Toon posts:

ata 66 win2k installatie omzetten naar ata 100

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb server met win2k. Hierin zit een schijf met die ultra ata 100 ondersteund maar het mobo niet. Deze harddisk is nu omgezet naar een ander mobo met ata 100 onboard. Maar natuurlijk start windows niet meer om en krijg ik de melding inaccessible boot device. Kan ik dit in dos oplossen of moet ik de harddrive opnieuw aansluiten aan het oude mobo en dan ultra ata 100 drivers installeren. Kan dit laatste uberhaupt wel zonder dat deze controller op het mobo aanwezig is?

Verwijderd

Is de chipset etc allemaal hetzelfde?

Meestal: indien mobo anders -> herinstall.
Andere mogelijkheden: veilige modus of eerst booten met oude sitatie + drivers installeren van nieuwe situatie.

Verwijderd

ff aan het oude mainboard hangen en dan sysprep gebruiken. Je moet wel de juiste parameters gebruiken in ieder geval sysprep -nosidgen om geen nieuwe SID's aan te maken voor de rest moet je maar ff de readme van sysprep lezen. Hiermee kan je een nieuwe pnp detectie uitvoeren zodat de nieuwe chipset wel herkend gaat worden

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:58

momania

iPhone 30! Bam!

Wordt de HD wel herkend door het mobo?
Master/slave jumper staat ook goed. Hij hangt goed aan de IDE kabel?
etc?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
Het oude mobo is een a7v asus, het nieuwe is een chaintech apogee. Ik heb de harddisk in de oude server gestopt en geboot. ik heb toen de ide drivers van de chaintech geinstalleerd. Daarna harddisk in nieuwe server en geboot. Dit werkt ook niet.

Ik heb daarna de udma in de bios van de chaintech uitgezet. Dit werkt ook niet. Ik ga nu effe de sysprep readme lezen om te kijken of dat wel gaat lukken

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik verder wil gaan,

Als ik sysprep gebruik en ik stop hem in de nieuwe server, en het werkt niet, kan ik hem dan wel weer snel werkend krijgen in de oude server?

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25

Beaves

Usque ad Finem

Waarom moeilijk doen met sysprep als de gebruiker ook in de oude situatie het hele probleem oplost door een simpele driver te installeren?

Je download gewoon de juiste Win2k driver voor de ATA controller, die installeer je terwijl de HDD nog in de huidige server hangt (dat kan via add/remove hardware en dan gewoon een ATA controller installeren. Win2k doet dat ook al is de hardware niet aanwezig) en je bent klaar.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Deze drivers zitten er al op. In de win2k sp3 of 4 zitten deze al. Als ik dus die van microsoft wil installeren geeft hij aan dat deze al aanwezig zijn. Het vreemde is, dat als ik deze harddisk op de oude server in de ata100 controller steek (de a7v heeft 4 ide poorten, 2 voor ata 66 en 2 voor ata 100), dan werkt het wel. De udma werkt dus wel in win2k. Ik heb gezocht naar de udma drivers van de chaintech 7njl1, maar deze kan ik niet vinden. Ik denk ook niet dat ik deze nodig heb, want waarom zouden de standaard win2k drivers voor ata 100 niet met dit mobo overweg kunnen?

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Omdat de controller misschien verschillend is? Het gaat niet om ATA66/100, maar om de controller, als Windows die niet kent start die dus niet op. Dat ligt dus niet aan ATA66/100.

[ Voor 31% gewijzigd door Beaves op 26-08-2003 10:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou kunnen, maar op de cd van het mobo staan alleen promise fastrak xxx drivers. Deze heb ik geprobeerd, maar dat werkte niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een nieuwe schijf. Dit is een WD 36, gb 10000rpm sata. Deze moet de oude harddisk vervangen (wist ik nog niet eerder). Als ik nu deze schijf in de oude server stop met een SATA controller, en deze installeer in windows, en vervolgens een ghost van de andere schijf op deze nieuwe zet. Kan ik deze dan zo met dezelfde controller weer aansluiten op het chaintech moederboard, en werkt het dan? De drivers voor de controller blijven immers hetzelfde.

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 10:57:
Ik heb nu een nieuwe schijf. Dit is een WD 36, gb 10000rpm sata. Deze moet de oude harddisk vervangen (wist ik nog niet eerder). Als ik nu deze schijf in de oude server stop met een SATA controller, en deze installeer in windows, en vervolgens een ghost van de andere schijf op deze nieuwe zet. Kan ik deze dan zo met dezelfde controller weer aansluiten op het chaintech moederboard, en werkt het dan? De drivers voor de controller blijven immers hetzelfde.
Als de controllers van hetzelfde merk zijn wel, het feit dat ze allebei SATA zijn maakt niet uit.

Nogmaals, Windows moet de juiste driver voor de controller hebben, welke manier van aansluiten (PATA, SATA of wat dan ook) maakt niet uit.

Pagina: 1