Toon posts:

Lowlevel Format

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
:+:+
Ik heb een onstabiele harddisk (maxtor 10 GB
model: 91080D5) daar liep mijn systeem regelmatig trager door of liep compleet vast.Nu zit er bij mijn nwe moederbord een Lowlevelformat utility ,zou ik daarmee mijn oude maxtor weer in orde krijgen??

ps er zitten geen Bad Sectors op

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:50

sus

is druk :+

Doe het voor de zekerheid gewoon niet. Gewoon met format c:/u, dat werkt altijd. En alstie het dan nog niet doet, dan gewoon met fdisk alles weg en opnieuw aanmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Format c:/u heb ik al (meerdere malen) geprobeerd
en alles met fdisk opnieuw ook al

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Welke argumenten heb jij ervoor om aan te nemen dat het je harde schijf is die de problemen veroorzaakt? Het klinkt namelijk of het ook wat anders zou kunnen zijn.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nl een andere schijf in het systeem gezet en het draaide als een zonnetje
(en die andere drive was een clone van de probleemschijf gemaakt met ghost)

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Als er nog garantie op zit zou ik dat dus niet doen. Want wanneer je dat doet vervalt zowiezo de garantie.
Ik zou proberen om 'n nieuwe via garantie te krijgen. :)

Verwijderd

Topicstarter
De garantie is er (net) vanaf helaas ;(

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er echt niemand een idee?
of iemand ervaring met Lowlevel Format?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Op maxtor schijven zit vaak ook nog fabrieksgarantie (totaal 3 jaar)
't lijkt me sterk dat je je 10Gig schijf al 3 jaar hebt...

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem inderdaad nog geen 3 jaar maar het bedrijf waar ik hem vandaan heb is failliet:(

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:32
Hoi, je zei dat de garantie er net af is... dat is leuk voor de verkoper om zich daar achter te verschuilen. Het is echter ook nog zo dat van een harde schijf een bepaalde levensduur verwacht wordt. Binnen deze (redelijke) grenzen BLIJFT een fabrikant verantwoordelijk voor het goed functioneren van de schijf. Je kunt dus in principe teruggaan en reparatie eisen! :7

Heb je trouwens wel alles goed in je bios staan. Ik had ook eens zoiets aan de hand bij een vriend van me, en na een beetje geklooi in de bios loopt 'ie alweer een jaar als een zonnetje (die schijf dan *D

succes

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Verwijderd

Niet doen zo'n low-level format.
Je kunt nooit en te nimmer met een low-level format de schijf in de oude staat terugkrijgen zoals deze nieuw kwam van de fabriek.
Bij een low-level format vererger je vaak alleen maar de problemen!

Verwijderd

Maar de vraag is een beetje wat een Low Level Format nou eigenlijk doet. Ik heb van vroeger ook altijd meegekregen dat je dat nou juist niet moet doen. Maar waarom niet...??? :?

Verwijderd

Topicstarter
ok dan ga ik maar niet aan de slag met lowlevel format

ik heb de schijf eens bekeken en er staat inderdaad op dat er garantie op zit tot 05/2002.
Heeft iemand ervaring met het opsturen van zo'n harddisk(hoe het in zijn werk gaat enzo)

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb mijn Quantum 850 Mb schijffie uit 1997 al -tig keer een low level format gegeven, draait nog als een zonnetje...

Verwijderd

lowlevel format totally kicks ass,
ik ben het er niet mee eens dat het je hd verzout, ik heb er al vaker hd's mee gefixt, niet altijd maar als je hd het erg slecht doet, gewoon lowformat kicken echt... Als hij het goed genoeg doet natuurlijk niet!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ben eens gaan zoeken, het lijkt erop, dat hetgeen fabrikanten als low level format doen voorkomen in werkelijkheid geen lowlevel format is. Dus gewoon zonder risico lekker low levelen (boemberdeboem !!:P) die schijf.

http://www.hitachi.com/storage/support/hddFaqAnswers.html
If possible, how do I low-level format my Hitachi disk drive?
Important drive information (servo, sector layout, and defect management, etc.) is stored in the low-level format at the factory. This information is designed to last the life of the drive and therefore it is not possible to low level the drive outside the factory. Although some drive manufactures and BIOS provided so-called "low level format utilities", they actually perform a write-read verify of the drive’s user data sectors, and do not actually perform a low-level format. Hitachi do not provide such utility.

http://www.tdn.net/support_faq_hard.html
Do I need to low level format my drive and if so, how do I do this?

You cannot low level the disk drive. The servo, sector layout and defect management information contained in the low level format is designed to last the life of the drive. This information and the way it is written cannot be duplicated in any way outside of the factory. Drives manufactured today ignore low level routines.

Some manufactures do have routines they label as a low level formatter. These routines actually perform a write-read verify of the drive's user data sectors, they don't actually low level the drive but can sometimes be used to purge the drive in the event of a corrupted master boot record or boot block virus.

http://quantum.custhelp.com/cgi-bin/quantum/solution?11=000803-0008&130=0965315740&14=&2715=&15=&2716=&57=search&58=&2900=tdexYD7BdI&25=6&3=low%20level%20format
I need to low level format my Bigfoot drive, how do I do this? (FAQ #000803-0008)

Description:

You cannot low-level format the disk drive. The servo, sector layout, and defect-management information contained in the low-level format is designed to last the life of the drive. This information and the way it is written cannot be duplicated in any way outside of the factory. Drives manufactured today ignore low-level format routines.

(This FAQ applies to Bigfoot, Bigfoot CY, Bigfoot TX, and the Bigfoot TS ATA hard drives.)

Solution:

Some manufactures do have routines they label as a low-level formatter. These routines actually perform a write, read, and verify of the drive's user data sectors, they don't actually low-level format the disk drive. However, these type of utilities can be used to purge the drive of a corrupted master boot record, a boot block virus, or to clear any recoverable bad sectors or clusters. Quantum's DataEraser utility has these capabilities and can be downloaded free from our web site.

Verwijderd

ik zie het toch, lowlevel format totally kicks ass big time, ook al is het niet wat de naam doet vermoeden...het werkt!:)

• we_are_borg
  • Laatst online: 21-08 21:05

we_are_borg

You will Comply

Je heb van maxtor 3 jaar garantie. Je kunt zelf een RMA aanvragen op dit nummer aleen je moet wel engels praten maar dat mag geen probleem zijn, telefoon nummer 00 35312041111 hier kan je een RMA aanvragen gewoon zeggen dat het via internet niet lukt om aan te vragen er zit een fout in de script. Je kan standaart kiezen dan moet je eerst je hd opsturen en daarna krijg je een nieuwe, maar als je een creditcard heb dan kan je advanced nemen dan sturen ze eerst een nieuwe drive op en de oude moet je binnen 30 dagen terug sturen anders halen ze geld van je card af. Ik heb van de week een drive RMA gestuurd (advanced) alleen er waren geen vervangede harddisks meer dus ik krijg hem nu een dinsdag binnen.
Als je belt even de Harddisk in de buurt houden want je moet gegevens oplezen van het etiket, als ze vraagt waar je de drive heb gekocht zeg je de naam en meld je ook dat de winkel wel bestaat of dat deze failliet is.
Je betaald alleen de verzend kosten er naar toe maar is nog altijd goedkoper als een nieuwe drive kopen.

Hopelijkl is het snel opgelost.

Verder krijg je een email die je moet uitprinten en goed bewaren hier staat je RMA nummer op en die moet op de terug gaande doosje geschreven worden.
Ik heb trouwens nog gebeld van de week aangezien dat het langer duurde als hun eerst zeide, maar de medewerkers waren allemaal in gesprek ik mocht de voicemail insreken en ik zal terug gebeld worden ik ingesproken en na 2 uur werd ik netje terug gebeld. Zeer vriendelijke mensen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de informatie

maar wat is een rma?

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Op vrijdag 01 december 2000 11:54 schreef WildThang het volgende:
Maar de vraag is een beetje wat een Low Level Format nou eigenlijk doet. Ik heb van vroeger ook altijd meegekregen dat je dat nou juist niet moet doen. Maar waarom niet...??? :?
Een echte low-level format doet niets anders dan echt ALLES formatteren. En da's een probleem bij EIDE, aangezien een deel van de HD-routines op de HD zelf staat! (coderen/decoderen van data).

Het zou best kunnen dat de meegeleverde low-level formattool die info spaart of terugzet. Dan is er niks mis mee..

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Diamon
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Mmmmmmm, ik heb hier een schijf van
Seagate 1 Gb liggen.
Bij het gebruiken van Fdisk, lijkt het er op dat hij de integriteit van de schijf niet kan bepalen.
Wanneer hij bijvoorbeeld op 5% zit, begint tie weer bij 0% en gaat vervolgens door tot 16% en begint weer bij 0%.

Kan een Low-Level format nog iets betekenen voor deze schijf, of is die dood.

And The Only One

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

RMA staat voor Return Material Authorization. Hier bedoelen ze mee dat je hardware een code mee krijgt van hun zodra ze die code intypen op de computer zien ze de status, wie hem opstuurt na wie ze vervangend materiaal moeten sturen, wat er mogelijk mee aan de hand is(is niet nauwkeurig aangezien dat een klant zegt wat er aan de hand is). Verzin zelf nog maar dingen erbij alles wat ze vragen aan je komt onder dat nummer te staan plus wat hun interne regels zijn.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Op vrijdag 01 december 2000 21:25 schreef Diamon het volgende:
Mmmmmmm, ik heb hier een schijf van Seagate 1 Gb liggen.
Kan een Low-Level format nog iets betekenen voor deze schijf, of is die dood.
Zal wel geen garantie meer opstaan en alles geprobeerd neem ik aan, dan zal ik de gok wagen je kan het toch niet erger maken aan gezien hij niks meer doet. In 99% van de gevalle gaat een low level format goed maar het kan ook wel eens mis gaan.

• Diamon
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Mmmmmmm, maar het probleem is dan dat Windows geen geldige Fat partitie kan vinden.

Iemand een idee, behalve HD ritueel vernietigen.

And The Only One

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je moet een programma gebruiken, dat je HD fabrikant levert via zijn website. Daar maak je een bootdiskette mee, waarna je met het van diskette opgestarte programma een 'low level' format doet. Een FDISK /MBR wil ook wel eens helpen.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Zit de lowlevel format niet in je bios die veegt echt alles weg een lowlevel op software gebied laat nog wel eens wat staan is mijn ervaring ik weet niet of dit al verbetert is na een jaar geen lowlevel format te gebruiken.

Pagina: 1