Hydor Seltz L20 vs Eheim 1048, of nog een andere pomp?

Pagina: 1
Acties:

• Soepster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik ga aan de waterkoeling, in een systeem met een Athlon XP 2000+ met Palomino Core en een Radeon 9700Pro.
Chipset laat ik passief gekoeld, door een Zalman NB-47J blokje, want ik zie dat er op veel mobo's toch geen fan op de chipset zit, als ik ooit de FSB ga overklokken (doe ik niet met dit mobo, want geen PCI/AGP dividers) komt er wel actieve koeling op.

Ik ben er nog niet over uit welke pomp ik nodig heb. Het moet in ieder geval een stille, betrouwbare pomp zijn, en er moet een mogelijkheid zijn om de pomp door midel van de aan/uit knop van de PC in of uit te schakelen.

Ik heb begrepen dat de Eheim stil is, en met behulp van een relais aan je voeding valt te knopen waardoor hij samen met de PC aan en uit gaat.

Over de Hydor pomp kan ik op GOT vrijwel niks vinden. Is de pomp stil? Hoe gaat hij aan en uit?

Uit de specs begrijp ik dat ze allebei in ieder geval genoeg doorstroomsnelheid hebben (hoewel dit waarschijnlijk niks uitmaakt- radiator is belangerijker). Verder is de Hydor een stuk goedkoper dan de Eheim.

Als er andere pompjes zijn die ik kan overwegen hoor ik dat graag. Ik heb al besloten dat ik Eheim verkies boven de sicce pompjes.

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

die hydor is gevoelig voor bepaalde bewegingen waardoor de blauwe clip vooraan losschiet en daardoor lekt.
vastlijmen werkt iig niet goed :/

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Die Hydor ken ik niet, maar als je een goedkope pomp wil hebbe dan kan ik je een sicce pompje aanraden maar zoals je al zegt verkies je die boven een eheim. Een Eheim is wel een stuk betrouwbaarder, maar ook gelijk een stuk duurder.

Je kan ook de lokale aquarium zaak is inlopen, daar hebbe ze ook vaak onbekende merken die het toch goed kunnen doen.

Het aan en uit schakelen van de meeste pompjes gebeurt toch door de stekker in of uit het stopkontact te halen :) van elke pomp kan je de stekker er af knippen en er een relais tussen zetten. Op die manier kan je elke pomp tegelijk schakelen met je pc..

een andere mogelijkheid: schroef je voeding open en tap stroom af van de 220V lijn, die wordt geschakeld door het schakelaartje achter op je voeding. dan kan je hem daar mee aan en uit zetten.

en even over het overclocken: je kan je fsb ook omhoog gooien zonder dat je dividers hebt. je kan dan alleen niet zo heel ver gaan.. maar dat is gewoon even testen.

EDIT: je kan ook nog altijd even kijken op http://www.hydor.com/index_en.htm

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2003 12:15 ]

• Oxi

Oxi

De hydor ziet er trouwens zo uit na de inline-mod: http://www.oxipage.nl/got/voeding4.jpg
de stekker heb ik zelf veranderd zodat ik em zo in me voeding kan pluggen :)

• Soepster
Hmmm ik begin de Eheim 1046 (300l/h) 12 volt toch te overwegen- het enige dat me tegenhoudt is dat hij 25 euro duurder is dan de 1048, dat is teveel. Ook vraag ik me toch af of de temps nog OK blijven, ik overclock in ieder geval m'n Radeon core zover mogelijk, en als het kan duw ik ook de CPU zo ver mogelijk (zonder voltmods e.d.... ben niet zo'n tweaker) Zal hij ook minder geluid maken dan de 1048? Ik ga echt voor de stilte namelijk.

anyway, da's een beetje off-topic- Hoe zit het met het geluidsniveau van de Hydor?

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

• Oxi

Oxi

zowel de hydor als je eheim hoor ik niet.

ik heb thuis ook nog een gemodde eheim compact (1000l/u) liggen.. die maakt meer geluid en warmte dan het inline broertje schijnbaar maar toch.. ik hoor em niet boven me 2 dmax8/9 schijven uit. (liquid bearing dus)

stroomsnelheid maakt niet veel uit in waterkoeling maar ik vind 300l/u wel een beetje krap aan. zodra er een klein knikje komt of veel koelblokken komt er bijna niets meer uit :/

de hydor heeft 700l/u en dat is meer dan voldoende, ik merkte qua temperatuur geen verschil met me vorige 1000l/u eheim pomp.

[ Voor 40% gewijzigd door Oxi op 26-08-2003 13:07 ]

• Sedat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Sedat

Tweaker...

Oxigun... keek net op je website.. maar ik vroeg me af hoe je nu de extra stekker hebt gemaakt voor je pomp... ik wil dat ook graag maken.. ziet er gelikt uit.. Ik neem aan dat je pomp samen met de pc opstart?

• Soepster
Het wordt de Eheim. Ik heb nog geen kwaad woord over de Eheim pomp kunnen lezen.
Er is minder ervaring met de Hydor lijkt het. Ik lees hierboven over constructieproblemen dus ik sla die maar over, temeer ik voordelig aan een tweedehands Eheim setje kan komen.

• Oxi

Oxi

Sedat schreef op 26 August 2003 @ 13:14:
Oxigun... keek net op je website.. maar ik vroeg me af hoe je nu de extra stekker hebt gemaakt voor je pomp... ik wil dat ook graag maken.. ziet er gelikt uit.. Ik neem aan dat je pomp samen met de pc opstart?
Hij schakelt samen met de voeding. Als ik alleen een powerdown doe op me pc dan blijft de pomp draaien, zet ik de knop achterop de voeding uit dan gaat ook de pomp uit.
Oplossing staat in hier: [rml]unicorn7 in "[ PSU] Hoe schakelen"[/rml]
Het draait nu al een dag en het werkt heel lekker, ook dat die draad zo uit de voeding komt staat heel netjes en is dus goed weg te werken :)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb ook de Hydor en hij is echt heel erg stil en pompt meer dan hard zat. Van losschietende klemmen heb ik nog geen last gehad.
\/ \/ daarnaast kun je 'em bij een bepaalde IA op laupro voor 20 euro krijgen
[/reclame]

[ Voor 4% gewijzigd door MM op 26-08-2003 19:16 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Oxi

Oxi

Ik heb em nog uit mafkees #3 en ik heb er Jupiler al over aangesproken. Die had toen van 1 andere dezelfde problemen gehoord.
Of ie nou nog lekt of niet meer maakt niet uit, ik vertrouw em niet meer en ga em dus inbouwen in een reservoir :(

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Sedat schreef op 26 August 2003 @ 13:14:
Daar hebben ze hele mooie relais voor uitgevonden. Gewoon ff naar de lokale electroboer lopen en vragen "ik wil een 220V pomp aan kunnen schakelen met 12V" Voor een paar eurrie krijg je dan een relais wat precies doet wat je wilt.

Use the Search Luke...

• Oxi

Oxi

Dat is niet wat ik wilde, dat heb ik in dat topic dat ik hierboven postte ook al gezegd. Hij doet PRECIES wat ik wil en daar heb ik geen extra relais voor nodig :/

en nu weer ontopic plz :P

• Sedat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Sedat

Tweaker...

Dan ga ik ook maar eens een 12 volt relais kopen en modden in mijn voeding...

Verwijderd

Oxigun schreef op 26 augustus 2003 @ 12:06:
die hydor is gevoelig voor bepaalde bewegingen waardoor de blauwe clip vooraan losschiet en daardoor lekt.
vastlijmen werkt iig niet goed :/
Moet je ns 3M siliconen vloeibare pakking gebruiken, werkt echt wel.

• Oxi

Oxi

Het is een losse as met dop en daar overheen zit een clip die je met 1 slag vastzet. ik heb die clip gewoon met epoxy vastgelijmd zodat ie niet meer open kon. in principe zou ie dan dicht moeten zitten maar dat viel tegen :(
achteraf gezien had ik em beter helemaal dicht kunnen lijmen ja

Pagina: 1