Toon posts:

[ADSL] Wireless Adsl met vpn tussen 2 lokaties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij het bedrijf waar ik werk willen ze overstappen van ISDN naar ADSL. Ik had hierover een aantal vragen, om ervoor te zorgen dat ik straks niet voor allerlei problemen kom te staan die ik had kunnen verkomen. Allereerst wil mijn baas niet dat er een kabel word getrokken van de meterkast naar het kantoor, nu wilde ik dit oplossen door een wireless modem/router te gebruiken en deze wireless te koppelen aan de server. Op de server wil ik het programma winroute gaan gebruiken om het internetverkeer te delen (alle systemen een wireless nic is in financieel opzicht niet mogelijk). Is bovenstaand mogelijk ??

Onderstaand heb ik nog een afbeelding om de situatie iets duidelijker te maken.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~timm5630/situatie.gif

Op dit moment beld lokatie 1 in op de server van lokatie 2, dit gebeurd op dit moment door een ISDN inbel verbinding. Dit wil ik nu natuurlijk laten gebeuren d.m.v. een vpn. Is dit zonder problemen mogelijk met een Draytek Vigor 2200WE ?

De modem/routers zijn op dit moment nog niet aangeschaft, zoals bovenstaand al blijk was mijn oog gevallen op de draytek. Mocht er iemand betere alternatieven hebben dan hoor ik het graag.

Natuurlijk heb ik de search en google al gebruikt, maar wil toch nog even dat andere mensen hun mening erover geven.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:33
Je hebt in je schema wel een klein detail vergeten: De modems :)

Je kunt dan twee dingen doen:
• Een los ADSL modem tussen de splitter en wlan router zetten.
• Een Draytek 2500 WE(modem & router & Wireless AP in 1) gebruiken.

Over het VPN, dat gaat zeker lukken. Sterker nog, hier is het voor gemaakt :)

Deze draad verplaats ik overigens naar NT, aangezien dit meer netwerk-like is :)

edit:
2500WE toegevoegd

[ Voor 28% gewijzigd door Xandrios op 26-08-2003 20:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de tip. Dacht eigenlijk dat de 2200WE ook een modem/router was. Wat mij betreft mag de draad dicht.

Verwijderd

Topicstarter
Had trouwens toch nog 1 vraagje m.b.t. de te kiezen wlan netwerkkaarten voor de server op lokatie 2 en voor het werkstation op lokatie 1. Ik ben zelf de Draytek v510 USB tegen gekomen en deze lijkt me op zich goed geschikt in combinatie met de draytek 2500WE-I. Toch loop ik nog een klein beetje te twijfelen omdat het usb is, terwijl ik persoonlijk liever gewoon een interne pci wlan kaart heb. Iemand toevallig ervaring met de combinatie 2500WE + v510 ?? Heeft iemand andere alternatieven b.v. 3com ?

Link naar Draytek v510 USB

Link naar Draytek 2500WE

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2003 22:07 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik zelf heb een Bridge met 2 keer linksys WAP11 V2.2 AP (waarop de Dlink900+ firmware draait)

Mischien kun je daar beter aan denken ipv draadloze kaartjes en usb dingen

Of natuurlijk gewoon toch utp is namelijk stukken goedkoper en beter beveiligd. Je kan die kabel eventueel door de kruip ruimte laten lopen.

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 10:09
Ik weet niet wat voor telefoonkabels jullie gebruiken. Maar vanaf de ISDN centrale lopen er toch ook kabels naar het kantoor. Er hoeft er maar 1 bijgevoegd te worden. Dat kun je zelf echt wel.

Ik heb (ruime en) slechte ervaringen met WAN kaarten. Veiligheid en stabiliteit laten altijd te wensen over. Je zult net zien dat er iets in je omgeving stoort wat te stabiliteit benadeelt. Ja externe antennes bla bla bla, iedereen heeft er verstand van opeens. Maar jij bent weer uren aan het kl*ten en je krijgt scheve ogen van je meerdere omdat je het opeens allemaal niet meer zo goed weet als je deed voorkomen.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Kabels dus >:)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:33
Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 22:05:
Iemand toevallig ervaring met de combinatie 2500WE + v510 ?? Heeft iemand andere alternatieven b.v. 3com ?

Link naar Draytek v510 USB

Link naar Draytek 2500WE
Als je de ST 510 gebruikt, kun je de Vigor 2200WE nemen. Als je geen ST510 gebruikt heb je de Vigor 2500WE nodig :)

USB adapter zou ik _niet_ aan beginnen. Probeer een goede PCMCIA of miniPCI qualiteitskaart, aangezien het toch een belangrijke link is. Een PCMCIA kaartje kun je met een standaard PCI > PCMCIA adapter gebruiken, bij de MiniPCI wordt over het algemeen al een converter meegeleverd. (De welbekende "PCI-Wireless-NIC")

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 11:14

Francois

Dus...

De Vigor 2500WE is voor ANNEX A, TS heeft dus een Vigor 2500WE-I nodig
Pagina: 1