Toon posts:

Linux geinstalleerd naast Xp geen bootmenu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmiddag naast XP Red Hat 9 geinstaleerd met ee lilo bootloader
maar krijg bij het opstarten geen bootmenu, windows xp wordt direct opgestart

Hoe kan ik als nog een bootmenu krijgen en kan ik Linux ook op een andere manier als nog opstarten????

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:49
Door de partitie waar je linux op heb geinstalleerd actief te maken (en winxp inactief). Uitgaande dat dat op de eerste hardeschijf is en je lilo hebt geinstalleerd in je linuxpartitie.

https://github.com/atoomnetmarc/

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

er vanuitgaand dat je iets van linux kent, neem je rescue floppy/cd boot daarmee tot je in je shell zit, edit /etc/lilo.conf met je favo editor en daar zul je dit vinden :

# Specifies the boot device. This is where Lilo installs its boot
# block. It can be either a partition, or the raw device, in which
# case it installs in the MBR, and will overwrite the current MBR.
#
boot=/dev/hda1 (<= deze regel kan verschillen bij jou zet hier je hdd die volgens je bios als 1e moet booten)

en helemaal onderaan niet vergeten je XP toe te voegen :

other=/dev/hda1
label=WindowsXP
restricted

opslaan en vergeet dan _NIET_ lilo te runnen (gewoon lilo typen in shell)

suc6
RiPPeRke

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

Verwijderd

Topicstarter
dit zijn mijn partities

partitie status type Volumenaam Mbytes Systeem Gebruik

1 Non Dos 12998 34
2 Non Dos 769 2
C: 3 A Pri Dos 12002 FAT32 31
4 EXT Dos 12002 31

De Active partitie (XP c:) heb ik op 1 gezet dat is de / root partitie van Redhat
partitie 2 is de swap partitie. Toen ik dus partitie 1 geactiveerd had en het
systeem opnieuw opgestart had kreeg ik de volgende foutmelding

Fout bij laden van besturingssysteem :S

Wie weet wat ik nu moet doen????

Verwijderd

1) vanaf de RedHat CD booten,
2) je /etc/lilo.conf aanpassen
zie onder, en de post van ripperke hierboven
3) 'lilo' draaien als root om een betere bootsector naar je harddisk te schrijven
je moet nu zien dat lilo in elk geval een windows- en een linux-boot-optie meldt
4) rebooten
5) als het misgaat, proces herhalen totdat het goed gaat

Mijn lilo.conf ziet er ongeveer als volgt uit, je kunt het /dev/hda2 deel voor freebsd eruit halen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
boot=/dev/hda
root=/dev/hda1
compact
install=/boot/boot.b
map=/boot/map
vga=normal
delay=20
prompt

image=/vmlinuz
  append= "hdc=ide-scsi"
  label = "linux"
  read-only
image=/vmlinuz
  append = "single"
  label = "Linux single"
  read-only
image=/vmlinuz.old
  append= "hdc=ide-scsi"
  label = "linuxold"
  read-only
other=/dev/hda3
  label=windows
other=/dev/hda2
  table=/dev/hda
  label=freebsd
  loader=/boot/chain.b

Hierbij neem ik aan dat je RedHat kernel in je filesystem onder /vmlinuz te vinden is.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb bijna totaal geen kennis van linux en cker niet onder de shell mode
ik heb de rescue mode gestart (f5) vanaf de boot cd, en vervolgens ben ik in de shell gekomen en heb ingetypt /etc/lilo.conf, kan bestand niet vinden
ik wordt nou al weer gek van linux, maar ja zou wel iets heel simpels wezen maar ik ben
ook nog maar een newbie

Verwijderd

Ergens ben ik blij dat je in elk geval XP nog opgestart krijgt, want ik heb gisteren nog iemand proberen te helpen met het omgekeerde probleem...

Je moet /etc/lilo.conf editen met een tekstverwerker zoals joe of nano. En helaas, ik weet zo gauw niet of er een mooi grafisch instelscherm voor lilo bestaat, maar zoals ik het net beschreven heb werkt het in elk geval altijd.

Ik vind het trouwens wel prima dat je Linux tenminste probeert! Veel succes en ik vind dat je gewoon moet volhouden :)

Verwijderd

multi boot is (zekers voor nieuwelingen) lastig. De multiboot van win xp werkt niet met linux, dus je zal een boot manager nodig hebben die zowel windows als linux kan starten. Normaal gesproken zou lilo dit moetne kunnen. Ik gebruik zelf XOSL http://www.xosl.org/
dit programma installeer je op een aparte partitie (bij mij 7 mb = kleinse dat kan) en dan kun je in zijn setup een item voor windows en een item voor linux aanmaken. zeer handig is je bv zowel win 98 als win2k en winxp + linx wilt draaien en zo nu en dan wat wilt experimenteren .maar dat terzijde.

een vraagje. kun je linux wel opstarten met een flop? tijdens de installatie vraagt redhat namelijk om een boot flop te maken. anders stop je de 1e cd nog eens in de je pc en start de install opnieuw. na geconstateerd te hebben dat er niets te updaten valt heb je (als het goed is) nog wel de mogelijkheid om een bootflop te maken.

als dit wel start dan heb je een probleem met de linux boot partitie. Redhat wil/kan niet booten van een logical partition (tenminste bij mij niet). Met suse linux en mandrake heb ik dit probleem niet.

Dusss eerst kijken of je kun booten met een flop, dan kijken of je /boot partitie op een logical partition zit (bv met partition magic, hier of daar vast wel te ritselen, anders duur kopen of een gratis alternatief gebruiken (welke???) ).

desnoods een andere distri (bv mandrake) proberen. Als je eenmaal kunt inloggen dan kun je met bv gedit (onder gnome) of kedit (onder kde) textfiles editen. maar zoveel mensen zoveel wensen, er zijn genoeg (grafische) alternatieven

Verwijderd

Topicstarter
proberen zal ik het cker en volhouden al helemaal en met jullie hulp kom ik er vast wel, het begin is altijd even moeilijk maar ik ben heel geintereseerd in linux en zal me er ook cker in verdiepen.

Maar kan ik ook een editor (net zoals bij dos (autoexec.bat) openen in shell zodat ik alsnog die config file kan veranderen??

En ik heb geen bootdisk ik ga proberen er nog 1 te maken.

Jullie horen nog van me
Verwijderd schreef op 26 augustus 2003 @ 23:42:
Ergens ben ik blij dat je in elk geval XP nog opgestart krijgt, want ik heb gisteren nog iemand proberen te helpen met het omgekeerde probleem...

Je moet /etc/lilo.conf editen met een tekstverwerker zoals joe of nano. En helaas, ik weet zo gauw niet of er een mooi grafisch instelscherm voor lilo bestaat, maar zoals ik het net beschreven heb werkt het in elk geval altijd.

Ik vind het trouwens wel prima dat je Linux tenminste probeert! Veel succes en ik vind dat je gewoon moet volhouden :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een bootdisk gemaakt en ben vervolgens in linux gekomen :*)
Wat ziet dit er geweldig uit, alles werkt en een geweldig systeem met
redhat networks, internet werkte mail werkte hoppa, ik ga als ik straks
thuis ben die boot.ini proberen te veranderen en hopen dat dat ook lukt.
:Y)
Linux rulezzzz (nu al :) )

Verwijderd

Topicstarter
hai guys ben ik weer dit is mijn lilo.conf

prompt
timeout=50
default=hda5
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
linear

image=/boot/vmlinuz-2.4.20-8
label=linux
initrd=/boot/initrd-2.4.20-8.img
read-only
append="hdc=ide-scsi root=LABEL=/"

other=/dev/hda5
optional
label=hda5

other=/dev/hda1
optional
label=DOS

Wat staat er niet goed??? en wat moet ik veranderen???

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 15:29:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
prompt
timeout=50
default=hda5
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
linear

label=linux
    read-only

other=/dev/hda5
    optional
    label=hda5

other=/dev/hda1
    optional
    label=DOS

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 15:17

Valium

- rustig maar -

Verwijderd schreef op 27 augustus 2003 @ 15:29:

prompt
timeout=50
default=hda5
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
linear

label=linux
read-only

other=/dev/hda5
optional
label=hda5

other=/dev/hda1
optional
label=DOS

Die hda5 ziet er raar uit. Dat snap ik niet echt...heb je naast windows XP nog iets op je HD staan?

Verwijder dat other=hda5 gedeelte. verander "default=hda5" naar "default=linux" of "default=DOS".
Start lilo om je veranderingen te activeren en kijk naar de uitvoer, indien fouten, dan posten.
Anders opnieuw opstarten en het lilo-menuutje zou op je scherm moeten staan.
(er staat boot=/dev/hda dus dat betekent dat lilo zich in de MBR nestelt, a good thing)

Verwijderd

Mjah, dat HDA5 ding is maar een label. Het verklaart niet waarom er geen bootmenu is aangemaakt.

Als je met de flop start moet de opdracht "lilo" als je dat als root in de console ingeeft, een bootmenu aanmaken.

Alternatief, RH9 gebruikt normaal grub, niet lilo.
Het commando in de console wordt dan
grub-install /dev/hda

Alleen vraag ik mij af wat er gebeurt als je NTFS op de 1e HD hebt staan. k'Weenie of dat werkt. (Ik heb geen NTFS daarop staan.)

Het lijkt wel of de partitie die actief is (Waar de BIOS van de pc dus van booten wil) niet de 1e harde schijf is..

Heb je misschien in de BIOS de hd waarvan geboot wordt op een andere dan C (1e hd) staan ??

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 16:04 ]

Verwijderd

hier een vb van hoe mijn lilo.conf (uit /etc ) er uit ziet

boot=/dev/hda7
map=/boot/map
default="linux"
keytable=/boot/us.klt
prompt
nowarn
timeout=100
message=/boot/message
menu-scheme=wb:bw:wb:bw
image=/boot/vmlinuz
label="linux"
root=/dev/hda9
initrd=/boot/initrd.img
append="devfs=mount hdd=ide-scsi acpi=off quiet"
vga=788
read-only
image=/boot/vmlinuz
label="linux-nonfb"
root=/dev/hda9
initrd=/boot/initrd.img
append="devfs=mount hdd=ide-scsi acpi=off"
read-only
image=/boot/vmlinuz
label="failsafe"
root=/dev/hda9
initrd=/boot/initrd.img
append="devfs=nomount hdd=ide-scsi acpi=off failsafe"
read-only
other=/dev/hda1
label="windows"
table=/dev/hda
other=/dev/hda2
label="windows2"
table=/dev/hda
other=/dev/hda3
label="windows3"
table=/dev/hda
other=/dev/fd0
label="floppy"
unsafe

ik heb op hda1 win98
op hda2 en hda3 winxp en nog een data dir hda4
hda5 is dan gloof ik extended
hda6 is bootmanager partitie (xosl)
hda7 is boot partitie van linux (met lilo)
hda8 is swap
hda9 is /

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 15:17

Valium

- rustig maar -

Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 16:03:
Mjah, dat HDA5 ding is maar een label. Het verklaart niet waarom er geen bootmenu is aangemaakt.
Daar heb je gelijk. Maar lijkt me dan wel een verkeerde detectie van een startbare partitie. Dat is de reden dat hij 'm beter weg kan halen. Het is nergens goed voor.
Als je met de flop start moet de opdracht "lilo" als je dat als root in de console ingeeft, een bootmenu aanmaken.
Juist, en eventuele foutmeldingen bij het starten van lilo kun je verder mee zoeken.
Alternatief, RH9 gebruikt normaal grub, niet lilo.
Het commando in de console wordt dan
grub-install /dev/hda

Alleen vraag ik mij af wat er gebeurt als je NTFS op de 1e HD hebt staan. k'Weenie of dat werkt. (Ik heb geen NTFS daarop staan.)
NTFS is op zich geen probleem. Lilo boot andere systemen als een "other", dus gewoon de "MBR" van de partitie starten. Lilo wordt niet gestart omdat hij niet geinstalleerd is....
Het lijkt wel of de partitie die actief is (Waar de BIOS van de pc dus van booten wil) niet de 1e harde schijf is..

Heb je misschien in de BIOS de hd waarvan geboot wordt op een andere dan C (1e hd) staan ??
Of dat is de reden....dat of lilo niet geinstalleerd.

Verwijderd

De multi-boot van WinXP werkt ook met Linux,
je moet het alleen achteraf toevoegen.

Handig tooltje hiervoor is te krijgen op www.winimage.com !

Edit:
Voor de volledigheid .. bootpart heet het tooltje ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 22:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 19:59:
hier een vb van hoe mijn lilo.conf (uit /etc ) er uit ziet

boot=/dev/hda7
Dat is dus een probleem.

/BOOT als die bestaat, moet eigenlijk een primaire partitie zijn, op de eerste 1024 cylinders van de HD.

HDA1-HDA4 zijn de eventuele primaire partities, HDA5 is de extended partitie waarin de logische volumes zijn aangemaakt.
(HDA5 zelf is dus geen partitie met data er in, het is de hele extended partitie. Zeg maar het 'vat'.)

Alles vanaf HDA6 (of HDB, HDC etc.) zijn de logische volumes in de extended partitie.

Als jij de Linux boot partitie op HDA7 hebt staan is dat de als 2e aangemaakte volume in de extended partitie. Aangezien /BOOT een logische partitoe moet zijn, zal dat nooit booten.

Ook speelt mee, dat als de Linux partitie maar 1 partitie is, hetzelfde geldt als voor de /boot partitie.

Het moet dan altijd een primaire partitie zijn met als locatie de 1e 1024 cylinders van de HD. Dat laatste van die 1024 cylinders is om data corruptie te voorkomen.

Alleen neem ik aan dat jouw linux wel boot, en die van Imaus doet het dus niet .... :+
(Snap U het of snap ik het... ) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 12:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
En een bootloader achteraf maken met Xfdisk is dat ook een mogelijkheid???

Ik heb gister opnieuw de bende geinstalleerd, maar dit keer in een andere volgoorde,

1) linux installatie opgestart
2) Alle partities verwijderd
3) Nieuwe partities aangemaakt
- /boot (100mb)
- / 15000 mb
- Swap 786 mb

4) Installatie voltooid en Ik kreeg een linux bootloader met daarin alleen de optie "Linux" (logisch er staat verder nog niks op)

5) XP installatie opgestart wou partitie aanmaken op de overgebleven schijfruimte en windows kwam met de melding dat er geen partities aangemaakt konden worden i.v.m. te veel partities :s .
Vervolgens heb ik de /boot verwijderd en toen kon ik windows wel installeren.

6)installatie van windows klaar en computer rebooten en de linux bootloader was weg en windows werd gewoon opgestart.

Toen heb ik de mbr van windows weg gehaald en toen kon ik helemaal niks meer :*)

en zo is het nou? maar kan ik het mischien weer opnieuw doen op deze manier maar dan de mbr niet weg halen en dan mischien een bootloader achteraf installeren met Xfdisk of zo??????

:7

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 12:06:

Ik heb gister opnieuw de bende geinstalleerd, maar dit keer in een andere volgoorde,

1) linux installatie opgestart
2) Alle partities verwijderd
3) Nieuwe partities aangemaakt
- /boot (100mb)
- / 15000 mb
- Swap 786 mb

5) XP installatie opgestart wou partitie aanmaken op de overgebleven schijfruimte en windows kwam met de melding dat er geen partities aangemaakt konden worden i.v.m. te veel partities :s .
Vervolgens heb ik de /boot verwijderd en toen kon ik windows wel installeren.
Volgens mij is het probleem dat windows vindt dat je te weinig primaire partities hebt.
De beste manier is:
- windows installeren op een primaire partitie.
- linux installeren op primaire of logische parties
- lilo in mbr van /dev/hda (dus boot=/dev/hda in lilo.conf)
- voor windows een 'other=/dev/hda1; label = windows' item in /etc/lilo.conf maken

[ Voor 1% gewijzigd door Sir Isaac op 29-08-2003 13:04 . Reden: typo's ]

Verwijderd

... verkeerde knop + ellendige collegas

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 13:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit onderwerp kan gesloten worden :)

Ik heb windows en linux opnieuw geinstalleerd met wat aanpassingen
en heb nou de grub bootloader en hij werkt !!

bedankt voor de hulp

nog 1 vraagje waar kan ik ondersteuning voor mp3 downloaden want hij speelt
geen mp3 af onder xmms
Pagina: 1