Meerdere waterblokken parallel of in serie?

Pagina: 1
Acties:

• McRam
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hallo,

Heb me suf gezocht op GOT en internet. Vind wel wat info, maar toch niet echte getallen. Ik ben momenteel een WC setup aan het bouwen m.b.t. 3 DangerDen blokken (cpu, gpu en chipset) i.c.m. een Eheim 1048 pomp.

Ik wil nu weten wat het verstandigst is: de blokken in serie zetten of parallel (en dan in welke combi)? Heb begrepen dat elk blok zo'n 1 à 2 graden toevoegd aan de temp van het water en dat daarom in serie gewoon prima werkt. Maar ik wil graag het onderste uit de kan (zonder een Prometeia te kopen).

Daarnaast lees ik de ene keer dat de setup reservoir - pomp - radiator - blok(ken) moet zijn maar ook radiator - reservoir - pomp - blok(ken) kan zijn.

Iemand ideeën? Of links met echte tests, ik kan ze nl. niet vinden. B.v.d.

Marc

Pain don't hurt. Babes love scars. Broken bones heal.

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 15:34
SERIE:
Als je er van uit gaan dat het water 1 a 2 graden stijgt als het UIT een waterblok komt, dan weet je dat ten eerste je volgende blok minder koelt, en ten tweede het water dat uit het volgende blok komt meer dan 1 a 2 graden stijgt.

HALVE CONCLUSIE:
Ik weet niet in hoeverre dit gevolgen zou moeten hebben voor de koeling. Bij een parallelle schakeling weet je iig zeker dat het koel genoeg blijft (mits je voor elke schakeling een radiator gebruikt)

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• petturik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01 15:55

petturik

aka Captain Stubing

Waterblokken moeten altijd in serie. Dit omdat water in een paralelle opstelling altijd de weg van de minste weerstand opzoekt en sommige blokken dan geen water krijgen (en dus NIET gekoeld worden). Volgens mij maakt de volgorde van je apparatuur niet uit omdat het een gesloten kringloop is.

[ Voor 13% gewijzigd door petturik op 25-08-2003 10:40 . Reden: typos ]

nihongo ga sukoshi hanasemas

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

pomp>cpu>gpu>chipset>raditor>reservoir

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

SERIE. Zoans TRON zegt omdat de temperatuur maar marginaal stijgt door een koelblok, en omdat de weerstand in de blokken vaak niet gelijk zijn. In serie heb je daar geen last van en wordt alle het water overal doorheen geperst :)

En meerdere radiatoren is dus ook onzin omdat je gewoon 1 grote kunt gebruiken. Watertemperatuur is overal prkatisch hetzelfde namelijk dus het maakt niet echt veel uit waar je die radiator neer hangt.
Zelf hang ik de radiator het liefste tussen het laatste blokje en het reservoir maar het maakt in feite bijna niets uit.

edit: damn you aqua_a :(

[ Voor 4% gewijzigd door Oxi op 25-08-2003 10:40 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

TRON schreef op 25 August 2003 @ 10:34:
SERIE:
Als je er van uit gaan dat het water 1 a 2 graden stijgt als het UIT een waterblok komt, dan weet je dat ten eerste je volgende blok minder koelt, en ten tweede het water dat uit het volgende blok komt meer dan 1 a 2 graden stijgt.

HALVE CONCLUSIE:
Ik weet niet in hoeverre dit gevolgen zou moeten hebben voor de koeling. Bij een parallelle schakeling weet je iig zeker dat het koel genoeg blijft (mits je voor elke schakeling een radiator gebruikt)
Het probleem bij een paralelle schakeling is dat je veel minder/ongelijke flow over je blokjes hebt waardoor ze ook weer slechter gekoeld worden.

En het water zal echt niet meer dan een graad opwarmen hoor, daar moet je niet van wakker liggen :) Desondanks is de beste serieele volgorde als volgt: nb, vga en dan de proc te koelen.

Use the Search Luke...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik zou zelf ook gaan voor serie.. Gewoon omdat het veel makkelijker werkt..

Maar als je een pomp hebt die behoorlijk wat capaciteit heeft, en je gaat met dikke leidingen werken dan zou parallel ook geen probleem moeten zijn.

Als je dus bijv. van 25mm slangen (o.i.d.) uitgaat vanuit je pomp, en je verdeeld ze bij de blokken naar 3x 12mm, en je pomp levert genoeg dan zal de doorstroming ook wel in orde zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Twynn op 25-08-2003 10:45 ]

• Vold
  • Laatst online: 12-02 06:21
Volgens mij stijgt de temp helemaal niet zoveel door 1 blokje... Zeker als het een beetje doorstroomt. Gewoon serie doen dus !

Verwijderd

MarcM schreef op 25 August 2003 @ 10:29:
Hallo,

Heb me suf gezocht op GOT en internet. Vind wel wat info, maar toch niet echte getallen. Ik ben momenteel een WC setup aan het bouwen m.b.t. 3 DangerDen blokken (cpu, gpu en chipset) i.c.m. een Eheim 1048 pomp.

Ik wil nu weten wat het verstandigst is: de blokken in serie zetten of parallel (en dan in welke combi)? Heb begrepen dat elk blok zo'n 1 à 2 graden toevoegd aan de temp van het water en dat daarom in serie gewoon prima werkt. Maar ik wil graag het onderste uit de kan (zonder een Prometeia te kopen).

Daarnaast lees ik de ene keer dat de setup reservoir - pomp - radiator - blok(ken) moet zijn maar ook radiator - reservoir - pomp - blok(ken) kan zijn.

Iemand ideeën? Of links met echte tests, ik kan ze nl. niet vinden. B.v.d.

Marc
Zeker met je 1048 is serie het beste.....

als je zowiezo parallel gaat werken raad ik je aan om i.i.g. de gpu en chipset in serie te zetten..... zet ook dan op beide lijnen ( en met name de gpu/chipset) een kraan of klem.....zo kan je dus de stromingsweerstand van die lijn beinvloeden en zo dus een gelijke weerstand op beide lijnen bewerkstellen......

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

Epsilon

Laat ik me toch precies zo'n opstelling hebben als die van jou :P

Afbeeldingslocatie: http://speedstar.xtreme-power.nl/pic11small.jpg

overigens kan ik genoeg zeggen over de volgorde : doe wat je het beste uitkomt met slangen.

Bij mij is het water maar een paar graden boven kamertemp (na paar uur stressen).

Mijn setup is:
DD maze3
DD GF2 block (met coldplate, zodat hij op chipset past (eventueel met pelt)
DD GF2 block (voor op radeon 9500)
airplex 120
airplex 240
eheim 1048
tygon slang (3 meter !! zit er in mn systeem)
home made reservoir

En het verschil na de blokken is ook verwaarloosbaar klein (2 graden op zn hoogst).

Meer pics volgen later :)

[ Voor 105% gewijzigd door Epsilon op 25-08-2003 17:12 ]

• McRam
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Epsilon schreef op 25 August 2003 @ 17:05:
Laat ik me toch precies zo'n opstelling hebben als die van jou :P

[afbeelding]

overigens kan ik genoeg zeggen over de volgorde : doe wat je het beste uitkomt met slangen.

Bij mij is het water maar een paar graden boven kamertemp (na paar uur stressen).

Mijn setup is:
DD maze3
DD GF2 block (met coldplate, zodat hij op chipset past (eventueel met pelt)
DD GF2 block (voor op radeon 9500)
airplex 120
airplex 240
eheim 1048
tygon slang (3 meter !! zit er in mn systeem)
home made reservoir

En het verschil na de blokken is ook verwaarloosbaar klein (2 graden op zn hoogst).

Meer pics volgen later :)
Mooie setup :9~ Laat ik nou ook nog zo'n soort radiator besteld hebben (black ice extreme). Wel erg vet dat je met 2 radiatoren werkt. Als het goed is is alles donderdag binnen. Lekker knutselen...

Alvast bedankt voor alle reacties. Ga gewoon voor serie. Had gehoopt ergens ook getallen te kunnen vinden, maar helaas. Ik zal later op mijn site de foto's zetten van de enorme verbouwing van mijn pc als die klaar is (en dat gaat denk ik wel even duren).

[ Voor 6% gewijzigd door McRam op 26-08-2003 07:40 ]

Pain don't hurt. Babes love scars. Broken bones heal.

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tja.. Ik heb altijd geleerd dat je blokken in serie moet zetten.. Dit omdat de flow aardig verminderd wordt als je de blokken parallel zet.

Als je toch besluit om ze parallel te zetten, gebruik dan Y stukjes in plaats van T stukjes.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Je kan een parallele flow doen als je voor elk blok aparte pompjes gebruikt. Maar een seriele flow is efficienter, en veel eenvouidiger in de gaten te houden.

Forget your fears...
...and want to know more...

Pagina: 1