s-ata raid0 hd's dood?

Pagina: 1
Acties:

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-03 22:22
Ik heb een p4p800 deluxe mobo (bios versie: 1009)
en in deze pc heb ik 2 s-ata hd's van maxtor (120gb)
Deze twee zitten in raid0 via de onboard raid controller.
Verder zit er nog 2x maxtor ata133 120gb (niet in raid) in.

Nu ik net me pc aandeed hoorde ik één van de hd's een geluid maken:
klak klak klak soort klikkend geluid wat je volgens mij hoort als de hd aangaat alleen bleef dit doorgaan, toen maar snel pc uitgezet. Tijdje later weer pc aangedaan, zelfde geluid, maar even aangelaten. De raid controller ziet ze wel alle twee teminste er staat gewoon raid 0 met 2x maxtor hd's er onder. Maar op het moment dat windows gaat booten gebeurt er niks (windows staat op de raid0). Ik maar pc uitgedaan. Tijdje later weer aan, nu is het stil ik denk het is voorbij. Maar bij 't punt dat windows gaat starten zegt ie dat er geen boot media is... :(

Naja ik ga er van uit dat één van de twee s-ata hd's dus dood is gegaan.
De pc is een week oud ongeveer en dat nu al één (of alle twee) dood zijn van de nieuwe s-ata hd's is wel heel vaag ;(

In mijn bios zie ik de twee gewone hd's staan en de raid controller beweert ook dat ze er zijn.
Maar net even met partition magic floppy's proberen te kijken, kreeg ik de volgende error: Error: #48 sector not found, en dan sluit partition magic af.

Nu de vraag hoe vind ik uit welke hd's dood zijn? Met windows opstart diskette word ik ook niet veel wijzer aangezien meeste schijven nfts ingedeeld zijn.

PS: Ik heb niks overclocked op deze pc.
Er zit een Club 3d ATi Radeon 9800 Pro in met een Pentium 4 2.8GHz (800fsb)
De voeding voor de pc is een Enermax SilentPlus-ActivePFC 460 en zou de pc goed genoeg moeten voeden, voltage lijnen waren ook altijd wel goed. Dus hd zou waarschijnlijk niet dood zijn gegaan aan onder voltage. Toch vreemd dat Maxtor na weekje draaien het begeeft 8)7

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
het kan altijd wel gebeuren.
ik zou ff deze utility draaien: http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm

dat verschaft meer duidelijkheid, maar aangezien het geluid dat je beschreef ben ik erg bang..... :'(

mijn systeem.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-03 10:38
Dat ze slechter bekend stonden wist je geheid al. Maar omdat één van je beide schijven is overleden is die andere ook doelloos (hoe zit het met je backups :+ ). Je moet alleen even allebei die schijven zien te testen (maxtor tooltje neem ik aan) en de dooie naar maxtor terugsturen.

• Jimmie
hmmm heel vage zooi

bij booten gaf 1 hd status: normal de andere status: an error has occured
ik in bios de raid uitzetten en dus gewoon als ide apperaten gedaan.
pc freezed in bios (hey asus crashfree bios :+). Ik haal sata kabeltje uit allebei de hd's bios boot wel verder. toen verder testen met 1 sata hd aangesloten dat werkte alleen powermax kan geen sata hd's vinden. partition magic kon wel de inhoud zien, ene helft is unallocated andere helft gevuld. Of dat zo er uit ziet bij raid weet ik niet, niet zo veel ervaring met raid :+
Toen andere hd er weer bij aangesloten pc boot verder :?
daarna partition magic gestart en vond nu wel de hd en deze was helemaal leeg (alles unallocated).
toen raid weer aangezet en gaf zelfde status als aan het begin dat de ene ok was en de ander error occured. Dan maar nieuwe raid array aangemaakt en lijkt nu te werken.. :Y)
opzich zou ik ze wel willen testen alleen bij sata hd's aangesloten blijft powermax maar detecten en na 1 minuut wachten zie ik alleen de 2 ata 133 hd's staan (en de dvd speler).

zover lijkt het dus een zware hd crash die me raid array om zeep heeft geholpen :'(

@cryforhelp: ik heb juist een hele goeie ervaring altijd gehad met maxtor daarom ook voor maxtor ata schijven gekozen, maar die zijn blijkbaar niet zo betrouwbaar als ik verwachte. Had wel paar dingen op een partitie van de raid staan die ik wou bewaren maar helaas die download ik dan maar overnieuw. Mijn spul om te bewaren staan altijd nog op de twee 120 gb, 2mb cache, maxtors waar ik heel tevreden mee ben :)

het vage is wel dat bij powermax staat dat sata supported is, blijkbaar niet de onboard van de p4p800 deluxe |:(

Verwijderd

mischien een slim idee om een te booten van een PATA schijf :?

• Jimmie
Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 14:34:
mischien een slim idee om een te booten van een PATA schijf :?
mwha windows draait weer vrolijk

op de 2 pata hd's staan al me backups etc daar ga ik geen windows bij plaatsen.
en windows wordt er toch wat sneller van door die raid0 dus ik hou 't zo :)
hoop dat 't een eenmalige crash was.. :+

Verwijderd

sdk schreef op 25 augustus 2003 @ 15:10:
[...]

mwha windows draait weer vrolijk

op de 2 pata hd's staan al me backups etc daar ga ik geen windows bij plaatsen.
en windows wordt er toch wat sneller van door die raid0 dus ik hou 't zo :)
hoop dat 't een eenmalige crash was.. :+
mja

moet strax kijken wat hier sneller is :) 2x wd800BB met dongles op sata

of 1x maxtor 40 gb udma133 op pata :D
Pagina: 1