[PHP/MySql] Performance van functies *

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 14:16

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Ik heb laatst (tijdje terug) alweer mysql 4.0.5 handleiding gedownd. Hierin stonden functies die ik ook best vaak gebruik in php. zoals substring, replace, if constructie, when constructie , length (meeste string functies eik) en nog veeel meer.

Nou, harstikke leuk denken jullie dan :). maareuh, issut nu verstandig om veelvuldig van die functies in mysql te gebruiken ipv php?! want zo belast je de apache server minder lijkt mij, maar mysql weer meer! En zo kun je leuke (complexe) queries bouwen, ipv vage oplossingkjes in php!

is dit nou een goeie gedachtegang, of kom ik gewoon uit de stenentijdperk?!

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
volgens mij kun je er wel van uit gaan dat alles wat je binnen mysql kunt oplossen ook handiger is om zo te doen. Maar als je twijfelt moet je het gewoon ff benchmarken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Over het algemeen is het beter om hetin mysql te doen omdat je dan minder output voor php krijgt dus in totaliteit minder te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:52
data-centric taken laat je het best door MySQL doen.

Stel, je hebt een overzicht nodig van alle namen van werknemers, maar, je mag maar de eerste 10 karakters per naam tonen, dan los je dat het best op in MySQL (in je query dus), dan in PHP te gaan zitten prutsen met een loopje.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:56
Verder kun je zo'n query vaak veel sneller ontwikkelen en is er minder kans op fouten, zoals een ; vergeten e.d. De developement tijd gaat dus afnemen. Ook is het vele malen handiger als je de waarde meerdere malen wilt gebruiken omdat je anders of dubbele code krijgt of je moet weer een functie aanmaken om de berekenening/handeling uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Aan de andere kant vind ik het weer minder netjes om je data al in je SQL queries te gaan bewerken. Het inkorten van namen, het formatten van een datum en dergelijke dingen doe ik pas in de template. Dit geeft template ontwikkelaars een grotere vrijheid in het ontwikkelen van de lay-out.

Systeem | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Bartje schreef op 25 August 2003 @ 17:42:
Aan de andere kant vind ik het weer minder netjes om je data al in je SQL queries te gaan bewerken. Het inkorten van namen, het formatten van een datum en dergelijke dingen doe ik pas in de template. Dit geeft template ontwikkelaars een grotere vrijheid in het ontwikkelen van de lay-out.
Grotere vrijheid maar wel meer werk, want in elke template moet het dan ingekort etc worden.

En al de data moet uit de dbase naar de webserver gebracht worden waar het dan alsnog ingeperkt wordt. Overbodige belasting van 2 servers (Lijkt niet zo veel tot je een veel gebruikte applicatie hebt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Eric
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 09:11
Je moet er wel rekening mee houden dat als je later van database wilt veranderen, je een heleboel zal moeten herschrijven als je veelvuldig gebruik maakt van mysql functies.

i76 | Webdesignersgids | Online Gitaarlessen & Muziekwinkels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:56
Tum|mut schreef op 25 augustus 2003 @ 21:43:
Je moet er wel rekening mee houden dat als je later van database wilt veranderen, je een heleboel zal moeten herschrijven als je veelvuldig gebruik maakt van mysql functies.
Dat is bij grotere projecten misschien wel een probleem maar voor de meeste eenvoudige dingen niet. En db onafhankelijk kun je het toch nooit helemaal krijgen, of je moet geen gebruik maken van de mogelijkheden die een Oracle database bijvoorbeeld bied, triggers?
Gomez12 schreef op 25 augustus 2003 @ 18:23:
Grotere vrijheid maar wel meer werk, want in elke template moet het dan ingekort etc worden.
Ik heb gewoon een config file voor de proggers en een config file voor de designers. Daar kunnnen ze dingen als date formats e.d. instellen. Het aantal kolommen in een afbeeldingenoverzicht instellen enzovoorts.
Pagina: 1