Toon posts:

[PC] Werking Heatpipe minder verticaal? (Zalman ZM80A-HP)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort krijg ik van een IA de Zalman ZM80A-HP binnen.
Afbeeldingslocatie: http://noiseblocker.at12.de/img/ZalmanHeadpipe2.jpg

De heatpipe zorgt ervoor dat de hitte van de hete onderkant naar de koele bovenkant wordt verplaatst. Dit komt doordat het warme water naar boven wordt verplaatst.
Ik heb een Desktop kast (voorlopig), en daardoor zit mijn Ti4200 verticaal geplaatst. De warmte zou dus niet op dezelfde manier naar de achterkant worden verplaatst. Mijn vraag is: wordt de werking van de heatpipe heel erg verzwakt? Zijn er mensen met ervaringen met verticale plaatsing?

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-02 16:36

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Ik kan me natuurlijk vergissen maar volgens mij is het doel van deze Heatpipe (die trouwens niet met water maar met lucht gevuld is) om het oppervlak te vergroten. Door de HP blijft de warmte niet alleen aan de kant van de core maar verplaatst zich ook naar de andere kant. Hierdoor krijg je een veel groter oppervlak dat weer makkelijk te koelen is met een heel langzaam draaiende fan bijv.

Naar mijn inziens maakt het niet veel uit of de kaart horizontaal of verticaal geplaatst is (zie ook de zalman site)

Ikzelf heb in mn werkbak de ZM80A-HP (GF4-Ti4400) en in mn server de ZM80-HP (Radeon9000) zitten en ze koelen prima. De server heeft eerst in een desktop gezeten en hij koelde ook daar goed.

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 06:21
Zet er een fan voor en je hebt een prima koeling..., verder weet ik niet of het zoveel uitmaakt. Volgens mij gaat het meer over het spreiden van de warmte over 2 delen, niet zozeer dat de warmte kan "opstijgen"...

[ Voor 7% gewijzigd door Vold op 25-08-2003 13:55 . Reden: typo ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-02 11:54

Sick Nick

Drop the top!

. The computer should be placed according to the following diagrams in order for the product to function properly. If the set-up is so that the video card's GPU faces upwards, then it is not appropriate for this product. If you attempt to adjust the positioning of the computer by flipping it in a reverse direction, the product will not function properly either, so you should place your computer case in its normal position.
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0208/5080case.gif

Lijkt me duidelijk, verticaal kan wel maar op z'n kop dus niet. Staat letterlijk op de zalmansite, voortaan misschien even zoeken ofzo :X

Verwijderd

Sick Nick schreef op 25 August 2003 @ 13:59:
[...]

[afbeelding]

Lijkt me duidelijk, verticaal kan wel maar op z'n kop dus niet. Staat letterlijk op de zalmansite, voortaan misschien even zoeken ofzo :X
op zun kop kan wel.. maar de cpu zit er dan onder volgens mij waardoor de hitte van de cpu het zalman koelertje weer opwarmt en je effect weg is ?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-02 11:54

Sick Nick

Drop the top!

Als reden zeggen ze dat de GPU niet naar boven mag liggen, als ie normaal in je kast zit is dat naar beneden en bij een desktop naar de zijkant. Als hij aan de bovenkant zit dan werkt die heatpipe minder goed waardoor ze het niet garanderen dat ie dan wel goed kan koelen.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
De heatpipe is gevuld met een gas onder druk wat dus vloeibaar wordt, bij de gpu wordt het verwarmd en door de bepaalde druk gaat het daar koken en ontrekt het de warmte van de gpu, aan de achterkant condenseert het gas weer en geeft het zijn warmte af aan de heatsink.

Nou moet de vloeistof dus door de zwaartekracht weer teruglopen naar de gpu, in een tower is dit geen probleem, in een desktop ook niet door de vormgeving van de buis, als je goed kijkt zie je dat die bocht niet haaks op de heatsink staat maar onder een bepaalde hoek.

Hang je de heatsink nou ondersteboven dan blijft de vloeistof in het gedeelde waar de warmte afgegeven moet worden en hangt er alleen maar een beetje gas in het buisje bij de gpu, je gebruikt dan dus maar 1 gedeelte van de koeler.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 16:04
Vaak word voor een heatpipe water onder lage druk gebruikt. Aan de binnenkant zit een 'wick'; gevlochten metaal (zoals omhulsel van buitenelectrakabels enzo) waar de vloeistof - zelfs omhoog - door gezogen kan worden.
De werking van een goede heatpipe is dus gegarandeerd zolang er voldoende temeratuurverschil is tussen de aan- en afvoerkant van de energie :)

hmm, misschien kan dit wel in de FAQ!

[ Voor 9% gewijzigd door bredend op 26-08-2003 14:38 ]

• ktulu666
  • Laatst online: 05-11-2025
Ik vond het niet nodig om een topic hier voor te openen dus stel ik hier mn vraag .

Heb vandaag een zm80c+op1 gekocht en op mn leadtek gf4 ti 4400 bevestigd.
Maar zodra ik mn pc aan zet heb ik al gelijk last van vaage strepen.
Dacht dat het geheugen te warm werd heb er dus koelblokjes op geplakt met wat koelpasta er tussen maar ook dat heeft niet geholpen.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?

De blokjes voelen ook niet warm aan ofzo en de zm80c ook niet
maar dat kan koomen omdat ik niet eens noormaal win winxp kan koomen.

Kast staat open en heb 1 intake en 1 outtake fan

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:42

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Misschien iets misgegaan met het opschroeven van de heatsink en daarbij iets beschadigd?

Tis nogal een klus om dat ding erop te schroeven (heb de ZM80A-HP) en als je te ruw bent kan er makkelijk iets stuk gaan.

Het geheugen dat te warm wordt lijkt me sterk, mijn Ti4400 (van MSI) draait zonder geheugen koelribben en totaal passief gekoeld zonder problemen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• ktulu666
Ik heb alles er heel voorzichtig opgeschroefd en 3x overgedaan.
Ga zo maar weer mn oude cooler er op zetten kijken wat er dan gebeurd
hoop niet dat er iets verot is gegaan ;(

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:42

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Zijn de connectors op het AGP slot schoon? en op de videokaart?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• ktulu666
Jah zijn bijde schoon zit nu ook met een ander vid kaartje dus het is niet mn agp slot

Verwijderd

Mijn 9500Pro kreeg pas ook opeens vage strepen, en ik had ook zo'n zalman zm80A. Mijn geheugen was kapot, maar door de zalman is de garantie weg :( Als je nog mooi de koelblokjes er af kan krijgen en de oude koeler er weer goed op kan krijgen is er misschien nog kans dat je garantie krijgt.. Het is immers het geheugen wat kapot is, en dat heeft niets te maken met het verwisselen van de koeler..

• ktulu666
Nou hij is dus verrot :'(
En het ergste is dat net mijn jaar garantie is verlopen
had hem 2-8 vorig jaar gekocht :/

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Geen probleem, leadtek geeft 2 jaar garantie op de videokaarten. Gewoon contact opnemen met je pc zaak. En dan via de leverancier een nieuwe krijgen (mits je goed kan verbergen dat je de originele koeler eraf hebt gehaald.

Mijn garantie op mn ti4600 was ook verlopen maar via de pc zaak kwam ik er achter dat ik 2 jaar had.. snel met de tpg meegegeven dus!

• ktulu666
:) Vandaag naar Mediamarkt geweest waar ik vorig jaar mijn gf4 ti 4400 had gekocht
om te kijken of ik een nieuwe kon krijgen.

En nu komt het
Die man vroeg waneer ik hem had gekocht ik zij dus 8 augustus
maar hij liet me niet uit praaten ik wilde nog zeggen vorig jaar.
Maarja ik dee maar net of mn neus bloedde
en mocht dus gewoon een nieuwe vid kaart uitzoeken of mn geld terug
heb het laatste dus gedaan.
dus nu mooi ff een nieuwe vid kaart haalen voor €375 >:) })

[ Voor 4% gewijzigd door ktulu666 op 29-08-2003 21:03 ]

Pagina: 1