[freesco] 'No space left on device'

Pagina: 1
Acties:

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
Hallo,

Nu ben ik op het gebied van mijn Freesco servertje een behoorlijke beginneling.. ik heb dan ook geen idee hoe ik bovenstaand probleempje moet oplossen;

Als ik bijvoorbeeld netstat -a intik dan krijg ik dus die foutmelding: No space left on device.. aangezien ik op de harde schijf alleen dat freesco ding heb staan kan dat volgens mij helemaal niet. Ik heb al een beetje rond gekeken en het commando 'df' zou nuttige informatie geven. Hier de uitkomst:

Filesystem 1024-blocks Used Available Capacity Mounted on
/dev/ram0 2548 2548 0 100% /
/dev/hda1 245560 1996 243564 1% /mnt

Nu weet ik bij god niet wat dit betekent; ram vol ofzo -> verplichte herstart?! 8)7

Iemand een idee?

Verwijderd

hmmm er komt SCO in voor aargh :-)

OK zo te zien is /dev/ram0 je / en die zit vol (100%) dat is zeg maar je C: van windows

Nu heb ik weinig verstand van freesco maar ik vindt dit een rare indeling van de drives.

klopt de installatie wel ?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Dat RAM vol zit hoort zo met linux/unix/sco varianten, want de OS maakt buffers aan in het geheugen...

Het lijkt alsof hij de buffers niet wil vrijgeven als je een programma wilt openen!

There is no place like ::1

Verwijderd

Die vergroot automatisch zeker ?

hoeveel RAM heb je nog vrij

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 04:43:
Die vergroot automatisch zeker ?

hoeveel RAM heb je nog vrij
linux/unix/sco bestuurd de buffers dynamisch en zou ze moeten vrijgeven...zou...heel soms gaat er iets fout, zoals bij de TS

There is no place like ::1

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

* Leon geeft de subtiele hint dat df eerst aangeeft welk apparaat er gemount is en als laatste waar het gemount is.

Je ram is dus niet vol, maar je / (root) :+

Eeuwige n00b

Verwijderd

Leon schreef op 25 August 2003 @ 05:27:
* Leon geeft de subtiele hint dat df eerst aangeeft welk apparaat er gemount is en als laatste waar het gemount is.

Je ram is dus niet vol, maar je / (root) :+
ummm leuk en aardig maar denk er nog eens over na zou ik denken :)

nou ben ik totaal niet bekend met freesco maar ik vind dat er op zijn mindst gezecht raar uit zien.
al moet ik toegeven dat ik ook zo iets van plan ben met een bak die elk moment uit kan vallen/uit gezet kan worden.
(het plannetje boot systeem, copieer / naar ram en run vanaf ram. oid.. nog niet uitgezocht)

ram0 is een *drum roffel* ram disk.
en zoiets word IMHO gewoon staties gemaakt.

ik weet niet welke boot loader freesco gebruikt, maar mits lilo dan zou ik daar eens in kijken.
onder linux kun je namelijk je ramdisk size bij boottime opgeven. als beschreven hieronder.
mogelijk bij freesco ook?
image=/boot/vmlinuz
label=linux
root=/dev/hda2
read-only
ramdisk_size=10000
maar vind het toch raar dat je root op een ram disk kan staan, krijg er een beetje kip ei gevoel van.
om een ram disk te maken moet je kernel geladen zijn, om je kernel te laden moet hij op de ram disk zijn.
/me herhaalt het zinnetje een paar keer in zijn hoofd en valt dood neer.

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FreeSCO is een one-floppy router, die volledig in RAM draait na opstarten.
De kernel en alle programma's worden uit een image in een RAM-driver geladen en draaien vandaar uit. Die RAM-drive heeft een beperkte grootte en lijkt dus nu vol te zijn gelopen.

De /tmp map bevindt zich ook op de RAM-drive en loopt met het gekozen commando waarschijnlijk vol. Je zou in de configuratie files (welke weet ik zo ff niet.... |:( ) kunnen kijken of je de /tmp map kunt verplaatsen naar de HDD en daarmee het probleem oplossen. Iets dergelijks heb ik ooit gehad met MySQL en Apache. Verplaatsen van de /tmp map naar de HDD loste het probleem definitief op.

[ Voor 1% gewijzigd door Hoppie op 25-08-2003 08:42 . Reden: typo ]

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
Hmm ik heb de oplossing gevonden. Ik nam inderdaad aan dat mijn freesco vanaf de HD 'draaide', maar kennelijk maakt hij nog steeds een ramdisk aan om freesco op in te laden. Freesco heeft de mogelijkheid om te loggen; dat is dan ook gebeurd: in /var/log stond een redelijk groot bestand :) (wat natuurlijk alleen maar goed is, omdat dat betekent dat ie dan al behoorlijk lang draait O-) )

Bedankt voor de reacties
Pagina: 1