Toon posts:

[ROUTER] MSN Bestandsoverdracht verkeer (zeer) langzaam.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het verhaal
Ik heb sinds vrijdag (22 aug 2003) een router, de router functioneerd bijna perfect.
Ik gewoon gebruik maken van alles wat ik wil(zover ik weer dan), alleen ik heb een probleem bij het versturen/ontvangen van bestanden in MSN. En soms vind ik de responsetime erg bagger.
Dit probleem treed op op alle pc's hier in huis.

Het versturen van een plaatje van 50kb dat duurde vroeger iets van 2 seconde, nou gooit hij in die tijd maximaal 1kb naar de andere gebruiker via msn.

Het interne netwerk werkt wel op volledige snelheid. Bestanden downloaden vanaf de huisfileserver/httpserver gaat gewoon met volledige snelheid. 800KB/s a 1MB/s.
Ook het verkeer tussen de andere pc's is het intranet wel snel, dus het probleem zit hem echt in de router.

De tests
De tests zijn uitgevoerd op de volgende twee websites en komen (ongeveer) overeen.
http://www.speedtest.nl
http://www.mordax.nl

Zonder router:
Up: 14 a 16kb/s
Down: 250 a 350kb/s
Con/min: +/- 1250

Met router:
Up: 14.5kb/s
Down: 281.9kb/s - 343.0kb/s
Con/min: 434

De configuratie/hardware
• Internet: @home breedband
• Kabelmodem: Com21(laag model)
• Router: Sitecom xDSL/CABLE Broadband router 4S (een DC-202 om presies te zijn), en de firmware van de router heb ik geupdate(nu "Version 1.6 Release 30"). Dit probleem was er dus ookal VOOR de firmwareupdate.

code:
1
2
3
4
5
internet---router-------PC Beneden
                  |
          CNet 8900 10mb hub (19")
           |              |
    P1 150 Server      Mijn PC

De CNet hub(12 poorts) staat op mijn kamer omdat ik maar 1 kabel naar boven heb en toch mijn server wil.
Vedder zijn alle kabels offisheel cat5 en geheel goed geknepen(heb tester), en dandaarbij het werkte goed zonder router.

Het netwerk is vedder geheel normaal, en werkt goed. De ip adressen draaien op 10.0.0.x ipv 192.168.0.x, dit had ik gedaan voor de grap.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef het topic een kleine duw, want op de tijd dat ik poste was niet echt iemand aanwezig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 18:14:
Ik geef het topic een kleine duw, want op de tijd dat ik poste was niet echt iemand aanwezig.
liever niet binnen 24uur kicken!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 09:27

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als ik de boel poortmap op mijn server, dan heb ik ook dit 'probleem'. Ik neem overigens aan je de MSN/Windows Messenger bedoelt ;).

Ik denk zelf dat het een beperking in de client is, via ICQ gaat het bijvoorbeeld wel rap bij mij. Heb je het al met Trillian oid geprobeerd?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 18:16:
liever niet binnen 24uur kicken!
offtopic:
en ditsoory reacties mogen ook niet.
LauPro schreef op 26 August 2003 @ 18:41:
Als ik de boel poortmap op mijn server, dan heb ik ook dit 'probleem'. Ik neem overigens aan je de MSN/Windows Messenger bedoelt ;).

Ik denk zelf dat het een beperking in de client is, via ICQ gaat het bijvoorbeeld wel rap bij mij. Heb je het al met Trillian oid geprobeerd?
Trillian komt er dus niet op, hij vernachelt je msn lijst, vorige keer was ik al mijn contacten kwijt.

Vedder heb ik een paar dingen ingesteld in de router, naar mijn pc mag je met alle poortjes(geen blocks), TCP en UDP. Vanuit de pc beneden mag je alles behalve Kazaa / WinMX / etc.
Ik zal zo eens een DMZ installeren naar mijn pc toe, mischien werkt het dan wel.

[edit]
Alleen die DMZ kan niet blijven, gezien dat iedereen evenveel moet kunnen in het netwerk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2003 20:09 ]

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Hmm welke MSN versie hebben we het over, 6.0 ?
Ik heb namelijk pcies het zelfde met MSN 6, meschien komt dit omdat deze een andere set poorten gebruikt en ook niet direct meer verbinding maakt met die andere pc, maar via een hotmail serv gaat.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 19:30
krijg je geen peer-to-peer verbinding meer met MNS 6.0? ik heb dus ook dit probleem op het interne netwerk.. Meestal resulteerd dit in annulatie van de filetransfer..

naar buiten toe gaat het filesharen we gewoon goed (16Kbps)

Verwijderd

Topicstarter
SithWarrior schreef op 27 August 2003 @ 10:19:
Hmm welke MSN versie hebben we het over, 6.0 ?
Ik heb namelijk pcies het zelfde met MSN 6, meschien komt dit omdat deze een andere set poorten gebruikt en ook niet direct meer verbinding maakt met die andere pc, maar via een hotmail serv gaat.
Dit probleem gaat idd via MSN 6.0, ik zal eens kijken in de help van Microsoft die link krijg ik iedere keer met bestanden versturen. Ik zal daar eens gaan zoeken.
Als ik het daar niet kan vinden dan zet ik tijdelijk een DMZ naar mijn pc en lees daarna de routerlogs uit.
Cereal schreef op 27 August 2003 @ 10:24:
krijg je geen peer-to-peer verbinding meer met MNS 6.0? ik heb dus ook dit probleem op het interne netwerk.. Meestal resulteerd dit in annulatie van de filetransfer..

naar buiten toe gaat het filesharen we gewoon goed (16Kbps)
Volgends mij draait het nog wel op P2P verbinding.

1) Microsoft zou veelsteveel datatraffic krijgen daardoor(terabytes aan data).
2) Via het interne netwerk kan ik nogsteeds bestanden verstruren via msn(ik en zusje aangemeld en dan versturen). Dit met ongeveer 1MB/s. Dus het zit hem echt in de router en wat daar is ingesteld.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 10:28 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Maak van buiten naar binnen een portmap aan voor de poorten 6891 tot 6900 wijzend naar de pc waarop je filetransfert.

Wat doet ie dan ?

Het kan zo zijn dat je send partner dit ook moet doen.

Dit was namelijk de oplossing met MSN5 en die werkt ook nog met 6 alleen kan 6 ook sturen zonder die portmaps alleen gaat ie dan klagen over de speed

Verwijderd

Topicstarter
raymonvdm schreef op 27 August 2003 @ 23:21:
Maak van buiten naar binnen een portmap aan voor de poorten 6891 tot 6900 wijzend naar de pc waarop je filetransfert.

Wat doet ie dan ?
• Ik heb een DMZ geinstalleerd naar mijn pc toe(alle poortjes naar mijn pc richten), dan filetransfer maakt niets uit.

• MSN heeft proxy support, alleen als ik de proxy instel op mijn routerip dat helpt niet(was te proberen, ik weet toch dondersgoed dat dat niet ging werken).

• Poortjes 6891-6900 naar mijn pc portmappen helpt wel, ongeveer 12kb/s download vanaf iemand anders(ipv 1kb/uur ;) ).
Zou ik b.v. poortjes 6891-6894 naar mijn pc kunnen toekennen en dan 6895-6898 tot de pc beneden, dan de laatste 2 voor de pc op zolder zonder problemen?
Ik zag btw wel met die poortmap aan dat ik geen bestanden kom versturen en zonder wel :?

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09

SkyStreaker

Move on up!

Ik heb trouwens ook een vraagje - Ik heb een Q-TEC Routertje. Sinds ik dat ding heb gaat Kazaa met d/l ERG ERG traag. Zo brak heb ik het nog niet gehad. Enige ideeen waaraan dit kan liggen?

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik heb deze router ook (zelfde firmware), en het gaat zonder problemen hier op een XS4ALL Basic lijn.
[list]• Ga eens in de websetup naar 'Advanced', en dan onder het kopje 'Advanced Configuration' naar 'Options'. Vink daar dan 'Enable UPnP Services' en 'Allow configuration changes through UPnP' aan. Als je XP, ME (en ik dacht ook 2000) hebt krijg je een melding dat er een Residintial Gateway is gevonden.
Deze optie stond bij mij na de firmware upgrade uit, ook al werkte filesenden bij jou niet voor de upgrade kan je het wel proberen natuurlijk :)
• Volgens het schema'tje in je beginpost heb je nog een hub tussen je PCs en de router inhangen, heb je de problemen ook nog als je je PC direct aan de router verbind?

tranztaz: MSN problemen met een Sitecom tegen Kazaa problemen met een Q-Tec, dat is denk ik niet helemaal te vergelijken...

Verwijderd

Topicstarter
Rafe schreef op 29 August 2003 @ 19:39:
[knip]
• Ga eens in de websetup naar 'Advanced', en dan onder het kopje 'Advanced Configuration' naar 'Options'. Vink daar dan 'Enable UPnP Services' en 'Allow configuration changes through UPnP' aan. Als je XP, ME (en ik dacht ook 2000) hebt krijg je een melding dat er een Residintial Gateway is gevonden.
Deze optie stond bij mij na de firmware upgrade uit, ook al werkte filesenden bij jou niet voor de upgrade kan je het wel proberen natuurlijk :)
Residintial Gateway is aangezet, alleen ik krijg nergens een melding van. En ik zie hem niet staan bij "Netwerkomgeving".
Waar zou die tezien moetten zijn?
(Niet te zien op WinXP en Win2k)
[quote]
• Volgens het schema'tje in je beginpost heb je nog een hub tussen je PCs en de router inhangen, heb je de problemen ook nog als je je PC direct aan de router verbind?
code:
1
2
3
4
5
6
Router poort 1 -> Pc beneden
Router poort 2 -> Hub mijn kamer poort 1

Hub mijn kamer poort 1 -> Router
Hub mijn kamer poort 2 -> Server
Hub mijn kamer poort 3 -> Mijn pc

Het maakt niet uit ofdat ik achter die hub hang, want dit probleem heb ik beneden ook namelijk, dus overal achter de router.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09

SkyStreaker

Move on up!

Rafe schreef op 29 August 2003 @ 19:39:

tranztaz: MSN problemen met een Sitecom tegen Kazaa problemen met een Q-Tec, dat is denk ik niet helemaal te vergelijken...
/me Ik had meer zoiets van het gaat over bestandsoverdracht/verkeer, dus het past wel, dacht ik.... Nou ja, excuses :)

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

Pagina: 1