Inschakelen RAID functie van ICH5R leidt tot BSOD

Pagina: 1
Acties:

• Carpenter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:36
Beste mensen,

Ik heb een Maxtor DiamondPlus 9 120Gb S-ATA HD en een ASUS P4P800 Deluxe mobo. Nou wilde ik Intel Accelerator Drivers installeren alleen dan zegt ie dat ik geen compatible hardware heb. Vervolgens heb ik in de BIOS aangegeven dat ik S-ATA als RAID wil gebruiken met BOOTROM alleen dan start Windows en krijg ik een BSOD. Hoe moet ik nou mijn single HD als RAID installeren?

Groeten,

Carpenter

Specs:
- ASUS P4P800 Deluxe (bios 1010)
- Intel P4 2600 HT
- 2x 256Mb DDR400 DualChannel
- Maxtor DiamondPlus 9 120Gb S-ATA HD
- Club3D Radeon 9800 Pro

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er is simpelweg nog geen IAA voor de springdale / canterwood volgens mij.

Waarom wil jij je S-ata singel schijf als raid gebruiken?

[ Voor 32% gewijzigd door smvs op 26-08-2003 14:55 ]

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-03 15:59

Tao

DPC DE_KOMETEN

Wil je een RAID-array met slechts 1 HD instellen? Dat lijkt me knap, want het minimaal benodigde is 2 HDD's :)
Wil je de 'software-matige' RAID optie binnen Windows gebruiken?
Over welke Windows-versie heb je het eigenlijk?
En welke boodschap geeft je BSOD?

Diablo3

• Carpenter
Intel is the world's first chipset maker to integrate Serial ATA (SATA) and RAID 0 functions into the South Bridge. The latest ICH5R chipset now delivers 150MB/s fast data transfer (SATA) and striping performance (RAID 0) to enhance computing efficiency. (Supported WinXP only)

Dus dat wil ik ook es proberen :D

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Weet jij eigenlijk wel wat RAID is? 8)7
Kijk eens in de FAQ van dit subforum ..

Om maar eens terug te komen op het eigenlijke probleem: je hebt helemaal geen IAA drivers nodig voor de ICH5, maar wél wanneer de RAID functie is ingeschakeld. Aangezien je hier maar 1 HDD hebt, dan is de RAID functie totaal overbodig en behoef je de IAA drivers ook niet te installeren :)

Maar welke BSOD krijg je nou eigenlijk? Je had wel wat meer gedetailleerde informatie in je topicstart mogen geven ..

Ik heb de titel ook wat verduidelijkt. Zeg het nou eens zelf, "intel accelerator drivers" slaat werkelijk nergens op.

[ Voor 84% gewijzigd door BalusC op 26-08-2003 15:06 ]

• Carpenter
Nou sorry hoor maar in de FAQ staat:

Kan ik een single HDD aan een RAID controller hangen?
Ja, dat kan. Gewoon even de HDD aan de controller hangen. Bij sommige RAID controllers (bijv. Highpoint) hoef je verder niks te doen, terwijl je bij andere RAID controllers (bijv. oudere Promise exemplaren) eerst een array moet toewijzen eer je van de HDD gebruik kan maken. Duik hiertoe de RAID BIOS in, selecteer de harddisk en maak een RAID0/1/whatever array aan

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hoeft in dit geval dus verder niks te doen. Waarom? Omdat het al prima werkt!

• Carpenter
Mijn BSOD:

0x0000007B INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

maar goed als niemand me kan helpen dan houdt het op

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dude, er zijn in principe totaal geen problemen met jouw PC. Dan valt er ook niks te helpen :)

Wanneer je van de RAID functie gebruik wil te maken, dan zou je een tweede HDD moeten toevoegen en Windows herinstalleren. Zie voor meer info de RAID FAQ.
0x0000007B INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE
Als je de Search/Google/WOS FAQ had gebruikt, dan had je begrepen dat Windows niet van de schijf kan booten (omdat je de BIOS verkeerd had ingesteld door hem op "RAID" te zetten, terwijl je maar één HDD hebt en het boeltje gewoon werkte).

En verder interpreteer jij het FAQ-deel ook erg verkeerd:
Kan ik een single HDD aan een RAID controller hangen?
Ja, dat kan. Gewoon even de HDD aan de controller hangen. Bij sommige RAID controllers (bijv. Highpoint) hoef je verder niks te doen,
Kijk, dat had je dus al geprobeerd/gedaan? Het werkte gewoon prima hé, je kon gewoon Windows installeren?

Maar als dat niet had gewerkt, dan zou je het volgende moeten doen:
terwijl je bij andere RAID controllers (bijv. oudere Promise exemplaren) eerst een array moet toewijzen eer je van de HDD gebruik kan maken. Duik hiertoe de RAID BIOS in, selecteer de harddisk en maak een RAID0/1/whatever array aan
Pas daarna kun je van de schijf gebruik maken en bijvoorbeeld Windows/data erop zetten :z

[ Voor 43% gewijzigd door BalusC op 26-08-2003 17:15 ]

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 09:02
ik help je wel op weg.
RAID kan niet met 1 disk.
IAA werk alleen met raid geïnstalled op de 865/875. dus die werkt verder ook niet bij jou.
maar daar heb je geen last van... gewoon van de raid afblijven en alles zal werken

[edit]
moet toch echt sneller gaan typen.

[ Voor 10% gewijzigd door DarkChylde op 26-08-2003 15:18 ]

• Carpenter
DarkChylde schreef op 26 August 2003 @ 15:18:
ik help je wel op weg.
RAID kan niet met 1 disk.
IAA werk alleen met raid geïnstalled op de 865/875. dus die werkt verder ook niet bij jou.
maar daar heb je geen last van... gewoon van de raid afblijven en alles zal werken
Ok het zal dan wel dat RAID niet op 1 HD werkt maar IAA werkt zeker wel bij mij omdat ik een 865 chipset heb (zit op P4P800 8)7)

Is er dan misschien wel iemand die kan zeggen hoe ik in mijn RAIDBootmenu kan komen want in mijn manual wordt er gezegd dat het met ctrl-i moet lukken, maar dat werkt dus niet |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Carpenter op 26-08-2003 15:21 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Correctie: IAA heeft alleen nut bij een i865 chipset met de ICH5R southbridge, waarvan de RAID functie is ingeschakeld :)

Edit: zie ook http://www.intel.com/support/chipsets/IAA/ich5.htm en http://www.intel.com/support/chipsets/iaa_raid

[ Voor 33% gewijzigd door BalusC op 26-08-2003 15:24 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat moet je dan in hemelsnaam in je RAID bootmenu? Je hebt geen raid en zult ook geen raid krijgen als je het menu al in kunt komen. IAA heb je dus evenmin nodig. Wat staat er als je boot, ergens komt er een melding voorbij dat je op ctrl + i moet drukken om in de raid bios te komen, echter heb jij daar niks te zoeken aangezien je maar 1 HD hebt.

Redundant Array of Inexpensive/Independant Drives

Oftewel een zooitje onafhankelijke drives bij elkaar die samen een grotere of veiligere HD simuleren. Met 1 HD valt er niks te simuleren: er is maar 1 HD en die kan niet veiliger of sneller worden dan hij al is.

Ik zou even goed zoeken met google wat Raid inhoudt, hoewel we hier een prachtige FAQ voor hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 26-08-2003 15:28 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1