Iets printen wat niet kopieerbaar is

Pagina: 1
Acties:
  • 2.736 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 12:36
Mogguh :P

Even een vraagje:

Ik moet binnenkort een ledenkaart gaan printen voor een vereniging waar ik bij zit, alleen 2 problemen: Ze mogen niet zo maar te kopieren zijn en ze moeten gepersonaliseerd zijn (dus naam, fototje erop e.d.)

Het liefst wil ik deze zelf uit kunnen printen. Weet iemand hier een manier voor?

Ook heb ik iets opgevangen over chip-/magneetkaarten maar zijn deze ook zelf te printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 16:02
Als het door jouw te printen is, is het door een ander na te maken/te kopieren.
Tenzij je met gemerkt papier/watermerken (en dan niet die geprinte) gaat werken.

Edit:
Over die chip/magneet kaarten:
Informeer eens bij een beveiligingsbedrijf in de buurt hoe het precies zit met die dingen (je zult iets nodig hebben om mee te controleren of de pasjes echt zijn), en wat de kosten er van zijn. Je kan er dan zelf natuurlijk altijd iets op printen.
Er zijn ook printbare pasjes, waarbij je dus op het plastic print, alleen heb je daar volgens mij weer speciale printers voor nodig.

[ Voor 57% gewijzigd door Brede P op 25-08-2003 22:12 ]

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Je kan van die "knijpstempels" kopen, dan duw je een soort relief in een stuk papier, misschien is dat een optie. Thuis iets printen wat niet nagemaakt kan worden wordt
een moeilijk lijkt mij.

Kroegbaas gebruikte die dingen voor z'n bierkaarten

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 50683 op 25-08-2003 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
Op bus-kaarten had je altijd aan de zijkant een speciaal soort patroon van streepjes, dat als beveiliging tegen copyeren diende. Als je het kopieerde, stond er duidelijk te lezen van boven naar onder "Ongeldig" of zoiets. Misschien is dat een idee voor je ledenkaart?

EDIT:
wfvn beschrijft deze methode een stukje hieronder wat duidelijker...

[ Voor 15% gewijzigd door StarTAC op 25-08-2003 22:29 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 15:21
je kan iets speciaals erin printen, wat de meeste niet weten, dan is het al lastiger, je plakt daarnaast een blinkende stikker erop(net als bij het geld was). dan is het ook lastiger.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
BredeP schreef op 25 August 2003 @ 22:10:
Als het door jouw te printen is, is het door een ander na te maken/te kopieren.
Tenzij je met gemerkt papier/watermerken (en dan niet die geprinte) gaat werken.
Opzich kan het wel want TPG doet het ook met die zelf te maken postzegels, alleen nu even kijken hoe enzo.

Watermerk had ik idd nog niet aan gedacht (dom van mij)...
Anoniem: 50683 schreef op 25 August 2003 @ 22:10:
Je kan van die "knijpstempels" kopen, dan duw je een soort relief in een stuk papier, misschien is dat een optie. Thuis iets printen wat niet nagemaakt kan worden wordt
een moeilijk lijkt mij.

Kroegbaas gebruikte die dingen voor z'n bierkaarten
Dit is opzich best een mooie optie maar de kaartjes worden wel in plastic gesealed daarna, voel/zie je dit dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Misschien eerst sealen, dan knijpen? Dat zou ik zo niet weten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
kevinp schreef op 25 August 2003 @ 22:12:
je kan iets speciaals erin printen, wat de meeste niet weten, dan is het al lastiger, je plakt daarnaast een blinkende stikker erop(net als bij het geld was). dan is het ook lastiger.
Een hologram sticker oid, mja is ook een goeie optie :) Ik neem hem even onder beraad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Laatst online: 22:43

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Alles valt te 'kopiëren' uiteraard.

Maar een betrekkelijk eenvoudige manier die het 'kopiëren' op een kopiëerapparaat tegen kan gaan is de methode die ze gebruiken bij bijvoorbeeld uittreksels van het bevolkingsregister (meen ik).

Als je daar een kopie van draait, krijg je op de kopie allemaal woorden 'kopie' te zien.

Dit komt door een bepaald raster wat is aangebracht op het origineel.

Door het verschil in resolutie van het kopiëer apparaat en de gebruikte resolutie van het origineel, komen die letters tevoorschijn.
Wellicht dat zoiets je aanstaat?
Mja, daarmee heb je de boel uiteraard nog lang niet waterdicht.

[geinmode]
Ga anders in de leer bij een 'briefgeldontwerper'
[/geinmode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
wfvn schreef op 25 August 2003 @ 22:20:
Alles valt te 'kopiëren' uiteraard.

Maar een betrekkelijk eenvoudige manier die het 'kopiëren' op een kopiëerapparaat tegen kan gaan is de methode die ze gebruiken bij bijvoorbeeld uittreksels van het bevolkingsregister (meen ik).

Als je daar een kopie van draait, krijg je op de kopie allemaal woorden 'kopie' te zien.

Dit komt door een bepaald raster wat is aangebracht op het origineel.

Door het verschil in resolutie van het kopiëer apparaat en de gebruikte resolutie van het origineel, komen die letters tevoorschijn.
Wellicht dat zoiets je aanstaat?
Mja, daarmee heb je de boel uiteraard nog lang niet waterdicht.

[geinmode]
Ga anders in de leer bij een 'briefgeldontwerper'
[/geinmode]
Euh, mja opzich mooie manier, alleen 1 probleem: Hoe maak je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Laatst online: 22:43

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Kix@$$ schreef op 25 August 2003 @ 22:22:
[...]

Euh, mja opzich mooie manier, alleen 1 probleem: Hoe maak je zoiets?
Afkijken van een origiineel :P

Serieuzer:

Als je iemand weet die een papier heeft die zoiets heeft, dan zou je het goed kunnen bestuderen.
Ik weet in ieder geval nog dat het bestaat uit 'grijstint zeshoeken' met in die zeshoeken dus een 'grijstint' die bestaat uit allemaal dunne grijze lijntjes. Af en toe zit er verschil in de afstand van die lijntjes.

Een nauwkeurige printer zal mogelijk net op de juiste resolutie ook zo'n lijntjespatroon kunnen printen wat bij het kopiëerapparaat niet kopiëerbaar is.

Maar ik denk dat dat een kwestie van experimenteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

maak een Raster van blokjes horizontale en vertikale lijnen dun op elkaar. Kopieer machines kunnen daar niet goed mee overweg, een kopie laat duidelijke blokjes zien, terwijl het orgineel een egale grijstint vertoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
door een relief in het papier te maken zal bij het scannen/kopiëren het veld volledig zwart zijn, de preciese techniek ken ik echter ook niet

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53260

De OV-jaarkaart heeft volgens mij ook zoiets. Als je heel goed kijkt zie je in de linker bovenhoek meerdere malen 'VALS' staan. Zal me niks verbazen als dat op kopieen ook duidelijker naar voren komt.

owja, het doet me denken aan een Moiree patroon.... Misschien kun je daar een op Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
probeer maar eens met dit plaatje, ff snel gemaakt...print 'm uit op 600 dpi en scan hem in op de normale 150-300dpi....merk hier met uitzoomen al dat de text naar boven komt....

Afbeeldingslocatie: http://www.izi-games.com/ftp/kopie.png

de truuk is 2 lagen gebruiken....onderste laag eerst met gaussian noise vullen, dan toplaag text maken, die selecteren en vullen met uniform noise (photoshop in dit geval gebruikt)...bij het scannen wordt de boel in 't ootje genomen en duikt de tekst op.

heb tekst laag trouwens met 'color burn' en 42% opacity eroverheen liggen

en anders dit principe: (met dank aan wfvn)

Afbeeldingslocatie: http://www.izi-games.com/ftp/kopie1.png

[ Voor 25% gewijzigd door MissingDog op 26-08-2003 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Denk ook eens aan de OV kaart. Die is bestaat gewoon uit 2 delen met alu folie er tussen. Knip je in de voorkant gewoon een paar gaten en dan laat je dat er doorheen komen en dan sealen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Of gewoon heel simpel, gebruik glanspapier. Je kunt dit papier gewoon kopen bij de betere copy shop. Natuurlijk is dit na te maken op de computer, maar dat voorkom je toch niet. Kopieren sluit je er iig alvast mee uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixi
  • Laatst online: 20:22

ixi

Als het om een grote hoeveelheid gaat kan je ook overwegen het te laten drukken. Als je een zware papiersoort pakt en dan de drukker er een heel fijn patroon of stans in laat zetten maak je het voor de kopieerders al wat minder aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90876

Afhankelijk van hoe ver je wilt gaan met beveiligen:

1: printen op rood/roze papier, dan kan bijna geen enkele kopieermachine er nog chocola van maken, en met een scanner en printer ben je er ook nog even zoet mee en moet je nog behoorlijk goede spullen hebben als je er:

2: Ook nog eens een grijstint op print, liefst tussen de 20-30% dekking (zie dan maar eens het rood er met de toverstaf uit te halen, kan wel, wordt heeeel lastig..).

3: print iets op de voor en achterzijde wat exact tegen elkaar aansluit (controleren door vouwen, kijk eens naar briefgeld hoe ze dat doen) iemand die niet in de gaten heeft dat dit een beveiliging is maakt de hele boel na en valt glashard door de mand. Je moet wel een vrij nauwkeurige printer hebben hiervoor, de meeste Epsons kunnen dat wel (uit ervaring) HP wordt wat lastiger denk ik, maar nooit met een duurdere HP gewerkt, dus misschien dat die dat wel kunnen.

4: Op alle kaartjes met een stempeltje een afdruk maken met onzichtbare UV inkt (fop/feest winkel kan je iets dergelijks kopen geloof ik, het is iig. verkrijgbaar als stempelkussentje). Let wel op dat je ALLES stempelt, beetje lullig als je iemand voor leugenaar uitmaakt als hij gewoon een officieel document (kaartje?) heeft gekocht

Verdere (goede) opties hebben andere tweakers je al aan geholpen. Welke ik beschrijf is vrij simpel. Mischien die icm. zo'n nepwatermerkstempel ?

Let wel op met beveiliging dmv. lijnenspel/raster als dat je enige beveiliging is, iedere scanner/printer combo die even goed (qua resolutie) of beter is dan die van jou zal het makkelijk namaken... 8)

edit:

Even een kleine toevoeging. De beste beveiliging voor pasjes (beetje overheen gelezen duh |:( ) is natuurlijk gewoon een database met uitgegeven pasjes, naam foto ed. Ieder pasje een uniek nummer geven, een eenvoudige beveiliging in het "drukwerk (gewoon drempelverhogend) en een PC'tje aan de deur als de leden ergens binnen moeten waar ze dat pasje voor nodig hebben. Goede drukwerkbeveiliging (hologrammen ed.) wordt gewoon te duur tenzij je echt veel pasjes nodig hebt laten we zeggen >1000 )

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 90876 op 26-08-2003 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Anoniem: 90876 schreef op 26 augustus 2003 @ 00:59:

[...]
4: Op alle kaartjes met een stempeltje een afdruk maken met onzichtbare UV inkt (fop/feest winkel kan je iets dergelijks kopen geloof ik, het is iig. verkrijgbaar als stempelkussentje). Let wel op dat je ALLES stempelt, beetje lullig als je iemand voor leugenaar uitmaakt als hij gewoon een officieel document (kaartje?) heeft gekocht
Je brengt me op een ander goed idee -> als TS een printer heeft met inktpatroon+kop geintegreerd....dan kan hij wellicht 1 van de kleurenvakken legen om UV-inkt (verdund) in het reservoir te stoppen, zodat hij UV-responsive kan printen. Uiteraard GEHEEL OP EIGEN RISICO :)
Let wel op met beveiliging dmv. lijnenspel/raster als dat je enige beveiliging is, iedere scanner/printer combo die even goed (qua resolutie) of beter is dan die van jou zal het makkelijk namaken... 8)
Voor een extra beveiliging met bijvoorbeeld het 'noisevak' wat ik demonstreerde is het wellicht een beter idee om dat vak in een aparte print-pass uit een laserjet of dye-sublimator te laten rollen, zodat die beveiliging niet uit droplets, maar uit echte vlakken bestaat die tevens op een duidelijk zichtbare wijze 'bovenop' het papier liggen ipv zoals inkjet inkt 'in' het papier print.
1: printen op rood/roze papier, dan kan bijna geen enkele kopieermachine er nog chocola van maken, en met een scanner en printer ben je er ook nog even zoet mee en moet je nog behoorlijk goede spullen hebben als je er:

2: Ook nog eens een grijstint op print, liefst tussen de 20-30% dekking (zie dan maar eens het rood er met de toverstaf uit te halen, kan wel, wordt heeeel lastig..).
Tevens is deze tip om met rood materiaal te werken een hele goede...het is en blijft een rotkleur, sowieso alle fijne gradaties van een mengkleur zijn moeilijk, misschien een blokken-kleurverloop met een extreem fijn raster erin oid, hiermee gaat menig scanner/copier op z'n achterwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door MissingDog op 26-08-2003 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-06 16:30

Bosmonster

*zucht*

Als jij het al op je eigen systeempje kan maken en uitprinten, waarom zou iemand anders dat dan niet net zo makkelijk kunnen namaken? :)

Is het idee van niet-print-en-kopieerbare afbeeldingen niet juist dat het gedrukt wordt met kleuren en op een precisie die printers/kopieerapparaten niet aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
MissingDog schreef op 25 August 2003 @ 22:43:
probeer maar eens met dit plaatje, ff snel gemaakt...print 'm uit op 600 dpi en scan hem in op de normale 150-300dpi....merk hier met uitzoomen al dat de text naar boven komt....

[afbeelding]

de truuk is 2 lagen gebruiken....onderste laag eerst met gaussian noise vullen, dan toplaag text maken, die selecteren en vullen met uniform noise (photoshop in dit geval gebruikt)...bij het scannen wordt de boel in 't ootje genomen en duikt de tekst op.

heb tekst laag trouwens met 'color burn' en 42% opacity eroverheen liggen

en anders dit principe: (met dank aan wfvn)

[afbeelding]
Tnx! Die eerste doet het hier alleen niet, maar die 2de wel. Alleen nu mijn vraag hoe je die hebt gemaakt, want ik ga ervan uit dat je al die lijntjes niet met de hand hebt getrokken :?
Bosmonster schreef op 26 augustus 2003 @ 09:28:
Als jij het al op je eigen systeempje kan maken en uitprinten, waarom zou iemand anders dat dan niet net zo makkelijk kunnen namaken? :)

Is het idee van niet-print-en-kopieerbare afbeeldingen niet juist dat het gedrukt wordt met kleuren en op een precisie die printers/kopieerapparaten niet aankunnen?
Sja, als je zo gaat kijken is alles na te maken, maar je kan er wel zoveel mogelijk tegen doen. De mensen van de club zijn ook geen hoge pieten in de fraude maar we kunnen het ze natuurlijk wel lastig maken.

Zo'n lidmaatschapskaart is straks geld waard en als je er 10 dagen over doet om na te maken dan koop je die kaart wel enzo.

[ Voor 29% gewijzigd door Kix@$$ op 26-08-2003 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-06 16:30

Bosmonster

*zucht*

Kix@$$ schreef op 26 August 2003 @ 09:29:
[...]

Tnx! Die eerste doet het hier alleen niet, maar die 2de wel. Alleen nu mijn vraag hoe je die hebt gemaakt, want ik ga ervan uit dat je al die lijntjes niet met de hand hebt getrokken :?
Die eerste doet het niet? Gewoon een brei met kleuren pixels :) Als je die kopieert staat er ook kopie als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
Bosmonster schreef op 26 augustus 2003 @ 09:30:
[...]

Die eerste doet het niet? Gewoon een brei met kleuren pixels :) Als je die kopieert staat er ook kopie als het goed is.
Nopes, als ik hem inscan met scanner krijg ik gewoon leuke brei met kleuren pixels. :P
Ik zal hier wel een hele goeie scanner hebben ofzo (Oud HP ding van 5 jaar oud ofzo :X :P)

[ Voor 13% gewijzigd door Kix@$$ op 26-08-2003 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-06 11:42

samo

yo/wassup

Wat je ook zou kunnen doen is eigenschappen van apparaten gebruiken die niet iedereen thuis heeft staan.
Bijvoorbeeld deels kaartjes drukken.
Maar je zou ook gebruik kunnen maken van een thermische printer. Deze heeft toch een andere opdruk, en is bijvoorbeeld erg goed om streepjescodes mee af te drukken. Ik denk dat je met zo'n printer ook beter de optische effecten kan printen.

En als je je producten toch sealed, kan je een aparte voor en achterkant printen, en aan de binnenkant in erg licht grijs een soort handtekening maken. Deze zou je normaal niet zien, maar als je vermoed dat iemand een vals pasje heeft, maak je deze open en kijk je of de text aan de binnenkant staat. Wel zorgen dat het niet doorzichtig is...

ti's maar een idee... :-)

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar_e
  • Laatst online: 16-05-2024
Je zou ook een gat in de kaart kunnen maken en in dat gat een stukje doorzichtig folie met een soort teken er op.

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16514

Je kunt plastic cards zelf printen (en eventueel magneet, chip, contactless coderen). Hiervoor dien je wel de beschikking over een card printer te hebben. (zie www.evolis.com voor info)

Een kleurenprinter is verkrijgbaar vanaf Eur 2450,00. De plastic pasjes gaan per 500 en kosten rond de EUR 100,00. Een ribbon om 200 passen in kleur te kunnen beprinten kost EUR 80,00.

Het is ook mogelijk om Hologramstickers op de pasjes te drukken.

Als je het nog verder wilt dicht timmeren kan je gebruik maken van een barcode, magneetstrip of chip. Alleen moet je dan wel van visuele controle overstappen op geautomatiseerde toegangscontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Waarom is het niet mogelijk om te verifieren of iemand daadwerkelijk bij de vereniging hoort dankzij een database waar elk lid in staat, icm met foto? Als je ook op het pasje een foto hebt lijkt het mij vrij onzinnig om de kosten per pasje hoger te laten zijn dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16514

Lijkt mij dat het ook ligt aan het gebruik en de hoeveelheid personen, enz. En hoeveel de toegang tot de vereniging waard is :). Het nazoeken van iemands gegevens is tijdrovend en er moet altijd iemand voor aanwezig zijn die niet veel andere taken kan hebben.

Je kan ook geen pas gebruiken maar biometrie. Vingerafdruk vast leggen en scannen bij de ingang. Kost niet eens zoveel, je hebt alleen geen mogelijkheid tot visuele controle.

Er zijn heel veel mogelijkheden om iets te beveiligen wat met het oog gecontroleerd wordt, maar de kwaliteit van de machines die thuis op de computer zijn aangesloten wordt ook steeds hoger. Kleurenlaserprinters zijn tegewoordig ook zo duur niet meer en daar komen verbluffendekwaliteit prints uit hoor......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

MissingDog schreef op 26 augustus 2003 @ 01:18:
[...]

Je brengt me op een ander goed idee -> als TS een printer heeft met inktpatroon+kop geintegreerd....dan kan hij wellicht 1 van de kleurenvakken legen om UV-inkt (verdund) in het reservoir te stoppen, zodat hij UV-responsive kan printen. Uiteraard GEHEEL OP EIGEN RISICO :)
Dat is wel een strak plan :) Is kijken of ik nog een ouwe hp cartridge heb liggen, kan je weinig mee slopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-06 14:43
Kix@$$ schreef op 25 August 2003 @ 22:08:
Ook heb ik iets opgevangen over chip-/magneetkaarten maar zijn deze ook zelf te printen?
Ligt er aan wat je er mee wilt gaan doen, maar als je het puur toe wil passen omdat het moeilijker na te maken is, maak je dan niet al te veel illusies:

Ik heb thuis een prachtige, nauwelijks van echt te onderscheiden collegekaart liggen. High-res ingescand, op hoge kwaliteit uitgeprint, chip van een telefoonkaart gepulkt en er op geplakt, het geheel op een oude telefoonkaart geplakt voor de stevigheid, gesealed met dun kaftpapier, en ik kwam er heel makkelijk overal mee binnen. Hij is wel dikker dan een normale kaart maar dat merk je alleen als je 'm in de jand houdt. En hij glimt wat meer, maar als je weet wat studenten allemaal met hun collegekaarten doen, is daar ook nog wel een smoes omheen te verzinnen (in m'n voorraad vaseline gevallen oid).

Ik ben inmiddels wat te oud om voor student door te gaan, maar enfin, zulke kaarten zijn voor sommige doeleinden makkelijk te na te maken.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:36

alienfruit

the alien you never expected

Gewoon laten verplichten dat ze een chip in hun voorhoofd laten implanteren, net zoals ze bij honden doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
Allochtoon schreef op 26 August 2003 @ 16:37:
Waarom is het niet mogelijk om te verifieren of iemand daadwerkelijk bij de vereniging hoort dankzij een database waar elk lid in staat, icm met foto? Als je ook op het pasje een foto hebt lijkt het mij vrij onzinnig om de kosten per pasje hoger te laten zijn dan nodig is.
Het is een duikvereniging en sommige mensen mogen dus wel mee duiken enzo en donateurs dus niet (krijgen wel kaart).

Ik ga niet naar het zwembad een pc meenemen enzo :P.

Maar wat we dus waarschijnlijk gaan doen is dus een hologram sticker erop met het logo van de duikclub. Tnx iig iedereen :) en als er nog betere manieren zijn hoor ik het wel :).

[ Voor 15% gewijzigd door Kix@$$ op 26-08-2003 20:11 ]

Pagina: 1