Surround Sound vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain N
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2024

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Ik zit te denken om een Surround setje te kopen, maar ik loop hierbij nogal op wat vragen.. Mijn huidige situatie: TV is aangesloten aan mijn stereo installatie, en mijn PC ook (via een SCART blokje, zodat TV en PC ook verbonden zijn). Nu heb ik gekeken naar een Surround set, en DVD spelers en als ik het goed begrepen heb kan je OF zo'n setje kopen waarbij er een decoder in de DVD speler zit en je het surround setje er zo op aan kunt sluiten, OF een aparte waar het niet in zit en je er nog een versterker bij moet kopen. Is het aan te raden voor 1 van deze 2 opties te gaan? (En waarom?) Verder vroeg ik mij nog af, als ik die surround set aansluit aan mijn DVD speler... hoe gaat dat dan met het geluid van mijn stereo/tv/pc? Kan ik dat dan ook nog via die surround set eruit krijgen (ik begrijp dat het dan niet Surround is ;)) Heb al heel wat gelezen erover, maar dit zijn nog wat dingetjes waar ik niet uit kom. Andere tips bij het uitzoeken van een mooie DVD speler en boxjes zijn natuurlijk altijd welkom :)

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Wat betreft setjes kan je beter apart versterker/dvd kopen , losse componenten zijn over-all beter ..
Met het geluid van je tv/pc/whatever zal je dan moeten een line out kabel kopen en die in de aux van je receiver steken voor het op het setje te krijgen ..

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Ow, vergeten te zeggen... ben student met een niet al te groot budget ;) Dus denk dat wat dat betreft het all-in setje wat praktischer is. Maar als mensen goede argumenten hebben om daar niet voor te gaan (dat aansluiten van andere apparaten misschien?) wil ik nog wel even door sparen :P

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmvink
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
Als je al een dvd-speler hebt kun je het beste een lossen receiver kopen, of een setje van receiver + boxen (5.1 of misschien wel 6.1). Kijk bij Kieskeurig.nl welke receiver bij jou past qua budget en features.

De dvd-speler sluit je via digi-coax of glasvezel aan op je receiver (voor het geluid) en met een scart-kabel op je tv (zoals je nu al hebt, voor het beeld).

Aan het scart-blok waar je je pc + dvd al aan hebt hangen sluit je een extra verloopkabeltje aan waarmee je een audiosignaal via 2 tulpjes naar je receiver brengt (€12,00 bij Staffhorst). Zo breng je een analoog stereosignaal naar je receiver die dat dmv Dolby ProLogic II of Logic 7 (ligt aan je receiver) omzet naar een 'soort' surround geluid.

Je zou ook je pc direct op je receiver kunnen aansluiten (audio + video uit van je pc) maar over het algemeen is het beter video direct van de bron (de pc of kabel) op de tv aan te sluiten.

AMD Duron 800@800, 640MB, MSI 6340, 40GB Maxtor@5400rpm, 4.3GB Quantum Fireball, Lite-On 32x12x40, Noname 32x, MSI GeForce 4 MX440, Realtek 8029.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 20:43
ik was ook student toen ik die van mij kocht, gewoon stap voor stap bij elkaar sparen (vooral de speakers) zou ik je aanraden, veel langer plezier van. argumenten om een goede reciever te kopen (en speakers!): gaat een leven lang mee en klinkt veeeeel beter in stereo.

ik heb 2ehands een reciever gekocht, 400 euro (vette matsprijs van een vriend) voor een Harman Kardon AVR500. beetje overdreven voor jou wellicht, maar het voordeel van een losse reciever is duidelijk:

- veel aansluitmogelijkheden (alles tegelijk dus: pc/tv/dvd/video/cd etc..)
- power (50 tot 100 watt per kanaal is mogelijk)
- zelf speakers kiezen en ook zelf kopen als je het nodig vind/ geld hebt
- geen dure dvd speler nodig ivm surround, gaat digitaal de versterker in (DTS / Dolby Dig.)
- dvd speler gaat doorgaans minder lang mee dan reciever, dus vervanging is niet duur als je gewoon een simpele hebt.
- je kunt beginnen met 2 speakers en dat steeds uitbreiden. de speakers bij die setjes zijn doorgaans gewoon slecht, helemaal bij CD (stereo). Ik heb nu 2 B&W speakers als front en dat is echt wel genieten.
- een grote zware reciever ziet er gewoon cool uit ;)
- je kunt em makkelijker verkopen als je dat ooit zou willen, waardevast ding omdat het kwaliteit is.

surf maar eens op ebay en marktplaats, voor goede kwaliteit de SONY ES serie bijvoorbeeld, is 2e hands best te doen. Pioneer heeft ook wel aardige surround versterkers. voor het betere werk: Marantz, Harman Kardon of Denon bijvoorbeeld.

voor speakers: eerst luisteren bij een goede zaak en dan over de prijs onderhandelen, is veel mogelijk doorgaans. eventueel tweedehands maar moeilijk te zien hoe oud ze zijn meestal.

O ja, ook belangrijk: ik ben nu sinds 1 jaar geen student meer en heb nu een eigen huis met huiskamer, zo'n setje geeft gewoon niet genoeg power voor mij, als je je eigen speakers hebt ben je veel flexibeler. je kunt ze vaak ook nog goed verkopen, kijk maar eens naar de prijzen op marktplaats en wat er voor geboden wordt!

[ Voor 12% gewijzigd door BuG2FiX op 27-08-2003 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmvink
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
bug2fix ik dacht dat je een AVR-4500 had??? ;)

AMD Duron 800@800, 640MB, MSI 6340, 40GB Maxtor@5400rpm, 4.3GB Quantum Fireball, Lite-On 32x12x40, Noname 32x, MSI GeForce 4 MX440, Realtek 8029.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 20:43
haha nee, AVR500, foutje bedankt (wil niet opscheppen hoor) is het model avr-5000 maar dan de vorige uitgave. lijken overigens wel heeel veel op elkaar, de 450 en 500

offtopic:
wel scherp trouwens, moest even kijken maar nu heb ik het topic weer gevonden, jij hebt een 4500, nou zie ik het. iets te enthousiast gereageerd

[ Voor 83% gewijzigd door BuG2FiX op 27-08-2003 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Bedankt voor de tips! Ebay/Marktplaats bekijken is inderdaad wel handig ;) Ik wil nu gewoon een setje hebben voor mijn studenttijd (moet sowieso nog 4 jaar), dan kan ik later wel een duurdere aanschaffen. Het moet voor een leek (ik dus :P) iig wel goed klinken :) wmvink ook bedankt voor de nuttige info over het aansluiten! :) Als mensen nog andere tips/mogelijkheden/argumenten/etc hebben hoor ik het graag!

Mijn foto's op Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Een Yamaha RP-U200 kan ook alles (DD5.1 en DTS) en dat voor maar 100 euro (nieuw bij Correct).
Voor een normale kamer is het kleine vermogen (6x12W) voldoende mits je fatsoenlijke speaker gebruikt.
Aangezien ze er al een jaar mee lopen te adverteren zullen ze ze nog wel hebben.

Kijk uit dat je geen kat-in-de-koopt bij al die online zooi. Je zal niet de eerste zijn.

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1