Toon posts:

Versterker opgeblazen?GEEN idee

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heren van het goede leven,

Ik heb al een hele tijd mijn stereo op mijn pc aangesloten....dit is opzich niet echt van toepassing.
Maar nu heeft mijn moedertjelief me kamer opgeruimd |:( |:( |:( en nu is er iets heel vaags gebeurd..
Na een paar minuten krijgt me stereo een soort lockup...er gebeurt niets meer tenzij ik hem weer uit en aan zet...als ik de volume knop ineens opengooi kapt ie er ook ineens mee...
Als ik de headphones output op mijn versterker gebruik doet ie dit helemaal niet?!?! De boxen zijn iig niet kapot want ze doen het een paar minuutjes....Ik hoop dat ik hier duidelijk genoeg mee ben geweest..WTF is dit??

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Kortsluiting tussen luidsprekerdraden of andere draden?
Zekering die haar eind in zicht is ?
...

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kortsluiting in je draden naar boxen. Heb ik ook gehad met een Sony STR-DB1080. Krijg je auto een lockup. Draden nagekeken en geen probleem meer.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 17:14:
...als ik de volume knop ineens opengooi kapt ie er ook ineens mee...
Dit herken ik, dit is een beveiliging van je versterker als er gelijkspanning op de uitgang komt te staan. Vooral als je snel je volume opendraaid komt het erop aan.

Let maar eens op de luidsprekers als je dit doet, ze gaan dan gewoon naar voren en ruisen op het moment dat je aan de volknop draait, tot je versterker uitknalt.

Dat het niet gebeurd met je headphones komt omdat die impedantie lang zo laag niet uitkomt bij gelijkspanning.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2003 17:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus: Draden nakijken/vervangen
Zekering nakijken

Een ding snap ik nog niet....hoe kan er ineens gelijkspanning op dat ding komen te staan??

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 16:25

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Ik houd het op een impedantiebeveiliging van je eindtrap. (kortsluiting van draden geeft lage weerstand en impedantie zakt dus in)
succes met het zoeken

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Zoiets had mijn buurman ook:

1 kanaal deed het gewoon, andere niet. Als je het volume wat opendraaide hoorde je een relais omschakelen, en er kwam nix meer uit de speakers. Dit was dus de beveiliging.

Wat bleek: de audiokabels waren goede dikke kabels, maar de stekkertjes waarmee de speakers werden aangesloten waren dusdanig klein dat het gewoon kortsluiting moest maken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Kijk ook naar het signaal op de ingang: Zijn PC en stereo beide geaard (en op dezelfde draad geaard?)

Forget your fears...
...and want to know more...

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-07 21:17

Gwannoes

Solderen moet je leren

Wat voor versterker gaat het hierom? Da's handig om te weten.

Het zou i.d.d. kunnen dat er een lichte kortsluiting is ontstaan. Bijv. een dun draadje bij de aansluiting op je speakers, of misschien een beschadiging van de isolatie van de draad, kortom: kijk je (luidspreker-)bedrading na.

Misschien is er wat schoonmaakmiddel/sop in je versterker gekomen, die daar nu loopt te etteren??

Laat ff weten wat voor type versterker het is...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:17
ter info: De gelijkspanning komt van de voeding die de versterkertrap krijgt, wanneer de eindtransistoren doorslaan. Zo krijg je dus de voedingsspanning van de versterker op de uitgangen van de luidsprekers ( bij een EX4000 is dit 80V). Je versterker is daartegen beveiligd en daardoor springt deze uit.

Ik zie alleen niet in hoe je bij het opruimen van een kamer, een versterkertrap kan laten doorslaan...
Allesinds, terug naar de winkel waar je um gekocht hebt (garantie evt).

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Dat zijn niet de eind-transistoren die doorslaan maar de condensatoren vlak na de eindtrap. Een normale versterker heeft deze nodig om het versterkte signaal van de gelijkspanning van de voeding te scheiden. 't zijn over het algemeen GROTE ronde blokken. Check of er eentje "bubbels" heeft en/of vloeistof lekt.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Aetje schreef op 27 August 2003 @ 05:58:
Dat zijn niet de eind-transistoren die doorslaan maar de condensatoren vlak na de eindtrap. Een normale versterker heeft deze nodig om het versterkte signaal van de gelijkspanning van de voeding te scheiden. 't zijn over het algemeen GROTE ronde blokken. Check of er eentje "bubbels" heeft en/of vloeistof lekt.
Beste jongen, dat is alleen bij versterkers met enkele gelijkspanning, dat wordt tegenwoordig helemaal niet meer toegepast.

Verwijderd

neger

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:43

Exirion

Gadgetfetisjist

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Technics SU-Z15...maar hijs al erg oud..en dus geen garantie mogelijk...ik zal iig ff de draden+stekertjes nakijken.....tnx voor de snelle reacties en ik laat nog weten of het is gelukt.

Verwijderd

lekker nutig dit

maar nu even inhoudelijk op de zaak reageren.

wat hierboven beschreven word is juist jouw moeder heeft een speakerkabel beschadigd tijdens het schoonmaken en deze veroozaakt een daling van de weerstand. Dit word gelukkig opgemerkt door de beveiliging van de versterker.
Dus kijk je kabels na en test anders even met 2 korte stukies snoer met de boxen vlakbij de versterker. gaat hij dan nog uit is er mogenlijk iets fout met de versterker vocht erin ofzo.

• Fallout
  • Laatst online: 09:17
Mijn ouders' oude receiver had dit probleem ook. Het had met vocht te maken. Soms viel het geluid gewoon uit. Maar is tegenstelling tot jouw probleem was een grote haal aan de volumeknop een tijdelijke oplossing. Het probleem ging op een gegeven moment meer voorkomen en na een maand hebben we dat ding weg moeten gooien.

offtopic:
Mooie webicon trouwens :/

Verwijderd

Even ter verduideling, gebeurd dit alles wanneer er muziek staat te spelen of ook zonder muziek. En heb je al eens geprobeerd de tulpstekkers van je pc van de versterker af te halen, en dan zien wat er gebeurd?

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-08 17:37

Swerfer

Hmm...

Even klein beetje offtopic: Gelijkspanning op luidsprekers waardoor je conus naar voren of naar achteren gaat staan is zeer slecht voor je luidsprekers en kan zelfs fataal zijn. Dit komt omdat de luidspreker een spoel is die voor wisselspanning een (relatief) hoge weerstand (impedantie) heeft. Voor gelijkspanning is die spoel gewoon een laag ohmige weerstand waardoor er een zeer grote stroom kan gaan lopen die in staat is om je spoel door te branden...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Pagina: 1