De computer van een vriend van mij (WinXP) doet ineens erg vreemd: shortcuts worden ineens MET .lnk-extensie benaamd, krijgen een andere icoontje en werken niet meer: Windows weet niet met welk programma hij ze moet openen. Het ziet ze dus als gewone bestanden die hij met een bepaald programma moet openen. (dit is inclusief alle shortcuts in het startmenu) Ik heb weinig extra informatie, aangezien het niet mijn computer is.
shortcuts hebben altijd de extentie .lnk , dus dat is iig normaal. kijk eens of de shortcuts nog naar de juiste bestanden linken
hoe dan ook is het heel raar dat alle shortcuts het ineens niet meer doen
hoe dan ook is het heel raar dat alle shortcuts het ineens niet meer doen
Ik begrijp het niet maar ik vermoed dat het geen virus is, maar een gedeinstalleerd programma waarvan je snelkoppelingen (.lnk) nog op desktop staan. Vervolgens, als je die wil openen zonder een erkend programma dan vraagt ie namelijk ook; elk programma die moet gebruiken. Dus als je vriend een virusscanner installeerd, dan weet hij in iedergeval wanneer hij een virus binnenkrijgt of dat zijn pc wordt aangetast
maar het gaat om alle shortcuts:donderdraak schreef op 25 August 2003 @ 02:33:
Ik begrijp het niet maar ik vermoed dat het geen virus is, maar een gedeinstalleerd programma waarvan je snelkoppelingen (.lnk) nog op desktop staan. Vervolgens, als je die wil openen zonder een erkend programma dan vraagt ie namelijk ook; elk programma die moet gebruiken. Dus als je vriend een virusscanner installeerd, dan weet hij in iedergeval wanneer hij een virus binnenkrijgt of dat zijn pc wordt aangetast
<b>(dit is inclusief alle shortcuts in het startmenu)</b>
en ze krijgen anders icoontjes
iets geinstalleerd lately? sinds dat is voorgekomen?
uhm, zeg maar net voordat het 'fout' ging, sommige programma's willen wel eens extensies 'over nemen'
uhm, zeg maar net voordat het 'fout' ging, sommige programma's willen wel eens extensies 'over nemen'
[ Voor 51% gewijzigd door komkommer op 25-08-2003 02:57 ]
Ik weet dat alle shortcuts de .lnk extensie hebben, maar die zie je normaal niet. Nu had elke shortcut die extensie ineens zichtbaar (bv. Microsoft Office.lnk, ook in het startmenu)
Hij zei dat hij niks raars had geinstalleerd en heeft een up-to-date virusscanner.
Ik zat ook te denken aan de mogelijkheid dat een ander programma de .lnk extensie had overgenomen, maar windows gaf juist aan dat het niet wist met welk programma hij .lnk extensies moest openen...
Maar goed: de oorzaak is een beetje moeilijk te achterhalen (vroeg hem ook al al die vragen die jullie stellen): is er wel een oplossing? (nieuwe installatie waarschijnlijk...)
Hij zei dat hij niks raars had geinstalleerd en heeft een up-to-date virusscanner.
Ik zat ook te denken aan de mogelijkheid dat een ander programma de .lnk extensie had overgenomen, maar windows gaf juist aan dat het niet wist met welk programma hij .lnk extensies moest openen...
Maar goed: de oorzaak is een beetje moeilijk te achterhalen (vroeg hem ook al al die vragen die jullie stellen): is er wel een oplossing? (nieuwe installatie waarschijnlijk...)
Verwijderd
wat gebeurd er als je alle shortcuts weghaalt en ze opnieuw aanmaakt?
veranderen ze dan ook?
veranderen ze dan ook?
en oja: heb een aantal shortcuts gecheckt, maar ze verwijzen gewoon naar de goede locaties. Heb ook geprobeerd nieuwe shortcut te maken: zelfde probleem. Maken ging zonder problemen, openen alleen niet...
yep, zelfde probleem dus...Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 08:27:
wat gebeurd er als je alle shortcuts weghaalt en ze opnieuw aanmaakt?
veranderen ze dan ook?
Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 01:53:(dit is inclusief alle shortcuts in het startmenu)
Verwijderd
wat gebeurd er als je nieuwe software installed?
heb je al een virusscanner gedraaid? of software als Ad-aware?
Heb de computer niet hier, dus dat zou ik aan hem moeten vragen. Virusscanner is gedraaid ja (mcaffee)Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 09:17:
wat gebeurd er als je nieuwe software installed?
Verwijderd schreef op 25 augustus 2003 @ 01:56:
Sorry, vergeten [winxp] in de titel te vermelden...
Ontopic: binnen enkel WOS zoeken naar ' lnk' ==>
XP kent *.lnk bestanden niet meer (system restore, maar ik neem aan dat je dat al had gedaan dus dat helpt niet)
[google=.lnk site:microsoft.com] ==> Restoring .lnk file associations
Voor NT4 maar dat gaat vast ook op voor XP. (Backup van de aan te passen regkeys natuurlijk vereist).
Ik gok trouwens op user error (
[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 25-08-2003 13:07 . Reden: virus ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Verzoekje:
Heb net met die jongen aan de telefoon gehangen en op afstand is het beetje moeilijk om hem te helpen (hij is niet geheel computer-expert...)
Zou 1 van jullie de HKEY_CLASSES_ROOT\.lnk key naar mij toe willen mailen? (imhehenkampAThotmailDOTcom)
Ik draai zelf op mac osx namelijk.
Zou mooi zijn, is wat makkelijker herstellen en wat minder error-prone denk ik.
Heb net met die jongen aan de telefoon gehangen en op afstand is het beetje moeilijk om hem te helpen (hij is niet geheel computer-expert...)
Zou 1 van jullie de HKEY_CLASSES_ROOT\.lnk key naar mij toe willen mailen? (imhehenkampAThotmailDOTcom)
Ik draai zelf op mac osx namelijk.
Zou mooi zijn, is wat makkelijker herstellen en wat minder error-prone denk ik.
Pagina: 1