[FreeBSD] Boot0 vervangen door mbr

Pagina: 1
Acties:

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 08:48

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Topicstarter
Ik draai FreeBSD 4.8 en heb /boot/boot0 als mbr geïnstalleerd. Ik heb echter maar 1 OS erop staan en wil dus het menu verwijderen, zodat ie meteen doorgaat ipv te wachten op invoer. Volgens het FreeBSD Architecture Handbook moet ik daarvoor de utility boot0cfg gebruiken.
ff "man boot0cfg" gedaan om te kijken hoe boot0cfg te gebruiken:
code:
1
boot0cfg -b /boot/mbr -o update ad0

En ik heb het uitgevoerd. Echter bij het opnieuw opstarten, is er niets veranderd. Ben ik iets vergeten ofzo?

Zoek wat je niet eerder vond

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
alternatief misschien : /stand/sysinstall -> Partition -> Q(uit) (dus geen wijziging) -> Standard

• Zarc.oh

Zarc.oh

Topicstarter
Dat ik daar niet aan gedacht heb?
Maar eh, geen verandering.
Vreemd... kern_securelevel staat ook -1, dus dat kan het ook niet zijn.

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Als je in de partition editor zit (dus nog niet bij de boot manager keuze) moet je een keer op 'W' rammen (voor Write). Druk dan 'yes' als gevraagd wordt of je zeker bent. Druk daarna op Q, dus zonder wijziging, en selecteer Standard.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• Zarc.oh

Zarc.oh

Topicstarter
Okay, dit werkt :)
Maar waarom vind ik dit niet echt logisch? Eerst wegschrijven voor je iets kiest en dan kiezen en dan bevestigen?
En waarom werkt boot0cfg niet? Als ik iets verkeerd deed, zou ik het graag horen!!

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Ik ben het er helemaal mee eens dat het niet logisch is, maar als je het weet, is het wel handig :). Ik snap ook niet waarom dat met boot0cfg niet werkt - je opdracht ziet er goed uit. Misschien kan boot0cfg alleen de boot manager zelf schrijven?

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• Zarc.oh

Zarc.oh

Topicstarter
AVL schreef op 25 August 2003 @ 23:13:
Misschien kan boot0cfg alleen de boot manager zelf schrijven?
Wat zou er dan nog meer moeten gebeuren? Onder MS-DOS schrijf je toch ook alleen de bootsector weg als je fdisk/mbr gebruikt?

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
Zarc.oh schreef op 25 augustus 2003 @ 23:56:
AVL schreef op 25 August 2003 @ 23:13:

[...]

Wat zou er dan nog meer moeten gebeuren? Onder MS-DOS schrijf je toch ook alleen de bootsector weg als je fdisk/mbr gebruikt?
bootsector = bootmanager + partition table
waarbij e.e.a. nog uitgebreid kan worden doordat het bootmanagerprogramma evt kan springen naar extra bootmanagercode in een andere sector. Die van FreeBSD is volgens mij zo simpel dat die in 1 sector past. Wat als voordeel heeft dat je zelfs je hele BSD partitie kan weggooien terwijl de bootmager nog fijn doorwerkt met andere bootable partitions
Pagina: 1