Toon posts:

WD800JB presteert slecht in Asus P4PE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik niet veel respons kreeg bij de thread Asus P4PE ervaringen, hoop ik hier wat hulp en extra informatie te krijgen. Een tijdje geleden stelde ik voor mijn pa een systeem samen met daarbij het genoemde mobo. Het heeft altijd gewerkt (op een paar cold boots na) maar nu ging ik onlangs het systeem maar eens benchen. Toen viel het me bij PCMark2002 op dat de harde schijf, een Western Digital 80GB met 8MB cache (WD800JB) er niet goed uit kwam, een score van nog geen 900. Andere benchmarks zoals Sisoft Sandra CPU arithmetic benchmark, memory benchmark en 3dmark2001SE leken normale resultaten op te leveren btw. Ik heb deze schijf vervolgens in een ander systeem getest (een Asus P4G8X) waar het vervolgens een score van dik 1100 haalde.
Nu heb ik altijd al het gevoel gehad dat het systeem van mijn Pa meer onder stroom staat dan andere systemen waar ik mee te maken heb gehad, dwz je krijgt vergelijkenderwijs al vrij gauw een fikse stroomstoot te verwerken (zoals gezegd, het is een gevoel ;) ). Ik heb het systeem nog een keer opnieuw in de kast geinstalleerd, nog eens een keer in een andere kast. Geen verbetering .... (in de score, ik heb geen zin om te controleren of ik nog altijd een fikse stroomstoot krijg). Nu heb ik geen zin om te wachten dat er iets kapot gaat (bv harde schijf, had mijn pa al gewaarschuwd om wat vaker een back-up te maken), dus heb ik zolang een ander mobo, een gigabyte sinxp1394, ingebouwd. Hierbij heb ik precies dezelfde onderdelen en kabels gebruikt als bij de P4PE en krijg ik een score van alweer dik 1100. Mij lijkt het dus geen harddisk probleem. Ik wil dit mobo gaan opsturen voor rma, maar hoop hier eerst nog wat info cq suggesties te krijgen. Alvast bedankt.

Volledige specs:

AOpen H300A met AOpen 300W voeding
Asus P4PE de luxe (bios 1003 of 1004 denk laatste)
PIV 2.53GHz
2x256MB PC2700 Samsung
WD 80GB 8MB Cache
Asus Ti4200S
Creative Soundblaster 5.1 Live
AOpen DVD-Rom
AOpen CD-Rewriter

P.S. De schijf heeft altijd in UDMA5 mode gestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2003 16:11 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het grote topic is voor ervaringen, niet zozeer voor vragen. Vandaar dat je daar niet zoveel reacties kreeg.

Heb je wel de intel accelerator drivers geinstalleerd?

Hoe heb je geconstateerd dat het "onder stroom" staat?

En bij "problemen" is het uiteraard de moeite waard de bios (nu 1.006 datch ik) te upgraden.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft jouw eerste opmerking, dat had ik al een keer gelezen in de faq, maar ik vond het een beetje te om een aparte thread voor mijn probleempje te openen. Het staat echter wel in de faq dat je dan toch een apart topic moet openen.
Wat betreft de bios, ik meende me te herinneren dat die al geupdate was tot 1006. Ging vanmiddag even controleren op tweakers.net (meuktracker) of die inderdaad al op 1006 zat, ging maar tot 1004. Wilde naar de asus-site, maar die was down op het moment dat ik ging kijken, dus ging ik er maar van uit dat het 1004 was. Kan dus niet met zekerheid zeggen dat die geupdate is tot 1006. Moet ik de boel nog maar eens installeren.
Wat betreft de acceleration driver, het zou kunnen dat die ik vergeten ben te installeren (het zou wel behoorlijk stom zijn). Maar zoals gezegd, ik moet de boel dan nog maar eens installeren. Gelukkig werk ik met drive images zodat ik niet elke keer de complete software opnieuw moet gaan installeren.
Wat betreft de stroom (ik wist dat die vraag zou komen), het is vaker voorgeko-men dat als ik de kast opende zonder me eerst te ontladen (ik hoop dat ik het goed zeg), dat ik dan bij het aanraken van metaal een flinke stroomstoot kreeg, voor mijn gevoel echt krachtiger dan ik gewend ben (echter niet zodanig dat ik er brandwonden aan overhoud). Ik geef toe dat het redelijk vaag is zoals ik het zeg.
Ik zal zsm de boel nog eens installeren en kijken of de bios inderdaad vrij recent is (er is weer een nieuwe uit, lees ik op het ervaringen topic) en of de intel acceleration driver inderdaad geinstalleerd is. Bedankt voor je reactie.

Verwijderd

Topicstarter
heb het volgende gedaan:
1. recente image hersteld, application accelerator geinstalleerd: hd-score < 900
2. xp-image hersteld, drivers opnieuw geinstalleerd: hd-score > 1100

Deze is dus nu eindelijk in orde. Echter, ik heb nog steeds het idee dat het systeem (te)veel onder stroom staat:
1. hoor hoge pieptoon, waar vandaan weet ik niet precies
2. had eerst asus display drivers geinstalleerd (31.00), kreeg vervolgens storingen in het beeld bij pcmark2002 (bij die verticale strepen). Toen maar nvidia drivers 42.30 geinstalleerd. Geen storingen meer gezien.

Overdrijf ik nu naar jullie mening of moet ik het zaakje toch maar even scherp in de gaten blijven houden?

Verwijderd

hoge pieptoon zou van een fan kunnen komen (vga, proc,hdd)
check je voltages is van de voeding? post die hier eens.
enne heb jerandaarde stopcontact?.
waar staat de case?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je een geaarde stopcontact? Is je monitor geaard?

Ook al is je HDD-probleem opgelost, maar ik wil je er wel even op wijzen dat deze driveroplossing ook wel in de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum staat: FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (25-08-2003). Kijk eens onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" :)

Verder hoort het probleem in principe in Opslagmedia & I/O Controllers, daar schop ik dit topic dan ook naar toe. Je krijgt er zelfs een titelverduidelijking bij :)

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 26-08-2003 07:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
@BalusC: ik heb eraan gedacht om dit topic te starten in opslagmedia & i/o controllers, maar aangezien ik geen problemen had bij mijn p4g8x en die qua driver-installatie niet of nauwelijks afwijkt van de p4pe, dacht ik dus dat het aan het mobo moest liggen (ook vanwege andere symptomen die ik vermeld heb bij de probleembeschrijving).

@tha_stinger: ik heb de voltages van de voeding nu niet bij de hand, maar ik weet dat mbm aangeeft dat de 12V-lijn niet al te best is (zo rond de 11.4V, stressed zakt ik naar ongeveer 11.2V, bios geeft trouwens hogere waarden aan), maar dat heb je met Asus-borden de laatste tijd (off-topic: ik vraag me af hoe de voltages zijn van de asus springdale en canterwood borden). Andere voltages hebben er altijd normaal uitgezien. Stopcontact is geaard, bovendien zo eentje die ook de lekstroom kan uitschakelen. De case staat wel naast een koelbox (l x b x h: 100 x 75 x 75cm). Had het eerder moeten vermelden. Zou dit inderdaad van invloed zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles nog eens gebenchmarked. Alles lijkt fatsoenlijk te functioneren. Wat betreft het stroomverhaal, de pieptoon zou uit de harde schijf kunnen komen en ik hoop maar dat de storingen in het beeld op de drivers zijn te verhalen. Bij problemen meld ik me weer. Mogen er vandaag geen reacties meer op dit topic komen, zet er dan maar een slotje op.

Bedankt voor de reacties
Pagina: 1