[XP] Installatie terugzetten na HD crash

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-04 20:04

phizzie

always look on the bright side

Topicstarter
Hallo allemaal, ik zit enorm in de stress. Ik wil zo snel mogelijk weer aan de slag met mijn PC, maar kom voor geen meter vooruit.

Dit is de case:
Hardware:
40 GB WD HD
20GB WD HD
120 GB WD HD

Win XP Professional inclusief SP1 op CD origineel.

Verschillende partities, waaronder genoeg ruimte om te backuppen welk ook gedaan.

Geval:

Ik heb net mijn systeem kaal opnieuw geinstalleerd vorige week, speciaal uitgezocht dat de 40 GB het snelste is met het lezen en schrijven van bestanden.
Mijn configuratie was het volgende:
20 GB in drie partities voor Windows en swapbestanden en een partitie voor het branden van cd's.
40 GB voor media en de map Program Files.
De nieuwe configuratie werd:
120 gig op 4 partities voor backup, media, eventueel ooit linux en het swapbestand.
40 gig in twee partities voor windows en Program Files.

Na een dag installeren en instellen van programma's draait alles soepel.

Dag 2 slaat mijn BIOS aan het alarmeren voor een S.M.A.R.T. failure, please backup en replace Harddrive. 40 GB dus naar de haaien. NP. denk je dan , dan heb ik nog even tijd om een kopietje te draaien van het geinstalleerde systeem en kan ik alles overzetten van de 40 GB naar de 20 GB, de windows schijf was nog geen 3,4 GB en de program files nog geen 2,4 GB.
Zo gezegd zo gedaan, de backup evenals de installatiebestanden die ik allemaal nog op de 120 gig had staan prima vastgelegd en de 40 GB is na een paar keer herstarten keurig overleden.

Nu het leuke gedeelte:
Ik krijg de 20 GB niet bootable. De reservekopie kan booten vanaf de 120GB, vind dan echter niet de map Program files die dan weer op een andere schijf staat. Veel geprobeerd, maar XP is veel te slim, zelfs met een kopie van het systeem naar een andere schijf [de swapschijf] denkt XP nog steeds bestanden te gebruiken en kon ik niet alles terugzetten naar de 20 GB.
Een ander systeem vandaag gebruikt om mijn bestanden over te zetten van de 120 GB naar de 20GB en dat staat goed, alleen is het nu weer niet bootable.
Als ik boot met de CD van XP kan ik in een soort console omgeving enkele commando's uitvoeren, maar fixboot en fixmbr en dergelijken halen niets uit, hij wil niet booten van de 20 GB die als Primary Master is aangesloten. De boot.ini is zelfs goed ingesteld, maar nog steeds niks. Omdat ik op de 120 GB gek werd van het alternatieve opstarten en nog steeds werkte met een kreupele XP, heb ik alles in een mapje gezet genaamd backup zodat het niet meer wordt herkend als zijnde systeem.
Het gevolg is dus dat ik na enkele startsequences een "press any key to reboot" krijg, het systeem ziet niks als bootable device.

Hoe krijg ik dit weer aan de praat, want als ik met de CD wil herinstalleren gaat het mis: hij wil alles gaan overschrijven, dat was bij 2000 niet zo, kon je 'semi-kaal' eroverheen met bestands en instellingen behoud.
Vanuit een kale installatie wil ie ook niet instellingen opzoeken die dus in de backup mappen staan en zo alle informatie overnemen. Daar is zo'n tooltje voor in winxp, maar dat werkt dus niet.
Iemand tips wat ik nog kan doen?
Ik wil dit nu na een week eindelijk weer eens werkend hebben :) [ohja, toen ik Norton Ghost wilde gaan gebruiken overleed de 40 GB, anders was het zo gefixed, maar ik begrijp echt niet waarom XP zo moeilijk doet over dingen die 'vroeger' met win 95, 98, 2000 allemaal te doen waren, namelijk een kopie terugzetten.]

Vriendelijk bedankt!

aw snap, was dat het alweer?

Verwijderd

Is de 20gb active gezet in fdisk?

In fdisk kun je een partitie c.q. schijf actief zetten met optie 2.
Dit moet om de schijf bootable te maken.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2003 17:21 ]

• phizzie

phizzie

Topicstarter
Goede vraag, wat bedoel je met active? In de XP versie die kreupel is door het ontbreken van de map program files zag ik in systeembeheer dat de schijf wel gewoon gezien wordt, de partities zijn beide primary en geen extended. Bij de 120 GB die dan fungeerde als systeemschijf stond onderin tussen haakjes (systeem), bij de rest kan ik me niet meer herinneren wat er bij stond.
Ik heb nog niets met fdisk verder geprobeerd, daar ik geen behoefte had om iets uit te halen met de partities.

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:12
Hoe heb je de backup gedaan?

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• phizzie

phizzie

Topicstarter
Gewoon, alles gekopieerd van de windows schijf naar een andere schijf, map program files evenzo. Als bij een gebruiker iets niet goed ging heb ik een andere gebruiker geactiveerd en zo alsnog de benodigde bestanden overgezet.

• AteZ
jammer dat je niet windows backup met system state hebt gebruikt, nu kan je eigenlijk alleen de data hergebruiken...dit wordt uithuilen en opnieuw beginnen ben ik bang.. je kant nog proberen om met de cd te booten en een repair uitvoeren zodat je bootsector goed wordt hersteld

• AteZ
wat je ook nog kan doen tegen het program files probleem is een share maken op je lokale HD en via een drivemapping XP voor de gek houden...

• phizzie

phizzie

Topicstarter
Allen bedankt voor de raad, het is 'magisch' opgelost. Wat ik inderdaad heb geprobeerd is het opnieuw installeren. Echter dacht ik nog 1 oplossing te hebben en ik wilde deze proberen. Op het moment dat de installatie vroeg om bevestiging van het leegmaken van de actieve, te kiezen partitie heb ik geannuleerd. Op dat moment heeft windows XP in stallatie waarschijnlijk al een actieve bit gestuurd o.i.d. om de partitie bootable te maken op een juiste manier. De repair functie bracht eerder echter geen hulp. Tot mijn verbazing startte de computer normaal op en functioneerde alles eigenlijk naar behoren, echter moest ik nog wel handmatig de benaming van twee schijven omzetten, namelijk het volgende:

Oude instelling door XP toegewezen

C:\ actieve windows partitie [HD1]
D:\ Backup schijf [HD2]
E:\ Programs [HD1]
F:\ Swap [HD2]
Etc.

naar:
C:\ actieve windows partitie [HD1]
D:\ Programs [HD1]
E:\ Backup schijf [HD2]
F:\ Swap [HD2]
Etc.

Iedereen bedankt voor het meedenken, en onthou dus dat op deze manier een 'oldfashioned' backup kan werken. Ik heb afgelopen week Norton Ghost besteld en morgen komt de vervangende HD van Western Digital aan, dus morgen kan ik met een gerust hart de huidige installatie terugzetten.

Pagina: 1