[Onboard VGA] Maar waar zit het dan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:59
Ik heb zelf een MSI K7N2G-L, met een Onboard GeForce4 MX, nou vroeg ik mij af waar de GPU en het geheugen van de VGA 'kaart' zich bevindt?

Hier zijn een paar mobo'tjes met een onboard VGA (waarbij de GPU zich bevindt in de NB) ;

Epox EP-8RGA+
linkje naar fabrikant
Dowload High Reso pic (0.79)
Afbeeldingslocatie: http://www.epox.nl/images/motherboard/ep-8rga%2B.jpg

Shuttle MN31N Nforce2 VGA/SB/Lan
Afbeeldingslocatie: http://www.shuttle.com/../share/Simages/productimages/mn31n.jpg

_/-\o_ MSI K7N2G-L _/-\o_
linkje naar fabrikant
Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com.tw/images/product_img/mbd_img/6570G.jpg
Links van de Northbridge cooler, zie je twee koelblokjes, zouden deze het geheugen van de VGA 'kaart' koelen?

---------------------------------------------------------------------------------

Hier zijn een paar mobo'tjes met onboard VGA (aparte chips/geheugen op het mobo) ;

ECS K7S7AG
Afbeeldingslocatie: http://www.ecsusa.com/images/k7s7ag_1.jpg

Als iemand nog meer mobo'tjes kent met een onboard/integrated VGA (liefst + pics), kun je die ook posten (of aan mij geven, dan zet ik ze in de startpost).

:? Weet er iemand dus waar de GPU en het geheugen zich bevind :?

edit; Bedankt Sjuk, ik heb ff het Shuttle plaatje aangepast, het was inderdaad de verkeerde (stomme sallandautomatisering :+ )
offtopic:
Als deze topic niet in PMG thuishoort, zet hem dan maar in VB

[ Voor 49% gewijzigd door w0w op 26-08-2003 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78430

Uhm, op de Epox en de MSI mobo's is vrij duidelijk te zien dat er een mooie chip met het o-zo-prachtige NVidia logo zit. Moeie maarrus goed kiekn :D

En die Shuttle heeft naar mijn weten geen onboard VGA, er is geen GPU te zien of een mooie aansluiting op het mobo :+

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 78430 op 25-08-2003 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

de vga zit gewoon in je northbridge geintegreerd, geen aparte chip.

@Itchy: zegt jij bedoeld is de southbridge

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uhm, wat doen die NVidia chips daar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of lees ik de hele meuk nou verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

het geheugen haalt hij vaak uit het intern geheugen. en de gpu zit in de northt/south brigde,

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:05
Anoniem: 78430 schreef op 25 August 2003 @ 16:59:
misschien omdat de chipset ook door nvidia is gemaakt?? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
@ Itchy;
[q]En die Shuttle heeft naar mijn weten geen onboard VGA, er is geen GPU te zien of een mooie aansluiting op het mobo [q/]
Toch wel, kijk maar eens _heel_ goed naar de naam (staat VGA in)
Nvidia heeft de NFORCE, das de chipset.. dat is dus wat jij ziet.
het geheugen haalt hij vaak uit het intern geheugen.
Waar zit da intern geheugen dan?
de gpu zit in de northt/south brigde,
Wat is het nou? de NB of de SB?

[ Voor 116% gewijzigd door w0w op 25-08-2003 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78430 schreef op 25 augustus 2003 @ 17:00:
Of lees ik de hele meuk nou verkeerd?
Wat ik net zei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72220

Anoniem: 78430 schreef op 25 augustus 2003 @ 16:59:
That's the power of N-Force :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

... Ja, ja, ja, ik weet het, Ik heb geloof ik iets van mezelf gequote, zo'n 2 berichten geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
En die Shuttle heeft naar mijn weten geen onboard VGA, er is geen GPU te zien of een mooie aansluiting op het mobo
Toch wel :+ Als je aan de achterkant gekeken had :+ Of je misschien nog het stukje van de blauwe VGA connector op het plaatje had ondekt. :+

http://www.tigerdirect.co...451-2031V-diagram-b-L.jpg
Waar zit da intern geheugen dan?
Het stukje DIMM wat je er nog op moet prikken. Er zit vrijwel nooit meer een apart stukje RAM voor de GPU op moederborden. Da's te duur.

[ Voor 21% gewijzigd door -=bas=- op 25-08-2003 17:09 ]

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

klopt, ik keek te snel, het spijt me. Kunnen jullie mij ooit vergeven? Ik bedoel, ik doe toch niet alles fout? :'( Ik ben ook maar menselijk gevormd wezen, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
Het stukje DIMM wat je er nog op moet prikken. Er zit vrijwel nooit meer een apart stukje RAM voor de GPU op moederborden. Da's te duur.
Dus dat betekent dat je je GeForce met 1024MB kan maken? Waarom staat er dan op de MSI site dat die Geforce 64MB heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68853

Ik zal het ff volledig uitleggen. nVidia (de producent van Chipsets en GPU's) heeft aan vele fabrikanten van moederborden chipsets geleverd, de ene met en de ander zonder geintegreerde VGA kaart. nVidia is dus op deze borden zowel chipset als VGA kaart producent. En in de nVidia nForce 2 chipset is zowel MET als zonder GPU leverbaar. Dus er zitten geen apparte chips op het moederbord voor de GPU.
Wat geheugen betreft gebruikt de GPU geheugen van je systeem. Dus stamp je 1 module van 256MB in je SYS en je wijst 64 MB aan je GPU toe, dan hou je nog maar 192 MB RAM over.

Geintegreerde GPU's op deze wijze zijn niet zo snel als een AGP kaart, omdat de geheugen bus geshared word.

Ik hoop dat je hier genoeg aan heb :D

PS de GPU zit in de North Bridge ivm afstand naar de CPU en Geheugen :D snelheid is belangrijk dus moeten de afstanden kort zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 68853 op 25-08-2003 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
Wingman schreef een uitleg
Bedankt dude!
Maar dit zou betekenen dat je ook meer dan 512 MB kunt toewijzen aan je Videokaart?
En dit zou ook beteken dat je op deze manier niet de snelheid zou halen als wanneer je er een GeForce4 MX 400 in zou stoppen?
offtopic:
Wat stom trouwens dat dit nergens met google te vinden was

[ Voor 3% gewijzigd door w0w op 25-08-2003 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

yojordi schreef op 25 August 2003 @ 17:11:
[...]
[...]
Dus dat betekent dat je je GeForce met 1024MB kan maken? Waarom staat er dan op de MSI site dat die Geforce 64MB heeft?
Omdat die MSI zo te zien wel geheugen los heeft (2 losse blokjes).

En zelfs als hij gewoon RAM gebeugen gebruikt is er een max.
want de videochip kan maar een bepaalde hoeveelheid geheugen aansturen.

[ Voor 34% gewijzigd door Tjaps op 25-08-2003 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat doet overigens die VIA southbridge op die shuttle nForce 2 mobo :?:?:?:?:?:? Ben ik nou gek of is dit gewoon een verkeerd plaatje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Anoniem: 68853 schreef op 25 augustus 2003 @ 17:17:
Ik zal het ff volledig uitleggen. nVidia (de producent van Chipsets en GPU's) heeft aan vele fabrikanten van moederborden chipsets geleverd, de ene met en de ander zonder geintegreerde VGA kaart. nVidia is dus op deze borden zowel chipset als VGA kaart producent. En in de nVidia nForce 2 chipset is zowel MET als zonder GPU leverbaar. Dus er zitten geen apparte chips op het moederbord voor de GPU.
Wat geheugen betreft gebruikt de GPU geheugen van je systeem. Dus stamp je 1 module van 256MB in je SYS en je wijst 64 MB aan je GPU toe, dan hou je nog maar 192 MB RAM over.

Geintegreerde GPU's op deze wijze zijn niet zo snel als een AGP kaart, omdat de geheugen bus geshared word.

Ik hoop dat je hier genoeg aan heb :D

PS de GPU zit in de North Bridge ivm afstand naar de CPU en Geheugen :D snelheid is belangrijk dus moeten de afstanden kort zijn.
gelukkig iemand die het doorheeft :*)
alleen heeft een beetje fatsoenlijke onboard vga eigen geheugen en gebruikt dus niet je systeem geheugen (wordt vooral veel in laptops gebruikt)

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yojordi schreef op 25 augustus 2003 @ 17:20:
[...]

Bedankt dude!
Maar dit zou betekenen dat je ook meer dan 512 MB kunt toewijzen aan je Videokaart?
En dit zou ook beteken dat je op deze manier niet de snelheid zou halen als wanneer je er een GeForce4 MX 400 in zou stoppen?
offtopic:
Wat stom trouwens dat dit nergens met google te vinden was
Nee dat niet, De GPU kan maar een maximum aantal MB's aansturen. Bij de geintegreerde GPU's van nVidia is dat 64MB. Omdat de MX serie van de GeForce4 niet meer kan adresseren. Zie www.nvidia.com voor details van de MX serie :D

Je kan wel minder toewijzen als je het niet nodig hebt voor je GPU maar meer niet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Anoniem: 68853 schreef op 25 augustus 2003 @ 17:22:
Wat doet overigens die VIA southbridge op die shuttle nForce 2 mobo :?:?:?:?:?:? Ben ik nou gek of is dit gewoon een verkeerd plaatje :D
idd verkeerd plaatje, zoals de naam al zegt de shuttle_mk35.jpg met VIA KM266 + VIA VT8235.

Dit is de mn31n
Afbeeldingslocatie: http://www.shuttle.com/../share/Simages/productimages/mn31n.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door sjuk425 op 25-08-2003 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 12:20
The Doctor schreef op 25 August 2003 @ 17:21:
[...]

Omdat die MSI zo te zien wel geheugen los heeft (2 losse blokjes).

En zelfs als hij gewoon RAM gebeugen gebruikt is er een max.
want de videochip kan maar een bepaalde hoeveelheid geheugen aansturen.
Volgens mij zijn dat transistoren ofzo, die blokjes zaten ook op m'n MSI 845PE Max2 Fir. En die heeft geen onboard VGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Anoniem: 68853 schreef op 25 augustus 2003 @ 17:25:
[...]

Nee dat niet, De GPU kan maar een maximum aantal MB's aansturen. Bij de geintegreerde GPU's van nVidia is dat 64MB. Omdat de MX serie van de GeForce4 niet meer kan adresseren. Zie www.nvidia.com voor details van de MX serie :D

Je kan wel minder toewijzen als je het niet nodig hebt voor je GPU maar meer niet :S
Waarom kan ik dan bij mijn shuttle sn41g2 met een Gf4 aan boord 128Mb toewijzen?
Description: Primary Display Driver
Manufacturer: NVIDIA
Name: NVIDIA GeForce4 MX Integrated GPU
Total Local Video Memory: 128 MB
Total Local Texture Memory: 128 MB
Total AGP Memory: 126 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23311

Bij sommige mobootjes met onboard video kun je het grafische geheugen upgraden door een speciale RAM-module in het AGP-slot te steken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

iTCHy: het is je vergeven :+ Maar ik hoop wel dat je hiervan hebt geleerd om in de toekomst hier op GoT nooit meer te gaan rondstrooien met op onwetendheid gebaseerde vermoedens. Wéét waar je over praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 22:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

In dit geval zit inderdaad de videokaart ingebakken in de northbridge, maar bij deze kaart van ECS is dit anders :

Afbeeldingslocatie: http://www.ecsusa.com/images/k7s7ag_1.jpg

Hier zie je duidelijk de onboard Xabre 200 zitten met heatsink en fan.
En daarnaast zie je 64mb geheugen wat wel voor 100% voor de videokaart is bestemd met de benodigde heatsinks.

Zoals dit bordje is dacht je ook dat alle nForce2 moederboarden waren, maar dat is niet zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het shuttlebordje is leuk maar wie maakt nou een twinview erop zonder TV Out??? Dus dan koop je maar een moederbord die goedkoper is maar dan met een betere videokaart. Trouwens dat Shuttle bordje is leuk en aardig maar loopt vaak bij mij vast in mijn micro ATX tower met booten. Ik heb een hd los op de cd liggen maar dan loopt die niet lekker door mijn bios en blijft bij het booten hangen. Maar Shuttle borden zijn leuk voor mensen die niets met de pc doen en standaard de kast dicht hebben. Maar er zitten dus losse seriele poorten erop trouwens niet bijgeleverd. Wel 2 x VGA out. er geinig hoor, maar mis gewoon de TV Out.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is natuurlijk een kwestie van definities- als je onboard (een losse VGA chip op het moederbord) en integrated (een VGA controller in het chipset meegebakken) van elkaar onderscheidt, dan worden dit soort dingen opeens duidelijk :z

Die nForce planken hebben dan ook integrated, niet onboard VGA, maar de ECS plank die nnk hierboven post heeft juist onboard, niet integrated :7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
HAHAHA, idd, als je zo een leete ram module in je agp ramt word je videokaart een stuk sneller :=

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bertus schreef op 26 August 2003 @ 09:59:
HAHAHA, idd, als je zo een leete ram module in je agp ramt word je videokaart een stuk sneller :=
Kom op zeg, dit is de HK niet- post inhoudelijk of post niet :/

Zo'n AGP RAM module (iirc alleen bij de i815(E) te vinden, maar kan me daarin vergissen) versnelde het systeem wel degelijk enorm :o

Zonder die module gebruikt namelijk een i815 shared-memory, dus moet de geheugenbandbreedte van maximaal 1066MB/s gedeeld worden tussen VGA en CPU, wat funest is voor de prestaties van een 100 of 133MHz FSB CPU- die worden dan resp. 33% of 50% afgeknepen. Als je zo'n module erin stopt, heeft de integrated VGA z'n eigen geheugen en komt de volle bandbreedte van het systeemgeheugen weer de CPU ten goede. Dat scheelt dus echt enorm, vooral in grafische applicaties :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
sorry, wist niet dat het ook echt bestond :P

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
Ik heb zojuist even gekeken op mijn K7N2G, en die 2 koelblokjes naast de NB, koelen wel chips/geheugen, en geen condensators.
Maar als ik het zo goed begrijp, is onboard dus sneller dan integrated?
Maar toch blijf ik het raar vinden, als je iets in het moederboord stopt, dan zouden de toegangstijden toch sneller zijn moeten zijn? Ik heb ook weleens ergens gelezen dat er 'straks' DDR ram onboard komt te zitten omdat je dan betere timings/snellere toegangstijden kunt krijgen :?
Ik heb die ene ECS ook in de startspost toegevoegd

edit;
Ik bedenk me nu pas dat ik een van de weinige ben die ook de temp van mn GPU kan zien via MBM :)

Maar de GPU zit dus in de NB, moet deze dan niet minimaal actief gekoeld worden, ik bedoel, de NB word altijd vrij warm, en de GPU's van Nvidia (de meeste dan) worden ook nogal warm. Op mijn mobo zit alleen suf klein koelblokje op de NB/GPU.

[ Voor 31% gewijzigd door w0w op 26-08-2003 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Professor_Botje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-06 20:59

Professor_Botje

Administrator

User not allowed to access this forum
(Interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)

Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

yojordi schreef op 26 augustus 2003 @ 12:46:
Ik heb zojuist even gekeken op mijn K7N2G, en die 2 koelblokjes naast de NB, koelen wel chips/geheugen, en geen condensators.
Dat zijn waarschijnlijk geen chips, maar een paar grote FET's (transistors die betrokken zijn bij de stroomregeling voor de CPU)
Maar als ik het zo goed begrijp, is onboard dus sneller dan integrated?
Meestal wel. Het is meestal appels met peren vergelijken omdat een integrated geval nagenoeg altijd net iets anders is dan z'n losse tegenhanger, maar de allereerste 'integrated' chipset (je zou het beter UMA kunnen noemen omdat het nog een losse controller had die desondanks systeemgeheugen gebruikte) was een uitzondering: de SiS 5511+6205 chipset. Die 6205 kon als UMA maar ook los op een kaart gebruikt worden. Het scheelde ongeveer 20% in systeemperformance.
Maar toch blijf ik het raar vinden, als je iets in het moederboord stopt, dan zouden de toegangstijden toch sneller zijn moeten zijn?
In theorie wel- kijk maar eens naar al die geweldige reclame van de specs van de geintegreerde GPU's. Maar in praktijk zijn juist de interconnects niet de bottleneck, dat is de geheugenbus.

En de geheugenbus van een doorsnee high-end VGA kaart is tegenwoordig 128b tot 256b breed, en draait op een idioot hoog aantal MHz. Maar bovenal hoeft de VGA het niet te delen.
Systeemgeheugen daarentegen is in het beste geval 128b breed en draait op max 200MHz. Dat is sowieso al veel minder, maar belangrijker is dat de CPU die bandbreedte al nodig heeft. Als je ook nog eens de VGA uit hetzelfde potje laat halen is het einde helemaal zoek- GPU en CPU worden beiden fors afgeknepen in juist datgene waar ze al een bottleneck hebben.
Ik heb ook weleens ergens gelezen dat er 'straks' DDR ram onboard komt te zitten omdat je dan betere timings/snellere toegangstijden kunt krijgen :?
Kan in theorie wel, maar de nadelen zijn vooralsnog sterker. Je kunt niet upgraden, maar bovenal als er maar een chip dood is, kun je je hele mobo weggooien. Dat is voor zowel klant als fabrikant ongewenst. Alleen OEM fabrikanten die toch alleen maar hele dozen schuiven zouden daarbij gebaat zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 22:38
volgens mij heeft yojordi iets niet helemaal begrepen :)
bij de nForce2-IGP zit een GeForce4MX geintegreerd in het northbridge design. Deze videochip heeft geen geheugen, maar maakt gebruik van SMA (Shared Memory Architecture) wat betekend dat de videokaart een gedeelte van het systeem geheugen gebruikt als videogeheugen (onder jou kleine koelblokjes zitten btw VRM's; Voltage Regulator Modules, geen geheugen dus).

Onboard VGA (geintegreerd in de chipset dus) is over het algemeen langzamer dan een vergelijkbare AGP-kaart. Dit omdat het systeem geheugen langzamer is dan videogeheugen, en het bovendien de accesstime/bandbreedte moet delen met de Northbridge.

Die bordjes van ECS zijn een enigsinds ander verhaal, deze hebben in plaats van een AGP kaart, de onderdelen van een AGPkaart (GPU, VMEM, etc) geintegreerd op het moederbord. Deze vorm van onboard video is in feite gelijk aan een losse AGP-kaart (deze methode is een beetje uit de tijd, werd voorheen (1995~2000) vaak gebruikt om video te integreren op een moederbord)...
(8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gabriel-LG schreef op 26 August 2003 @ 22:38:
volgens mij heeft yojordi iets niet helemaal begrepen :)
bij de nForce2-IGP zit een GeForce4MX geintegreerd in het northbridge design. Deze videochip heeft geen geheugen, maar maakt gebruik van SMA (Shared Memory Architecture) wat betekend dat de videokaart een gedeelte van het systeem geheugen gebruikt als videogeheugen (onder jou kleine koelblokjes zitten btw VRM's; Voltage Regulator Modules, geen geheugen dus).
Ehm, een VRM bestaat uit meerdere onderdelen en heeft als geen heatsink, dat zijn toch echt de FETjes onder de heatsink. De condensatoren die erachter staan horen ook tot de VRM...
Onboard VGA (geintegreerd in de chipset dus) is over het algemeen langzamer dan een vergelijkbare AGP-kaart. Dit omdat het systeem geheugen langzamer is dan videogeheugen, en het bovendien de accesstime/bandbreedte moet delen met de Northbridge.
ONBOARD != INTEGRATED. Jij hebt het hier over integrated. Zoals ik al zei, als je die uit elkaar houdt blijft alles duidelijk :z
Die bordjes van ECS zijn een enigsinds ander verhaal, deze hebben in plaats van een AGP kaart, de onderdelen van een AGPkaart (GPU, VMEM, etc) geintegreerd op het moederbord. Deze vorm van onboard video is in feite gelijk aan een losse AGP-kaart (deze methode is een beetje uit de tijd, werd voorheen (1995~2000) vaak gebruikt om video te integreren op een moederbord)...
(8>
Weer verkeerd om, dit is dus onboard, niet geintegreerd...

Overigens zie je onboard nog steeds op de meeste serverplankjes, omdat er gewoon iets moet zijn wat beeld geeft, geen ruimte (aan kaarten) inneemt, maar absoluut niet bandbreedte van de CPU of I/O mag afsnoepen. Onboard ATi Rage XL wordt daar het meest voor gebruikt, met 4 of 8MB aan dedicated geheugen.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 27-08-2003 00:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1