[486] Waarom past de proc niet?

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Hoi,

Ik loop stage op een school en daar hebben ze nog van die oude pc's (486 enzo). Thuis had ik nog een stapel van die 486 procs liggen die weer iets sneller zijn als de procs die ze hier hadden. Ik heb al twee systemen een upgrade mee gegeven maar bij een 486DX2 50 Mhz in een Socket 3 loop ik vast.

Ik heb de processor er uit gehaald, dat ging heel gemakkelijk. Kon hem gewoon zonder kracht er recht uit trekken. Dus ook geen kromme pinnen of afgebroken pinnen o.i.d. Nu wou ik er een DX2 80 Mhz in zetten. Die past wel maar alleen zit hij dan zo scheef als maar kan. Naja... Dan maar een andere processor proberen dus pak ik een 66 Mhz processor. Past ook niet. Dan de 50 Mhz die er uit kwam maar die past ook niet. Wat is hier gaande? Geef ik niet genoeg kracht mee of heeft die socket geen zin meer?

Thanks

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:27
Heb je pin 1 wel goed zitten.. aan kant met het hoekje uit de proc zit pin1.. anders de proc net zo lang draaien totdat ie past..

Als je namelijk goed kijkt op de proc heeft 1 pin een vierkante verdikking halverwege de pin zitten... op de socket is ergens ook zo'n gaatje ervoor...

Pvouput live

• Professor_Botje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 00:18

Professor_Botje

Administrator

Letop!!!!!

een SX33 kan je 4x draaien en past altijd! de DX2 66Mhz idem, wat gebeurt er,
in 3 van de 4 standen gaan ze niet kapot maar in de 4de stand wel dan hoor je echtwaar schschshchschshcsch uit die cpu komen en als je dan de onderkant los soldeerd zie je dat hij verbrand is :)

is de socket niet wat scheef?
zit er niet nog ergens in die socket een stofje?
ik neem aan dat het geen ZIF socket is met hefboom maar echt zo'n opsteek voet?
die opsteek voet werkt met ronde buisjes die een beetje scheef kunnen zitten in de plastic huls en dan past het niet dus kijk of alle gaatje "vrij" zijn van een scheef buisje

kijk ook ff of er uberhoubt wel een Dx2 80Mhz in kan, btw IBM had die ook dat zijn getweekte Dx2 66Mhzers

Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl

• LollieStick
Het is echt een met een hefboom ;)

Ik heb de proc al proberen te draaien maar ik krijg hem er niet goed in. Ik heb het hoekje richting de socket 3 (daar mist op het socket ook een hoekje). Het past wel op meerdere manieren daarentegen maar op deze manier zat de oude 50 Mhz er ook in.

Ik heb intussen ook al 2 DX 33Mhz processoren gedraaid maar ook die passen niet. Ik ga nu eens proberen de stofzuiger er boven te houden om de stof er uit te zuigen.

edit:

Met stofzuiger socket schoonzuigen helpt niet. Hoe raad je het, het is een IBM :)

[ Voor 11% gewijzigd door LollieStick op 26-08-2003 13:55 ]

Verwijderd

Ik kan me iets herinneren van een oude imb 386 die ik ookit had... Daar paste ook niets anders in dan die ibm proc? Die andere systemen die wel gelukt waren, zijn dat ook ibm`s?

Verwijderd

Heb hier ook een verzameling 486 zitten. In een hoek van de proc is er een puntje. Dit puntje moet rechts boven liggen in de socket.

Ik heb hier ook één 486 van het merk IBM, deze gebruikt een totaal andere socket en past dus niet in socket 3. Het is een TX486 DCL/E.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 15:39:
Heb hier ook een verzameling 486 zitten. In een hoek van de proc is er een puntje. Dit puntje moet rechts boven liggen in de socket.
Precies hoe die hoek aangegeven is verschilt tussen merk en model- AMD heeft een grote messing lijn op de onderkant van de CPU, Intel vaak een punt en Cyrix/IBM alleen een enkele vierkante pinbasis ipv ronde.
Ik heb hier ook één 486 van het merk IBM, deze gebruikt een totaal andere socket en past dus niet in socket 3. Het is een TX486 DCL/E.
:? Wat voor raar bak is dat? Als ik daarop google krijg ik alleen een embedded industrial apparaat...

IBM had in vroege 486 tijdperk z'n eigen, op de 386 gebaseerde 486SLC/DLC ontwerp, vervolgens hebben ze een (eveneens op de 386 gebaseerde maar van betere cache voorziene) Cyrix ontwerp in productie genomen en tenslotte zijn ze (zo ongeveer in de DX2 periode Cyrix ontwerp 'normale' 486 chips gaan maken. Alleen die laatste passen op So1/2/3 (5V ontwerpen) of So3/6 (3V ontwerpen). Tenslotte hebben ze ook een afgeslankte en van 32b bus vooziene 6x86 als 5x86 op de markt gebracht die ook op een So3/6 kon (wederom Cyrix ontwerp).

Oslik blyat! Oslik!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08 23:12

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Denk je er wel aan dat je voor de 486 verschillende sockets hebt?

Socket 1
This is an old slot. Its found on 486 motherboards and supports 486 chips, plus the DX2, DX4 Overdrive. It contains 169 pins and operates at 5 volts. The only overdrive it will support is the DX4 Overdrive.

Socket 2
This Intel socket is a minor upgrade from the Socket 1. It has 238 pins and is still 5 volt. Although it is still a 486 socket and supports all the chips Socket 1 does, it has the minor addition of being able to support a Pentium OverDrive.

Socket 3
Another Intel socket, containing 237 pins. It operates at 5 volts, but has the added capability of operating at 3.3 volts, switchable with a jumper setting on the motherboard. It supports all of the Socket 2 processors with the addition of the 5x86. It is considered the latest of the 486 sockets.

Socket 6
You might think this is a nice Pentium socket class, but it is meant for 486's. It is only a slightly more advanced Socket 3 with 235 pins and 3.3 volt operation. This socket is forgotten. The market never moved to use it because it came out when 486's were already going of out style and manufacturers couldn't see pumping money into changing their designs for a 486.

zie ook:

http://www.hardwarepage.nl/cpusockets.html

[ Voor 4% gewijzigd door DynaMikeY op 26-08-2003 17:49 ]

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DynaMikeY schreef op 26 August 2003 @ 17:48:
Denk je er wel aan dat je voor de 486 verschillende sockets hebt?
Handig om te onthouden is dat So 2, 3 en 6 in beginsel identiek zijn, de verschillen zitten'm in de voltages die ondersteund worden:

So2: 5V only, So6: 3V only, So3: 3&5V - de paar pinnen die ze verschillen zijn de voedingspinnen voor hun respectievelijke voltage planes.

Oslik blyat! Oslik!

• LollieStick
Het is toch gek dat zelfs de oorspronkelijke processor niet meer past :?
Deze moet er iig in passen. Ik zou nog kunnen begrijpen dat de anderen niet zouden passen.

Echter, volgens mij geeft de socket mij de keus. Of de ene helft van de proc er in of de andere helft. Als er één helft in zit staat de andere helft ongeveer 5mm omhoog.

[ Voor 104% gewijzigd door dion_b op 27-08-2003 11:10 ]

• LollieStick
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Het socket zit dus helemaal scheef zoals hier al gezegd werd? Is deze nu af te schrijven of is er nog iets aan te doen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is toch gek dat zelfs de oorspronkelijke processor niet meer past :?
Deze moet er iig in passen. Ik zou nog kunnen begrijpen dat de anderen niet zouden passen.

Echter, volgens mij geeft de socket mij de keus. Of de ene helft van de proc er in of de andere helft. Als er één helft in zit staat de andere helft ongeveer 5mm omhoog.
LinuxUser schreef op 27 augustus 2003 @ 09:15:
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Het socket zit dus helemaal scheef zoals hier al gezegd werd? Is deze nu af te schrijven of is er nog iets aan te doen?
Allereerst is er een handige Edit Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop om je berichten te wijzigen als je nog iets toe te voegen hebt- dat staat wat netter dan twee posts onder elkaar.

Verder mbt die socket...
Welke is het exact? Probeer het in ieder geval stevig aan te drukken dan wel te draaien (is het horizontaal of vertikaal scheef?)
Meer dan dat kunnen we niet echt zeggen...

Oslik blyat! Oslik!

• LollieStick
Excuus. Ben niet nieuw hier dus wist wel van de edit knop :)

Zoals ik zei het is een Socket 3. Ik heb er bijna met een hamer op zitten te rammen (bij wijze van) maar rechter dan dat hij nu zit krijg ik hem niet zonder het mobo te breken. De processor past dus nog steeds niet. Overigens, de andere systemen waren niet allemaal IBMs maar ook Compaq, HP en Tulip. Vooral die Compaq zijn makkelijker te upgraden dan die IBM's.

Verwijderd

Een 486 DLC is dacht ik een variant op de i386-SX/DX CPU. Misschien zit daarin het probleem ?

(M.a.w. als ik het goed heb, is het geen echte 486 maar een soort super-386 en ook niet IBM-made-by-IBM maar een IBM-made-by-Cyrix.)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 13:04 ]

• LollieStick
Er zat een Intel processor op maar het algehele systeem is van IBM. Sorry voor de onduidelijkheid.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 27 augustus 2003 @ 12:32:
Een 486 DLC is dacht ik een variant op de i386-SX/DX CPU. Misschien zit daarin het probleem ?

(M.a.w. als ik het goed heb, is het geen echte 486 maar een soort super-386 en ook niet IBM-made-by-IBM maar een IBM-made-by-Cyrix.)
Zie mijn post hierboven, de eerste IBM SLCs en DLCs waren IBMs eigen ontwerp, de latere waren juist Cyrix-made-by-IBM- maar dit is gewoon een i486DX2-50, dus is het gewoon een kwestie van die in die socket gevrot krijgen :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1