien is de coderingstechniek van de MD (ATRAC) superieur aan MP3.
Zie ook:
http://www.minidisc.org/faq_sec_4.html#_q18
http://www.minidisc.org/near_cd.html
En een dubbelblind test:
http://web.archive.org/we....com/~djcarlst/abx_md.htm

LP2 heeft een bitrate van rond de 132 kbps, maar vanwege de betere coderingstechnieken is deze bitrate te vergelijken met een 160-192 kbps mp3 file.
Deze bitrate is genoeg voor de meeste muziek.

LP4 heeft een bitrate van zo'n 66 kbps, deze bitrate is gewoon te laag om goed muziek op te kunnen slaan.

Nog een nadeel van LP4 is het recorden in Joint-Stereo:
ATRAC3 in LP4 mode encodes audio in "joint-stereo" mode, encoding the left and right channels in one step (i.e. jointly) and exploiting the similarity between channels to increase compression. Because of this, the capacity increase when encoding a mono signal is not 2:1, but somewhat less. This, and the added complexity of a fractional increase in capacity, apparently disuaded Sony from providing a mono LP4 mode.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

pfff.. die LP grap is gewoon een actie van Sony om de MD nog wat langer in de roulatie te houden. Naar mijn inziens in MD aan het afsterven. Ik heb ooit een MD recorder gekocht Sony QS serie voor 1100 gulden, doe er geen fuck meer mee en me MD walkman is binnen 3 uur leeg, dus die licht ook stof te happen. En die MDtjes gaan nog wel eens kapot.

Ik denk dat je het beste voor een mp3 speler kan gaan met ingebakken geheugen. Je hebt geen kaartjes/schijfjes/etc die je in en er uit moet halen. De kans dat je schijfjes kwijt raakt of kaduuk gaan is ook weg. Een beetje tweaker zit wel elke dag achter zn comp, dus newe nummers op je mp3 zetten is zo gebeurd. Daar komt nog bij dat ik de MD's toch wat lomper vin dan de huidige mp3 spelers, die nix wegen en erg klein zijn.

Ook zijn die NetMD's ook nog eens erg duur, en bij gewone MD's duurt het gewoon een halve dag voordat je je muziek er allemaal op heb staan.... mp3 speler is in een muis klik gevuld met muziek.

Qua uitwisseling heb je aan mp3 ook genoeg. Gewoon een jack-tulp snoertje kopen, en je kan em bij iedereen in z'n verterker proppen.....

• BeZaX
Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 11:50:
Ik heb ooit een MD recorder gekocht Sony QS serie voor 1100 gulden, doe er geen fuck meer mee en me MD walkman is binnen 3 uur leeg, dus die licht ook stof te happen.
3 uur is een beetje erg weinig... :O Mijnuh gaat makkelijk 20 uur mee (mijn battery pack nog niet een mee gerekend)! _/-\o_ Gelukkig maar anderz zou ik nooit een MD speler kopuh!

• Gody
@ Flex-Oink - "en me MD walkman is binnen 3 uur leeg, dus die licht ook stof te happen."
Hoeveel betterijen moeten daar in? De mdplayer van een vriend van me doet het MAKKELIJK 4 - 5 uur ofzo met 1 penlite. Ik geloof dat de specs nog hoger zijn.

@ Flex-Oing - "Ook zijn die NetMD's ook nog eens erg duur, en bij gewone MD's duurt het gewoon een halve dag voordat je je muziek er allemaal op heb staan....mp3 speler is in een muis klik gevuld met muziek."
Yeah right, heb je uberhaupt ooit met NetMD gewerkt?

Tja een mp3 player heeft geen motortje ofzo. Dus die gaat uiteraard langer door op een batterij. Maargoed deze kun je weer niet in je sterotoren pleuren. Md's wel. Het is maar net waarvoor je het wil gaan gebruiken denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Gody op 27-08-2003 12:03 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

BeZaX schreef op 27 August 2003 @ 11:55:
3 uur is een beetje erg weinig... :O Mijnuh gaat makkelijk 20 uur mee (mijn battery pack nog niet een mee gerekend)! _/-\o_ Gelukkig maar anderz zou ik nooit een MD speler kopuh!
Mijn MD speler gaat ook wel heel lang mee. Hij heeft een keer de hele nacht gedraaid zonder dat ik het wist en de volgende dag was de batterij indicator nog helemaal gevuld. Nouja, zodra het eerste streepje weg is, is de batterij over de helft, maar dat was dus niet het geval.
Ik heb nu elke dag 1 GB muziek bij me, dat kost minder dan het geheugen van een een mp3-speler (180 MB voor €2,50 is echt goedkoop!) Ik heb ook een mp3-speler in mijn Palm, en het bedienen daarvan is onderweg veel lastiger zonder afstandsbediening.
Mijn MD-speler is trouwens een NetMD, daarmee kun je ook rechtstreeks op hoge snelheid van cd opnemen via de usb-aansluiting. Meestal passen er net geen drie cd's op één MD schijfje. Maar ook mp3-bestanden schrijf je zo weg naar de MD, met de bijgeleverde software. Dan wordt het wel dubbel geëncodeerd, wat kwaliteitsverlies oplevert, maar dat hoor ik toch niet op de momenten dat ik er naar luister (trein, fiets).

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Gody
[offtopic]Haas welke md heb je precies?[/offtopic]
Thnx!

Ow trouwens haas, leuk een vrouw op tweakers... serieus. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Gody op 27-08-2003 12:16 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Gody schreef op 27 August 2003 @ 12:07:
[offtopic]Haas welke md heb je precies?[/offtopic]
[offtopic]een MZ-N505 NetMD[/offtopic]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• BeZaX
haas schreef op 27 August 2003 @ 12:04:
[...]

Mijn MD speler gaat ook wel heel lang mee. Hij heeft een keer de hele nacht gedraaid zonder dat ik het wist en de volgende dag was de batterij indicator nog helemaal gevuld. Nouja, zodra het eerste streepje weg is, is de batterij over de helft, maar dat was dus niet het geval.
Ik heb nu elke dag 1 GB muziek bij me, dat kost minder dan het geheugen van een een mp3-speler (180 MB voor €2,50 is echt goedkoop!) Ik heb ook een mp3-speler in mijn Palm, en het bedienen daarvan is onderweg veel lastiger zonder afstandsbediening.
Mijn MD-speler is trouwens een NetMD, daarmee kun je ook rechtstreeks op hoge snelheid van cd opnemen via de usb-aansluiting. Meestal passen er net geen drie cd's op één MD schijfje. Maar ook mp3-bestanden schrijf je zo weg naar de MD, met de bijgeleverde software. Dan wordt het wel dubbel geëncodeerd, wat kwaliteitsverlies oplevert, maar dat hoor ik toch niet op de momenten dat ik er naar luister (trein, fiets).
Klopt hij gaat lekker lang mee!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

tweakerbee schreef op 27 August 2003 @ 00:59:
SP: 192kbit MP3 (erg goed imho)
LP2: 128kbit MP3 (goed te doen)
LP4: 96kbit MP3 (soms te horen, hangt van de muziek af)

Koop een MP3 speler, daar ga je meer plezier van hebben. De Minidisc speler geluidskwaliteit gaat erg omlaag als je NetMD gebruikt (die software codec is rot) en dan nog gaat het overzetten van een MP3 bestand traag.
Nadeel van MP3 speler is de batterij: Neem oplaadbare batterijen, en laat ze elke avond op. Dat kost je elk jaar een setje batterijen van een tientje, maar je hebt altijd muziek.
Dit is onzin het is dezelfde codec als die in de speler zit.
Al moet ik toegeven dat het programma niet je van het is,
de import wizzard loopt steeds bij mij vast heeft iemand anders daar ook last van.

en dat het omzetten lang duurt ligt aan je computer op een p166 mmx doet hij er lang over maar op een p4 3,06 ghz niet.

en mijn oplaadbare batterijen gaan ongeveer 15 uur mee voordat ik ze moet oplaten

Verwijderd

Ik heb mn sony MD speler verkocht voor een iRiver IHP100, absoluut geen spijt van. 192kb mp3/wma klinkt op die speler veel mooier dan een standaard 80 min MD! Je hoeft ook niet meer te wisselen tussen MD's, echt heel relax. Zeker de moeite om voor door te sparen....

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:16
icecreamfarmer schreef op 27 August 2003 @ 19:46:Dit is onzin het is dezelfde codec als die in de speler zit.
Er zit wel een rot compressie-algoritme in dat OpenMG en daardoor lever je zowat de helft van je kwaliteit in. NetMD zou ik dus niet doen (of niet gebruiken).

Zelf ben ik groot aanhanger van MiniDisc, vooral vanwege de super geluidskwaliteit en het uberhandige diskje waar het op staat. Toegegeven, een groot nadeel is het opnemen (en evt rippen). Toch vind ik het een erg handig systeem en vooral ook de toepasbaarheid in HiFi-systemen (dat kan niet of nauwelijks met mp3-spelers) maakt het voor mij de beste oplossing.

Het verschil tussen LP2 en LP4 is een groooooot verschil. SP kun je vergelijken met CD-kwaliteit (na diverse tests voordat ik op Minidisc overstapte met eigen oren gehoord). SP2 is te vergelijken met een doorsnee mp3 van 128/160 kbits. Nog heel acceptabel dus. LP4 is daarentegen van hele matige kwaliteit (vergelijk het met een 64bits mp3) en eigenlijk ook alleen bedoeld voor spraak.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
ik ga binnenkort deze aanschaffen:
Afbeeldingslocatie: http://www.mdcenter.nl/produkten/picture/sonymzn510.jpg

hierbij neem je dus sneller op(gaat via een usb kabel), heb je software op je pc staan..en kan je het zo kopieeren..het wordt natuurlijk wel gecomprimeerd..maar kweetnie..md heeft na mijn id betere geluidskwaliteit dan een discman of mp3 speler.

www.mdcenter.nl is een hele goeie site waar je alle info over de prijzen, netMD, en MD kunt vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door rudyman85 op 27-08-2003 22:28 ]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
tip: vanaf morgen t/m zondag @ MM Den Haag Centrum: de Sony MZ-505 (NetMD) (praktisch gelijk aan die uit de post hierboven) voor 155 euro :)

NetMD roels, jammer dat ik er zelf op het moment geen centen voor heb :) maar ga er zeker weer eentje kopen (MP3 speler is me te beperkt, ik wil de 910 hebben)

[ Voor 7% gewijzigd door HunterPro op 27-08-2003 22:32 ]

Verwijderd

Rudyyy schreef op 27 August 2003 @ 22:25:
ik ga binnenkort deze aanschaffen:
[afbeelding]

hierbij neem je dus sneller op(gaat via een usb kabel), heb je software op je pc staan..en kan je het zo kopieeren..het wordt natuurlijk wel gecomprimeerd..maar kweetnie..md heeft na mijn id betere geluidskwaliteit dan een discman of mp3 speler.
Sorry hoor, maar waar baseer je dit op? MD beter dan een discman? omg! mp3 spelers minder dan MD? want? 192 is eigenlijk gewoon gelijk aan de originele ceedee, moet je toch echt goed kunnen horen wil je verschil ontdekken.

Is is niet nuttig hier een MD vs. Mp3speler discussie van te maken, want die resulteerd toch in een M$ vs. Linux of PC vs. Mac achtige discussie, en daar zit niemand op te wachten, maar alst-je-blieft kom wel met feiten. We hebben in de post van THW Arie geleerd dat de MD opnames gelijk zijn aan die van een cd, en dat je met LP achteruit gaat, waarbij LP2 dus schijnbaar gelijk is aan 160 kbits mp3.

dat LP gebeuren is gewoon een antwoord van Sony op het gegeven dat in mp3 spelers op goede kwaliteit meer muziek kan dan op een 80min schijfje. Door dat LP er tegen aan te gooien, denken ze de levensduur van de MD nog wat te verlengen..... Om eerlijk te zijn begrijp ik niet dat mensen een MD boven een mp3 speler verkiezen. Ik zou niet een voordeel kunnen noemen van de MD tov de mp3.

MD heeft draaiende delen; mp3 niet
MD heeft beperkte capaciteit; mp3 spelers gaan al boven de 512 mb uit
MD schijfjes kan in in iemands stereo doen; niet iedereen heeft een MD speler, iedereen heeft wel een aux-in en een tulp-jack stekkertje liggen.
mp3 spelers zijn lichter vergeleken met de MD spelers.
etc...

Ik begrijp best dat jullie je keuze voor de MD willen verdedigen, maar misschien is het tijd om in te zien dat MD gewoon verouderd is. >:) :D

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 00:55:
[...]

MD heeft draaiende delen; mp3 niet
laat een Ipod en een MD vallen (vergelijkbare capaciteit); de Ipod kun je bij het grofvuil zetten, de MD heeft meestal een deukje.
MD heeft beperkte capaciteit; mp3 spelers gaan al boven de 512 mb uit
pardon? een MD schijfje kost 2 euro 10 en kan maximaal 5 uur en 20 minuten (!) aan muziek opgezet worden. Wat ? Schijfje vol? Andere schijfje er in. Schijfjes zijn dichtgelast met een kunststof wat ze superstevig maakt. Diskje vies en speelt niet meer? Was 'm es mee, dikke kans dat ie het weer doet.
MD schijfjes kan in in iemands stereo doen; niet iedereen heeft een MD speler, iedereen heeft wel een aux-in en een tulp-jack stekkertje liggen.
waarom kan je een MP3-speler wel via die kabel aan een stereo hangen, maar een MD niet (terwijl bij de Sony MD's deze kabel zelfs wordt meegeleverd :?)
mp3 spelers zijn lichter vergeleken met de MD spelers.
kom jij eens een 910 of N10 voelen, en pak een MP3 speler met de zelfde capaciteit én gebruiksduur qua batterijen. Dat laatste bestaat dus al niet door de niet bepaald energiezuinige MP3-decoder-chipjes die gebruikt worden, icm backlights, grote LCD's, etc. Als ik je vertel dat je met een 910 honderdtien (110) (!) uur kunt afspelen, kun jij me dan vertellen welk ontwerp beter is qua energiegebruik? Terwijl er toch bewegende delen inzitten?
etc...

Ik begrijp best dat jullie je keuze voor de MD willen verdedigen, maar misschien is het tijd om in te zien dat MD gewoon verouderd is. >:) :D
Ik begrijp best dat MP3 leuk is, maar een systeem dat al 10 jaar geleden bedacht en uitgebracht is en sindsdien alleen maar successen heeft geboekt, praat jij niet zomaar de markt uit :)

• BeZaX
HunterPro schreef op 27 August 2003 @ 22:31:
NetMD roels, jammer dat ik er zelf op het moment geen centen voor heb :) maar ga er zeker weer eentje kopen (MP3 speler is me te beperkt, ik wil de 910 hebben)
Ik heb de MZ-N910. Deze iz swaar relaxt... _/-\o_ Gebruik gewoon de Sony MD´s van 80 Min (Die gekleurde)... Die hebben het beste geluidskwaliteit! Van andere merken zijn lang niet goed als deze.

• BeZaX
ff wat specs over de MZ-N910:

Dimensions (W x H x D): 78.9 x 72.2 x 15.9 mm
Weight: 93 g
Battery life PLAYBACK (SP normal): 80 h
Battery life PLAYBACK (LP2 stereo): 95 h
Battery life PLAYBACK (LP4 stereo): 114 h

Meer specs op http://www.sony.nl/view.x...&cat=12600&tech&loc=en_NL

Niet gek dacht ik... ;)

• BeZaX
HunterPro schreef op 28 August 2003 @ 01:18:

Ik begrijp best dat MP3 leuk is, maar een systeem dat al 10 jaar geleden bedacht en uitgebracht is en sindsdien alleen maar successen heeft geboekt, praat jij niet zomaar de markt uit :)
De laatste 1/2 jaar begint MD een succes te worden, omdat sony nu porbeert het aan de jeugd te verkopen, met succes! :)

• Pheno79
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 15:26
Nadelen:
-Opnemen duurt lang! je moet ieder nummer helemaal afspelen om het op te nemen(behalve als je MD over NetMD beschikt)
Zucht, in de tijd van branders en cdtext kun je dit toch veel sneller doen?
Ik brand mijn muziek eerst op cdrw met cdtext en maak de titels aan in Nero. Na branden leg ik het ceedeetje in mijn stereo en neem op met high speed dubbing aan. Klaar is Kees.
Dit kun je met mp3s en legale cds doen :)
Ok, het is niet zo snel als usb'n, maar het scheelt toch wel zeker de helft qua tijd.

• BeZaX
Nadelen:
- Geen last van ik heb een NetMD. _/-\o_ Anders had ik ook nooit een MD genomen, als er geen NetMD was.
- Je hoeft alleen de titelsong in te voeruh... Of je ript hem met een ander muziekprogramma (MusicMatch) en de titels worden automatisch van het i/net geplukt. ;)

Verwijderd

HunterPro schreef op 28 August 2003 @ 01:18:

laat een Ipod en een MD vallen (vergelijkbare capaciteit); de Ipod kun je bij het grofvuil zetten, de MD heeft meestal een deukje.
Ipods hebben een veeeeel grotere capaciteit er gaan Gigabytes aan muziek op een Ipod, dus die kan je niet vergelijken. Ik doelde meer op de flash geheugen spelertjes. Ik ga zelf niet zo zachtaardig met mijn apparatuurspul om, en draaiende delen zijn funest bij mij, gaat altijd wel een radartje of iets kapot....
pardon? een MD schijfje kost 2 euro 10 en kan maximaal 5 uur en 20 minuten (!) aan muziek opgezet worden. Wat ? Schijfje vol? Andere schijfje er in. Schijfjes zijn dichtgelast met een kunststof wat ze superstevig maakt. Diskje vies en speelt niet meer? Was 'm es mee, dikke kans dat ie het weer doet.
Dat is nou juist zo achterhaald, elke keer schijfje verwisselen. Dan blijf je bezig.... 5 uur muziek? sja dan kan je net zo goed een casette speler nemen, is ook slechte kwaliteit (LP4) en je moet ook telkens verwisselen, maar nee dat is weer te weinig capaciteit, sja zo blijf je bezig. Met mp3 speler hoef je niet telkens schijfjes mee te sjouwen...... voor mij een groot voordeel. Aangezien deze dingen bij mij nogal es kapot gingen, en kwijt raakten op school.
waarom kan je een MP3-speler wel via die kabel aan een stereo hangen, maar een MD niet (terwijl bij de Sony MD's deze kabel zelfs wordt meegeleverd :?)
Dat MD's uitwisselbaar zijn werd als voordeel genoemd. Niet zo zeer dat de MD niet aan te sluiten is, als wel dat de mp3 speler dat ook kan. Dus geen winnaar hier.
kom jij eens een 910 of N10 voelen, en pak een MP3 speler met de zelfde capaciteit én gebruiksduur qua batterijen. Dat laatste bestaat dus al niet door de niet bepaald energiezuinige MP3-decoder-chipjes die gebruikt worden, icm backlights, grote LCD's, etc. Als ik je vertel dat je met een 910 honderdtien (110) (!) uur kunt afspelen, kun jij me dan vertellen welk ontwerp beter is qua energiegebruik? Terwijl er toch bewegende delen inzitten?
Met die net-MD's zit je in een hele andere prijs categorie als een mp3 speler. 128 mb spelers heb je al vanaf 130 ero. Wat kost een net-MD? 300 euro? .....
Wat ik zelf niet praktisch vind is dat de LP functies de kwaliteit van wat je er op zit nog meer verslechterd, dus een 128 kbits mp3tjes zal nog slechter klinken, je zal dus altijd de originele ceedee willen hebben wil je de LP functie kunnen gebruiken. De MD's rekenen in minuten, de mp3 spelers in mb's. Op de LP functie kan je maar een X aantal minuten kwijt. Een mp3 speler kan veel nummers op lage kwaliteit bevatten en minder op hoge kwaliteit.

Mijn 'kritiek' heeft niks te maken dat MD de markt uitgepraat moet worden, ik probeer aan te tonen dat MD's zn beste tijd gehad hebben. Want wees nou eerlijk, mp3 speler staan nog in de kinder schoenen, en je zegt zelf de MD spelers zijn al 10 jaar bezig..... Het was revolutionair toen, kleine, herbruikbare mini ceedee.

Ik gun iedereen z'n MD speler, maar je moet zelf toegeven dat er niet veel revolutionaire onwikkelingen zullen komen uit het MD concept. En de megabyte based portable spelers zullen veel verder ontwikkeld worden, denk aan grote geheugen capaciteit, betere batterij duur, OGG support etc....

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Dat is nou juist zo achterhaald, elke keer schijfje verwisselen. Dan blijf je bezig.... 5 uur muziek? sja dan kan je net zo goed een casette speler nemen, is ook slechte kwaliteit (LP4) en je moet ook telkens verwisselen, maar nee dat is weer te weinig capaciteit, sja zo blijf je bezig. Met mp3 speler hoef je niet telkens schijfjes mee te sjouwen...... voor mij een groot voordeel. Aangezien deze dingen bij mij nogal es kapot gingen, en kwijt raakten op school.

dat is juist fijn je hoeft geen nummers te wissen en je bent geen 100den euros kwijt aan flash kaartjes.
een netmd rekent ook met mb s
een lp4 gebruikt minden minuten dan een lp2 van het zelfde liedje.

op school hoef je toch maar 1 schijfje mee te nemen degene die erinzit
waarom zou je 5+ uur muziek moeten kunnen luisteren op school

de prijs verschilt nogal waar je het koopt heb mijn netmd in de vs gekocht scheelde de helft met hier en dat is plus verzendkosten en Europese adapter

[ Voor 8% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-08-2003 13:30 ]

• BeZaX
Het heeft allebei voor- en nadelen. De keuze die je maakt is puur persoonelijk...

Ik hoop dat we hiermee deze topic hebben afgesloten, want anders krijgen we van PC vs. Mac/Windows vs. Linux discussies zoals Flex-Oink al zei...

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Wat ik zelf niet praktisch vind is dat de LP functies de kwaliteit van wat je er op zit nog meer verslechterd, dus een 128 kbits mp3tjes zal nog slechter klinken, je zal dus altijd de originele ceedee willen hebben wil je de LP functie kunnen gebruiken.
Dat valt gelukkig in de praktijk nogal mee. Eigenlijk komt het er op neer dat er aan een 128 kbps mp3tje niet zoveel meer te verpesten valt, dus ook niet door een LP2 atrac re-codering.
Als je je MP3-tjes op een beetje degelijke manier encode (192kbps lame of beter nog preset standard VBR) klinkt LP2 gewoon erg goed, zeker gezien de beperkte bitrate ervan.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• ransbal
  • Laatst online: 13:36
Elk apparaat heeft zijn voordelen en nadelen.
Ik heb net een netmd gekocht omdat ik voor 6 weken naar het buitenland ga en toch graag muziek bij me wil hebben. Met 12 80 min discs heb ik op lp2 mode bijna 35 uur muziek van goede kwaliteit bij me :)
Zou ik een wma/mp3 speler willen hebben die dat kan zit ik vast aan een dure ipod of iets anders met een vaste schijf. Hiermee valt het voordeel al weg van mechanische onderdelen. Daarnaast zit je met zo een apparaat vast aan accu's die opgeladen moeten worden terwijl een minisdisc bijna 50 uur op een AA baterij meegaat. In the middle of nowhere heb ik meer kans op een AA baterij dan op een stopcontact met 220 volt voor een lader ;)
Om op de vraag van lp2 - lp4 terug te komen, lp4 geeft mij een te groot kwaliteitsverlies, zelfs met electronische muziek als dance.

Verwijderd

Gody schreef op 27 August 2003 @ 11:10:
[...]
Heet dat niet de ATRAC codec of iets in die zin?
Inderdaad, ik heb die codec een tijdje geleden nog ergens gedownload. Wat alleen jammer was, was dat je niet in SP kon converteren. LP2 was behoorlijk goed(beter dan mp3 128kbit), maar LP4 was echt superslecht, nog slechter dan MP3 op 64kbit.

Wat trouwens ook jammer is, dat is dat je via netmd niet SP kunt overblazen van pc naar MD.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 00:20 ]

Verwijderd

Hoi ik heb een sony NET MD WALKMAN MZ-NE410 met lp2/lp4 doet het erg lang op batterijen (heb de eerste batterij nog niet leeg).
Je kan via USB zeer snel (32 speed) je nummers er in uploaden.
De bijgeleverde software kan wav, mp3 en wma aan.
M'n moeder heeft hem meegenomen vanuit amerika maar ik wil een diskman.
Ik wil m'n MD speler dus verkopen, als je intresse hebt laat het dan ff weten.
Ik woon in Rotterdam en vraag ongeveer € 200,-- (heb ik er ook voor betaald).

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op 30 augustus 2003 @ 00:19:
[...]

Inderdaad, ik heb die codec een tijdje geleden nog ergens gedownload. Wat alleen jammer was, was dat je niet in SP kon converteren. LP2 was behoorlijk goed(beter dan mp3 128kbit), maar LP4 was echt superslecht, nog slechter dan MP3 op 64kbit.

Wat trouwens ook jammer is, dat is dat je via netmd niet SP kunt overblazen van pc naar MD.
kun je wel maar dan moet je met openmg werken in plaats van simple burner

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

icecreamfarmer schreef op 30 August 2003 @ 14:41:
[...]

kun je wel maar dan moet je met openmg werken in plaats van simple burner
Je kunt geen echte SP opnames maken via NetMD.

De 'SP' opnames die je met openmg en sonicstage maakt zijn LP2 opgerekt naar SP formaat.

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:16

Aidix

Geluidspietlut

Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 11:46:
Hoi ik heb een sony NET MD WALKMAN MZ-NE410 met blabla en etc...
M'n moeder heeft hem meegenomen vanuit amerika maar ik wil een diskman.
Ik wil m'n MD speler dus verkopen, als je intresse hebt laat het dan ff weten.
Ik woon in Rotterdam en vraag ongeveer € 200,-- (heb ik er ook voor betaald).
Wie is hier opgelicht, je moeder of de persoon aan wie je dat ding voor €200 tracht te gaan verkopen?? >:)

NE410 www.Coolelectronics.nl € 149,-
MZN510 Mediamarkt rotterdam €199

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 12:59:
Met die net-MD's zit je in een hele andere prijs categorie als een mp3 speler. 128 mb spelers heb je al vanaf 130 ero. Wat kost een net-MD? 300 euro? .....
HunterPro schreef op 27 August 2003 @ 22:31:
tip: vanaf morgen t/m zondag @ MM Den Haag Centrum: de Sony MZ-505 (NetMD) (praktisch gelijk aan die uit de post hierboven) voor 155 euro :)

Pagina: 1