Al het goede komt van Apple-computers...

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou met dit topic eigenlijk best wel graag een lofzang op Apple willen openen. Niet zozeer vanwege de stabiliteit van de Macs of andere gebruikersdingetjes, maar meer vanwege de Hardwareinnovatie.

Neem bv USB. Zo rond 1995 werd het geintroduceerd, alleen werkte geen enkel bedrijf echt met USB mee. Zo kon je wel een mooie Pentium 150 kopen met een echte HX-chipset, zodat je USB had, het heeft echter jaren geduurd totdat USB arriveerde... dankzij de Mac. Ik meende dat de eerste iMac's USB als hoofd-interface had en zodoende kwamen de eerste USB-apparaten de markt op, welke inmiddels gretig door de PC-industrie werden geaccepteerd.
Voor mijn gevoel ligt er iig een gat van ongeveer 2 jaar tussen de USB introductie en de omarming ervan, met als startpunt de Apple's dus.

Een soortgelijk verhaal zie je met FireWire ofwel Apple's iLink. Samen met Sony ontwikkeld oid, zodat je de digitale camera's iig enorme datapakketen kon laten verstouwen. Inmiddels is FireWire ook PC-mainstream geworden, alhoewel nog steeds apparaten worden afgezeken als deze alleen de FireWire ondersteunen. (en voor een oude standaard nog prima vergelijkbaar met USB2.0 ....)

Design kunnen we ook op Apple schuiven. Voor de iMac _/-\o_ waren alle kasten gewoon een grijze doos met niets, pas sinds enkele jaren zie je echt mooie PC-kasten verschijnen in alle soorten&maten, de eerste gebaseerd op het iMac-design, tegenwoordig gewoon mooie Barebones enz. Qua design wil ik ook de iPod eruit lichten, want qua formaat, bediening en afwerking is het apparaat gewoon volmaakt.

Was het overigens niet met de eerste iMac dat de floppy-drive werd afgeschaft? Dat onding van 1.4 Mb dat altijd brakke diskette's uitbraakte en altijd te klein was? Pas nu, na vele jaren zie je fabrikanten van laptops het aandurven om een model uit te brengen zonder floppydrive. Het alternatief is de USB-memorystick, zodat je eenvoudig makkelijk data betrouwbaar mee kan nemen... iets wat Apple dus al jaren promoot en pas tegenwoordig doorbreekt.

Stille PC's -> Apple iCube
Centrino met Wifi -> Apple iBook met Airport

Enz enz enz
Echter, dat was het verleden wat bewijst dat de toekomst van de PC-innovatie onder andere bij hedendaagse Apple's te vinden is. Ik vraag me dus eigenlijk af wat Apple momenteel te bieden heeft wat volgens mij nog niet ontdekt is maar over enkele jaren mainstream is? De G5, met een 64-bit CPU en dus 64-bit OS? Zal dat PC-mainstream worden met de AMD-64 of pas als iNtel een 64-bit Yamhill uitbrengt? Een OS gebaseerd op Unix?
* Delerium zou eigenlijk een Apple willen hebben om te zien wat de PC morgen aan boord heeft.

Mijn laptop werd vandaag abuiselijk aangezien voor een Apple iBook.... da's ook zo'n compliment. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Delerium op 26-08-2003 18:44 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

De vraag is in hoeverre Apple ook daadwerkelijk die dingen had uitgevonden. Zij zijn misschien wel de eerste die die dingen implementeren, maar daarnaast?
Apple is toegepitst op een bepaalde groep, terwijl PCs gericht is op de grote massa. PCs kunnen dus alleen iets implementeren als het daadwerkelijk winstgevend is en ook werkelijk door iedereen geaccepteerd kan worden.

Apple kan makkelijk de floppy afschaffen, omdat de hardware, softwaretoelevering in de hand gehouden kunnen worden. Even zeggen: vanaf nu geen floppies meer, en klaar.
Maar PC-fabrikanten moeten aan iedereen denken, dus ook die opaatje die nog alleen een floppy en geen cdrom heeft.

En trouwens. Philips is de uitvinder van de CD, Sony van de Walkman. Maar dat betekent niet dat zij de beste CD-speler/walkmans kunnen uitbrengen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mmz als je nu een lidl pc koopt voor weinig (nofi) dan zit er mooi geen flop meer bij hoor
het is al begonen ;)

(is dit niet meer sg ?)

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 26-08-2003 23:20 ]

Iperf

Verwijderd

Qua gebruikersvriendelijkheid vind ik de Apple met stip bovenaanstaan!

Qua looks ook, overigens!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik geloof niet dat Apple veel invloed heeft gehad op het succes van USB. USB-support was al vanaf 1996 op moederborden te vinden, echter was er vaak geen USB-connector aangesloten. In 1998 was USB gemeengoed op moederborden en begonnen computers met USB-ondersteuning voldoende marktaandeel te krijgen om de grootschalige productie van USB-appratuur interessant te maken. Toen kwamen merken als Trust en andere rebadgers in rap tempo met USB-appratuur op de markt. Apple liep wellicht wat vooruit op de trend, maar heeft 'm zeker niet in z'n eentje gezet.

FireWire is een mooie innovatie van Apple. Vroege overgang naar LCD's ook. Andere dingen zoals de vroege acceptatie van gigabit ethernet vind ik vaak overschat worden. Apple heeft is monopolist op z'n eigen platformpje en heeft als verkoper van high-end hardware (prijstechnisch gezien) veel mogelijkheden om nieuwe snufjes in te bouwen die voor low-budget pc's nog te duur zijn. Als je een jaar geleden een pc met gigabit had willen bouwen was dat geen probleem geweest, je had 't alleen niet voor low-budget prijzen kunnen doen. Fabrikanten van Intel en AMD-moederborden zijn tegenwoordig erg fanatiek in het integreren van allerlei toegevoegde functionaliteit. Dit zal het voor Apple moeilijker maken om unieke features te kunnen bieden. Met Serial ATA in de G5 zijn ze bijvoorbeeld ook niet vroeg meer, de RAID-hype hebben ze niet opgepakt.
Zal dat PC-mainstream worden met de AMD-64 of pas als iNtel een 64-bit Yamhill uitbrengt? Een OS gebaseerd op Unix?
Intel heeft 86 procent marktaandeel dus je hoeft niet te verwachten dat AMD64 een algemene standaard gaat worden. Aan de dominantie van Windows en de x86-processor zal niet getornd worden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik sluit me aan bij Athlonkmf- Apple is zeker niet altijd de innovator zelf geweest, maar ze hebben idd een grote rol gespeeld in het verbreiden van andermans uitvinding.

Het valt me op dat nog niet de twee Apple dingen bij uitstek genoemd zijn:

GUI en muis

Beiden zijn eerder door in het legendarische Xerox PARC in de jaren '70 ontwikkeld maar in de ijskast gezet (niet in de laatste plaats omdat je toen een computer ter grootte van een forse schuur nodig had om een GUI te draaien). Apple heeft begin jaren '80 beseft dat de thuiscomputer krachtig genoeg was om er zinnige dingen mee te doen, en de Lisa was geboren. Een kleine herstart later en de Mac bracht graphics voor het eerst naar de personal computer, met een muis om de boel aan te sturen.

Zoals de vele humoristische rechtszaken eind jaren '80 en begin jaren '90 duidelijk maakten zijn PC fabrikanten, Microsoft voorop pas later aan dit soort dingen begonnen :z

Maar ik zou niet zeggen dat deze innovatiedrang zozeer komt doordat Apple vanzelf innovatiever is dan alle bedrijven in de (veel grotere) PC markt, het heeft denk ik meer met bittere noodzaak te maken- om te overleven moet Apple juist trendsettend bezig zijn, omdat je als je gewoon een grijze-middenmootbak wil kopen niet de meerprijs van een Apple wil betalen. Dat is des te meer sinds ongeveer 1996/7 gaan gelden, toen de PC duidelijk de rauwe performancekroon op de Mac heeft veroverd. De meerwaarde van een Mac moest juist zitten in meer features bij een hooguit vergelijkbare performance.

Oslik blyat! Oslik!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Apple _/-\o_

Ik heb een iBook en ik ben dik tevreden. Mooi uiterlijk (more is less, PC fabrikanten hebben de neiging veel te veel lichtjes en knopjes op laptops te bouwen), goed OS (standby gaat altijd goed).

Ik ben Apple fan en trotse bezitter van een iBook en een iPod.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

athlonkmf schreef op 26 August 2003 @ 18:56:
............knipperdeknip.............
Apple kan makkelijk de floppy afschaffen, omdat de hardware, softwaretoelevering in de hand gehouden kunnen worden. Even zeggen: vanaf nu geen floppies meer, en klaar.
Maar PC-fabrikanten moeten aan iedereen denken, dus ook die opaatje die nog alleen een floppy en geen cdrom heeft.
............knipperdeknip.............
Ha fish stond net in de winkel (moest een nieuwe monitor kopen :( , wel 19" :9 ).
En raad eens, er komt een oud opatje binenlopen. :P

nou raad je nooit wat die ging vragen })
"heb je een exteren diskdrive voormij want ik heb geen interne floppy" :+ :+ :+

inbouwen kon die niet en kocht een externe usb drive zonder veel poespas voor 45 pleurotjes >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 27-08-2003 20:40 ]

Iperf

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 19:48

Jiffy

God, you're ugly!

Ecteinascidin schreef op 26 August 2003 @ 18:33:
Was het overigens niet met de eerste iMac dat de floppy-drive werd afgeschaft? Dat onding van 1.4 Mb dat altijd brakke diskette's uitbraakte en altijd te klein was?
* Jiffy gebruikt nog fanatiek 3.5" HD diskettes voor zijn Commodore 64/128.

Kan 1.6 MB (formatted) op. En dat is een slóót opslagruimte voor zo'n computer. Werkt snel & betrouwbaar. Voor een moderne pc is het afschaffen van de diskdrive idd lang over tijd, maar voor oudere machines werken ze nog geweldig...

En zelfs voor een nieuwe bak kan een 1.44 MB diskette nog af en toe berehandig zijn. Op de één of andere manier werken zowel USB-sticks als CD-RW's niet even handig... Zelfs op mijn eigen thuisnetwerk grijp ik nog regelmatig naar een diskette om even snel een drivertje dat ergens staat op een andere compu te kwakken.

Ik ben het er dus mee eens dat ze idd al lang verdwenen hadden moeten zijn, maar een even flexibele en universele vervanger ben ik nog steeds niet tegengekomen.

USB-sticks zijn trouwens wel érg geweldig. ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Ik weet niet of Apple de eerste was die ermee maar een paar jaar geleden toen ze met WiFi in de oude iBooks kwamen was dat behoorlijk bezonder.

O ja, vergeet de DVD brander niet in de powerbooks

[ Voor 16% gewijzigd door Alpha-sphere op 28-08-2003 00:23 ]

Assume there are no rules and it's one big free for all

• TheRitz
  • Laatst online: 12-02-2024
Iemand mijn laptop overnemen? :)

Nee, dit is geen handel dus dit mag. Ik ga gewoon over op een iBook. Ben de Inspiron méér dan zat!

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:19
Ecteinascidin schreef op 26 augustus 2003 @ 18:33:
Ik zou met dit topic eigenlijk best wel graag een lofzang op Apple willen openen. Niet zozeer vanwege de stabiliteit van de Macs of andere gebruikersdingetjes, maar meer vanwege de Hardwareinnovatie.

[...]
sorry maar mijn ervaringen met apple's zijn alles behalve dat het apparaat stabiel is te noemen. Op school (eindhovense school) stikt het van die apparaten en jekunt er wel makkelijk op werken maar ze lopen ook net zo makkelijk vast.. grandioos vast..

Wil je een bestand van 64 mb openen.. nou dan kun je op een apple rustig koffie gaan drinken en dan maar hopen dat ie niet vastloopt.. mijn pc doet het hopsa in 1x oké het duurt dan wel 5 minuten ofzo maar geen half uur (tijd meegerekent die je nodig hebt om uitt e vissen dat ie echt gewoon vast zit)

nee geef mij maar lekker pc.

Strava | AP | IP | AW

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Apple is ½ pc dus wat koop je nou uiteindelijk? PC of MAC? De snelheid is allemaal leuk en aardig. Die MAC alles in 1 zijn ook leuk maar ik heb hier zo'n Gateway die ook hetzelfde als I-Mac moest zijn. Moest je wat vervangen kon je van beneden naar boven gaan graven in het systeem om wat te vervangen. Ik heb op een Apple gewerkt. Wat een computer zeg. TCP werkt niet nee dat moet Appletalk zijn. Dan die muis 1 knop wat kan je ermee. Ik moest een bestandje op het bureaublad zetten en ben ik een half uur mee bezig geweest en het lukte gewoon niet. Net als een icontje voor Outlook Express. Daar ben ik na een kwartier meegestopt omdat het niet lukte. Die Airport die deed het ook nog niet want die drivers waren niet goed geinstalleerd. Rampding. Geef mij een PC. Ik heb ook nog een MAC gehad van iemand die liever toch een PC wilde.

Het enige wat die mac kunnen zijn volgens mij voor grafische dingen en meer niet.Die mac die ik had gekregen was alles extern en computer bestond uit 4 onderdelen(floppykast, cdromkast, systeemkast en videokaartkast of zoiets). En dan de printer nog.

Een ding wel positief:

Het is stabieler dan Windows want het draait op hardware van de fabrikant die ook weer de software doet. Dat kan Microsoft weer niet doen. Begin met de introductie van Windows 98 toen er een blauw scherm kwam.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Apple is best leuk, en vaak onderschat. Het is voor heel veel mensen heel goed bruikbaar. Goede browser erop, ik geloof dat er MS Office voor is (?) en de meeste mensen zijn blij.
Grootste nadeel is de prijs, toegegeven, je krijgt er wel wat leuks voor. Kwaliteit, zomaar stuk gaan zal het niet zo snel.
Maar het grootste voordeel van de PC vind ik het gemak waarmee je iets veranderd. Even een geheugenupgrade, waarvoor je een reepje bij de compuzaak op de hoek kan halen. Even een snellere CPU erin voor weinig geld, te halen bij dezelfde zaak op de hoek. Het componenten-aspect dus. Bij een Apple zit je al vrij snel aan een geheel nieuwe machine voor tig kilo euro's. Da's groot nadeel vind ik. Ook zelf even wat repareren als er iets stuk is kan niet zo goed volgens mij.
Maar goed, als iemand een iMac hier voor de deur te vondeling zou leggen zou ik 'm natuurlijk graag naar binnen dragen en aansluiten. Linux PPC erop en blazen maar :9 Maar zelf kopen... nàh.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:43

LopeZ

Too much is never enough

Bedenk wel dat een mac veel minder snel verjaard. Je betaald meer maar als je er vervolgens langer mee kan doen doordat de apps niet in een rap tempo zwaarder worden dan zal het in totaal niet gek veel ontlopen denk ik zo.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb een theorie dat een bepaald innovatie enkel succesvol zal worden wanneer de markt ernaar vraagt.
En dan gaat het ook om diverse factoren.

Voorbeelden: er is geen specifieke vraag naar een bepaald opslagmedia voor digitale fotocamera's, omdat de 2-3 MPs camera's niet zulke grote foto's ophoesten. Maar naarmate camera's meer MPs hebben, wordt de vraag naar 1: grotere opslagmedia, 2: hoge snelheidmedia steeds groter -> er zijn maar een paar media die hieraan voldoen, en dan komt de uiteindelijke winnaar boven.

Kan je dan zeggen dat een bepaald merk camera ervoor had gezorgd dat dit soort media succesvol werd? Het zal geloofwaardiger zijn om te zeggen dat de MARKT dit soort media succesvol had gemaakt.

Terug naar Apple: ik heb het gevoel dat Apple altijd net iets vooruitloopt op de markt door "innovatieve" dingen flink vroeg te implementeren, voor een veel hogere prijs. De markt is er nog niet klaar voor, en die ideeen zijn niet succesvol. Later is de markt ervoor, PCs implementeren die dingen, en het is succesvol. Komt dit dan door Apple? nope.

Laten we even naar USB kijken. Rond 1995 of zo kwam die uit toch? Toen had ik nog een Pentium166. Top of the top of zo toendertijd. Heb ik er dan wat aan om een USB-scanner of printer te kopen (die nog niet bestonden)? Mijn PC kon die hoeveelheid gegevens toch niet snel genoeg verwerken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
In de nieuwe Apple's, en dan natuurlijk de G4's en de G5's, kan makkelijk de meeste spullen kopen bij de pc boer op de hoek. Harde schijf gaat er zo in, geheugen ook, wel de goede natuurlijk ;), netwerkkaarten, sommige videokaarten, optische branders enz. Je kan zelfs een nieuwe proc kopen. Kost je wel wat en is wat moeilijker om aan te komen, maar kan wel!
Veel mensen weten alleen niet dat dit kan omdat ze, of er geen een hebben, of er niet genoeg in verdiept hebben, of alleen maar denken aan de all-in-one bakken.

Apple heeft genoeg innovatie verzorgt in de pc markt. Kijk maar bijvoorbeeld naar de iTunes Music Store, de maand daarop waren er alweer een paar andere grote bedrijven aan de gang met een eigen versie.

Zitten trouwens wel een paar grove fouten in de openings post. :) FireWire is door Apple alleen ontworpen en heeft het FireWire gedoopt. In die tijd mocht je als frabrikant zelf nog een naam verzinnen voor IEEE1394, FireWire dus, en Sony heeft de naam i.Link ervoor bedacht. De iCube bestaat niet maar hoort natuurlijk Power Macintosh Cube G4 te zijn. Was trouwens nog een beetje geflopt ook. ;)

En USB is natuurlijk niet alleen maar handig voor een printen of scanner. Het gaat er ook om dat je niet elke keer weer opnieuw hoeft op te starten maar dat je gewoon gelijk van muis kunt wisselen.

[ Voor 2% gewijzigd door Sage op 01-09-2003 17:10 . Reden: PM ervoor :P ]

kleurbleur.nl

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik hou ervan programma's en het os lekker aan te passen. Beetje in het register rommelen en met resourcehacker zaakjes uitproberen. Kan dat ook met een Mac?

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
Cubix: Ja hoor, een Mac valt soms prima te tweaken... Je hebt zelf maffe Japanners die in een zeer compact model Color Classic een heuse G3 inbouwen... Of mensen die hun laptop beschilderen. Je kan tegenwoordig nog een 1,2 GHz G4 krijgen welke in je Cube past (Cube == toppunt van elegant design).

Softwaretweaken kan ook, vooral met het huidige MacOS X waarin je al je UNIX skillz kan botvieren.

[ Voor 21% gewijzigd door zakalwe op 01-09-2003 17:31 ]

• zakalwe
Vergeet vooral niet het fenomeen genaamd 'plug&play'...

Terwijl de pc wereld lag te stoeien met interrupts en memory allocaties (ISA 8, 16-bit) had je op de Mac NuBus insteekkaarten, deze 32-bits, 10 MHz kaarten waren bijna volledig plug&play (alleen driver installeren).

Er is echter één platform waar de insteekkaarten nog beter afgehandeld werden... Het Acorn Archimedes (RiscOS) platform. Daar zaten de drivers in een een EEPROM op de kaart...Dus hoefde je ook geen drivers te installeren.

Verwijderd

geen vrijheid met die dingen, als ik nu een nieuwe videokaart wil stap ik op de hoek de computerboer binnen. wel apple geen idee waar ik zou moeten zijn.

• zakalwe
"geen vrijheid met die dingen, als ik nu een nieuwe videokaart wil stap ik op de hoek de computerboer binnen. wel apple geen idee waar ik zou moeten zijn."

Tegenwoordig ook gewoon bij de computerboer op de hoer, maar dan moet je de kaart nog wel even flashen... Als je zekerheid wil, koopt je er eentje op internet of bij een van de postorderbedrijven.

• Bigs
  • Niet online
itsalex schreef op 31 August 2003 @ 18:31:
[...]
Ik heb op een Apple gewerkt. Wat een computer zeg. TCP werkt niet nee dat moet Appletalk zijn. Dan die muis 1 knop wat kan je ermee. Ik moest een bestandje op het bureaublad zetten en ben ik een half uur mee bezig geweest en het lukte gewoon niet. Net als een icontje voor Outlook Express. Daar ben ik na een kwartier meegestopt omdat het niet lukte. Die Airport die deed het ook nog niet want die drivers waren niet goed geinstalleerd. Rampding. Geef mij een PC. Ik heb ook nog een MAC gehad van iemand die liever toch een PC wilde.

[...]
AppleTalk en TCP zijn 2 heel verschillende dingen. Apple was de eerste die een fatsoenlijke TCP stack in een consumenten-OS meeleverde (MacTCP bij system 7.5).
En een bestandje op het bureaublad zetten is gewoon een kwestie van slepen hoor.. ik geloof nooit dat jij 3 kwartier met dat ding bezig bent geweest, want je bent best wel een mongool als je dan niet met een Mac om kan gaan.
Je moet niet verwachten dat het allemaal precies hetzelfde werkt als Windows, want het is gewoon een ander OS, maar het is toch niet zo moeilijk dat je meteen uren aan het uitzoeken bent.

De eerste Mac die ik had was een oude LC 630, die helemaal vol stond met allemaal zooi. Na een kwartier had ik alles netjes opgeruimd, een mooi lijstje aliases in het appel-menu en alle overbodige extensies gedisabled zodat hij sneller opstartte. Terwijl ik nog nooit met een Mac had gewerkt, dus zo moeilijk kan het toch niet zijn dan.

• Bigs
  • Niet online
Cubix schreef op 01 September 2003 @ 17:10:
Ik hou ervan programma's en het os lekker aan te passen. Beetje in het register rommelen en met resourcehacker zaakjes uitproberen. Kan dat ook met een Mac?
Resourcehacker bestaat voor de Mac al jaren. Mac programma's werken namelijk ook met een zelfde soort resources systeem, en daar kun je met ResEdit heerlijk in spelen :)

• zakalwe
Andere Apple innovaties:

Eerste één-druk-op-de-knop UNIX GUI installatie (ben op dit moment A/UX aan het installeren :*) ).

Eerste (?) toepassing van DSP processoren in desktop computers (Ti3210 in AV macs).

Iets anders:

Macs zijn vaak ook zeer goed te upgraden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk een PowerMac 7500 (100MHz PPC601) uit 1995 up te graden naar een 800MHz G4. Het is niet goedkoop maar het kan wel. Er bestaan zelfs G3 upgrades voor PPCs uit 1994 en PPC upgrades voor machines uit 1989.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-02 17:10

Beaves

Usque ad Finem

Bigs schreef op 07 september 2003 @ 16:59:
AppleTalk en TCP zijn 2 heel verschillende dingen. Apple was de eerste die een fatsoenlijke TCP stack in een consumenten-OS meeleverde (MacTCP bij system 7.5).
Fatsoenlijk? Valt reuze mee, zo kan je tot OS 9.2 maar een tegelijktijdige TCP verbinding hebben wat super irritant werkt. Als je bijvoorbeeld en op een server wilt inloggen via een LAN en tegelijkertijd wilt internetten heb je een probleem, dat gaat niet. Het irritante daarvan is, is dat het tot OS X geduurd heeft voordat dat wel mogelijk is.

Ik werk nu alweer een tijdje met Mac's, maar tot OS X zag ik echt niet in waarom iemand OS 8/9 wilde gebruiken, geen goede multitasking, brak geheugen beheer, bovengenoemde TCP moeilijkheden en even stabiel als Win9x, niet stabiel dus.

OS X is IMO echt de redding geweest voor Apple, dat zie je ook duidelijk op GoT. Sinds OS X er is, zijn veel mensen hier pas gaan kijken wat dat Apple platform nu eigenlijk is. Daarnaast is het OS in technisch opzicht erg prettig, vele male beter als classic.
Bigs schreef op 07 september 2003 @ 16:59:
En een bestandje op het bureaublad zetten is gewoon een kwestie van slepen hoor.. ik geloof nooit dat jij 3 kwartier met dat ding bezig bent geweest, want je bent best wel een mongool als je dan niet met een Mac om kan gaan.
Je moet niet verwachten dat het allemaal precies hetzelfde werkt als Windows, want het is gewoon een ander OS, maar het is toch niet zo moeilijk dat je meteen uren aan het uitzoeken bent.

De eerste Mac die ik had was een oude LC 630, die helemaal vol stond met allemaal zooi. Na een kwartier had ik alles netjes opgeruimd, een mooi lijstje aliases in het appel-menu en alle overbodige extensies gedisabled zodat hij sneller opstartte. Terwijl ik nog nooit met een Mac had gewerkt, dus zo moeilijk kan het toch niet zijn dan.
Klopt, OS 9 werkt zeer makkelijk, en dat je daarmee drie kwartier mee bezig bent zegt meer over jou dan het OS zelf.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Zakalwe schreef op 08 september 2003 @ 00:50:
Andere Apple innovaties:

Eerste één-druk-op-de-knop UNIX GUI installatie (ben op dit moment A/UX aan het installeren :*) ).

Eerste (?) toepassing van DSP processoren in desktop computers (Ti3210 in AV macs).

Iets anders:

Macs zijn vaak ook zeer goed te upgraden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk een PowerMac 7500 (100MHz PPC601) uit 1995 up te graden naar een 800MHz G4. Het is niet goedkoop maar het kan wel. Er bestaan zelfs G3 upgrades voor PPCs uit 1994 en PPC upgrades voor machines uit 1989.
Dat upgraden valt reuze mee, je kan dan wel een G4 in een PPC 9700 kunnen stoppen, de omgeving, zoals het geheugen, blijft langzaam. Je hebt er dus geen fuck aan. Je gaat ook geen Pentium 4 2,8GHz op een P2 moederbord zetten als dat zou kunnen.

• zakalwe
"Dat upgraden valt reuze mee, je kan dan wel een G4 in een PPC 9700 kunnen stoppen, de omgeving, zoals het geheugen, blijft langzaam. Je hebt er dus geen fuck aan. Je gaat ook geen Pentium 4 2,8GHz op een P2 moederbord zetten als dat zou kunnen."

Naar tweaker standaarden heb je er inderdaad geen fuck aan (behalve als je een koetje gaat draaien ;) ), maar ik betwijfel of het voor een beetje typen en internetten veel uitmaakt of je bus nu op 50MHz geklokt is of 133MHz.

Als jij als leek een machine waar je in 1995 5000 piek voor neer heb gelegd weer nieuw leven in kan blazen met een investering van 250 - 350 euro, dan is dat toch heel erg mooi?.

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Dat kan, maar ik zou het zonde vinden, het is toch weer 300 Euro. De machine zelf wordt er ook niet jonger op waardoor je de kans loopt dat bijvoorbeeld het moederbord o.i.d. defecten gaat vertonen.

Je kan dan beter door sparen en een tweedehands Mac kopen.

Verwijderd

Apples have been trouble since Eden. :+

• xychix
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Kan ik op een Apple ook gewoon de FreeBSD ports installeren ? het os is toch gebaseerd op FreeBSD ?? (OS X ? )

Of kan ik dr gewoon mijn eigen FreeBSD op zetten ??

Ik wil namelijk naast gewoon gebruiken ook: Proggen, klooien prutsen en meer.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Bigs
  • Niet online
Er zijn 2 opties voor Open Source software onder Mac OS X. De eerste is Fink, wat eigenlijk een port van het apt-systeem van Debian is en bij OS X Panther zit straks als het goed is standaard een ports-collection zoals we die gewend zijn van de verschillende BSD's:

http://www.macmegasite.co...News&file=article&sid=922

• paella
  • Laatst online: 15-02 21:22
Bij Panther zit ook Apple's eigen X-server

No production networks were harmed during this posting

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

dat betekend dus dan opensource apps veelal ook op OS X draaien ?

nessus, apache, mysql, php, gcc, etherreal, amsn, xchat en ga zo maar door... de "gewone gangbare" linux/bsd apps

• zakalwe
apache, php, gcc zijn al geinstalleerd... xchat heb ik zelf werkend gekregen met Apple's X11. Mysql is als binary te downloaden en ook zelf te compileren.

[ Voor 29% gewijzigd door zakalwe op 09-09-2003 12:53 ]

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

hmm... een ibook wordt nu wel heel interessant... lekker mobiel.. je kunt er dus gewoon airsnort etc. op installeren... interesting..

• paella
Een powerbook G4 12" in ook kicken hoor. Zeker met een superdrive erin, bluetooth en de hele mikmak.

OSX intern is BSD, dus een volwaardige unix. Je kan gewoon een terminal opstarten bv met alle shells die je wil. Ik heb ook al Gnome en KDE werkend gekregen (al koste dat geen moeite :) ).

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

paella schreef op 09 September 2003 @ 13:34:
Een powerbook G4 12" in ook kicken hoor. Zeker met een superdrive erin, bluetooth en de hele mikmak.

OSX intern is BSD, dus een volwaardige unix. Je kan gewoon een terminal opstarten bv met alle shells die je wil. Ik heb ook al Gnome en KDE werkend gekregen (al koste dat geen moeite :) ).
de ibook is wat robuuster dan de powerbook wat behuizing betreft.

Dan nog 2 vragen

kan de ibook met zijn wireless gewoon op mijn 128 bits encrypted Wap Accespoit van Linksys ? in mijn pc netwerk ??

En zit dr ook een wired eth0 aansluiting in ???

[ Voor 19% gewijzigd door xychix op 09-09-2003 14:12 ]

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:11
Al het goede komt van Melk Un... Dutch Power Cows }:O

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

xychix schreef op 09 September 2003 @ 14:10:
[...]

de ibook is wat robuuster dan de powerbook wat behuizing betreft.

Dan nog 2 vragen

kan de ibook met zijn wireless gewoon op mijn 128 bits encrypted Wap Accespoit van Linksys ? in mijn pc netwerk ??

En zit dr ook een wired eth0 aansluiting in ???
Airport is gewoon 802.11b of g dus volledig compatible met de pc hardware.

En er zit inderdaad een NIC nog in, samen met een 56k modem mocht je die nog gebruiken.

• paella
Alleen heet ie niet eth0 maar en0 :D

De iBook robuuster???????

[ Voor 29% gewijzigd door paella op 09-09-2003 15:43 ]

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

jah de behuizing van de ibook is super robuust.... massief blok...
de powerding komt minder robuust over.. maar heb ik nooit echt kunnen testen

• Delerium
  • Niet online
De iBook is de ultieme laptop. Qua hardware is het natuurlijk een achterlopende Apple, maar qua design bestaat er niets beters. Supervlak en strakke afwerking met magnesium of titanium-legering. Scherm en toestenbordverlichting dat reageert op omgevingslicht (if donker then illuminatie keyboard while dim screen). En idd, een Airport maakt al vele jaren deel uit van de standaardhardware.

Misschien is dat over enkele jaren bij de PC standaard: erg strak en modern design ipv een laptopdoos.

• zakalwe
"Scherm en toestenbordverlichting dat reageert op omgevingslicht (if donker then illuminatie keyboard while dim screen)."

Alleen de 17inch PowerBook heeft op dit moment toetsenbordverlichting, de 15inch PowerBook gaat het zeer waarschijnlijk krijgen en de 12inch heel misschien wanneer ze hem updaten. De iBook serie krijgt het voorlopig niet.
Wacht met je aankoop dus in ieder geval tot na de Apple Expo te Parijs (16 september) en ergens stonden geruchten over een aankondiging op de 23e september (volgens gerucht over nieuwe G5 XServes)...

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Ecteinascidin schreef op 10 september 2003 @ 09:20:
De iBook is de ultieme laptop. Qua hardware is het natuurlijk een achterlopende Apple, maar qua design bestaat er niets beters. Supervlak en strakke afwerking met magnesium of titanium-legering. Scherm en toestenbordverlichting dat reageert op omgevingslicht (if donker then illuminatie keyboard while dim screen). En idd, een Airport maakt al vele jaren deel uit van de standaardhardware.

Misschien is dat over enkele jaren bij de PC standaard: erg strak en modern design ipv een laptopdoos.
Jij bent in de war met de Powerbooks :P

De iBook heeft een behuizing van plastic, heeft geen toetsenbord verlichting en nee, Airport maakt niet al vele jaren deel uit van de standaard configuratie.

De G4's en notebooks van Apple zijn wel al jaren op airport voorbereid door een kabel die in de behuizing zit. Maar je moet nog steeds zelf een airport kaart kopen die je weer op de kabel aansluit.

Pas bij de laatste serie zit er een standaard airport kaart in.

Je kan Apple ook te veel ophemelen :+

Pagina: 1