Toon posts:

Temp te laag met NF7 rev2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een NF7 rev2 aangeschaft. Ik installeer hem hier en wat blijkt: mijn cpu temp is op 1833mhz(2500+) en standaard voltage maar 29° idle en 34° stressed. Op 2210mhz @1.725v is hij 35° idle en 40° stressed. Nu er is niks mis met deze temps, maar als je denkt dat dit gekoeld wordt door een ThermalTake 7+ dan zijn deze temps toch veel te laag. K heb m'n cpu en koeler even geleden eens getest in een andere NF7 van een vriend. Het resultaat: 41° idle op standaard snelheid. Nu toen draaide m'n cpukoeler op 3000rpm, nu op 6000rpm omdat het regelaartje kapot is. Ik heb een test gedaan hoeveel °C het verschil is tussen de laagste en hoogste stand en dit is 8°C. Dus zou hij hier 33° à 34° moeten zijn.
Ik heb volgens abit flashmenu de bios d16 van 25/06/2003. K heb hem net geflashed naar d10, hij geeft nog altijd aan d16 in flashmenu maar dat is toch een vaag proggy'tje.
In d10 zou er een temp probleem moeten zijn die de temp 8° te hoog geeft, maar de temp is hier hetzelfde als in d16.
Mijn theorie was: die vriend had nog d11 en daar is de temp nog niet gefixt, ik heb d16 wel gefixt. Nu dacht ik ja het is door die verkeerde temp in de bios dat het temp verschil zo groot is in mijn mobo tov zijn mobo. Maar deze theorie werd weggeblazen door het feit dat de temps gelijk zijn met d10 als d16.

Nu ik heb niks tegen die temps, maar als ik straks ga overklokken en opeens fikt m'n cpu door omdat de temp niet correct weergegeven wordt, dat is natuurlijk niet leuk he. Dan kan ik misschien meerdere componenten weggooien.

Kortom: op m'n vorig moederbord deed m'n cpu 52° idle, op dit moederbord 30 @ 6000 (die extra 3000rpm kan zo'n groot verschil niet maken) en op het moederbord van die vriend 41°

Waaraan kan dat temp verschil dan liggen?
En hoe zou ik het dan kunnen oplossen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2003 18:51 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Eens wat anders dan "Help!! m'n cpu temp is te hoog!" :+ Ik volg jouw theorie niet helemaal en kan er ook niet echt een vraag uit opmaken. Maar als jouw cpu op standaard snelheid 29° idled en hetzelfde doet op je vriends bord met 41° zou je er voor de grap 12° bij op kunnen tellen. Verwacht geen uiterst precieze metingen, daartoe is het bord niet uitgerust.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

waarom meet je de tempratuur niet gewoon met een
thermometer :) En je kunt het verschil op het koelblok
toch wel voelen met je hand? Dit zijn mooie temps, maar
na paar maanden zal hij al echt wel wat hoger zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 18:50:
waarom meet je de tempratuur niet gewoon met een
thermometer :) En je kunt het verschil op het koelblok
toch wel voelen met je hand? Dit zijn mooie temps, maar
na paar maanden zal hij al echt wel wat hoger zijn.
Op m'n vorig moederbord kon het wel wat heet worden soms, nu is ie lauw. De temps zijn gewoon te mooi.
Ik kan altijd in de bios instellen dat ie moet afsluiten bij een lagere temperatuur dan 70° maar hoeveel dan? 60°?

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 26 August 2003 @ 18:03:
Eens wat anders dan "Help!! m'n cpu temp is te hoog!" :+ Ik volg jouw theorie niet helemaal en kan er ook niet echt een vraag uit opmaken. Maar als jouw cpu op standaard snelheid 29° idled en hetzelfde doet op je vriends bord met 41° zou je er voor de grap 12° bij op kunnen tellen. Verwacht geen uiterst precieze metingen, daartoe is het bord niet uitgerust.
K heb het even samengevat en er een echte vraag van gemaakt. Goed zo?

Verwijderd

Ik zou zeggen of meet de temptratuur met een thermo meter en
anders gewoon een bios reset met de d16 bios. Misschien dat dat
helpt anders is de temp gewoon mooi

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 18:54:
[...]

K heb het even samengevat en er een echte vraag van gemaakt. Goed zo?
d:)b Heb verder geen antwoord op je vraag, je hebt tenslotte je BIOS al geflashed. Hoe lees je overigens de temps, met welke tools en heb je al eens in het BIOS gekeken? (wordt lastig met full load maar na een poosje gedraaid te hebben kun je daar wel de idle temp aflezen).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees de temp af in de bios, met winbond hardware monitor, speedfan, ...., met mbm wordt de case temp 117° en dan begint winbond en speedfan dit ook te geven. Foutje van mbm.
Als de pc de hele dag gedraait heeft dan is de idle temp 30° ongeveer. Op 2210mhz is die dan 35°.

Net ook nog even in de bios de warning temp op 65° gezet en terug op 2210mhz gezet en toen wou hij niet meer booten. Lange piepjes na elkaar. FF clearcmos gedaan en dat was weg.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2003 19:14 ]

Verwijderd

hallo

je heb Bios 18 nodig. dat heeft een goede Temperatur.

Downloadsite

MfG JetLi

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

verder.. als je naar d10 wilt flashen, moet je dat met de inwindows flasher doen, anders blijft hij inderdaad op d16

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Topicstarter
Tutti-frutti schreef op 26 August 2003 @ 19:46:
verder.. als je naar d10 wilt flashen, moet je dat met de inwindows flasher doen, anders blijft hij inderdaad op d16
Ja ik heb gehoort dat die flashmenu niet te vertrouwen is.
Maar ik heb een aantal bugs die bij d10 nog waren zoals dat sommige 2500+ als 3200+ worden erkend. Heeft hij dan een soort halve klus gemaakt? :P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2003 20:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 19:42:
hallo

je heb Bios 18 nodig. dat heeft een goede Temperatur.

Downloadsite

MfG JetLi
Temp fix is vanaf d14 hoor en ik had d16 dus die zou de juiste temp moeten geven.

Verwijderd

klopt niet, in Bios 17 staat. Calibrated the CPU temperature again.

Mvgr, JetLi

Verwijderd

Topicstarter
Ok k zal het eens proberen. I'll keep u updated.

Kan het dat de sensor te laag zit en daardoor een te lage temperatuur weergeeft?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2003 20:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 20:04:
[...]

Ja ik heb gehoort dat die flashmenu niet te vertrouwen is.
Maar ik heb een aantal bugs die bij d10 nog waren zoals dat sommige 2500+ als 3200+ worden erkend. Heeft hij dan een soort halve klus gemaakt? :P
In Bios 18 wordt ook nu 2500+ erkend.

Mvgr, JetLi

Verwijderd

Topicstarter
K heb net geflashed met d18 en hij geeft nu ook d18 aan. Temp is 36° ipv 29° dus het lijkt in orde. Bedankt allemaal
Wel nog een raar verschijnsel: net na de boot in windows valt de cpu fan uit. Winbond begint te piepen en dan gaat hij terug aan.
Bedankt voor de raad JetLi

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 17:14 ]

Pagina: 1