Toon posts:

TV wil niet handmatig op scartkanaal

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een relatief oude Sony Trinitron staan. Deze heeft 2 scart ingangen. Op 1 zit m'n DVD speler, op de andere wil ik mijn PC. Als ik een dvdtje in mijn dvdspeler stop schakelt hij automatisch over naar het scartkanaal.

Als ik echter het bijbehorende knopje op mijn (orginele) afstandsbediening indruk, doet hij helemaal niks. Het lampje onderin de TV flikkert wel, dus hij krijgt wel een signaal binnen.

Nu heb ik al even wat gesearched en kwam drie mogelijke oplossingen tegen.

1 12V op pin 8 van mijn PC-scartaansluiting zetten. De TV zou dan automatisch naar het scartkanaal moeten switchen.

2 Een universele afstandsbediening kopen en het daar mee proberen. De kans lijkt me echter groot dat die het ook niet doet, aangezien de orginele afstandsbediening al geen resultaat heeft en er wel een signaal binnenkomt.

3 Het signaal van mijn pc omzetten in een coax signaal middels een oude videorecorder of een speciale adapter. Het signaal gaat dan via de antenne ingang.

Welke oplossing lijkt jullie de beste?

De eerste heeft mijn voorkeur alleen hoe ik het moet gaan maken is me niet helemaal duidelijk. Moet die 12V constant op pin 8 staan of moet het tijdelijk? Indien tijdelijk: maakt de lengte van de tijd uit?

• Marinus-Roro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-07 09:39
Het stuursignaal voor de omschakeling is een permanente draagstroom.
Echter is het tussen solderen van een 9v cellblokje voldoende om dit voor elkaar
te krijgen. (de (+) op pool 8 en de (-) op de massa/pool)
Je moet de stroomvoorziening dan wel steeds verwijderen als je klaar bent
met je PC.

Het schakelen tussen de kanalen van je video/rgb/av1 moet gewoon via je afstandsbediening te realiseren zijn.
Mits je niet een draagstroom (DVD, video of je PC met 9 volt of voeding)
hebt aanstaan want dat wil bij de oudere type wel eens een overrule geven
t.o.v. je A.B. (nieuwe modelen kunnen wel gewoon switchen ookal is er een
stuurstroom aanwezig.)

hopende je hiermee voldoende te hebben geholpen.

[ Voor 24% gewijzigd door Marinus-Roro op 26-08-2003 13:08 . Reden: kleine aanvulling ]

All in one - touch desktop. *en de benodige overige spullen - anders looptieniet :-) *

Verwijderd

Topicstarter
Marinus-Roro schreef op 26 August 2003 @ 12:55:
Het stuursignaal voor de omschakeling is een permanente draagstroom.
Echter is het tussen solderen van een 9v cellblokje voldoende om dit voor elkaar
te krijgen. (de (+) op pool 8 en de (-) op de massa/pool)
Je moet de stroomvoorziening dan wel steeds verwijderen als je klaar bent
met je PC.
Ik heb niet gek veel verstand van elektrotechniek, maar begrijp ik het goed als je zegt dat ik gewoon een 9V batterij (zo'n rechthoekig gevalletje) met de + aan pin 8 en met de - aan het "plaatje metaal wat rond al die pinnetjes zit" moet bevestigen?
Het schakelen tussen de kanalen van je video/rgb/av1 moet gewoon via je afstandsbediening te realiseren zijn.
Mits je niet een draagstroom (DVD, video of je PC met 9 volt of voeding)
hebt aanstaan want dat wil bij de oudere type wel eens een overrule geven
t.o.v. je A.B. (nieuwe modelen kunnen wel gewoon switchen ookal is er een
stuurstroom aanwezig.)
Dit begrijp ik niet helemaal :) Doel je hiermee op het niet willen schakelen van de TV wanneer ik op het schakel knopje druk of is dit een uitbreiding op het bovenstaande? Iig alvast bedankt :)

Verwijderd

Sommige TV's vinden dat een spanning op pin 8 boven een gebruikersinstelling (bijv. via de afstandsbediening) gaat. Kortom: je kunt dan drukken wat je wilt, maar de TV blijft op xx kanaal staan...

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/scartm.gif     21 polige Scart - aan de kabel

Schakelspanning op pin 8 (+ pool) en pin 14 (- pool):

Met pin 8 (Videostatus) wordt geschakeld tussen verschillende 'input-standen' zoals Audio/RGB switch / 16:9 (0-2 V=TV, 5-8 V=WideScreen, 9.5-12 V=AV Mode).
Als je daarmee niets doet, werkt de Scart in normale TV modus (4:3 stereo input).
Zie ook eens hier: http://tvtool.info/english/scartswitch_e.htm

Naslag:
http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html
http://www.fruitcake.plus...pectrum128SCARTCable2.htm
http://links.epanorama.net/links/videoconnector.html

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 04:24 ]

Verwijderd

Schakeld hij wel naar de juiste scart zonder je pc aan te sluiten ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 18:02:
Sommige TV's vinden dat een spanning op pin 8 boven een gebruikersinstelling (bijv. via de afstandsbediening) gaat. Kortom: je kunt dan drukken wat je wilt, maar de TV blijft op xx kanaal staan...
Maar zonder iets aan te sluiten op mijn scart aansluiting staat er ook geen spanning op pin 8 neem ik aan? Want zelfs al zitten zowel de DVD speler als de PC niet aan de TV dan nog wil hij niet handmatig schakelen naar de scartkanalen.
Schakelspanning op pin 8 (+ pool) en pin 14 (- pool):
Dus als ik die 9V batterij tussen pin 8 en 14 hang dan zou hij automatisch moeten schakelen naar het goede scart kanaal in een 4:3 verhouding? Via de seriele poort vind ik opzich wel een leuke optie, maar als ik het eerst handmatig aan de praat krijg ben ik al blij. Automatisch kan altijd nog :)
Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 20:00:
Schakeld hij wel naar de juiste scart zonder je pc aan te sluiten ?
Nee dus, hij wil nooit schakelen al zit alleen de stroomstekker er in :)

Verwijderd

Nee dus, hij wil nooit schakelen al zit alleen de stroomstekker er in
Slechte zaak...
Als het niet de originele afstandbediening is maar een andere Sony afstandbediening zou je een universele afstandbediening kunnen proberen, of handmatig met de knopjes op de TV zelf.

Heeft hij het wel ooit gedaan zoals het hoort / je wenst ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 03:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 03:08:
Slechte zaak...
Als het niet de originele afstandbediening is maar een andere Sony afstandbediening zou je een universele afstandbediening kunnen proberen, of handmatig met de knopjes op de TV zelf.
Voor zover ik kan nagaan is het de orginele afstandsbediening. Heb de TV echter tweedehands gekocht dus met zekerheid kan ik het niet zeggen.
Heeft hij het wel ooit gedaan zoals het hoort / je wenst ?
Nee, heeft het nooit gedaan. Had er echter niet zoveel last van, de DVD schakelde hem immers automatisch.

Is er nog iemand die het onderstaande kan bevestigen? Dan kan ik gaan solderen :)
Dus als ik die 9V batterij tussen pin 8 en 14 hang dan zou hij automatisch moeten schakelen naar het goede scart kanaal in een 4:3 verhouding?

Verwijderd

Je zou het gewoon kunnen testen zonder problemen. Trek dan wel die DVD speler eruit. ;)

Of die 9 volt genoeg is? Ik denk dat je er beter 10-12V op kan zetten (Scart = AV mode):

0 t/m 2 Volt = TV
5 t/m 8 Volt = WideScreen
9,5 t/m 12 Volt = AV Mode

Probeer dan gelijk andere input wijzen (composiet/S-video).

Alternatief kun je nog omschakelen door bijvoorbeeld pin 16 met een 75 ohm weerstandje te verbinden met pin 18, want:

1 t/m 3 Volt = RGB
0 t/m 0.4 Volt = Composite

http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html

Misschien nl. dat hij niet naar AV mode wil omdat hij de input niet herkend (input staat in RGB stand, terwijl je hem composiet signaal geeft).

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 18:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik kan wel gewoon batterijen gebruiken? 8 penlites bijvoorbeeld? :)

Verwijderd

Tuurlijk :)

Gewoon in serie zetten:

(-) ----[- +]---[- +]---[- +]---[- +]---[- +]---[- +]---[- +]---[- +]---- (+)

8x 1,5 Volt = 12 Volt

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 20:13 ]

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sry voor de kick, maar,

kan deze 9 volt batterij ook tussen pin 8 (+) en de buitenkant 21 (-) ?

Verwijderd

Moet je even meten of de weerstand tussen buitenkant (shield-ground) en pin 14 (DataGround) nul is. Hetzelde geldt als je een andere ground wilt nemen (4, 5, 9, 13, 18)

Waarschijnlijk zal het gewoon werken omdat intern in de TV het één en ander aan elkaar is geknoopt, net zoals gebruikelijk is bij parallelle poort stekkers.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2003 00:27 ]

• mmedia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik heb ook een oude Sony Trinitron en precies hetzelfde probleem. Het knopje "met een tv-scherm en een pijltje eruit" doet niets. Ik heb ook een kabel met aan de ene kant Geel/Wit/Rood en aan de andere kant gewoon scart-aansluiting. Bij mij schakelt het beeld helaas ook niet als ik de DVD aanzet! Zou ik een gewone scart-scrart kabel moeten proberen?

Verwijderd

Omschakelen kan alleen met een full wired Scart (alle 21 pinnen bedraad).
Pagina: 1