[SB Live!] Dolby Digital wil niet meer?

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 19:46
Na Windows 2000 eens opnieuw geinstalleerd te hebben lukt het me niet meer om met m'n Live! 5.1 Platinum een Dolby Digital signaal te krijgen op m'n DTT2500. Nu weet ik dat er 1000 topics over zijn in de search, maar die hebben geen van alleen mijn probleem zoals ik het zie. Ik heb namelijk het idee (zeker weten doe ik het niet) dat het dolby signaal wel verstuurd wordt, maar niet herkend ofzo.
Symptomen: met PowerDVD (goed, AsusDVD maar da's hetzelfde) geinstalleerd op "SPDIF" uitgang kraken mn speakers elke keer als ie naar Dolby mode probeert te gaan. Zelfde met AC3 bestanden in PlayCenter. Nu dacht ik het probleem op te lossen door het nieuwe driverpack te installeren: mis! Zodra ik dat doe kan ik in dat Soundblaster Live! experience ding mn speaker setup niet meer wijzigen, en begint de launcher helemaal te flippen (vastlopen, niks meer weergeven, noem maar op). Dit geld trouwens ook na het installeren van de patch. Wanneer ik de AC3 decoding van de kaart zelf aanzet heb ik trouwens wel geluid, maar goed dat is ff niet de bedoeling. Ik heb dat lampje werkend gezien, en wil dat graag weer zo hebben. Heeft er iemand een korte install guide van software / hardware waarna het hele gebeuren weer netjes doet wat het moet doen? Ik neem aan dat het nog steeds klopt dat ik het Y-kabeltje gebruik om die digitale DIN en SPDIF uitgangen aan te sluiten op mn DTT set? Sorry als dit topic als overbodig wordt beschouwd omdat er al zoveel zijn, maar ik geloof niet echt dat mijn probleem met huidige windows / driver versies al aan bod is geweest?

Edit: gelieve ook even te vermelden hoe je de verschillende instellingen hebt staan als je een werkende config hebt. Dus AC3 decoding op de kaart, subwoofer doorsturen, digitale output only en het knopje achterop de receiver?

En nog 'n vraagje: moet zo'n Dolby Digital signaal initialiseren? Of pikt een receiver meteen op dat ie ermee te maken heeft? Rede: anders zou ik dus elke keer m'n DVD / AC3 opnieuw moeten starten om hem te initialiseren, waardoor ik de helft van m'n testen als niet gedaan kan beschouwen. Ik ben zo'n beetje elke setting aan het uitproberen, helaas zonder al teveel geluk.

Nog n leuk grapje: ik kan met Winamp wel gewoon muziek afspelen, AC3 uit, Digital output only aan en alle lampjes op mn receiver uit. Echter: zodra ik ook maar iets digitaals probeer te doen (DVD / AC3) valt het geluid van Winamp weg. Totdat ik op stop duw, dan is het ineens weer terug. Ik snap er echt geen kloot meer van eigenlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door jsiegmund op 26-08-2003 16:10 ]

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nog n leuk grapje: ik kan met Winamp wel gewoon muziek afspelen, AC3 uit, Digital output only aan en alle lampjes op mn receiver uit. Echter: zodra ik ook maar iets digitaals probeer te doen (DVD / AC3) valt het geluid van Winamp weg. Totdat ik op stop duw, dan is het ineens weer terug. Ik snap er echt geen kloot meer van eigenlijk.
Dat heb ik ook, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch. Op het ogenblik dat de AC3-doorvoer aangaat kan ie zich blijkbaar niet meer bezighouden met een gewoon wavesignaaltje. Bovendien, zodra je een DD signaal naar buiten stuurt is het een DD signaal, zou je winamp geluid er ook bij zitten, is het geen DD signaal meer.

Overigens heb ik een tijdje terug ook gigantisch lopen kutten met m'n SB5.1. Conclusie: Met de nieuwste drivers werkt de AC3-doorvoer niet.
Dus ik gebruik nu gewoon de drivers die meegeleverd waren op CD, nu 2 jaar oud. En gaan als een banaan.

Met de nieuwste drivers had ik bij PowerDVD geen geluid in DTS, bij DD had ik gewoon stereogeluid. Ik kon doen wat ik wilde, het haalde niets uit, geen DD/DTS signaal.
Overigens heb ik geen speakerset, maar een losse versterker, deze heeft overigens geen initialisatietijd (of hoguit een halve seconde), als ie DD/DTS binnenkrijgt laat ie het gelijk zien en horen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gaius op 27-08-2003 15:18 ]

• jsiegmund
Okee, ik heb na een nieuwe install van XP nu ook mn oude driver-CD erop gegooid, maar ik merk nog weinig verschil. Kun je je settings eens geven?

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij de config van PowerDVD (gepatched)-> Audio:Gebruik SPDIF
Bij de Creative Surround Mixer ->Luidspreker: Alle digitale uitvoer aangevinkt, 2 speakers (lijkt mij niet dat dat echt boeit maar goed), bij geavanceerd AC3-decode uitgevinkt.

Overigens twijfel ik nu waar ik m'n werkende driver vandaan heb, dus hier de gegevens daarover:

Bij computerbeheer heet ie: Creative SB Live!-reeks (WDM)
Bij de Eigenschappen->Stuurprogramma tab staat het volgende:

Leverancier: Microsoft (gebruik ik dan nu de met windows meegeleverde?)
Datum: 1-7-2001
Stuurprogrammaversie: 5.1.2535.0
Digitaal ondertekend door: Microsoft Windows XP Publisher (Europe)

[ Voor 48% gewijzigd door Gaius op 28-08-2003 15:03 ]

• jsiegmund
Zelfde settings overgenomen, geen resultaat. Ik heb trouwens wel de Creative Driver, maar die heb ik zelf geselecteerd. Komt omdat Windows herkent dat z'n eigen driver nieuwer is dan degene die je installeert van je CD-rom, en dus gewoon die nieuwere blijft gebruiken. Zal eens proberen om je settings over te nemen, maar ik denk niet dat het veel verschil gaat maken. Het enige wat jij anders hebt staan is 2 speakers, ipv 5.1 van mij, maar dat zal denk ik inderdaad weinig uitmaken aangezien ie het signaal moet doorsturen. Ik heb in PowerDVD gewoon geen geluid op SPDIF, terwijl de klikjes en dingetjes van Windows wel gewoon te horen zijn. Raar...

Die drivers heten trouwens net ff anders, bij Creative staat er geen spatie tussen de naam en (WDM), de Windows driver heeft die spatie wel.. jij hebt dus duidelijk de standaard XP driver

[ Voor 14% gewijzigd door jsiegmund op 28-08-2003 15:31 ]

• jsiegmund
Thufir_Hawat je bent een held! Het werkt gewoon :S Ik snap er echt geen kloot meer van maar zal d'r maar afblijven voordat dat lampje weer uitgaat :) Voorlopig lekker op 2 speakers dus, bedankt man!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
Lees de faq nog eens na en dan vooral het stukje over de (on)mogelijkheden van een digitale uitgang op een sb live.
Ik heb het vermoeden dat jij dat nog niet helemaal door hebt :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.