Toon posts:

rechten voor FTP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een map aangemaakt /office waar ge-ftp'd op kan worden.
Alles wat hieronder zit moet als owner: nobody en group:office houden.

Ik heb er voor gezorgd dat alle verschillende FTP users zoals piet en klaas onder de group office vallen.

De FTP user logt in met bv. de naam klaas. Elke keer als klaas een nieuwe map aanmaakt onder deze office map dan krijgt deze map als owner klaas terwijl dit gewoon nobody moet blijven. Ik heb de map office afgevinkt met "set user id" en "set group id". De group houdt hij wel vast met de nieuwe mappen die aangemaakt worden maar de user dus niet. Ook de rechten veranderen wat lezen en schrijven betreft voor de user en group.

Kortom, ik wil gewoon dat alle mappen die onder office aangemaakt worden door welke FTP gebruiker dan ook dat deze dezelfde rechten houden als de office map zelf.

Ik draai Linux REDHAT 9.0.

Anybody?

bvd

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2003 20:52 ]

Verwijderd

chgrp nobody /office
chmod 2775 /office

en ftpd met optie "-u 002" (umask voor ftp only sessies)

should do the trick

een setuid op een directory zal niet werken...Deze heeft niet dezelfde functie als een setgid op een directory...

Verwijderd

FOUTJE !

chgrp office /office
chmod 2775 /office

Moet het zijn natuurlijk... :)

In bovenstaand voorbeeld blijft de owner van de files op diegene staan welke de map of file heeft aangemaakt. De umask welke je opgeeft bij het starten van de ftp daemon zet echter de permissies van files op -rw-r--r-- of rwxrwxr-- voor directories. Nadeel(of voordeel voor jou?) is echter dat andere gebruikers directories en files van andere gebruikers in de group office kunnen weggooien...

Wil je dat niet, doe dan chmod 3775 ipv 2775....

Verwijderd

En voor proftpd : /etc/proftpd.conf
Daar staat ook een Umask in...
Ik weet niet welke ftp daemon je gebruikt...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 20:22
TheAnimaL: Fijn dat je helpt, maar als je een foutje in je eigen post ontdekt kun je dat herstellen door middel van de edit-knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif), idie je naast al je eigen posts zult kunnen terugvinden.

:)

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 26-08-2003 22:08 . Reden: Zie je? ]

Verwijderd

Ben stoned :)

Had er in de snelheid ff niet aan gedacht... pfff

Nog maar een stukkie erbij.. Bedankt he ? 8)7

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2003 22:12 ]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Volgens mij wordt de openingspost hier niet goed gelezen...

Wat hij wil is dat een gebruiker "x" bestanden met owner "y" aanmaakt.

Tenzij je een ftpd vindt die dat kan, (wat wel zal bestaan maar ik heb er geen weet van) is EEN (maar geen mooie) oplossing een cron script dat elke xx minuten chown nobody:office /office -R doet...

Verwijderd

Er wordt juist goed gelezen en begrepen. Het gaat om de functionaliteit en die heb ik geboden. Deze oplossing functioneerd goed en is netter dan een crontab oplossing.

Wat "linuxgek" naar mijn mening uiteindelijk wil bereiken is dat alle bestanden in de /office directory zijn te bewerken en lezen door alle andere gebruikers in de office groep... Dat doet deze oplossing op een veilige en nette manier.

Het zetten van ownership anders dan de creator gaat eenvoudigweg niet en is alleen mogelijk onder het root account. Stel dat het zou kunnen ( ooit een fout in combinatie chown/chmod in bepaalde unix versies ) dan zouden we dit kunnen doen :

cp /bin/ksh ~/ksh
chmod 4755 ~/ksh
chown root ~/ksh
~/ksh

ala we zijn root ??? Gelukkig niet.... :)

zelfs een andere gebruiker anders dan root zou vreemde en ongewenste effecten geven.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 03:13 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

XTerm schreef op 26 augustus 2003 @ 22:51:
Volgens mij wordt de openingspost hier niet goed gelezen...

Wat hij wil is dat een gebruiker "x" bestanden met owner "y" aanmaakt.

Tenzij je een ftpd vindt die dat kan, (wat wel zal bestaan maar ik heb er geen weet van) is EEN (maar geen mooie) oplossing een cron script dat elke xx minuten chown nobody:office /office -R doet...
http://proftpd.linux.co.u...config_ref_UserOwner.html
:)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Inderdaad! Ik had alleeen de Umask opgemerkt :) Toch niet zo goed gelezen...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Het werkt nu als een klokkie.
Pagina: 1