[X] hoe laat ik mijn fellowes optigel cordless mouse werken?

Pagina: 1
Acties:

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 21:07
bij de media markt heb ik vanmiddag enthousiast zo'n muis aangeschaft, maar tot m'n teleurstelling krijg ik 'm in linux (debian woody testing) nog niet aan de praat. ik wil 'm graag via de ps/2-poort gebruiken, de bios detecteert dat ie er zit.

wat ik gedaan heb:
- met dpkg-reconfigure verschillende protocollen uitproberen, waaronder ps/2 en mouseman;
- op GoT gezocht in NOS naar 'fellowes' en daar gezien dat een bepaalde muis van het merk het brw-protocol gebruikt. de mijne pakt dat dus helaas niet (heb ik geprobeerd met de gpm-tip in die draad);
- op de site van de fabrikant gekeken;
- met google gezocht naar de naam van de muis + linux, ik kwam echter niks nuttigs tegen;

ik hoop dat een van jullie dit dingetje heeft, ik vind het wel een erg lekker model met betrekking tot ontlasting van m'n handen. 3 knopjes en een wiel is genoeg, die extra zijknoppen geloof ik wel. en de x- en y-as van de muis natuurlijk :P !

/edit:
wat ik NU ga proberen: 'm in een computer van m'n broertje porren en knoppix proberen

[ Voor 8% gewijzigd door Bananenplant op 26-08-2003 19:12 ]

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

Verwijderd

Doet ie het helemaal niet of doet ie rare dingen ?

Meeste muizen met (te) veel knoppen werken als IMPS/2...
Ook is gpm in combinatie met X niet aan te raden...

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Bovenstaande zou bijvoorbeeld kunnen werken.

• Bananenplant
doet het helaas niet... x start braaf en het pijltje blijft als bevroren in het midden staan.

Verwijderd

Zelfs wanneer een foutief protocol is gekozen, beweegt de muis pointer wel ( verspringt meer dan dat ie beweegt ).

Het ding is een echte ps/2 muis ( dus met alleen een ps/2 connector ) ? Of is het een soort verloop-stekker ( usb-ps/2 )? En heb je het ding onder Widows aan de praat gekregen ?

In het laatste geval zou ik het ding via de USB bus aansluiten... En het volgende proberen :

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Buttons" "5"
EndSection

Natuurlijk wel alle benodigde USB modules laden...

En anders toch jammer van zo'n zacht stukje gel onder je handpalm :)

• Bananenplant
het is inderdaad een verloopstekker.... mja, ik zal dan m'n kernelconfig eens inspecteren voor usb-muizen... ik had al snel gekeken bij 'usb', zag ik het zo gauw niet tussenstaan.

alvast bedankt :) !

/edit: ik heb geen windows :*)

[ Voor 13% gewijzigd door Bananenplant op 26-08-2003 20:32 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22
Mooi :)

Maar dan zou ik gewoon proberen of 'ie het als USB muis doet ja. Dat zou wel moeten!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:38

deadinspace

The what goes where now?

En als je "cat /dev/psaux" doet en de muis beweegt, komt er dan bledder uit?

Wat betreft een USB muis: USB -> juiste USB controller, USB -> HID devices en input core -> Mouse support aanzetten, dan kun je je USB muis gebruiken als /dev/input/mice. USB heeft op zich wel de voorkeur ivm een hogere refresh rate en betere hotpluggability :)

Verwijderd

Mooi zo ucchan ! Geen widows... zo mag ik het horen.. :)

• Bananenplant
morgen ga ik het verder proberen, maar is het geen idee om dit soort basic hardware-vragen in een faq te zetten? ik voel me nu vrij dom dat ik dit gevraagd heb namelijk :X ...

/edit: in windows xp op een andere computer geprobeerd, het ding is gewoon kapot :(
/edit2: na een paar klikjes op een knop onderop snapt de receiver wat de muis doet. in linux werkt ie nog niet, /dev/input/mice afdrukken geeft niks, in xp werkt ie nu wel.

[ Voor 45% gewijzigd door Bananenplant op 27-08-2003 15:06 ]

• Bananenplant
even voor de volledigheid:

hij werkt nu in ps/2-mode als ps/2-nogwat (waarvan jullie zeiden dat ie geschikt was voor muizen met teveel knoppen). ik had gewoon het boekje moeten lezen over die receiver, maar iig bedankt :) !

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
je gaat me toch niet vertellen dat je muis nog niet verbonden was met het kastje :D

• Bananenplant
.....ja.

nu mag het scrollwiel van mij nog wel wat sneller werken, maar voor de rest doet ie het nu. brave muis :+

Pagina: 1