[Debian] Samba share niet toegankelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-05 16:11

Wok

Dakloos...

Topicstarter
De situatie
Ik heb een netwerk wat er als volgt uitziet:

- @home-aansluiting: aan de modem zit een hardwarematige router (E-tech) met IP 192.168.1.1. Daaraan zitten drietal clients en een HUB.
- De HUB staat in mijn kamer. Aan de HUB zijn ook weer een drietal PC's aangesloten, te weten:
* mijn PC.
* PC van de bovenbuurman
* mijn webserver

Schematisch:
code:
1
2
3
4
5
6
--@home--router--PC1
               --PC2
               --PC3
               --HUB--PC1
                        --mijn PC
                        --webserver

De webserver
Als webserver heb ik een 'oude' PC van mij gebruikt. Daarop heb ik Debian 3.0r1 geïnstallleerd, samen met Apache en Samba 2.2.3a-12.3.

In de directory /var/www heb ik mijn website gezet. Het is dus de bedoeling dat deze website ook buiten het interne LAN zichtbaar wordt.

Probleem
Ik heb nu een tweetal problemen:

1) Van mijn PC (een Win XP-bak) kan ik de Samba share niet benaderen.

2) De website is niet buiten het LAN zichtbaar. Het invoeren van mijn @home IP (217.120.x.x) geeft geen resultaat als dit buiten het LAN gebeurt. Binnen het LAN geeft dit wel resultaat.

Probleem1: Samba share
De webserver heeft intern een statisch IP: 192.168.1.110. De hostname is testbak.

Als ik in Win XP naar 'My network places' ga en vervolgens klik op 'View workgroup computers', krijg ik de melding dat de werkgroep niet toegankelijk is. Het vreemde is dat ik op mijn PC niets gewijzigd heb en dat het altijd gewerkt heeft. Als ik bijvoorbeeld in de adresbalk \\<naam van mijn PC> intik, kom ik keurig op de gedeelde mappen van mijn PC terecht.

Als ik echter \\testbak intik, krijg ik de melding dat \\testbak niet gevonden kan worden.

Ik open een commandprompt en ik doe een ping naar 192.168.1.110: ik krijg antwoord.

Probleem 2: webserver buiten LAN toegankelijk maken
Ik tik in mijn browser in: 192.168.1.110. Resultaat: ik krijg mijn website. Met andere woorden: binnen het LAN is de website te zien.

Ik tik in mijn browser in: 217.120.x.x (mijn @home IP). Wederom krijg ik mijn site te zien.

Laat ik echter een vriend van mij (die dus niet in dit LAN zit) dit IP intikken, dan krijgt hij mij pagina niet te zien. Hij krijgt de standaard 404-error. Ook http://217.120.x.x:80 werkt niet.

Eigenaardigheden
Mijn router is dusdanig geconfigureerd dan het IP van mijn webserver (192.168.1.110) wordt geforward op poort 80. Dit werkt ook aangezien ik ook mijn @home IP kan intikken in mijn browser om mijn site te zien.

Ik heb PuTTy op mijn PC gezet om mijn server (via SSH) te benaderen. Dit werkt geheel naar behoren:
- als hostname testbak opgeven geeft toegang
- als IP opgeven: 192.168.1.110 geeft toegang
- als IP opgeven: mijn @ home IP (217.120.x.x) geeft toegang

FYI: mijn smb.conf file
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
[global]
  workgroup = @home
  netbios name = testbak
  netbios aliases = testbak

security = user
  encrypt passwords = yes
  smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd

hosts allow = 192.168.1. localhost

[www]
  comment = www
  path = /var/www
  read only = no
  writable = yes
  browseable = yes

create mask = 0777

directory mask = 0777

N.B.: Dit is niet de gehele file, maar slechts de relevante delen.

Mijn vragen
Hoe zorg ik ervoor dat ik vanaf mijn WinXP machine de Samba share weer kan benaderen?

Hoe zorg ik ervoor dat mijn website ook buiten het LAN te bereiken is?

Noot: de user/pass combinatie van mijn XP-machine is gelijk aan de Debian-machine.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wellicht een overbodige vraag, maar ik mis het in je startpost en het zal maar net zo'n pietluttig detail zijn: wel smbpasswd gedraaid?

Nevermind, je kunt de bak niet eens als share/netwerk machine bereiken.

Het lijkt erop dat samba niet start, of niet bereikbaar is.
  • Heb je geen firewall die samba in de weg zit?
  • Is de samba service wel gestart?
Om je website buiten het lan te kunnen bereiken: Het Grote Poortmappingsverhaal

[ Voor 62% gewijzigd door Roelant op 25-08-2003 00:30 ]

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Negotiator schreef op 25 August 2003 @ 00:27:
Wellicht een overbodige vraag, maar ik mis het in je startpost en het zal maar net zo'n pietluttig detail zijn: wel smbpasswd gedraaid?
Inderdaad vergeten te vermelden, maar ik heb smbpasswd gedraaid. Ook voor Samba is mijn user/pass combinatie gelijk aan mijn Win XP inlog.

Daarnaast heb ik de directory /var/www eigendom gemaakt van mijn username en -group, i.p.v. de standaard-instelling root.Inderdaad vergeten te vermelden, maar ik heb smbpasswd gedraaid. Ook voor Samba is mijn user/pass combinatie gelijk aan mijn Win XP inlog.

Daarnaast heb ik de directory /var/www eigendom gemaakt van mijn username en -group, i.p.v. de standaard-instelling root.[/quote]

/edit:

Ja, ook smbd en nmbd zijn gestart.

Het gekke is echter dat in XP ook mijn eigen machine niet eens kan zien, terwijl ik toch een aantal mappen heb gedeeld...

[ Voor 31% gewijzigd door Wok op 25-08-2003 00:31 ]

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

secutity op de win bakken gewijzigd in cleartext passwords naar 3rd party smb servers? en nmbd up en running?

If you choose to criticise you choose your enemies

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Emmeau schreef op 25 augustus 2003 @ 00:33:
secutity op de win bakken gewijzigd in cleartext passwords naar 3rd party smb servers? en nmbd up en running?
Nee, ik heb juist ingesteld dat smb werkt encrypted passwords van Win-machines.

nmbd is ook up and running.

Verwijderd

Hmmm toch het een en ander mis

[global]
workgroup = @home

Een workgroup met @ is niet echt slim voor windows gaat meestal over zijn zuiger heen
Ik geloof dat het niet eens kan maar ok

netbios name = testbak
netbios aliases = testbak

Dubbel

security = user

Probeer eerst share dan user als iets niet werkt

encrypt passwords = yes
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd

staat goed ;-)

hosts allow = 192.168.1. localhost

Als je deze bak van buiten wil benaderen zonder VPN dan moet je wel ip van andere er bijzetten dus hun externe IP die wordt door gestuurd.
VPN is aan te bevelen maar ok ander hoofdstuk

(naamconventies ?)
[www]
comment = www
path = /var/www
read only = no
writable = yes

(dubbel)

browseable = yes

create mask = 0777

directory mask = 0777

Niet slim 777 je geeft alles en iedereen toegang om alles te doen.
Laat jij je huis ook altijd open staan etc etc etc

Ik zou toch even goed gaan kijken voor een handleiding of op deze site.

Ook met de samba versie die je gebruikt moet je eem kleine wijziging doen in XP anders zie je hem wel maar kom je er niet op.

ZIe een andere post ergens staat ook een smb.cfg

veel succes en hou a.u.b. veiligheid in het oog het is maar een tip.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2003 04:28 . Reden: nog meer ]

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
De werkgroupnaam mag het probleem niet zijn. Het netwerk heeft altijd al met deze werkgroepnaam gefunctioneerd.

De optie security = share is niet wat wil. Dan krijg ik het guest-account, waarmee ik geen rechten heb, behalve lezen. Ik wil ook kunnen schrijven.

hosts allow staat expres zo ingesteld. De Samba-toegang moet juist beperkt blijven tot computers binnen het LAN. Dit staat los van het toegankelijk maken van de website voor de buitenwereld.

Met andere woorden: de rechtstreekse toegang tot mijn webbestanden wordt geregeld via Samba en alleen computers binnen het LAN hebben toegang daartoe.
Iemand buiten het LAN moet mijn IP (217.120.x.x) intikken en dan mijn website te zien krijgen.

De create en directory masks staan expres nog verkeerd. Dit om te sluiten dat de problemen te maken hebben met te weinig rechten. Als alles werkt, zet ik deze op 0750.

De sectie [www] heb ik vrijwel rechtstreeks gekopieerd uit de smb.conf van iemand anders hier op GoT bij wie het werkte. Lijkt me dus sterk dat het probleem hierin gezocht moet worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Wok op 25-08-2003 11:27 ]

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Hmm... ik ben nu thuis weer even aan het prutsen geweest en kwam tot de volgende merkwaardige conclusie:

- De werkgroepnaam is op beide machines @home. Als ik de Samba-machine disconnect van het LAN, krijg ik opeens weer toegang tot 'View workgroup computers' op mijn eigen PC. Sluit ik de Samba-machine weer aan dan kan ik lhet weer vergeten :? Mijn oplossing: mijn PC en de samba-machine een andere werkgroepnaam gegeven. Beide PC's zijn nu onderdeel van de werkgroep VECHTSTRAAT.
- Het rare is dat ik de testbak niet in de lijst zie staan op mijn PC. Ik kan echter wel de mappen openen door \\testbak in de adresbalk te typen. Het belangrijkste werkt, maar kan ik de testbak ook weer in de lijst van computers zien?

Blijft staat het probleem van het bereikbaar maken van mijn website voor de buitenwereld (dus NIET de samba-shares). In de eerste reply werd ik al doorverwezen naar het Grote Poortmappingsverhaal. Echter, dat had ik al ingesteld bij de router. De server heeft het interne IP 192.168.1.110. Alle verkeer dat op poort 80 binnenkomt op mijn @home IP (217.120.x.x) wordt geforward naar 192.168.1.110. Toch blijkt dit niet te werken: vrienden van mij krijgen geen website te zien.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Waarschijnlijk stelt de Linux bak samba in als master browser. Als hier iets in fout zit kan er inderdaad niemand op de netwerkshares komen.

Verder gebruik ik voor de servernaam server string ipv netbios name. Wat je nog toe kunt voegen is socket options = TCP_NODELAY Wat verteld je samba logfile overigens? Zijn er wel connection attempts?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Zie mijn post boven je reply ; ) Ik heb inmiddels toegang tot mijn Samba bak, zij het dat ik de hostname explicitiet in de adresbalk moet intikken. In de lijst workgroup computers wordt deze niet getoond.

Ook de server string gebruik in mijn smb.conf file evenals socket options = TCP_NODELAY.

Ik zal nu eens even de logfile door pluizen...

/edit:

Logfile geeft voor mij geen nieuwe informatie. Er staan een aantal autentication failed regels in.

[ Voor 15% gewijzigd door Wok op 25-08-2003 22:00 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

wat geeft
code:
1
smbclient -L //testbak
op de commandline van de Debian bak?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Het commando smbclient wordt niet herkend... :?

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 11:50
mm, vaag, misschien ff met apt-get searchen naaar smb-tools o.i.d

loopt je samba bak misschien te zeggen dat ie PDC is, terwijl XP dat op eist? dan wil Samba ook wel 'es raar gaan doen.

Compromises are for the weak

• Arnout
  • Laatst online: 02-05 07:56
smbclient moet je apart installeren. apt-get install smbclient.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
OK, ik wist niet dat smbclient apasrt geïnstalled moest worden. My bad...

Ik neem aan dat PDC staat voor primary domain controller? Dat was geloof ik ook in te stellen in de smb.conf. Echter, ik denk eerder dat de boel op zijn gat ging door de @ in de werkgroepnaam bij Samba. Aangezien de boel nu wel werkt sinds ik de werkgroepnaam veranderd heb :?

Anyway, tnx voor de replies! :) Zit nu op m'n werk dus kan niet zoveel uitrichten ;) Komt bij dat ik m'n Samba bak nog niet extern kan benaderen met PuTTy via SSH. Op de een of andere manier werkt m'n portforwarding nog niet goed... :(

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
OKAY! :) Mijn problemen zijn opgelost! :)

Inmiddels wordt mijn 'testbak' ook weer getoond in de lijst computers. Waarom? Geen idee, maar het werkt weer! :)

Ook mijn website is online. Het blijkt dat @home poort 80 heeft geblocked. De webserver gebruikt nu een andere poort en het werkt!: )

Tnx to you all for helping me out! :)

Pagina: 1