https://fgheysels.github.io/
Een tweede mogelijkheid is om de vorm van het spectrum van een ster te vergelijken met de helderheid ervan. Elke soort ster (bijvoorbeeld 'rode reus', hoewel de gebruikte klassen veel fijner opgedeeld zijn) heeft een karakteristiek spectrum en een karakteristieke helderheid. Stel ik heb een M5-ster dichtbij staan (wat ik kan herkennen aan het spectrum), zodat ik weet hoe ver weg het is door parallax-metingen; ik kan dan met behulp van de afstand en de gemeten helderheid berekenen hoe veel licht die ster uitstraalt. Als ik nu een veel verdere M5-ster zie, zal die in totaal wel evenveel licht uitstralen; ik kan dan bekijken aan de hand van de door mij waargenomen helderheid hoe ver weg hij moet staan.
Voor verre sterrenstelsels doet men soortgelijke dingen, soms ook met behulp van soorten sterren die karakteristiek pulseren.
Nog een mogelijkheid voor verre sterrenstelsels is om te kijken naar de roodverschuiving, dus de snelheid waarmee dit stelsel zich van de aarde af beweegt. (Slordig gezegd.) Dit is evenredig met de afstand via een vrij nauwkeurig bekende formule, dus daarmee kunnen ook afstanden worden uitgerekend.
Dit zijn in ieder geval vier mogelijkheden, er zijn er ongetwijfeld nog veel meer.
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
[edit] te laat dus
[ Voor 5% gewijzigd door Gnoom op 26-08-2003 13:48 ]
Iedereen is speciaal, behalve ik.
He, come on - zo heb ik tenminste nog iets aan die sterrenkunde vakken die ik gevolgd heb.Gnoom schreef op 26 August 2003 @ 13:47:
Eerlijk gezegd denk ik dat dit niet zo'n best discussieonderwerp is,
Er is geen tijd te verliezen, dus doe maar rustig aan
Nee, het licht doet er evenlang over, alleen is het zo zwak dat het met het blote oog niet waarneembaar is.WoWo schreef op 26 augustus 2003 @ 16:54:
Als ik met een sterrekijker die x lichtjaren ver kan zien naar ster y kijk, zie ik dan licht van y dat ik met het blote oog pas x jaar later kan zien
Tenminste, ik neem aan dat je dit bedoelt.....
Dit bedoelde ik, ik vond het al raar dat als we met twee personen naar dezelfde ster kijken, ik met een x-lichtjaar-sterrekijker en mijn vriend met het blote oog. Ik: "Hee, die ster gaat uit". Mijn vriend x jaar later: "Inderdaad!"ColdSTone schreef op 26 August 2003 @ 17:03:
[...]
Nee, het licht doet er evenlang over, alleen is het zo zwak dat het met het blote oog niet waarneembaar is.
Onder voor mensen normale omstandigheden is het minimum toch ongeveer 480 seconden (de zon). De dichtstbijstaande (andere) ster staat als ik me niet vergis op iets meer dan 4 lichtjaar.Denker schreef op 26 August 2003 @ 17:04:
Hoe verder een ster weg staat, hoe langer het licht er dus over doet om jou te bereiken. Dit kan varieren van enkele seconden tot een groot aantal jaren.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Verwijderd
Verder is het hoogst ongebruikelijk om voor een telescoop op te geven hoe "ver" hij kan kijken. Of je een object kan zien hangt in de eerste plaats af van hoe lichtsterk het object zelf is. Er zijn in de nabije omgeving van de aarde (lees enkele tienallen lichtjaren) al sterren die zo licht zwak zijn dat je ze met het blote oog niet kan zien. Dat terwijl het andromeda stelsel dat enkele Megaparsecs (~3,nogwat miljoen lichtjaar) ver weg staat gewoon met het blote oog zichtbaar is. Een veel zinvollere maat is iets als de hoekvergroting.WoWo schreef op 26 augustus 2003 @ 16:54:
Als ik met een sterrekijker die x lichtjaren ver kan zien naar ster y kijk, zie ik dan licht van y dat ik met het blote oog pas x jaar later kan zien
Of een magnitude, misschien? (= maat voor helderheid.)Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 20:41:
Een veel zinvollere maat is iets als de hoekvergroting.
[ Voor 7% gewijzigd door Lord Daemon op 26-08-2003 22:10 ]
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Ja, maar dat werkt alleen met sterrenstelsels omdat daar een relatie afstand/roodverschuiving voor bestaat vanwege het feit dat alle sterrenstelsels van elkaar af bewegen (Big Bang) en de versten dus ook de grootste snelheid (bijna de lichtsnelheid) hebben.Voor stelsels in onze Locale groep gaat deze wetmatigheid weer niet op omdat dit een cluster is van stelsels die elkaar beïnvloeden door hun zwaartekracht en waarvan sommigen zelfs op ons toekomen.GeeBee schreef op 26 augustus 2003 @ 22:29:
En door middel van roodverschuiving kan het toch ook?
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Waar het om gaat is de kleinste hoek tussen twee lichtbronnen waaronder ze nog als gescheiden herkend kunnen worden. Ik weet niet of 'hoekvergroting' daar een technische term voor is.Confusion schreef op 26 augustus 2003 @ 22:48:
Ik zie niet in hoe je hoekvergroting voor een telescoop kan definiëren?
Ik sprak over de grootste magnitude (= laagste lichtsterkte) die een telescoop nog kan waarnemen. Hoe dat afstandafhankelijk kan zijn snap ik niet? (Voor de zekerheid, het gaat hier natuurlijk niet om absolute magnitude, die is voor een telescoop niet echt relevant.)En magnitude-versterking is niet constant in een telescoop, maar afstandsafhankelijk?
Maar twee lichtbronnen in het heelal staan altijd een bepaalde afstand van elkaar in alle dimensies. De hoekvergroting zal afhankelijk zijn van de afstand evenwijdig aan de kijkrichting. Maargoed, je kan natuurlijk ergens op ijken.Lord Daemon schreef op 26 augustus 2003 @ 22:52:
Waar het om gaat is de kleinste hoek tussen twee lichtbronnen waaronder ze nog als gescheiden herkend kunnen worden. Ik weet niet of 'hoekvergroting' daar een technische term voor is.
Ah, inderdaad; ik ben het met je eens dat dat een mogelijkheid is.Ik sprak over de grootste magnitude (= laagste lichtsterkte) die een telescoop nog kan waarnemen. Hoe dat afstandafhankelijk kan zijn snap ik niet? (Voor de zekerheid, het gaat hier natuurlijk niet om absolute magnitude, die is voor een telescoop niet echt relevant.)
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Verwijderd
Waarom niet? (zolang je 'door' een telescoop kan kijken kan je toch ook een hoek vergroting bepalen. Heel simpel: je kijkt naar de hoek die twee punten op de hemel bol maken met en zonder telescoop. toch?)Confusion schreef op 26 August 2003 @ 22:48:
Ik zie niet in hoe je hoekvergroting voor een telescoop kan definiëren?
Verwijderd
Dat is het oplossend vermogen. (ook een belangrijke spec voor een telescoop)Lord Daemon schreef op 26 August 2003 @ 22:52:
[...]
Waar het om gaat is de kleinste hoek tussen twee lichtbronnen waaronder ze nog als gescheiden herkend kunnen worden. Ik weet niet of 'hoekvergroting' daar een technische term voor is.
dezelfde crap kreeg bij anw opnieuw door mijn strot gepropt....Lord Daemon schreef op 26 August 2003 @ 13:53:
[...]
He, come on - zo heb ik tenminste nog iets aan die sterrenkunde vakken die ik gevolgd heb.
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Verwijderd
hehe enkele seconden? Dan zouden we hier wegsmelten op aarde, de zon staat al 8 lichtminuten bij ons vandaanDenker schreef op 26 August 2003 @ 17:04:
Hoe verder een ster weg staat, hoe langer het licht er dus over doet om jou te bereiken. Dit kan varieren van enkele seconden tot een groot aantal jaren.
Lees mijn eerdere reactie eensVerwijderd schreef op 28 August 2003 @ 11:22:
[...]
hehe enkele seconden? Dan zouden we hier wegsmelten op aarde, de zon staat al 8 lichtminuten bij ons vandaan
Mr. Liu schreef op 26 August 2003 @ 17:15:
[...]
Onder voor mensen normale omstandigheden is het minimum toch ongeveer 480 seconden (de zon). De dichtstbijstaande (andere) ster staat als ik me niet vergis op iets meer dan 4 lichtjaar.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Verwijderd
je brengt het wel veel te droog hoor, zulke fouten mag je breder uitmeten wat mij betreft
Kan een keer gebeuren.
je brengt het wel veel te droog hoor, zulke fouten mag je breder uitmeten wat mij betreft
W&L is niet echt het lolbroekenforum.
[ Voor 1% gewijzigd door Freee!! op 28-08-2003 12:07 . Reden: Typo ]
Verwijderd
probeer ook niet de lolbroek uit te hangen maar een lach is nooit ongezond, bovendien moet je ook niet alles zo serieus nemen in het leven, maar da's een andere discussie
Verwijderd
1 licht jaar is de afstand die licht zou afleggen in 1 jaar
ik dacht dat licht de snelheid van ~ 3.10^18 m/s was .. zeker weet ik niet in elk geval een lekker groot getal
m.a.w als je x lichtjaren ver kijkt dan zie je het licht die x jaren geleden was uit gezonden.. kan zijn dat ie nu supernova of een zwart gat is geworden..
Maar ik wil effe offtopic vragen..
Dit is het verhaal : tegenwoordig gebruikt men water (grondwater) voor koeling, echter zou het leuker zijn om dit ook te gebruiken voor verwarming.. dit kan niet omdat gebleken is dat het water dat je maximaal (heet uit de grond) krijgt (nadat je hem gebruikt voor koelen ) 16 graden is. De kunst zou zijn om hem tot 30 graden te krijgen...
Ik dacht niet mogelijk tenzij je extra verwarming gebruikt .. (eis is moet duurzaam gebeuren )
Nu dacht ik het volgende ik weet dat als je water onder ik dacht lagere druk warmte toevoert water sneller heet krijgt (kookt eerder) of net anders om (in elke geval geen atmosferisch druk)
Wanneer je het onder atmosferische druk zet krijg je flashen .. ineens dat water kookt terwijl het dat eerder niet deed, mijn vraag was is zelf een stomme vraag ...
oke ik stel hem toch de hoeveelheid energie die ik erin zet is deze dan nog hetzelfde ? en zou je het kunnen gebruiken om met warmte van lagere exergy (onder druk) water op een hoger exergy (onder atmosferische druk) krijgen..
Ik wil alleen jullie gedachtengang hebben.. zelf heb ik me mening, maar ik apprecieer alle meningen..
thnk U
kun je dit iet beter in een nieuw topic plaatsen?Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 15:59:
offtopic:
Dit is het verhaal : tegenwoordig gebruikt men water (grondwater) voor koeling, echter zou het leuker zijn om dit ook te gebruiken voor verwarming.. dit kan niet omdat gebleken is dat het water dat je maximaal (heet uit de grond) krijgt (nadat je hem gebruikt voor koelen ) 16 graden is. De kunst zou zijn om hem tot 30 graden te krijgen...
Ik dacht niet mogelijk tenzij je extra verwarming gebruikt .. (eis is moet duurzaam gebeuren )
Nu dacht ik het volgende ik weet dat als je water onder ik dacht lagere druk warmte toevoert water sneller heet krijgt (kookt eerder) of net anders om (in elke geval geen atmosferisch druk)
Wanneer je het onder atmosferische druk zet krijg je flashen .. ineens dat water kookt terwijl het dat eerder niet deed, mijn vraag was is zelf een stomme vraag ...
oke ik stel hem toch de hoeveelheid energie die ik erin zet is deze dan nog hetzelfde ? en zou je het kunnen gebruiken om met warmte van lagere exergy (onder druk) water op een hoger exergy (onder atmosferische druk) krijgen..
Ik wil alleen jullie gedachtengang hebben.. zelf heb ik me mening, maar ik apprecieer alle meningen..
thnk U
Word erg onoverzichtelijk als iedereen dit zou doen.
En waarom ben je opzoek naar een mening? Het gaat hier lijkt me om feiten. Het is niet zo omdat iemand anders er anders over denkt dat het opeens niet zo is.
Het lijkt mij doordat je enkelt de fase overgang verplaatst (water onder hogedruk kookt bij een hogere temp) je er niks mee opschiet.
De temp van het water blijft hetzelfde (er kan niet zomaar opeens energie ontstaan) je raakt zelfs energie kwijt omdat, het water die fase overgang ondergaat. Je zou er dan dus nog eens extra energie bij moeten stoppen om dat te compenseren.
Maar nu gaan we wel erg off-topic
Back on topic
Een manier die ik weet om de afstand tot een ster te bepalen:
-Aangezien de aarde rondjes om onze lieve zon draait kun je vanuit 2 punten naar een ster kijken. Door nu de hoekverschillenen (laten we zeggen) in de herfst en in de lente te vergelijken kunnen we met een klein beetje wiskunde de afstand bepalen omdat, we de diameter van onze cirkel weten en 2 hoeken.
En iets uitzetten in lichtjaren is toch wel heel wat makelijker dan 3*10^8m/s*60*60*24*365*Y=X KM hier vandaan
[ Voor 32% gewijzigd door Steefph op 29-08-2003 11:19 ]
Alles is terug te redeneren naar 4