Toon posts:

[XP] onverklaarbare vastlopers

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
medetweakers,

sinds kort kampt mn pc met irritante en onverklaarbare vastlopers. ik zal u even mn pc presenteren.

hardware:
athlon xp 2600+ thoroughbred met 2x512 PC2700 kingston geheugen cas2.5
(koeler = vulcano serie, ik weet niet precies welke) die op 2500 toeren draait
asus a7v333 mobo met bios 1.07
ibm 2 x 80 gig ata100 op 7200rpm
abit geforce fx 5600 dt 256mb
sb audigy 1 player
realtek 10/100 mbit
q-tec 450W voeding
extra's 3 fans 80mm in de kast geplaatst.

software:
windows xp sp1 en alle updates
directx 9.0b
nvidia detonators origineel 45.23 whql
reference drivers voor audigy 1 player
via drivers hyperion 4in1 4.49p
asus pc-probe en norton systemworks

nu het euvel:
steeds vastlopers in windows. beeld blijft hangen en niks doet het meer. als ik mn boxjes aan heb dan hoor ik steeds (om de sekonde zeg maar) een krakend tikgeluid. de pc moet gereset worden en dan werkt alles weer.

wat ik geprobeerd heb:
ten eerste de faq's en veel forums afgegaan om te zoeken naar vergelijkbare dingen. men raadde daar alijd aan om de voeding te vervangen dus dat heb ik maar gedaan. nieuwe q-tec gold erin 450w > geen succes.
ten tweede raadde men aan om de vcore van de proc omhoog te schroeven > dat deed ik, ston in bios op automatisch (1.6v) heb ik naar 1.85v gezet > geen effect.
ten derde moest ik volgens die faqs mn temperatuur van mobo en proc monitoren. zelfs als ze zwaar aant werk zijn komen ze niet verder dan 45 a 50 graden (is heel normaal) > geen effect.
ten vierde raadde iemand in een forum aan om de geheugen te controleren. eerst 1 reep uit dan die andere > geen effect.
ten vijfde zag ik dat sommigen aandringen op een verkeerde driver of registryerror. dus ik maar windows opnieuw eropgegooid nadat partitie opnieuw ingedeeld heb. verder de laatste drivers eropgegooid > geen effect.
ten zesde zei iemand ergens dat ik de hardwarematige versnelling van de directx besturingsmodule voor het geluid uit moest zetten. gedaan maar 3 x raden... geen effect.
ten zevende heb ik mn oude kaart gf4 ti4400 van asus omgeruild voor mn nieuwe kaart gf fx 5600 van abit > geen effect.
ten achtste heb ik de processor vervangen. xp 2100+ moest ruimte maken voor xp 2600+. geen effect.

ik weet niet wat ik nog meer kan doen, ik heb geen ideeen meer en ook geen geld om iets te vervangen of erbij te kopen. mn pc is gecheckt opvirussen met 3 verschillende programma's norton, mcaffee en rav en ook online scans van bitdefender kunnen niks vinden. de harddisks zijn gecontrolleerd op fouten maar geen enkel diagnostics tooltje komt met errors. het is heel vreemd allemaal en ik hoop dat iemand me kan helpen...

bijvoorbaat dank voor je reactie

Verwijderd

Ik heb al bij verschillende PC's NAV 2003 als schuldige aan kunnen wijzen. Is dit bij jou ook aanwezig?

Heb je al een zo kaal mogelijke config geprobeerd, dus alleen video, dus geen geluid en dergelijke?
Begin bij de bodem!

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 23:14 ]

Verwijderd

Heb je al eens je bios geupdate mssn helpt het dat word dan Nr. 8 :P

ik bedoel 9

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 23:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ga onmiddelijk norton eraf halen, ik grijp nu elke idee aan... trouwens mn systeem hing al gelijk voordat de windows update klaar was met downloaden, ik weet alleen niet of norton toen erop zat of niet... ik heb drnet mn bios geupdate naar 1.0.18 beta 1, ik ga kijken hoe dat draait...

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
zelfde probleem hier, maar niet enkel met windows xp

alleen met windows 2003 heb ik het probleem niet meer... ik dacht aan een hardwareprobleem

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• comprobot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:54
naast alle updates , nog aanvullende updates (minder belangrijk?)

www.tiedragon.nl

Verwijderd

Topicstarter
alles, er staat een mooie 0 updates beschikbaar in me scherm...

Verwijderd

Nog geen verbetering merkbaar? Stond NAV2003 er op tijdens de problemen?
Nog een kale config gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
kale config nu alles eraf en het draait goed, alles werkt naar behoren met nieuwe bios en zonder nav2k3... ik ga morgen kijken of het blijft draaien en stuk voor stuk programma's terugzetten, kijkend waar het fout gaat. dit gaat lang duren vrees ik :)

• Nexus six
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 15:44
Het zelfde probleem heb ik ook gehad bij de aanschaf van mijn nieuwe pc, na een lang verhaal en uitzoek werk zijn het computer bedrijf en ik er achter gekomen dat mijn moederbord (een asus) niet met bepaalde video kaarten over weg kan. Wat dus resulteert in het zelfde probleem.

Mijn advies is eigenlijk haal alles van het moederbord af (op de noodzakelijke dingen na) en disabel zo veel mogelijk instellingen in het bios en ga stap voor stap te werk kaartje voor kaartje en instelling voor instelling. Kost veel tijd maar gegarrandeerd dat je het probleem zult vinden. Als je dan nog steeds het zelfde probleem hebt is het waarscheinlijk je mobo.

Laat ff weten of je het probleem zo op kan lossen
suc 6

Sorry dit is nu een beetje overbodig

[ Voor 3% gewijzigd door Nexus six op 24-08-2003 23:55 . Reden: Beetje te lang zaam geweest ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 23:50:
kale config nu alles eraf en het draait goed, alles werkt naar behoren met nieuwe bios en zonder nav2k3... ik ga morgen kijken of het blijft draaien en stuk voor stuk programma's terugzetten, kijkend waar het fout gaat. dit gaat lang duren vrees ik :)
Nou dan horen we het wel over een paar dagen hé?

Succes iig :) Ik ga nu :Z :Z

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2003 00:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, net systeem opnieuw vastgelopen... dit begint frustraties op te leveren... het is waarschijnlijk mn moederbord... ik ga zoals nexus voorgesteld heeft alles netjes eraf halen en opnieuw erop doen en kijken of het dan beter draait...

na elke reset trouwens, krijg ik mn bios scherm te zien en hij komt gelijk met de settings van de processor en mobo dus de proc speed en de multiplier en het geheugen, type instalatie (turbo of optimal) enzovoort. hij zegt iets over geheugen en het feit dat ik dat niet moet gebruiken tenzij mijn geheugen 333mhz aankan. maar ik heb 333 mhz geheugen !?!?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2003 00:21 ]

• Nexus six
Wat meschien ook nog te proberen is om je bios instellingen te resetten naar factory defaults o.i.d

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-08 20:41
ja graag optimized default om precies te zijn.....
die geven vaak het beste resultaat...

mijn systeem.

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 09:07
Jouw moederbord is nog niet zo oud maar check voor de zekerheid toch even of je bordje geen lekkende transistoren heeft. Zie bijgaande link voor meer info.

nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord

Hans van Zijl

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dynax schreef op 25 August 2003 @ 01:46:
ja graag optimized default om precies te zijn.....
die geven vaak het beste resultaat...
Die geven wellicht wel leuke resultaten, maar het beste is om in zulk soort gevallen gebruik te maken van de failsafe instellingen. (de naam zegt 't al :P)
jwpmzijl schreef op 25 August 2003 @ 02:00:
Jouw moederbord is nog niet zo oud maar check voor de zekerheid toch even of je bordje geen lekkende transistoren heeft. Zie bijgaande link voor meer info.

nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord
Eeuh, dat MSI's K7T serie last hiervan heeft is bekend, maar ik heb nog niet veel verhalen over die brakke condensators op een A7V333 gehoord hoor. :? :o Niet dat het wat kwaad kan, om even alles te checken, maar dit lijkt mij niet het geval hier.

Verwijderd

ok, ik snap dr ook geen ene **** van duz hier maar n gok in de hooop dat t gaat werken: spyware???
gebruik progjes als:
ad-aware en Spybot
:+ en dan hopen dat lukt ;)

• Nexus six
Verwijderd schreef op 25 augustus 2003 @ 02:26:
ok, ik snap dr ook geen ene **** van duz hier maar n gok in de hooop dat t gaat werken: spyware???
gebruik progjes als:
ad-aware en Spybot
:+ en dan hopen dat lukt ;)
Uhh lees de reeds gedane actie's hier boven. er zijn al clean installs gedaan enz.

• Nexus six
[Offtopic]
Heej skunkonized laat je wel ff weten wat de voorderingen zijn? Ben wel benieuwd naar de oplossing. :)
[Offtopic]

Verwijderd

Topicstarter
ok, het is dus mijn schuld after all... :|

ik ben gewoon begonnen alles op de mobo eraf te halen. geheugen, videokaart, harddisks, connectors, jumpers, processorkoeler en processor en toen pas zag ik het...

3 weken geleden, toen ik mn nieuwe processor erop deed heb ik teveel met de pasta lopen sproeien en dus is een gedeelte van die linke soep over de processor heen gekomen, over de L1 en L2 circuits... wat resulteerde in een kleine maar toch betekenisvolle beschadiging aan mn "processorhuisje" die de storingen uiteindelijk veroorzaakte.

mobo is inmiddels naar de filistijnen, en aangezien ik nu een abit geforcefx heb met een nvidia chippie erin, besloot ik de abit n7f te halen bij de lokale gedigitaliseerde boeren (alternate in dit geval). nu draait alles op nvidia chipsets. de processor hoef ik vreemd genoeg niet te vervangen, die werkt nog prima zo te zien... maar de maand augustus is nog niet afgelopen, wie weet...

bij deze wil ik iedereen bedanken voor de reacties, ik heb veel lering uit getrokken en ik heb ook nog eens tussendoor besloten dat ik de volgende processor erin ga laten bouwen ipv zelf te gaan knurven....

Verwijderd

Niet zo bang om zelf een processor te installeren. De kunst is om zo weinig mogelijk koelpasta te gebruiken. Op deze url staat een mooie handleiding over hoe je het best je koelpasta kan aanbrengen. Op deze manier zou het eigenlijk niet fout mogen gaan. Veel succes.

Verwijderd

Topicstarter
dank u zeer ik ben net klaar met het aanbrengen van de pasta en het draait als een zonnetje !!!

Verwijderd

Topicstarter
de thread kan gesloten worden, bvd.
Pagina: 1