Vraagje over statische electriciteit

Pagina: 1
Acties:
  • 304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Keyser Soze_61907
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-07-2021
Dit is waarschijnlijk een domme vraag maar ... hoe komt het dat je bij tv schermen statische electriciteit kunt voelen, als je er tegen komt, en bij computerschermen niet ? heb dit toch nog nooit meegemaakt ...

Als deze vraag hier niet thuishoort verplaats topic dan maar

greetz,

Soze

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Schermen kunnen voorzien zijn van een coating die statische elektriciteit tegengaat.

Maar bij computerschermen kan je het wel degelijk hebben!!!

Met name oudere modellen hebben daar last van; die gevallen van tegenwoordig zullen vast voldoen aan m'n eerst regel :?

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Hm, ik weet het zo gauw niet precies. Iig is het ook een stuk lastiger een monitor in te gooien (met spudgun & laserlicht, yeah!) dan een TV. Misschien ook omdat TVs normaal groter zijn. Maar het is vrij dik glas.
wat ik eigelijk wil zeggen is dat een monitor geen TV is... of zo... het is laat

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

JayVee schreef op 24 augustus 2003 @ 23:19:
Hm, ik weet het zo gauw niet precies. Iig is het ook een stuk lastiger een monitor in te gooien (met spudgun & laserlicht, yeah!) dan een TV. Misschien ook omdat TVs normaal groter zijn. Maar het is vrij dik glas.
wat ik eigelijk wil zeggen is dat een monitor geen TV is... of zo... het is laat
Een monitor en een TV werken wel degelijk volgens het zelfde principe.
Okee, de monitor werkt met pixels en de TV met lijnen

Maar in beide gevallen heb je een elektronenkanon en de beeldbuis met dezelfde zaken alleen een wat andere opbouw van kleur (bij monitor met 'bolletjes' en de tv met lijnen)

Verwijderd

Ik denk dat monitors simpelweg wat beter afgeschermd zijn, wellicht ook vanwege de storingsgevoelige onderdelen in de computer. Zoals wfvn opmerkte hadden oude modellen namelijk wel degelijk last van geknetter ;)

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

wfvn schreef op 24 August 2003 @ 23:23:
[...]

Maar in beide gevallen heb je een elektronenkanon en de beeldbuis met dezelfde zaken alleen een wat andere opbouw van kleur (bij monitor met 'bolletjes' en de tv met lijnen)
En diesel en een benzine motor werken ook op hetzelfde principe. En toch zijn ze niet hetzelfde. ;)

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:37
Ik weet het niet zeker, maar ik gok dat het komt door de afscherming in een monitor. In je monitor/tv zit een behoorlijk sterk elektrisch veld. Dit veld kan bij slechte afscherming buiten je monitor/tv komen en over je scherm heen krommen. De eisen kwa afscherming zijn voor monitorren hoger dan voor tv's en dus heb je bij een monitor minder last van statische elektriciteit.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

JayVee schreef op 25 August 2003 @ 00:05:
[...]

En diesel en een benzine motor werken ook op hetzelfde principe. En toch zijn ze niet hetzelfde. ;)
Tja, allebei verbrandingsmotoren die door een explosie de zuigers laten bewegen. Wezenlijke verschil is dat de benzinemotor telkens zelf moet laten ontbranden terwijl de diesel het door de compressie doet.

Bij de monitor en de TV heb je zo'n zelfde soort verschil; die statische elektriciteit wordt bij beide apparaten opgewekt!!!!! komt door de hoogspanning (die beide apparaten hebben). De overige zaken d ie ik genoemd heb zijn niet van belang als het gaat om die statische elektriciteit. Op die coating na waarvan ik verwacht dat die het verschil maakt door de lading af te voeren.

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Ik denk niet dat het aan de coating ligt. Na een heleboel grondige reinigingen met glassex is mijn coating helemaal weg :X, maar het scherm is helemaal niet statisch.

(Of er zit toch nog een beetje coating op die ik niet meer voel/zie/merk?)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Aspje schreef op 25 August 2003 @ 00:34:
Ik denk niet dat het aan de coating ligt. Na een heleboel grondige reinigingen met glassex is mijn coating helemaal weg :X, maar het scherm is helemaal niet statisch.

(Of er zit toch nog een beetje coating op die ik niet meer voel/zie/merk?)
Los van de coating zijn er ook andere factoren die de statische elektriciteit van een monitor/tv kunnen afvoeren.

's winters bij extreem koud droog vriezerig weer wordt statische elektriciteit beduidend minder afgevoerd dan bij vochtig weer.

Bovendien hoef je de coating er echt niet direct af te vegen met glassex hoor :D Niet ALLES krijg je weg met glassex (overigens wil ik hier niet mee suggereren dat je die coating niet weg kan krijgen met glassex)

Er wordt wel geproken over 'coatings die verdwijnen bij bepaalde reinigingsmiddelen maar ik ken het verschil niet tussen die verschillende soorten)

• connected
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

ook op coputermonitoren staat wel degelijk een stroom (alleen veel minder)
waarschijnlijk zijn de beeldbuizen geaard ofzo.

je kan trouwens vaak deze stroom wel voelen door tergelijkertijd 2 verschillende beeldbuizen aan te raken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wfvn schreef op 24 augustus 2003 @ 23:23:
[...]

Die stap zit'm puur in de interne electronica van het scherm, de beeldbuizen zelf zijn volkomen hetzelfde. Daarin heb je weer het verschil tussen shadow mask en aperture grille systemen, maar dat geldt voor zowel televisies als monitoren- het verschil tussen 'gewoon' en trinitron/diamondtron.

Het verschil zit'm allicht dus in de coating, en het feit dat monitoren geaard zijn en televisies niet- als je een ongeaarde monitor aanraakt, merk je het verschil als je zelf wel geaard bent (=blote voeten)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Hmm... mijn Yakumo 19" uit 2000 knettert anders aardig als ik met m'n hand langs de beeldbuis ga...

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 01:04:
Hmm... mijn Yakumo 19" uit 2000 knettert anders aardig als ik met m'n hand langs de beeldbuis ga...
Dan is deze vrij slecht afgeschermt (en daardoor is ie helaas ook vrij slecht voor je gezondheid)

Een monitor is over het algemeen beter afgeschermd omdat je er dichter bij zit, bij de tv is de afscherming door de grotere afstand daardoor relatief gezien minder van belang.
Vroeger keek men niet zo precies en zat er b.v. ook geen stalen kooi constructie in de monitor / tv zodat de straling ook via de achterkant kon ontsnappen.
Gelukkig is dit nu wel wat beter.
Maarja, tegenwoordig wordt je van alle kanten bestraalt met gsm antennes / telefoons. Dus in principe hadden ze zich die afscherming van tv en monitor ook kunnen besparen :P
Pagina: 1