[debian] Installatie naar de knoppen door apt-get upgrade

Pagina: 1
Acties:

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Hallo,

Ik zit nogal met een probleem en hoop dat jullie een oplossing weten :(

Laatst draaide ik weer eens apt-get update ; apt-get upgrade maar halve wegen het installeren van de packages rebote mijn pc spontaan. tijdens het opstarten dik veel fouten en ook X starte niet meer op. Inloggen ging nog wel, ik snel weer een apt-get upgrade draaien om alles af te maken. Mooi niet dus :(

Eerst moest ik dpkg --reconfigure -a doen.

Gedaan en er vliegt an alles op het scherm en op laatst van alles onleesbaar en verknalt daarmee me huidige console.

Voor de rest kan ik amper een programma starten of ik krijg:
Cannot execute binary file (zijn wel aanwezig) of
hij kan een library niet gebuiken omdat de ELF headers invalid zijn.

Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat me systeem weer fatsoenlijk doet zonder een nieuwe install ? :(

Systeem:
Debian unstable
kde3.1.3

Alvast bedankt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:20
Je zult met de hand die kapotte pakketten moeten downloaden en dan met dpkg -i dat ding installeren. Verder denk ik dat je apt boel een beetje over de zeik is, kan je fixen door dselect te draaien, voor update te kiezen en dan te exitten.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Hmm fijn dat apt-get :(

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ja, stom programma dat niet rekening houdt met stroomuitval ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 15:17

Valium

- rustig maar -

eppie schreef op 25 August 2003 @ 22:39:
[..]
Laatst draaide ik weer eens apt-get update ; apt-get upgrade maar halve wegen het installeren van de packages rebote mijn pc spontaan. tijdens het opstarten dik veel fouten en ook X starte niet meer op. Inloggen ging nog wel, ik snel weer een apt-get upgrade draaien om alles af te maken. Mooi niet dus :(

Eerst moest ik dpkg --reconfigure -a doen.

Gedaan en er vliegt an alles op het scherm en op laatst van alles onleesbaar en verknalt daarmee me huidige console.

Voor de rest kan ik amper een programma starten of ik krijg:
Cannot execute binary file (zijn wel aanwezig) of
hij kan een library niet gebuiken omdat de ELF headers invalid zijn.

Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat me systeem weer fatsoenlijk doet zonder een nieuwe install ? :(

Systeem:
Debian unstable
kde3.1.3

Alvast bedankt.
Tsja, een reboot tijdens een installatie van kritieke pakketten is over het algemeen funest. Dat heb jij nu mogen ervaren. Tip: zorg ervoor dat je PC wat stabieler wordt. Dat scheelt je een hoop gezeik.
Dit is een probleem waar apt-get niets aan kan doen. Je HD is gewoon verneukt. Het heeft geen zin om programma's af te zeiken terwijl je zelf de oorzaak bent van de problemen.

Nu dat gezegd is, kan ik je dit het beste aanraden:
installeer het basisgedeelte opnieuw (libc6, dpkg en apt) met de hand. via een knoppix-cdtje of een ander bootcdtje kun je zo bij je systeem.
Als je die basis weer goed werkend hebt moet je je pakketten alsnog repareren met dpkg --configure -a. Als hij raar gaat doen breek je hem af en kun je het beste even kijken of de files die hij inleest wel helemaal goed zijn (die staan in /var/lib/dpkg). Desnoods kun je nog de files vervangen door de originelen uit de archieven te halen (/var/cache/apt/archives/).

Als dat gebeurd is kun je de pakketten allemaal repareren door een lijst van je geinstalleerde pakketten te pakken en een apt-get install *ALLE PAKKETTEN* --reinstall te doen (of een apt-get autoclean && dpkg -i /var/cache/apt/archives/*.deb)

• eppie
  • Niet online
(overleden)
door Valium heb ik weer heel wat aan de gang gekregen thx daar voor :)

Maar nu heb ik nog vaak dat hij met configgen van sommige packages fouten krijg met ldconfig en gelinkte library's. Permission denied staat er dan terwijl ik als superuser werk.

Nou dacht ik zal wel eens fsck moeten draaien maar als ik dat run op me reiserFS krijg ik een melding dat dat nog niet geimplementeerd is. is daar wat anders voor?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ldconfig: Cannot lstat /usr/lib/libbonobo.so.2: Permission denied
ldconfig: Cannot lstat /usr/lib/libORBitutil.so.0.5.17: Permission denied
ldconfig: Cannot lstat /usr/lib/libpng.so.2: Permission denied
ldconfig: Cannot lstat /usr/lib/libgdk_pixbuf.so.2.0.0: Permission denied
ldconfig: Cannot lstat /usr/lib/libpng10.so.0: Permission denied
ldconfig: Cannot lstat /usr/lib/libbonobo-print.so.2: Permission denied
ldconfig: Cannot lstat /usr/lib/libwnck-1.so.4.5.0: Permission denied
ldconfig: Cannot lstat /usr/lib/libstartup-notification-1.so.0: Permission denied

[ Voor 42% gewijzigd door eppie op 26-08-2003 18:38 ]

Pagina: 1